UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergeet het maar mensen, geen vuurwerk meer dit jaar en ik denk ook niet dat het ooit nog komt.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/871568361/kamer-staat-open-voor-tijdelijk-vuurwerkverbod

Het is triest. Ze zijn allemaal te laf om het te benoemen en laten het van een onderzoek afhangen. Een onderzoek dat altijd op een verbod uit zal komen.

DEN HAAG - De Tweede Kamer is bereid om vuurwerk komende jaarwisseling te verbieden als kan worden aangetoond dat druk op de zorg daardoor wordt beperkt.

Precies: als het kan worden aangetoond..

Eigenlijk geeft Veiligheid.nl zelf aan dat hun % niet heel accuraat zin!

“ Daarbij moet in aanmerking worden genomen dat het aandeel vuurwerkongevallen waarbij de oorzaak onvoldoende bekend was om dit te kunnen constateren in de data van dit jaar groter was.”

Wat Rutte zegt is wel grappig; Geen strengere maatregelen voor het hele land omdat een paar regio's te hoog in cijfers zijn.
Nou behoud het vuurwerk dan ook maar voor altijd en pak die kleine groep achterlijke maar aan?! Anders lijd het hele land eronder.

Wat zijn de werkelijke cijfers?

400 op de spoedeisende hulp en huisartsenpost. Daar kan je er 200 aftrekken voor illegaal, knalvuurwerk en vuurpijlen. Kom je op 200. Al zouden die al allemaal op de spoedeisende hulp komen, dan heb je het over 2 mensen per ziekenhuis.

Dat kan dus niet... Onmogelijk..
Natuurlijk kunnen ze dat wel, het is toch aantoonbaar dat er mensen op de eerste hulp terecht komen. Veel partijen zijn al lang voor dat verbod maar durven er niet aan omdat ze bang zijn kiezers te verliezen. Dit is het perfecte moment omdat heel Nederland doodsbang is voor een ziekte waar je helemaal niet zo bang voor hoeft te zijn. Nu kunnen die partijen zeggen "We zijn niet voor een verbod maar als het de druk op de zorg afneemt dan kunnen we niet anders". Zo kom je lekker weg zonder zieltjes te verliezen. Dit soort onderzoeken komen vervolgens altijd uit op hetgeen de politiek wil.

Natuurlijk kunnen ze dat wel, het is toch aantoonbaar dat er mensen op de eerste hulp terecht komen. Veel partijen zijn al lang voor dat verbod maar durven er niet aan omdat ze bang zijn kiezers te verliezen. Dit is het perfecte moment omdat heel Nederland doodsbang is voor een ziekte waar je helemaal niet zo bang voor hoeft te zijn. Nu kunnen die partijen zeggen "We zijn niet voor een verbod maar als het de druk op de zorg afneemt dan kunnen we niet anders". Zo kom je lekker weg zonder zieltjes te verliezen. Dit soort onderzoeken komen vervolgens altijd uit op hetgeen de politiek wil.

Maar je moet het wel in perspectief zien.. Dan mogen ze alcoholgebruik tijdens de oudejaarsnacht ook wel gaan verbieden..

DEN HAAG - De Tweede Kamer is bereid om vuurwerk komende jaarwisseling te verbieden als kan worden aangetoond dat druk op de zorg daardoor wordt beperkt.

Ik denk dat ze dan ook in overweging gaan nemen dat er mogelijk meer ernstige gewonden zullen vallen doordat er meer uitgeweken gaat worden naar illegaal vuurwerk. Dus men moet niet alleen kunnen aantonen dat een verbod tot minder druk gaat leiden, maar ook moet aangetoond worden dat daardoor juist de druk niet hoger wordt en dat laatste kunnen ze niet aantonen of garanderen.

Vergeet het maar mensen, geen vuurwerk meer dit jaar en ik denk ook niet dat het ooit nog komt.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/871568361/kamer-staat-open-voor-tijdelijk-vuurwerkverbod

Het is triest. Ze zijn allemaal te laf om het te benoemen en laten het van een onderzoek afhangen. Een onderzoek dat altijd op een verbod uit zal komen.
Laat je net gek maken door die sensatie krant.
Het debat schetste een heel ander beeld dan deze clickbait kop.
Gelukkig zijn er mensen die wel hun verstand gebruiken in de politiek. Gl en Pvdd gedaagde zich als een stel kleine kinderen die hun zin niet krijgen.

Ik denk dat ze dan ook in overweging gaan nemen dat er mogelijk meer ernstige gewonden zullen vallen doordat er meer uitgeweken gaat worden naar illegaal vuurwerk. Dus men moet niet alleen kunnen aantonen dat een verbod tot minder druk gaat leiden, maar ook moet aangetoond worden dat daardoor juist de druk niet hoger wordt en dat laatste kunnen ze niet aantonen of garanderen.
De eerder genoemde cijfers zijn inclusief gebruik illegaal vuurwerk maar ook met gebruik van vuurpijlen en het andere illegale spul wat eerder legaal was. Je zou mogen veronderstellen dat het zonder vuurpijlen etc. beter zou moeten gaan wat betreft het aantal te verwachten gewonden komende jaarwisseling..

Laatst bewerkt:
Maar je moet het wel in perspectief zien.. Dan mogen ze alcoholgebruik tijdens de oudejaarsnacht ook wel gaan verbieden..
Ik heb een deel van het debat gezien en die vent van de VVD gaf ook al aan dat er meer comazuipers in het ziekenhuis terecht kwamen. Dit om het in perspectief te laten zien. Maar t helpt niet echt. Hij wilde ook een duidelijk antwoord hebben over hoe de ondernemers schadeloos gesteld kunnen worden. Kunnen ze dit nog handhaven? De politie kan t nu al niet aan laat staan wanneer half Nederland aan de drank zit en er nu massaal vuurwerk gekocht wordt in België. In ons dorp komen hooguit 2 agenten. Hoe willen ze dit doen?

Ben ik niet geheel met je eens...

Hoe willen ze neutraal en onafhankelijk een scenario schetsen waarin bepaalde factoren waar geen standaard gegeven voor staat wiskundig of wetenschappelijk onderbouwen? Een verbod op legaal vuurwerk zal een grootschalige vraag naar illegaal vuurwerk met zich mee brengen ( dat is een factor welke wiskundig niet te voorspellen valt )

In het jaar waarin kroegen en andere horecagelegenheden al gesloten zijn zal het alcoholgebruik toenemen tijdens de jaarwisseling gewoonweg omdat mensen niet naar de kroeg of feesten kunnen waar normaliter de jaarwisseling gevierd wordt. ( dit is ook een factor welke niet voorspeld kan worden ).

Zo spelen er tal van andere factoren zoals drugsgebruik, huidig vuurwerk bij de mensen op de plank waar geen factor X tegen overstaat en feitelijk niet onderbouwd kan worden omdat er geen glazen bol is met een wiskundige formule om te bepalen wat de gevolgen zijn. Dat is alleen gissen.

Ik zie een tijdelijk verbod ook komen, maar hoop enigszins dat ze concluderen dat het allemaal te kort dag is en er geen garanties zijn. Het enige wat ik denk dat gaat helpen is een flinke vermindering op besmettingen en zo zie ik ook dat dit een noodkreet is om de komende 2 weken meer en meer dicht te gooien.

Ik hou heel erg van Vuurwerk en ben absoluut tegen een verbod, laatstaan de lappendeken die nu ontstaat. Momenteel ben ik als ouder verplicht mijn kinderen te onderrichten in vuurwerk (Net zoals elke andere vaardigheden waarmee ze later te maken gaan krijgen), omdat ik ze ermee moet leren omgaan en ik de juiste beeldvorming moet geven (Hoe steek je het af), omdat ze er in een andere gemeente in aanraking kunnen komen. Maar vanuit de gemeente wordt me dit recht ontdaan op een vertrouwde en veilige omgeving (thuis). Laatstaan een oogje in het zeil houden/begeleiden bij het afsteken. Laat dit nou net hetgeen zijn waar de gemeente de meeste last heeft (jongeren die geen juiste beeldvorming en begeleiding hebben gehad), en dit nu juist door hun wordt gecreëerd.

Ook zie ik van dichtbij de druk op de zorg en aanpassingen die worden gedaan in de maatschappij. Ik zou kunnen leven met een 1-malig verbod mits deze landelijk is om de crisis te beteugelen en aantoonbaar de zorg ontlast zou worden. Dat overleven we wel (vanuit de consument gesproken, niet vanuit de handelaren gesproken!). Dit zou de discussie over een landelijk verbod NIET mogen beïnvloeden. Blijf gewoon VVD stemmen, dan komt het verbod er niet. Geen D66 of linkser stemmen, D66 vliegt mee met de wind (zie de fractie in Nijmegen). VVD bleef bij haar standpunt (VVD, je hebt er een stem bij).

Overigens zie ik het niet in dat je vuurwerk niet met de nodige afstand zou kunnen afsteken. Ik begrijp nou juist dat het overgrote deel van Nederland er blijkbaar niet van houd. Als die mensen nou netjes binnen blijven. Dat scheelt in "gewonde" omstanders, minder drukte in de zorg minder en drukte op straat.

Het beste zou zijn wanneer je een tuintje hebt, daar af te gaan steken. Dat is binnen de gezinssituatie, dus coronaproof, alsook APV-Proof. Daarnaast misschien niet gaan rondlopen met vuurwerk, maar blijf een beetje bij je huis. Als we dat soort dingen doen, lijkt het me geen probleem. Net zoals veel andere corona regels, geen verbod (Is niet handhaafbaar), maar een regel waarbij je op je eigen verantwoordelijkheid wordt aangesproken (liberaal gedachtegoed).

Heb ook maar een mail gestuurd naar Erik Ziengs om mijn zienswijze te delen.
Had vandaag ook een bericht op Facebook gezet, en dit wordt voornamelijk gedeeld door: juist, zorgmedewerkers ! De zorg zit echt niet op een verbod te wachten, dat is het meest kwalijke van deze hele kwestie ....

Ze hebben het over een tijdelijk vuurwerkverbod dus alleen dit jaar, maar reken er maar op dat ze dan zeggen: kijk hoe rustig het was en hoe goed het is gegaan kwa overlast / ongelukken en dan blijft het bij een verbod.
Staan we straks met Categorie 1 vuurwerk op 31 december

Ze hebben het over een tijdelijk vuurwerkverbod dus alleen dit jaar, maar reken er maar op dat ze dan zeggen: kijk hoe rustig het was en hoe goed het is gegaan kwa overlast / ongelukken en dan blijft het bij een verbod.
Staan we straks met Categorie 1 vuurwerk op 31 december

Bij liberalen staat het recht op "eigen verantwoordelijkheid" vele malen hoger dan het zoveelste verbod dat gehandhaaft moet worden. Weet waar je op stemt! Ik denk dat het niet rustiger wordt op de ziekenhuizen, gezien het illegaal vuurwerk en alcohol problemen in dit scenario. Laatstaan de vernielingen tav recalcitrant gedrag...

Mocht het al dan niet tijdelijke verbod doorgang vinden... Moeten we dit niet ongehoord en gehoorzaam voorbij laten gaan.

Zinspeel op een aantal pagina grote advertenties om op te roepen om massaal te stoken, cabid te schieten of wat dan ook..

Had al een slogan als opzetje..

"Nederland gaat naar de klote met die linkse malloten. Toon je ballen (hint hint) en blijf lekker knallen."

Dit is een ruwe opzet en 1 persoonsactie. Komende tijd maar eens wat verder onderzoeken en en uitwerken..

Bij liberalen staat het recht op "eigen verantwoordelijkheid" vele malen hoger dan het zoveelste verbod dat gehandhaaft moet worden. Weet waar je op stemt! Ik denk dat het niet rustiger wordt op de ziekenhuizen, gezien het illegaal vuurwerk en alcohol problemen in dit scenario. Laatstaan de vernielingen tav recalcitrant gedrag...

Ik wacht in ieder geval nog met mijn bestellingen tot over 2 weken, ze besluiten pas over 2 weken over kerst en vuurwerk zei Rutte.

Wat je dan wel krijgt is nog meer illegaal vuurwerk of in Duitsland kopen en dan hier afsteken in de achtertuin waar de politie het niet ziet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan