UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bezit van vuurwerk kunnen ze niet verbieden, tenzij ze een inzamelactie beginnen...
Maar dat zou echt buitensporig zijn.

Geloof me, men zal er alles, maar dan ook alles aan doen om vuurwerkminnend Nederland aan te pakken én er voor te zorgen dat de jaarwisseling zo vredig als mogelijk verloopt. Te beginnen bij dit jaar. Men wil na het afkondigen van het verbod natuurlijk geen politiek gezichtsverlies lijden, koste wat het kost dus om het ultieme doel 'een jaarwisseling die voor iedereen leuk is' te behalen. De komende weken zullen we nog wel vaker met onze oren staan te klapperen als het gaat om de extra wet- en regelgeving omtrent dit illusionaire doel.

Het komt er op neer dat iedereen die vuurwerk besteld dan bijvoorbeeld bij het betalen daarvan een percentage extra betaald over dat bedrag dat dan in één verzekeringspot komt.
Iedereen die een slachtoffer wordt van vuurwerk, dus ook toeschouwers worden gewoon behandeld en de kosten daarvan wordt dan vanuit deze pot betaald. Eigenlijk is het dus één grote verzekering voor iedereen. Koop jij voor 20 euro een potje, dan is het risico voor jou lager dat er iets met jou of iemand anders gebeurd. Je betaald dan bijvoorbeeld 10%, dus 2 euro extra voor de verzekeringspot. Ben je een echte vuurwerkfanaat dat voor 1000 euro koopt, dan moet je ook 100 euro extra betalen voor de pot. Alles bij elkaar kom je dan op (als ik dan het gemiddelde neem van afgelopen jaren) rond de 7 miljoen euro waarmee je dan de kosten kunt dekken en ook meer zorgpersoneel kunt laten werken. Let op, ik ga dan uit van 1000 gewonden waarvan er dan rond de 100 bij de eerste hulp aankloppen.
Doe je dit ook nog eens in combinatie met een certificaat, dan tel uit je winst. De mensen die niet van vuurwerk houden hoeven dan ook niet middels belasting hiervoor op te draaien. Nou ja, in mindere mate dan. Dit is eigenlijk best wel te bewerkstellingen.
Aan de ene kant een goed idee, aan de andere kant...ben je toch verzekerd?
Mijn voorstel zal blijven:

- Om de tafel met Duitsland/Polen/Belgie en andere landen in Europa om eenduidige afspraken te maken over vuurwerk. Geen cobra's en andere ongein meer maar voornamelijk sier en desnoods onschuldige rotjes. Ook eenduidige afspraken over de richtlijnen voor opslag.
- Verkoop van het vuurwerk uitsluitend de laatste 3 dagen van het jaar ook voor F1
- Vuurwerkbrillen verplicht stellen bij het afsteken van vuurwerk.
- Van mij mogen ze een kleine belasting heffen op de verkoop van vuurwerk om subsidie te kunnen geven voor mensen die hun huisdier vuurwerkproof willen maken.
- Geen plastic meer in vuurwerk om het milieu te sparen
- De gemeenten dragen hun steentje bij door vuurwerkafval op aangewezen punten op te halen.
- Ook de handhaving moet steviger. Mocht er toch iemand illegaal vuurwerk afsteken dan moet dit gezien worden als een zwaar misdrijf. Gooien naar een handhaver is hoe dan ook een celstraf waard.

Ben het met je eens en laten we het veilig doen, geen shells op de grond, cakes vast zetten, liefst zie ik alleen nog boxen of compounds vuurwerk.

En betere afspraken maken met de landen die zwaar knal vuurwerk hebben, omdit te verbieden.

Ben het met je eens en laten we het veilig doen, geen shells op de grond, cakes vast zetten, liefst zie ik alleen nog boxen of compounds vuurwerk.

En betere afspraken maken met de landen die zwaar knal vuurwerk hebben, omdit te verbieden.

Dat laatste gaat nooit gebeuren omdat die landen er geen last van hebben. En gezien de houden van o.a. polen naar europa toe gaat dat zeker niet gebeuren.

Daarnaast zijn shells en cobra's etc. ook al lang verboden voor particulieren.

Achja het illegale vuurwerk in welke vorm dan ook nu f4 en f3 zal altijd wel beschikbaar komen via de zwarte markt. Wanneer f2 verboden wordt, dan zal dit ook wel beschikbaar komen via de zelfde manieren als nu f4 en f3 binnen komt. Zie het als drugs, nooit legaal geweest maar er zijn miljoenen kilo's overal beschikbaar in de wereld. De reden er is vraag naar. Zolang er vraag is naar vuurwerk zal het op welke manier dan ook aangeboden worden. Een verbod speelt hier alleen maar meer op in. Laten we met ze alle hopen dat we volgend jaar gewoon legaal onze spulletjes kunnen inkopen.

Ik ben benieuwd wat de rechter zou zeggen als je gepakt bent met F3 die je vorig jaar legaal gekocht hebt. Hetzelfde geldt met je verzekering. Ze kunnen niet zomaar zeggen dat je bewust illegaal bezig bent geweest...

Ik ben benieuwd wat een rechter zegt dat jij als burger een product legaal hebt gekocht, jij dit legaal hebt mogen bezitten maar dat de overheid dit product verbiedt tussentijds en jij als burger dit product niet op een legale wijze kan inleveren in de tijd dat het verbod is aangekondigd tot het moment dat het verbod ingaat. En je dit product ook niet heb kunnen gebruiken in de tijd het verbod is aangekondigd zonder een overtreding te begaan.

Ik durf te wedden dat dit juridisch van geen kant klopt maargoed dat zal iemand met teveel tijd en geld moeten doen. Oftewel vuurwerkbranche Nederland, huur is een jurist om hier een zaak van te maken en klaag de staat aan. Ook al verlies je kost het je een keer een paar duizen euro maargoed die hebben het te druk met bukken voor Den Haag.

Dat laatste gaat nooit gebeuren omdat die landen er geen last van hebben. En gezien de houden van o.a. polen naar europa toe gaat dat zeker niet gebeuren.

Daarnaast zijn shells en cobra's etc. ook al lang verboden voor particulieren.
Ik weet dat het al verboden is, maar door dit vuurwerk wat in oktober al wordt afgestoken is er veel tegenstand vanuit de samenleving, en daar geef ik ze geen ongelijk in. Hou het gewoon bij de 31e of paar dagen ervoor maar in oktober vindt ik ook wel overdreven.

Maar goed we heben allemaal een mening hierover en iedereen baalt van dit verbod. De reden is niet fair want de zorg is op de ic druk maar in mijn ziekenhuis zijn ze de afdelingen covid weer aan 't afschalen.

Hoe ebt dit door naar china?
China ontploffen ook af en toe fabrieken en is alles strenger en duurder geworden
En nu is er straks 80% minder vraag van vuurwerk vanuit nederland omdat er al heel veel in nederland/duitsland aanwezig is.
Kan je wachten dat er in china ook fabrieken zullen sluiten of het heel zwaar krijgen.

Ik weet dat het al verboden is, maar door dit vuurwerk wat in oktober al wordt afgestoken is er veel tegenstand vanuit de samenleving, en daar geef ik ze geen ongelijk in. Hou het gewoon bij de 31e of paar dagen ervoor maar in oktober vindt ik ook wel overdreven.

Maar goed we heben allemaal een mening hierover en iedereen baalt van dit verbod. De reden is niet fair want de zorg is op de ic druk maar in mijn ziekenhuis zijn ze de afdelingen covid weer aan 't afschalen.
Ja hoezeer ik ook de frustratie bij mensen begrijp, nu met z'n alle vuurwerk gaan afsteken geeft bepaald geen goede boodschap. Je jaagt mensen alleen maar meer tegen je in het harnas. Zou goed zijn als de sector daar snel afstand van neemt en mensen oproept dat het genoeg is geweest zo.

We zijn nu een week allemaal boos geweest maar het leed is geschied en we moeten ons zo snel mogelijk gaan richten op 2021 en daarna.

Ik weet dat veel mensen van mening zijn dat we ons niet meer moeten aanpassen, niet meer moeten toegeven maar ik ben er van overtuigd dat de vuurwerksector en de vuurwerkliefhebber er alles aan moeten gaan doen bij te dragen aan een positieve jaarwisseling mét vuurwerk. Anders is het een aflopende zaak en hebben we helemaal niks meer.

Ja hoezeer ik ook de frustratie bij mensen begrijp, nu met z'n alle vuurwerk gaan afsteken geeft bepaald geen goede boodschap. Je jaagt mensen alleen maar meer tegen je in het harnas. Zou goed zijn als de sector daar snel afstand van neemt en mensen oproept dat het genoeg is geweest zo.

We zijn nu een week allemaal boos geweest maar het leed is geschied en we moeten ons zo snel mogelijk gaan richten op 2021 en daarna.

Ik weet dat veel mensen van mening zijn dat we ons niet meer moeten aanpassen, niet meer moeten toegeven maar ik ben er van overtuigd dat de vuurwerksector en de vuurwerkliefhebber er alles aan moeten gaan doen bij te dragen aan een positieve jaarwisseling mét vuurwerk. Anders is het een aflopende zaak en hebben we helemaal niks meer.

Gedeeltelijk met je standpunt eens.
Ik ben bang, en vele mede freaks met mij, dat dit eenmalige verbod hoe dan ook uitmond in een definitief verbod. Iets in mij wordt zo ongelovelijk hard getriggerd hierdoor, ik weiger als een mak schaap dit verbod te volgen, genoeg is genoeg.
Sommigen vinden dit kinderachtig, andere hebben hier waardering voor. Linkslm of rechtsom ik blijf bij mijn principes m.b.t dit gedrocht van een verbod.

Ik ben voor protestacties, maar bij nader inzien tegen zomaar wat stoken elke dag waar je wilt "want het is toch verboden." Je moet ook sympathie behouden, verbod of niet. Dus een paar protestacties tot oud en nieuw juich ik zeker toe, het liefst met mooie cakes. Afgelopen zaterdag staken een aantal gasten echt een prachtig blok af voor ons huis, we hoorden dat een oud vrouwtje verderop in de straat er ook van had genoten. Dat soort acties juich ik dus zeker toe.

De tijd dat je beloond werd voor goed vuurwerkgedrag lijkt me voorbij. Velen van ons moeten tegenwoordig drie keer nadenken voordat ze legaal kindervuurwerk afsteken om anderen te pleasen. Mijn standaard gebaar is voortaan de middelvinger of cakebox op de deurmat.

Ik heb reactie van de CU op mijn mail van gisteren, vind vooral de laatste alinea beetje verassend.....

Tja, als we naar de stand van zaken kijken is het probleem dat mensen alsnog '25kg' vuurwerk thuis hebben liggen. Een compromis zou zijn: geen verkoop en steek het vuurwerk dat je thuis hebt liggen alleen voor je huis af om, nou laten we zeggen, 0000.

Handhaving op grote pleinen (centrum) zodat mensen daar niet samen komen en ja... leek mij een verstandiger plan dan zo'n rigoureuze maatregel.

Eerlijk, ik zou daarmee kunnen leven.

China ontploffen ook af en toe fabrieken en is alles strenger en duurder geworden
En nu is er straks 80% minder vraag van vuurwerk vanuit nederland omdat er al heel veel in nederland/duitsland aanwezig is.
Kan je wachten dat er in china ook fabrieken zullen sluiten of het heel zwaar krijgen.
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar ik denk dat de afzetmarkt NL / DE / BE maar een peulenschil is voor die fabrieken daar. De grote jongens zitten toch vooral in het prof vuurwerk.

Voor 'China' in het geheel gaat het slechts om een fractie van de afzetmarkt, maar voor sommige fabrieken is dit wel heel slecht nieuws. Zeker de fabrieken waar de grotere importeurs die in beide landen actief zijn hun spullen bestellen, voelen dit echt wel.

Weet ik ook wel, maar het staat wel zwart op wit. Degene naar wie dit bericht is gericht kan het wel gebruiken in zijn voordeel, wij niet natuurlijk. :)

Maar even iets anders. Wat als er voor het afsteken een apart verzekering afgesloten dient te worden, dat iedereen die vuurwerk koopt ook verplicht is een polis af te sluiten t.w.v. een bepaald bedrag en dat deze verzekering uitsluitend bedoeld is voor wanneer iemand gewond raakt en de reguliere verzekering hier niet wilt uitkeren of de kosten wilt vergoeden? Stel dat je 1 miljoen mensen hebt die willen afsteken en iedereen moet 20 euro voor de verzekering betalen, dan heb je 20 miljoen euro voor gemiddeld 1000 slachtoffers. De meeste 900 stuks zijn die naar de huisartsenpost gaan, die kosten niks, misschien 100 euro. Dat is slechts 90.000 euro. Dan heb je voor de zwaardere gevallen 19,9 miljoen beschikbaar.
Je kunt ook nog een deel van het geld inzetten om meer personeel in te zetten op die dag. Wanneer je 1 miljoen beschikbaar stelt en je een vergoeding biedt van 500 euro, dan kun je op die dag 2000 extra mensen inzetten. Wie van de zorgpersoneel wilt nu niet een extra dagje werken voor 500 euro? Hiermee ontlast je de zorg. Er blijft nog geld over dat je kunt gebruiken voor nazorg etc.

Een ander idee is, wel drastisch, om iedereen te verplichten een body cam te gebruiken bij het afsteken van vuurwerk. Wanneer je dan een slachtoffer bent van een ongeluk, dat het op beeld staat. Men kan dan de toedracht bepalen maar ook tevens zien of het is gebeurd met illegaal vuurwerk of niet. Mensen worden dan voorzichtiger. Mocht je dan toch melden bij de eerste hulp en je kunt geen bewijs overhandigen dan moet dit als illegaal vuurwerk gezien worden, niet als legaal. Daarmee kun je dan later aantonen dat alle ellende niet door legaal vuurwerk komt en dus niet verboden hoeft te worden.

Ik ben geen voorstander van dat Big Brother is watching you, maar wanneer er geen alternatief meer voor ons is en er een permanente vuurwerkverbod geldt, dan kan men wel alle opties overwegen.

Ook een optie is om een cursus aan te bieden en mensen die dit willen volgen kunnen zich ergens aanmelden en wanneer je in bezit bent van een certificaat dat je op de 31 gewoon legaal vuurwerk mag afsteken. Men moet dus met oplossingen komen.

Ik vind jou een topkerel, maar deze voorstellen doen me huiveren.
Dit zal ik nooit accepteren.

Wat je hier beschrijft is de Orwelliaanse nachtmerrie van een totalitaire staat, wat volledig buiten alle proportie is.
Vuurwerk afsteken met een bodycam? En dan de beelden ff uploaden naar vadertje staat?
Sorry maar hier keert mijn maag van om.

Als de bevolking de overheid gaat oproepen om deze maatregelen te nemen.
Dan zijn we volledig van het pad af.

Geef de machtsgeile psychopaten alsjeblieft geen ideetjes of argumenten om dit te implementeren.
Want dan hoeft het voor mij niet meer.
Dit is erger dan het communistisch regime in China.

Aan de ene kant een goed idee, aan de andere kant...ben je toch verzekerd?
Mijn voorstel zal blijven:

- Om de tafel met Duitsland/Polen/Belgie en andere landen in Europa om eenduidige afspraken te maken over vuurwerk. Geen cobra's en andere ongein meer maar voornamelijk sier en desnoods onschuldige rotjes. Ook eenduidige afspraken over de richtlijnen voor opslag.
- Verkoop van het vuurwerk uitsluitend de laatste 3 dagen van het jaar ook voor F1
- Vuurwerkbrillen verplicht stellen bij het afsteken van vuurwerk.
- Van mij mogen ze een kleine belasting heffen op de verkoop van vuurwerk om subsidie te kunnen geven voor mensen die hun huisdier vuurwerkproof willen maken.
- Geen plastic meer in vuurwerk om het milieu te sparen
- De gemeenten dragen hun steentje bij door vuurwerkafval op aangewezen punten op te halen.
- Ook de handhaving moet steviger. Mocht er toch iemand illegaal vuurwerk afsteken dan moet dit gezien worden als een zwaar misdrijf. Gooien naar een handhaver is hoe dan ook een celstraf waard.

Je kan deze hobby niet redden door volledig op de rug te gaan liggen met de billen in spreidstand.

Ik draag al een bril, dus ik moet ook nog eens een plastieken bril opzetten?
Hoe dat dan?

Subsidie om huisdieren vuurwerkproof te maken?
Dan kunnen we alles beter schrappen.
Hier gaan de extremistische dierenvriendjes nooit in meegaan.

Verbod op F1, dus geen ijsfonteintje op de taart meer?
Geen sterretjes meer voor door het jaar? Hoezo dan?

Misschien gewoon in elke woning een camera plaatsen, zoekend naar gevaarlijke virussen.
En een stukje kipfilet vervangen door machinale soja rotzooi.

Ik ben er echt volledig klaar mee.

Al die knotsgekke aluhoedjes die deze dictatuur al jaren voorspellen, hebben gelijk gekregen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan