UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat zijn de werkelijke cijfers?

Als ik het document bekijk dat je hier kunt vinden m.b.t. SEH/HAP (Spoedeisende hulp/Huisartsenpost opnames dan zie je dat van alle 418 gevallen, slechts 14 gevallen komen door compounds. Oftewel net 3%. Als we dit jaar alleen compound vuurwerk afsteken is de kans op SEH/HAP gevallen als het goed is dus ook minimaal (misschien enkele tientallen meldingen).

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/docume...rk-en-letsel-bij-vuurwerkongevallen-2019-2020

Bekijk bijlage 56971

https://forum.vuurwerkcrew.nl/attachment.php?attachmentid=56971

Slechts 150 slachtoffers door legaal vuurwerk.

Heb ook maar een mail gestuurd naar Erik Ziengs om mijn zienswijze te delen.
Had vandaag ook een bericht op Facebook gezet, en dit wordt voornamelijk gedeeld door: juist, zorgmedewerkers ! De zorg zit echt niet op een verbod te wachten, dat is het meest kwalijke van deze hele kwestie ....

Goed dat je dat als ervaringsdeskundige gedaan hebt. Het viel mij ook op dat CDA-er Van Dam het had over het appèl van de zorg?! Hoezo zorg? ,het appèl van Jesse Klaver bedoelde hij natuurlijk..

Handhaven op de nieuwe maximale groepsgrootte van twee personen buiten wordt erg lastig of zelfs onmogelijk, stellen vakbonden voor politie en boa's. ,,We zijn met maar een paar man op 17 miljoen Nederlanders", zegt Richard Gerrits van de vakbond BOA ACP. ,,In onze ogen is dit niet te handhaven."

,,Het kabinet gaat er denk ik vanuit dat 95 procent van de mensen zich eraan houdt, maar of dat zo is moeten we gaan zien", zegt Gerrit van de Kamp van de politievakbond ACP. ,,Als 1 procent zich er niet aan houdt, moet je ook mensen hebben om dat te kunnen waarnemen en boetes uit te delen."

Van de Kamp doelt daarmee op het groeiende bezettingsprobleem bij zowel politie als boa's. ,,Het probleem is niet alleen dat politiemensen ziek worden, maar het aantal dat in quarantaine moet is minstens even groot en misschien wel groter. De krapte neemt alleen maar toe", legt Van de Kamp het probleem uit. ,,Het korps zit verlegen om snelle testen of collega's besmet zijn, want als je niet ziek bent kost het wel heel veel capaciteit." Daarbij stelt Van de Kamp dat handhaving op coronamaatregelen nog eens komt naast alle gewone taken. ,,De politie moet alle zeilen bijzetten om prio 1-meldingen rond te krijgen. We moeten ook naar geweldsdelicten en gewonden van ongelukken.

Als dit al niet lukt, willen ze dan een vuurwerkverbod gaan handhaven:bonk:

Dergelijke berichten maken het standpunt niet makkelijker om het aan te tonen:

https://www.gelderlander.nl/nijmege...-van-vuurwerk-bij-spoedeisende-hulp~aa88104a/

",,We hebben de afgelopen nacht één vuurwerkongeval bij de spoedeisende hulp gehad""

https://www.gelderlander.nl/nijmege...rote-incidenten-door-kordate-aanpak~a8045fac/

Van Bruls zelf: "‘Geen grote incidenten"

"Bij de spoedeisende hulp van het Nijmeegse Canisius Wilhelmina Ziekenhuis was het tijdens de jaarwisseling niet bovenmatig druk, vertelt SEH-arts Brigitte van de Kerkhof: ,,In de nacht is slechts één vuurwerkgerelateerd ongeval bij de spoedeisende hulp binnengekomen."

Het gaat om 385 personen die zich bij de SEH hebben gemeld vorige jaarwisseling.
Volgens Veiligheid.nl is 10% daarvan ernstig, 74% gemiddeld ernstig en 16% licht.
10% van 385= 38 (ernstig) 1/3 veroorzaakt door illegaal=13
74% van 385= 287 (matig ernstig) 2/3 veroorzaakt door illegaal=191
16% van 385= 60 (licht) 45%(100-55)veroorzaakt door illegaal =27
(Ongeveer)

Dus 385-231=154 door legaal vuurwerk

Zo even wat cijfers van Veiligheid.nl op een rij.
Dus er moet aangetoond worden dat een verbod daadwerkelijk de druk verminderd op de zorg.
Hhhmmm moeilijk, maar illegaal blijft toch de veroorzaker van de meeste SEH bezoeken.
Dus illegaal moet niet toenemen lijkt mij en of een verbod daar aan bij draagt?!

Daarbij nog dat er vaak niet wordt verteld dat het ongeluk is ontstaan door illegaal vuurwerk, uit angst voor eventueel strafrechtelijke vervolging..

Ik wacht in ieder geval nog met mijn bestellingen tot over 2 weken, ze besluiten pas over 2 weken over kerst en vuurwerk zei Rutte.

Wat je dan wel krijgt is nog meer illegaal vuurwerk of in Duitsland kopen en dan hier afsteken in de achtertuin waar de politie het niet ziet.
Ik denk dat het de komende weken al extra druk zal zijn in België. Mensen gaan proppen voor het doomscenario

IK heb het idee dat ik in maart op de VVD ga stemmen. Die is de enige die uitspreekt tegen het plan te zijn. De rest zit maar wat af te wachten

Het gaat om 385 personen die zich bij de SEH hebben gemeld vorige jaarwisseling.
Volgens Veiligheid.nl is 10% daarvan ernstig, 74% gemiddeld ernstig en 16% licht.
10% van 385= 38 (ernstig) 1/3 veroorzaakt door illegaal=13
74% van 385= 287 (matig ernstig) 2/3 veroorzaakt door illegaal=191
16% van 385= 60 (licht) 45%(100-55)veroorzaakt door illegaal =27
(Ongeveer)

Dus 385-231=154 door legaal vuurwerk

Zo even wat cijfers van Veiligheid.nl op een rij.
Dus er moet aangetoond worden dat een verbod daadwerkelijk de druk verminderd op de zorg.
Hhhmmm moeilijk, maar illegaal blijft toch de veroorzaker van de meeste SEH bezoeken.
Dus illegaal moet niet toenemen lijkt mij en of een verbod daar aan bij draagt?!

En dan nog wat nu verboden is geworden.?

Daarbij nog dat er vaak niet wordt verteld dat het ongeluk is ontstaan door illegaal vuurwerk, uit angst voor eventueel strafrechtelijke vervolging..

Ik denk dat dat ook echt wel een sterk punt is in een politiek debat. Want ja, hoe betrouwbaar zijn dan nog die cijfers als de juridische consequenties zo'n grote invloed heeft op hetgeen dat zo'n slachtoffer tijdens zo'n onderzoek gaat zeggen? :bonk:

Goed dat je dat als ervaringsdeskundige gedaan hebt. Het viel mij ook op dat CDA-er Van Dam het had over het appèl van de zorg?! Hoezo zorg? ,het appèl van Jesse Klaver bedoelde hij natuurlijk..

Heb van Dam ook maar even een berichtje gedaan :p:wink:

Echt goed om alle reacties hier te lezen en de actie die wordt ondernomen door leden. Goed bezig mannen!!

Handhaven op de nieuwe maximale groepsgrootte van twee personen buiten wordt erg lastig of zelfs onmogelijk, stellen vakbonden voor politie en boa's. ,,We zijn met maar een paar man op 17 miljoen Nederlanders", zegt Richard Gerrits van de vakbond BOA ACP. ,,In onze ogen is dit niet te handhaven."

,,Het kabinet gaat er denk ik vanuit dat 95 procent van de mensen zich eraan houdt, maar of dat zo is moeten we gaan zien", zegt Gerrit van de Kamp van de politievakbond ACP. ,,Als 1 procent zich er niet aan houdt, moet je ook mensen hebben om dat te kunnen waarnemen en boetes uit te delen."

Van de Kamp doelt daarmee op het groeiende bezettingsprobleem bij zowel politie als boa's. ,,Het probleem is niet alleen dat politiemensen ziek worden, maar het aantal dat in quarantaine moet is minstens even groot en misschien wel groter. De krapte neemt alleen maar toe", legt Van de Kamp het probleem uit. ,,Het korps zit verlegen om snelle testen of collega's besmet zijn, want als je niet ziek bent kost het wel heel veel capaciteit." Daarbij stelt Van de Kamp dat handhaving op coronamaatregelen nog eens komt naast alle gewone taken. ,,De politie moet alle zeilen bijzetten om prio 1-meldingen rond te krijgen. We moeten ook naar geweldsdelicten en gewonden van ongelukken.

Als dit al niet lukt, willen ze dan een vuurwerkverbod gaan handhaven:bonk:

Straks komt er een verbod op illegale activiteiten om de druk bij de politie en Boa's weg te nemen. Haha. :D

Ik zou als ik alles zo lees mijn "pijlen" richten op D66, daar zit de sleutel.
Wat zegt Forum en bijvoorbeeld een Denk

IK heb het idee dat ik in maart op de VVD ga stemmen. Die is de enige die uitspreekt tegen het plan te zijn. De rest zit maar wat af te wachten

Als dat het enige argument is om op deze partij te stemmen dan is dat toch wel triest te noemen. Er zijn wel meer partijen die geen vuurwerkverbod willen. VVD kiezen is weer voor 4 jaar ellende.

Heb een mooie nette brief gestuurd naar meneer Ziengs van de VVD hopelijk levert het wat op!!! SAMEN STAAN WE STERK OM DE TRADITIE ERIN TE HOUDEN!!!! Hierbij mijn brief:

Geachte meneer Ziengs,
Ik heb afgelopen middag, met angst en beven zitten kijken naar het kamerdebat over vuurwerk. U was een van de weinige die tegen het verbod is, waar ik heel blij mee ben. Ik steek al sinds mijn jeugd als klein mannetje vuurwerk af, en eerst met rotjes, romeinse kaarsen, voetzoekers en grondbloemen etc. en later is dit uitgegroeid tot voornamelijk siervuurwerk, waar ik nog steeds met volle teugen van geniet.
Meestal bestel ik begin januari alweer bij de freaksites om het mooiste tegen lage prijzen eind van het jaar weer te kunnen ophalen. Heel veel mensen begrijpen dit niet maar als je over het hele jaar verspreid met bestellingen, ben je minder kwijt in mijn ogen maar alsnog loopt het op veel uit, maar dat heb je graag over voor je hobby want zo noem ik het wel.
Ik hoop dat u begrijpt, dat ik de zorg op dit moment ook schrikbarend vindt, maar laten we nou niet de mooie vuurwerktraditie want zo is het in mijn ogen wel KAPOT maken want, de meeste ongelukken gebeuren in mijn ogen toch wel door ILLEGAAL vuurwerk. En als we een TIJDELIJK verbod doen voor 1 jaar dan zie ik deze traditie niet meer terug komen!!!
Hopelijk kunnen jullie als VVD nog iets voor elkaar krijgen, want ik ben bang dat het kapot gaat de traditie, en ik een andere hobby moet gaan opzoeken (huil huil). En zeg nou zelf een klein verzetje aan het eind van een kl**te jaar want dat is het wel moet toch kunnen!!! Ook omdat de besmettingen nu weer afvlakken.
Waarschijnlijk heeft u al veel meer brieven gekregen van mensen op vuurwerkcrew ( het forum waar wij freaks veel delen het hele jaar door). Maar samen staan we sterk en hopelijk kunnen we deze mooie traditie blijven behouden!!!! Hierbij nog een plaatje / foto die wij ook nu allemaal delen!!! Hopelijk kunnen jullie iets betekenen in de deze beroerde tijden!!!

(plaatje pakt hij niet hier:confused:)

Met vriendelijke groeten,
Robin.....
Vuurwerkliefhebber sinds het eerste uur

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan