DEN HAAG - De Tweede Kamer is bereid om vuurwerk komende jaarwisseling te verbieden als kan worden aangetoond dat druk op de zorg daardoor wordt beperkt.
Precies: als het kan worden aangetoond..
Ik hou heel erg van Vuurwerk en ben absoluut tegen een verbod, laatstaan de lappendeken die nu ontstaat. Momenteel ben ik als ouder verplicht mijn kinderen te onderrichten in vuurwerk (Net zoals elke andere vaardigheden waarmee ze later te maken gaan krijgen), omdat ik ze ermee moet leren omgaan en ik de juiste beeldvorming moet geven (Hoe steek je het af), omdat ze er in een andere gemeente in aanraking kunnen komen. Maar vanuit de gemeente wordt me dit recht ontdaan op een vertrouwde en veilige omgeving (thuis). Laatstaan een oogje in het zeil houden/begeleiden bij het afsteken. Laat dit nou net hetgeen zijn waar de gemeente de meeste last heeft (jongeren die geen juiste beeldvorming en begeleiding hebben gehad), en dit nu juist door hun wordt gecreëerd.
Ook zie ik van dichtbij de druk op de zorg en aanpassingen die worden gedaan in de maatschappij. Ik zou kunnen leven met een 1-malig verbod mits deze landelijk is om de crisis te beteugelen en aantoonbaar de zorg ontlast zou worden. Dat overleven we wel (vanuit de consument gesproken, niet vanuit de handelaren gesproken!). Dit zou de discussie over een landelijk verbod NIET mogen beïnvloeden. Blijf gewoon VVD stemmen, dan komt het verbod er niet. Geen D66 of linkser stemmen, D66 vliegt mee met de wind (zie de fractie in Nijmegen). VVD bleef bij haar standpunt (VVD, je hebt er een stem bij).
Overigens zie ik het niet in dat je vuurwerk niet met de nodige afstand zou kunnen afsteken. Ik begrijp nou juist dat het overgrote deel van Nederland er blijkbaar niet van houd. Als die mensen nou netjes binnen blijven. Dat scheelt in "gewonde" omstanders, minder drukte in de zorg minder en drukte op straat.
Het beste zou zijn wanneer je een tuintje hebt, daar af te gaan steken. Dat is binnen de gezinssituatie, dus coronaproof, alsook APV-Proof. Daarnaast misschien niet gaan rondlopen met vuurwerk, maar blijf een beetje bij je huis. Als we dat soort dingen doen, lijkt het me geen probleem. Net zoals veel andere corona regels, geen verbod (Is niet handhaafbaar), maar een regel waarbij je op je eigen verantwoordelijkheid wordt aangesproken (liberaal gedachtegoed).