UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het gaat om 385 personen die zich bij de SEH hebben gemeld vorige jaarwisseling.
Volgens Veiligheid.nl is 10% daarvan ernstig, 74% gemiddeld ernstig en 16% licht.
10% van 385= 38 (ernstig) 1/3 veroorzaakt door illegaal=13
74% van 385= 287 (matig ernstig) 2/3 veroorzaakt door illegaal=191
16% van 385= 60 (licht) 45%(100-55)veroorzaakt door illegaal =27
(Ongeveer)

Dus 385-231=154 door legaal vuurwerk

Zo even wat cijfers van Veiligheid.nl op een rij.
Dus er moet aangetoond worden dat een verbod daadwerkelijk de druk verminderd op de zorg.
Hhhmmm moeilijk, maar illegaal blijft toch de veroorzaker van de meeste SEH bezoeken.
Dus illegaal moet niet toenemen lijkt mij en of een verbod daar aan bij draagt?!

Misschien lees ik niet goed maar ik kom op 463 vuurwerk gewonden die zich hebben gemeld bij de spoedeisende hulp of een huisarts tijdens de afgelopen jaarwisseling.

Het zou mooi zijn als we op basis van dit rapport de werkelijke cijfers, aantal gewonden door legaal vuurwerk helder kunnen krijgen en daarmee kunnen schermen richting de Tweede Kamerleden. Dan verwijzen naar dit rapport en ook benadrukken dat reeds begin dit jaar al is besloten op een verbod op het Kuch..kuch.. “meest gevaarlijke” consumentenvuurwerk, knalvuurwerk, vuurpijlen en single shots.

Reden voor de laatste inperking was; voorkomen van misbruik en minder gewonden door ongelukken. Men zou de verwachting dus moeten hebben dat door het nieuwe verbod op knalvuurwerk, vuurpijlen en single shots het mogelijk aantal gewonden door het overige legale vuurwerk al lager zal zijn dan de afgelopen jaren het geval was. Dit is positief dus..

De laatste cijfers minus minder slachtoffers door komende verbod op knalvuurwerk, vuurpijlen en single shots… zijn de nieuwe te verwachten vuurwerkgewonden .. Op basis van het voorgaande zullen dit (theoretisch bekeken) er minder zijn dan het totaal van 1300 vuurwerkongevallen 2019-2020, waarvan 463 naar de spoed eisende hulp / huisarts , waarvan 45 opnames in het ziekenhuis. (cijfers zijn niet 100% maar wijken niet veel af).
Dit laatste: 45 opnames zijn 45 bedden die van het totaal aantal beschikbare bedden afgaan en zijn een directe druk op de ziekenzorg om corona-patiënten op te vangen. Lijkt mij althans. Maar natuurlijk ook mensen die geholpen moeten worden bij de spoedeisende hulp maar na een paar uur weer weg kunnen zijn een extra belasting voor totale ziekhuisapparaat.

We moeten bovenstaande proberen in verhouding te zien, op landelijk niveau, al zullen de meeste vuurwerkongelukken in stedelijk gebied (daar is het normaliter drukker) gebeuren. Maar de komende jaarwisseling zal het zeer waarschijnlijk veel stiller zijn op straat. Plekken met veel mensen bij elkaar zullen niet mogen vanwege de corona-maatregelen. De kans op vuurwerkongelukken in die zin zal al een stuk kleiner zijn.

Nederlanders zullen dit jaar veelal thuis in kleine kring oud-en nieuw gaan vieren en dat kan gerust met het afsteken een pakketje legaal siervuurwerk, coronaproof en natuurlijk met een vuurwerkbril op.

Wat kan dan de motivatie zijn om toch een verbod van het overgebleven legale vuurwerk af te dwingen?

Zo even wat een rijtje gezet wat mogelijk te gebruiken is als verdediging van onze hobby. Vul aan, verbeter. We hebben het de komende dagen nodig voor diegene die emails naar Den Haag gaan sturen.. :)

Aha, enig respons daar op gehad?
Kan mij voorstellen dat de kamerleden zeggen: dit zijn de officiële cijfers, je moet wel met heel concreet en hard bewijs komen om dit te ontkrachten.

Daar is veel response op gekomen. Sterker nog, veel daarbij gebruikte quotes en feiten werden eerder vandaag tijdens het overleg letterlijk woord voor woord gebruikt door zowel VVD, PVV als CDA. Het lijkt erop dat dit dus zeker geholpen heeft!!

Aha oke, dat heb ik dan gemist in die vergadering. Die Kröger en Wassenberg bleven maar doorgaan met dezelfde mantra over dat aantal gewonden, dus kan goed zijn dat Van Dam of Ziengs daar maar 1 keer op hebben gereageerd. Maar mooi om te zien dat dat zeker geland is!

Ik zou als ik alles zo lees mijn "pijlen" richten op D66, daar zit de sleutel.
Wat zegt Forum en bijvoorbeeld een Denk

FvD is tegen verbod en denk was zo goed als voor een totaalverbod, die partijleider van Denk liep begin van het jaar net zo hard te schreeuwen als die enge klaver om een totaalverbod.

Denk en FVD bereiken qua zetels niet heel veel nu. FVD zit denk ik wel safe op het gebied van vuurwerk.
ChristenUnie moeten we niet vergeten, die zijn op het gebied van vuurwerk volgens mij nog wat makkelijker dan de SGP. Dat was ergens in de buurt van Zwolle dat een ChristenUnie-burgemeester had uitgezocht dat Nederlands knalvuurwerk niet voor vernielingen kon zorgen, een paar jaar terug.
Edit: helaas is de ChristenUnie ook voor totaalverbod inmiddels...

Ik ben uitgegaan van de SEH(ziekenhuis) bezoeken. Deze zorgen voor extra druk op ziekenhuis personeel.
Niet de bezoeken aan huisartenposten. Want dit verbod is bedoeld om druk op ziekenhuis personeel te verminderen. Dus het gaat om de werkelijke aantallen die op de SEH terechtgekomen. Dat zijn de meer ernstige gevallen welke veelal worden veroorzaakt door illegaal. Vuurpijlen zal dit jaar ook wel voor een afname zorgen.

Misschien een stomme vraag,maar worden mensen met wat blaren die zich melden bij een huisartsenpost ook als vuurwerkslachtoffer gezien en ook als zodanig gemeld?

Misschien een stomme vraag,maar worden mensen met wat blaren die zich melden bij een huisartsenpost ook als vuurwerkslachtoffer gezien en ook als zodanig gemeld?

Ja:
Letsel
Bijna de helft van de HAP-bezoekers verscheen met brandwonden (48%), wellicht wat
minder ernstig letsel dan de brandwonden op de SEH: 23 procent had oogletsel
(figuur 4.1). Fracturen en amputaties werden op de HAP niet behandeld. Naast
oogletsel hadden patiënten ook veel ander letsel aan het hoofd of oor (28%) en letsels
aan hand of vingers (24%) en benen (11%), vaak

Bron: https://www.veiligheid.nl/.ibmmodre...llen met vuurwerk jaarwisseling 2019-2020.pdf

Mensen dat verbod komt er gewoon meerderheid 2de kamer is voor

Doe nou eens even rustig man. Ten eerste is het geen beslissing die in handen ligt van de Kamer, en ten tweede wéten we het gewoon nog niet. Dus ja, je mag denken dat er een verbod komt, maar paniek zaaien is echt niet nodig.

Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt, zeker als ik ervaar hoe hier iedereen er mee bezig is en dat vanuit de branche (zichtbaar) ook actie wordt ondernomen. Het streven van het aanscherpen van de maatregelen is om half december af te kunnen schalen. CITAAT DE JONG: Kerst wordt anders dan de andere jaren, dat is zeker”, zegt minister De Jonge. Toch houdt hij de hoop dat juist door nu harde ingrepen te doen het vieren van kerst met dierbaren mogelijk blijft. Half december houdt hij aan als datum waarop misschien weer verlichting mogelijk is.

Als dat lukt dan lijkt mij een verbod met als argument de zorg te ontlasten, niet echt meer actueel.

Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt, zeker als ik ervaar hoe hier iedereen er mee bezig is en dat vanuit de branche (zichtbaar) ook actie wordt ondernomen. Het streven van het aanscherpen van de maatregelen is om half december af te kunnen schalen. CITAAT DE JONG: Kerst wordt anders dan de andere jaren, dat is zeker”, zegt minister De Jonge. Toch houdt hij de hoop dat juist door nu harde ingrepen te doen het vieren van kerst met dierbaren mogelijk blijft. Half december houdt hij aan als datum waarop misschien weer verlichting mogelijk is.

Als dat lukt dan lijkt mij een verbod met als argument de zorg te ontlasten, niet echt meer actueel.

Helemaal mee eens, maar half december is natuurlijk niet het moment dat deze beslissing genomen zal worden. Dat gebeurt in de komende twee weken. Ik heb werkelijk geen idee hoe dit zal aflopen, maar ik hoop van harte, vooral voor de branche, dat ze dit jaar door laten gaan, en begin 2021 (en dan heb ik het over de eerste weken) duidelijkheid verschaffen voor vólgend jaar.

Er is niets wispelturiger dan de Tweede Kamer en haar besluiten. Dat is in het verleden wel bewezen. Ik hoop alleen dat ze elkaar niet allemaal sprookjes gaan vertellen en dat er goed word nagedacht over de besluitvorming. Wat is wel haalbaar en wat niet. En in hoeverre telt de mentale gezondheid van de Nederlander mee in deze tijd van het jaar en wat heeft een mogelijk vuurwerkverbod daar invloed op? Rutte heeft gehamerd dat die overweging ook mee word genomen bij een mogelijke algehele lockdown, waarom dan niet meenemen in deze besluitvorming?

Ik weet nou niet of ik het positief of negatief in moet zien. Het is gewoon afwachten.

Weet ik waar ik het meest bang voor aan het worden ben.... dat een BPN zwicht voor de lobby en dan hier grootst komt verkondigen dat ze een geweldige deal hebben gemaakt door dit jaar 'tijdelijk' het vuurwerk te verbieden onder de 'garantie' dat we nog een x aantal jaar kunnen stoken.

Het gaat ze puur om de zorg te ontlasten. Het is een desillusie om te denken dat iedereen op 31ste dec thuis alleen blijft zitten en er 0 ongelukken gebeuren

Lastig hoor mannen. Enerzijds zie ik dat tijdelijke verbod er niet komen, maar misschien toch ook wel.

Niemand heeft een glazenbol helaas, we moeten het echt afwachten hoe vervelend dat dat ook mag zijn.

Gelukkig zijn we hier met een toffe club mensen en kunnen we genieten van alle sfeer topics.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan