UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergeet duitsland maar.
Grote lockdown op komst en nieuwe wet.

Sietske Bergsma – Duitse ‘Infectiebeschermingswet’ grijpt hard in tegen bewegingsvrijheid burgers
Sietske Bergsma

13:41, 18 november 2020



TPO+
Maatregelen die onder ander mondkapjesplicht en vaccinatiepaspoort wettelijk gaan verankeren
Je hebt dit TPO+ artikel cadeau gekregen van Sietske Bergsma. Neem ook een abonnement en steun TPO, dan kun je alle TPO+ artikelen altijd lezen. Een abonnement nemen op TPO Plus is makkelijk en snel. Bovendien zorg je er zo al voor 40 Euro per jaar voor dat TPO als onafhankelijk nieuwsmedium kan blijven bestaan.


Deze week wil de Duitse Bondsdag in een spoedprocedure de nieuwe Infectiebeschermingswet (‘Infektionsschutzgesetz’ of: IfSG) goedkeuren. De wet is herzien door de Merkel-coalitie van CDU/CSU en SPD en (volgens vriend en vijand) bedoeld om de grondrechtenbeperkingen tijdens de coronapandemie juridisch veilig te stellen. Tot nu toe kwam het geregeld voor dat coronamaatregelen strandden in de Duitse rechtszaal wegens ‘niet proportioneel’ of ‘onvoldoende onderbouwd’. Of gewoon ‘ongrondwettelijk’. Zonder die laatste issues daadwerkelijk of enigszins te verhelpen regelt de nieuwe wet nu vooral meer concrete maatregelen en bevoegdheden voor (lokale) overheden.

Vergelijkbaar met de corona noodwet in Nederland is het na maanden van tijdelijke noodverordeningen volgens de regering tijd voor een steviger basis voor toekomstige inbreuken op grondrechten in het kader van de gezondheidsbescherming. Iets steviger dan in Nederland was wel de kritiek op de Duitse IfSG. In de hoorzitting van afgelopen week hebben juristen de voorstanders van de wet alle hoeken van de zaal laten zien. Desalniettemin is bekend dat het parlement in Duitsland (de AfD uitgezonderd) op de hand van Angela Merkel is en dat echte oppositie zal uitblijven. De teneur is dat er “geen alternatieven” zijn. Het staat zelfs letterlijk in de nieuwe wet. ‘Alternativlos‘ is na vijftien jaar Angela Merkel haar sterkste ‘merk’ en een dankbaar schild voor twijfelende volksvertegenwoordigers.

De reacties tijdens de hoorzitting van afgelopen donderdag waren wisselend. Terwijl gezondheidsdeskundigen van verschillende Duitse medische verenigingen de nieuwe regelgeving als ‘verstandig en gepast’ beschouwen ‘met het oog op de tweede golf’, was het oordeel van de juristen waaronder rechters negatief. De uitgebreide catalogus van verboden bevat namelijk maatregelen die de vrijheid ernstig aantasten en in feite een huisarrest wettelijk verankeren en mogelijk maken in geval van een ‘bedreigende’ situatie. Het woord huisarrest komt overigens niet in de wet voor. Maar constitutioneel advocaat Anika Klafki liet weten tijdens de hoorzitting dat je “bijna zou denken dat het woord ‘uitgaansbeperking’ een verbod op het verlaten van je huis betekent”.


De parlementaire agenda is rond de herziening krapper dan ooit, er is dus blijkbaar haast mee gemoeid. Op 6 november was de eerste lezing van het wetsvoorstel, 12 november was de hoorzitting van de Gezondheidscommissie, en vandaag, op woensdag 18 november de tweede en derde lezing met eindstemming. Ook de Bondsraad (de vertegenwoordiging van de zestien deelstaatregeringen op federaal niveau) zou vanmiddag nog haar goedkeuring moeten geven. De wetswijziging zou dan begin december al in werking kunnen treden.

De haast die gemaakt wordt ligt in de lijn van de reeds aangekondigde verscherpte maatregelen in Duitsland, waaronder het verder inperken van omgangsregels (nog maar twee huishoudens samen afspreken, in- en uitreisverboden, mondkapjesplicht (voor kinderen), de quarantaineverplichting en de daarbij nieuw aan te wijzen bevoegdheden van het leger). In Berlijn komen vandaag demonstranten bijeen die hiertegen strijden en oproepen tot ‘vrijheid en democratie’:

De nieuwe infectiebeschermingswet moet er concreet voor gaan zorgen dat mensen zonder ziektekostenverzekering tegen corona kunnen worden ingeënt als er dit komende jaar vaccins tegen het virus beschikbaar zijn. Anders dan voorheen ontvangen degenen die terugkeren van vakantie uit risicogebieden geen inkomstenderving als ze vervolgens in quarantaine moeten worden geplaatst. Dat komt allemaal voor eigen rekening. Bij grensoverschrijdend verkeer kan de federale politie bewijs vragen van vaccinatiebescherming of een negatieve (corona) test. Van reizigers kan ook worden verlangd dat ze hun verblijfplaats in de tien dagen voor en na hun terugkeer aangeven – en welk vervoermiddel ze hebben gebruikt. De financiële steun aan werkende ouders wiens kinderen vanwege de pandemie niet naar school mogen wordt wel voortgezet. Daarnaast wordt de testcapaciteit bij laboratoria flink uitgebreid.

Maar de pijn zit hem voor critici met name in ‘paragraaf 28a’, die bedoeld is om de IfSG juridisch waterdicht te maken, of ‘rechtszeker’ zoals de vertegenwoordigers van de regering Merkel de aanpassingen noemen.

Zoals gezegd, de afgelopen maanden zijn er herhaaldelijk corona-voorschriften in de rechtbank gesneuveld omdat de algemene clausule van artikel 28 niet voorzag in specifieke bepalingen, zoals bijvoorbeeld de meldplicht, de contactbeperkingen, de afstandsregels in publieke ruimten, de beperkingen van evenementen, hotelbezoek, restaurantbezoek, het alcoholverbod (verkoop en gebruik), reisbeperkingen en de verplichting tot het dragen van mondmaskers. Om tegemoet te komen aan deze ‘leemte in de wet’ zijn al deze voorschriften en nog een paar (vijftien in totaal) opgenomen in ‘paragraaf 28a’. Daaraan is ook nog toegevoegd dat ‘zwaarwegende beschermingsmaatregelen’ gelden bij een infectiegraad van 50 nieuwe infecties per 100.000 inwoners. Wat dan precies zwaarwegend en ‘bedreigend’ is wordt niet helemaal duidelijk uit de tekst.

In de Infectiebeschermingswet is ook opgenomen dat sportevenementen en religieuze bijeenkomsten kunnen worden verboden, dat sluiting van scholen en kinderdagverblijven mogelijk is, net als handelsverboden, de sluiting van detail- of groothandel, evenals beperkingen en vereisten voor bedrijven. “Met paragraaf 28a zullen we strengere normen toepassen”, gaf SPD-parlementslid Dirk Wiese dan ook in de behandeling toe. Niet zozeer duidelijker dus, maar ook: strenger. Volgens de oppositie (de facto alleen de kritische juristen en de AfD-partij) waren de oorspronkelijke plannen in de ogen van Angela Merkel “te beperkt” .

Voor vertegenwoordigers van de ‘Querdenken’-beweging, die al maandenlang landelijk demonstraties tegen de maatregelen organiseert, is de nieuwe wet niets minder dan de ‘machtigingswet’ waarmee Adolf Hitler zijn dictatuur in 1933 consolideerde. Ook vandaag staan demonstranten in Berlijn bij de Brandenbuger Tor en de Reichstag om te protesteren tegen de wet. In de media worden zij, geheel in de lijn der verwachtingen als het gevaar voor de democratie gezien, want een “hoogexplosieve mix”. Süddeutsche Zeitung wist niet meer te melden dan dat er een ‘elektronische Flashmob’ gaande was, vanwege de hoeveelheid emails die Bondsdagleden hadden ontvangen. Alleen al Alexander Dobrindt, voorzitter van de CSU-groep, zou meer dan 37.000 van dergelijke e-mails hebben ontvangen. Over de inhoud ervan werd niets geschreven, wel dat er een hoop dreiging vanuit ging.

De Duitse mainstream media zijn eensluidend in hun boodschap: de mensen zijn (onterecht) bang voor de wet, de makers van de wetten (terecht) bang voor de mensen. Feit is dat als de wet wordt aangenomen er minder tot geen ruimte is voor de rechterlijke macht om de maatregelen terug te fluiten en gaat er meer macht naar de regering om op basis van vage criteria vergaande inperkingen op te leggen. De vergelijking met 1933 is misschien niet helemaal zuiver, en de geschiedenis herhaalt zich nooit helemaal, maar hij rijmt wel behoorlijk met alles waar we tot voor kort nog eensgezind tegen waren. Onvrijheid.
 
Bezit van vuurwerk kunnen ze niet verbieden, tenzij ze een inzamelactie beginnen...
Maar dat zou echt buitensporig zijn.
Tijdens het beruchte debat op de dinsdag waar motie van GL en PVDD werd besproken werd ook tussendoor gezegd dat ze nog iets gingen bedenken m.b.t. het F3-vuurwerk, knalvuurwerk en de vuurpijlen die nog in handen van de consument zijn. Dus inleveractie of iets dergelijks is wel goed mogelijk.
 
Tijdens het beruchte debat op de dinsdag waar motie van GL en PVDD werd besproken werd ook tussendoor gezegd dat ze nog iets gingen bedenken m.b.t. het F3-vuurwerk, knalvuurwerk en de vuurpijlen die nog in handen van de consument zijn. Dus inleveractie of iets dergelijks is wel goed mogelijk.
Iedereen die hun zuurverdiende centjes uitgegeven heeft aan het mooie vuurwerk en niet af kon steken vanwege de veiligheid (mist) moet moeten? Ik denk dat ze wel heel graag willen dat het een grote chaos wordt!
 
Tijdens het beruchte debat op de dinsdag waar motie van GL en PVDD werd besproken werd ook tussendoor gezegd dat ze nog iets gingen bedenken m.b.t. het F3-vuurwerk, knalvuurwerk en de vuurpijlen die nog in handen van de consument zijn. Dus inleveractie of iets dergelijks is wel goed mogelijk.

Dit zou wel weer een gigantische stunt van het kabinet zijn, als ze slim zijn doen ze dat niet, het laat alleen maar zien hoe ver het kabinet van de werkelijkheid verwijderd zou staan en dan staan ze weer voor lul! Dit gaat natuurlijk niemand inleveren (misschien een vader die de veiligheid van zijn zoon wil garanderen, maar verder niemand).
 
Ik heb geen idee wat ze gaan doen, maar ik denk dat ze zeker nog wel "iets naars" voor ons in petto hebben. Als ze verzinnen om nauwelijks werkende mondkapjes te verplichten in openbare ruimtes, dan zie ik ze ook wel tot meer onzalige maatregelen tot handhaving van vuurwerkverbod in staat. Het is me te stil vanuit de kant van de overheid wat dit betreft. Daarnaast lijken verschillende overheden meer te weten.
 
Ik heb reactie van de CU op mijn mail van gisteren, vind vooral de laatste alinea beetje verassend.....

Geachte heer B,

Dank voor uw bericht en uw betrokkenheid. Fijn dat u de tijd heeft genomen ons uit te leggen waarom dit verbod u zo’n verdriet doet. Ik begrijp de argumenten die u in uw mail aandraagt en leef met u mee, maar ben toch van mening dat de beslissing om voor aankomende jaarwisseling een algeheel vuurwerkverbod af te kondigen een verstandige is. Hopelijk kan ik u in deze mail uitleggen hoe wij tot die afweging zijn gekomen.

De coronacrisis raakt ons allemaal en maakt buitengewone maatregelen noodzakelijk die soms pijnlijke offers vragen. Het is goed om te bedenken dat de eventuele zorg voor vuurwerkslachtoffers bovenop de reguliere zorg komt. Elk jaar staan er tijdens en rond de jaarwisseling dan ook veel extra zorg- en hulpverleners bij voorbaat paraat. Daarnaast kennen veel vuurwerkgerelateerde verwondingen (zoals oogletsel) intensieve en langdurige behandeltrajecten die ook in de maanden na de jaarwisseling druk op de zorg leggen. Vanuit het zorgpersoneel zijn er om bovenstaande redenen verschillende oproepen geweest om dit jaar, waarin er zo uitzonderlijk veel van ze is gevraagd, een vuurwerkverbod in te stellen. Wij gunnen zoveel mogelijk zorgmedewerkers een rustige jaarwisseling en dit is voor ons dan ook een belangrijke reden om in te stemmen met het vuurwerkverbod.

Naast het zorgpersoneel hebben ook de politie en de boa’s het kabinet opgeroepen in te stemmen met een algeheel vuurwerkverbod. De jaarwisseling vergt elk jaar veel van handhavers en door de extra maatregelen en veiligheidsrisico’s die het coronavirus oplevert zal dat dit jaar alleen maar bemoeilijkt worden. Ook dit vinden wij een zwaarwegend argument.

Wel vinden we dat verkopers van vuurwerk op een gepaste manier gecompenseerd moeten worden voor de inkomstenderving die dit verbod ze oplevert. Ook heeft het kabinet aangegeven binnenkort te communiceren wat er voor liefhebbers van vuurwerk nog wel mogelijk is rond de feestdagen. Ik hoop dan ook van harte dat u, ondanks het gemis, alsnog een fijne jaarwisseling zult hebben.

Nogmaals dank voor uw betrokkenheid en ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Lenno van Straalen

Fractie ChristenUnie Tweede Kamer
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
E-mail: [email protected]
Tel.: 070 - 318 3057
Meer informatie: www.christenunie.nl of www.tweedekamer.nl
 
Een voordeel: het argument om legaal vuurwerk af te schaffen omdat er nog steeds teveel slachtoffers zijn gevallen met 20-21 gaat op zo’n manier totaal geen hout snijden. Alle slachtoffers met de komende jaarwisseling zijn straks het gevolg van illegaal vuurwerk omdat aan legaal vuurwerk simpelweg niet te komen was.

Daarnaast zal een permanent verbod ook steeds minder kans maken op deze manier. Ik zie het niet gebeuren dat een permanent verbod in drie landen tegelijk doorgedrukt wordt. Als Duitsland en België het tijdelijke verbod niet omzetten in een permanent verbod zal Nederland eerder geneigd zijn dat voorbeeld ook te volgen. Is slechts mijn gevoel, geen idee of deze gedachte ergens op slaat, maar je moet positief blijven toch?:D
Daar kun je je lelijk in vergissen. Die integriteit hebben ze niet. Al staat het halve land straks in brand, als zij zeggen dat het dankzij het vuurwerkverbod een rustige jaarwisseling was, of dat dankzij het verbod het niet verder uit de hand is gelopen. Slaan ze je gewoon met die stok om de oren. Ik had al niet erg veel vertrouwen in onze politieke leiders, maar na deze crisis echt helemaal niet meer. Stelletje galbakken.
 
Ik heb het al op meerdere plekken geroepen, houd rekening mee dat ze wellicht ook bezit gaan verbieden:
Bekijk bijlage 57559

Zie ook hier de eerste alinea: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showt...urwerk-quot-Zien-wij-het-nut-niet-van-in-quot De clou zit 'm in wat "voor handen hebben" gaat betekenen.

Dus, jongens, tot 15 december mag je vuurwerk vervoeren, ik neem aan dat ze je dan niks kunnen maken wanneer je even België inwipt en anders even dit berichtje laten zien. ;)
 
Helaas klopt dat niet maar als de Politie het zegt.... haha

Weet ik ook wel, maar het staat wel zwart op wit. Degene naar wie dit bericht is gericht kan het wel gebruiken in zijn voordeel, wij niet natuurlijk. :)

Maar even iets anders. Wat als er voor het afsteken een apart verzekering afgesloten dient te worden, dat iedereen die vuurwerk koopt ook verplicht is een polis af te sluiten t.w.v. een bepaald bedrag en dat deze verzekering uitsluitend bedoeld is voor wanneer iemand gewond raakt en de reguliere verzekering hier niet wilt uitkeren of de kosten wilt vergoeden? Stel dat je 1 miljoen mensen hebt die willen afsteken en iedereen moet 20 euro voor de verzekering betalen, dan heb je 20 miljoen euro voor gemiddeld 1000 slachtoffers. De meeste 900 stuks zijn die naar de huisartsenpost gaan, die kosten niks, misschien 100 euro. Dat is slechts 90.000 euro. Dan heb je voor de zwaardere gevallen 19,9 miljoen beschikbaar.
Je kunt ook nog een deel van het geld inzetten om meer personeel in te zetten op die dag. Wanneer je 1 miljoen beschikbaar stelt en je een vergoeding biedt van 500 euro, dan kun je op die dag 2000 extra mensen inzetten. Wie van de zorgpersoneel wilt nu niet een extra dagje werken voor 500 euro? Hiermee ontlast je de zorg. Er blijft nog geld over dat je kunt gebruiken voor nazorg etc.

Een ander idee is, wel drastisch, om iedereen te verplichten een body cam te gebruiken bij het afsteken van vuurwerk. Wanneer je dan een slachtoffer bent van een ongeluk, dat het op beeld staat. Men kan dan de toedracht bepalen maar ook tevens zien of het is gebeurd met illegaal vuurwerk of niet. Mensen worden dan voorzichtiger. Mocht je dan toch melden bij de eerste hulp en je kunt geen bewijs overhandigen dan moet dit als illegaal vuurwerk gezien worden, niet als legaal. Daarmee kun je dan later aantonen dat alle ellende niet door legaal vuurwerk komt en dus niet verboden hoeft te worden.

Ik ben geen voorstander van dat Big Brother is watching you, maar wanneer er geen alternatief meer voor ons is en er een permanente vuurwerkverbod geldt, dan kan men wel alle opties overwegen.

Ook een optie is om een cursus aan te bieden en mensen die dit willen volgen kunnen zich ergens aanmelden en wanneer je in bezit bent van een certificaat dat je op de 31 gewoon legaal vuurwerk mag afsteken. Men moet dus met oplossingen komen.
 
Tijdens het beruchte debat op de dinsdag waar motie van GL en PVDD werd besproken werd ook tussendoor gezegd dat ze nog iets gingen bedenken m.b.t. het F3-vuurwerk, knalvuurwerk en de vuurpijlen die nog in handen van de consument zijn. Dus inleveractie of iets dergelijks is wel goed mogelijk.

Dat kan helemaal niet. Het hele F3 en knalvuurwerk verbod is al een juridische gatenkaas en gaan ze niet op kunnen lossen door hun eigen regels. Een politie bureau mag geen vuurwerk innemen/opslaan, enigste oplossing die ze zouden kunnen bedenken is dat winkels hiervoor gebruikt gaan worden maar daar gaat geen winkel nu aan meewerken natuurlijk (teminste mag ik hopen)

Dus waar moet dat vuurwerk ingeleverd worden dan? Een inleveractie kan eigenlijk niet door de eigen onzin regels die de overheid heeft gemaakt.

En dit is ook een situatie waar de branche verantwoordig zou moeten nemen. Zo moelijk is het niet om nu een burger een paar slof astronautjes en pijlen proberen te laten inleveren aangezien dit gewoon verboden producten en het strafbaar is om in bezit te hebben (plus niet verzekerd als er iets gebeurd etc) zijn over 2 weken. Kijk wat er word gezegt en maak er een zaak van want juridisch klopt het van geen kant.

Maargoed niemand doet wat en gaan we niks meer over horen want dat is een probleem die niet eens opgelost kan worden.
 
Dat kan helemaal niet. Het hele F3 en knalvuurwerk verbod is al een juridische gatenkaas en gaan ze niet op kunnen lossen door hun eigen regels. Een politie bureau mag geen vuurwerk innemen/opslaan, enigste oplossing die ze zouden kunnen bedenken is dat winkels hiervoor gebruikt gaan worden maar daar gaat geen winkel nu aan meewerken natuurlijk (teminste mag ik hopen)

Dus waar moet dat vuurwerk ingeleverd worden dan? Een inleveractie kan eigenlijk niet door de eigen onzin regels die de overheid heeft gemaakt.

En dit is ook een situatie waar de branche verantwoordwoordig zou moeten nemen. Zo moelijk is het niet om nu een burger een paar slof astronautjes en pijlen proberen te laten inleveren aangezien dit gewoon verboden producten en het strafbaar is om in bezit te hebben (plus niet verzekerd als er iets gebeurd etc) zijn over 2 weken. Kijk wat er word gezegt en maak er een zaak van want juridisch klopt het van geen kant.

Maargoed niemand doet wat en gaan we niks meer over horen want dat is een probleem die niet eens opgelost kan worden.
Ik ben benieuwd wat de rechter zou zeggen als je gepakt bent met F3 die je vorig jaar legaal gekocht hebt. Hetzelfde geldt met je verzekering. Ze kunnen niet zomaar zeggen dat je bewust illegaal bezig bent geweest...
 
Weet ik ook wel, maar het staat wel zwart op wit. Degene naar wie dit bericht is gericht kan het wel gebruiken in zijn voordeel, wij niet natuurlijk. :)

Maar even iets anders. Wat als er voor het afsteken een apart verzekering afgesloten dient te worden, dat iedereen die vuurwerk koopt ook verplicht is een polis af te sluiten t.w.v. een bepaald bedrag en dat deze verzekering uitsluitend bedoeld is voor wanneer iemand gewond raakt en de reguliere verzekering hier niet wilt uitkeren of de kosten wilt vergoeden? Stel dat je 1 miljoen mensen hebt die willen afsteken en iedereen moet 20 euro voor de verzekering betalen, dan heb je 20 miljoen euro voor gemiddeld 1000 slachtoffers. De meeste 900 stuks zijn die naar de huisartsenpost gaan, die kosten niks, misschien 100 euro. Dat is slechts 90.000 euro. Dan heb je voor de zwaardere gevallen 19,9 miljoen beschikbaar.
Je kunt ook nog een deel van het geld inzetten om meer personeel in te zetten op die dag. Wanneer je 1 miljoen beschikbaar stelt en je een vergoeding biedt van 500 euro, dan kun je op die dag 2000 extra mensen inzetten. Wie van de zorgpersoneel wilt nu niet een extra dagje werken voor 500 euro? Hiermee ontlast je de zorg. Er blijft nog geld over dat je kunt gebruiken voor nazorg etc.

Een ander idee is, wel drastisch, om iedereen te verplichten een body cam te gebruiken bij het afsteken van vuurwerk. Wanneer je dan een slachtoffer bent van een ongeluk, dat het op beeld staat. Men kan dan de toedracht bepalen maar ook tevens zien of het is gebeurd met illegaal vuurwerk of niet. Mensen worden dan voorzichtiger. Mocht je dan toch melden bij de eerste hulp en je kunt geen bewijs overhandigen dan moet dit als illegaal vuurwerk gezien worden, niet als legaal. Daarmee kun je dan later aantonen dat alle ellende niet door legaal vuurwerk komt en dus niet verboden hoeft te worden.

Ik ben geen voorstander van dat Big Brother is watching you, maar wanneer er geen alternatief meer voor ons is en er een permanente vuurwerkverbod geldt, dan kan men wel alle opties overwegen.

Ook een optie is om een cursus aan te bieden en mensen die dit willen volgen kunnen zich ergens aanmelden en wanneer je in bezit bent van een certificaat dat je op de 31 gewoon legaal vuurwerk mag afsteken. Men moet dus met oplossingen komen.

Dat idee kwam een aantal dagen geleden ook in mijn hoofd op. Maar in tegenstelling tot mij heb jij het uitgewerkt. Slachtoffers door andermans vuurwerk zouden dan ook kunnen verhalen op de verzekering van de veroorzaker lijkt mij.

Dus vuurwerk afsteken wordt voor de liefhebbers die het 'veilig' willen doen duurder. Dan zouden ongevallen veroorzaakt door vuurwerk uit het basispakket verdwijnen. Betekent overigens niet dat je niet behandeld wordt!

Dat wordt ook knap lastig als een ander het ontkent. Kunnen verschillende motieven achter zitten zoals bijdrage eigen risico. Sterker nog: hoe zit het dan als de veroorzaker niet verzekerd is? Dan wordt het een welles-nietes spelletje. Lijkt mij ook niet dat omstanders dan verplicht een vuurwerkverzekering moeten afsluiten. Of er moet onderscheid komen tussen allerlei zaken, maar dat wordt te ingewikkeld en leidt tot niets.

Maar goed, je kunt niet iedereen verplichten om zo'n verzekering af te sluiten. Immers, als ik 1 cake zou kopen zou er een wanverhouding ontstaan.
 
Dat idee kwam een aantal dagen geleden ook in mijn hoofd op. Maar in tegenstelling tot mij heb jij het uitgewerkt. Slachtoffers door andermans vuurwerk zouden dan ook kunnen verhalen op de verzekering van de veroorzaker lijkt mij.

Dus vuurwerk afsteken wordt voor de liefhebbers die het 'veilig' willen doen duurder. Dan zouden ongevallen veroorzaakt door vuurwerk uit het basispakket verdwijnen. Betekent overigens niet dat je niet behandeld wordt!

Dat wordt ook knap lastig als een ander het ontkent. Kunnen verschillende motieven achter zitten zoals bijdrage eigen risico. Sterker nog: hoe zit het dan als de veroorzaker niet verzekerd is? Dan wordt het een welles-nietes spelletje. Lijkt mij ook niet dat omstanders dan verplicht een vuurwerkverzekering moeten afsluiten. Of er moet onderscheid komen tussen allerlei zaken, maar dat wordt te ingewikkeld en leidt tot niets.

Maar goed, je kunt niet iedereen verplichten om zo'n verzekering af te sluiten. Immers, als ik 1 cake zou kopen zou er een wanverhouding ontstaan.

Het komt er op neer dat iedereen die vuurwerk besteld dan bijvoorbeeld bij het betalen daarvan een percentage extra betaald over dat bedrag dat dan in één verzekeringspot komt.
Iedereen die een slachtoffer wordt van vuurwerk, dus ook toeschouwers worden gewoon behandeld en de kosten daarvan wordt dan vanuit deze pot betaald. Eigenlijk is het dus één grote verzekering voor iedereen. Koop jij voor 20 euro een potje, dan is het risico voor jou lager dat er iets met jou of iemand anders gebeurd. Je betaald dan bijvoorbeeld 10%, dus 2 euro extra voor de verzekeringspot. Ben je een echte vuurwerkfanaat dat voor 1000 euro koopt, dan moet je ook 100 euro extra betalen voor de pot. Alles bij elkaar kom je dan op (als ik dan het gemiddelde neem van afgelopen jaren) rond de 7 miljoen euro waarmee je dan de kosten kunt dekken en ook meer zorgpersoneel kunt laten werken. Let op, ik ga dan uit van 1000 gewonden waarvan er dan rond de 100 bij de eerste hulp aankloppen.
Doe je dit ook nog eens in combinatie met een certificaat, dan tel uit je winst. De mensen die niet van vuurwerk houden hoeven dan ook niet middels belasting hiervoor op te draaien. Nou ja, in mindere mate dan. Dit is eigenlijk best wel te bewerkstellingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan