Uitspraak Reclame Code Commissie m.b.t. reclame Lesli

Ik snap de misleiding totaal niet,een 200gram bestaat ook niet.

En zo kunnen we wel het hele namenpark uit de vuurwerkhandel gaan aanpakken.

500gram is een handelsnaam geworden,en geeft niet aan hoeveel kruit erin zit.

Kijk maar eens bij alle knalcake's hoeveel kruit erin zit.....2gram voor de burst,een aantal gram voor de stijglading,mines...etc,etc.
Dus ook géén 500gram dus.
Een 500gram bestaat dus in werkelijkheid niet.

Sinds wanneer is een gewicht een handelsnaam???

Ik ben het eens met de reclame code commissie! als je ergens een gewicht op plakt moet dat er op zitten. klaar over uit.. anders misleid je de boel!.

dat jij het er niet mee eens bent kan ik helemaal begrijpen.. immers jij importeert en verkoopt vuurwerk. Dat je met reclame uitingen zaken kunt verkopen die er eigenlijk helemaal niet of maar half inzitten is eigenlijk te zot voor woorden. Zelf was je vorig jaar ook al onderwerp van misleiding met een bepaalde actie. Maar laten we dat maar even buiten deze discussie houden.

Dat Lesli nu wordt gepakt.. Tsja je moet ergens beginnen he? want de meeste doen dit soort bedriegelijke zaken. Ik ben echt blij dat er eens wat wordt ondernomen in vuurwerkland wat betreft de misleidingen waar mee op veel vlakken worden gepakt.

Als je een pak melk koopt en er staat op " NIEUW: Nu in ander halve liter verpakking! Zelfde prijs!" Dan mag je er logischerwijs van uit gaan dat er ook daad werkelijk 1.5 liter melk inzit en tegen de zelfde prijs. Dat dan vervolgens de concurrentie dat ook gaat doen lijkt me logisch. Dat hun dan ook dat soort pakken melk gaan verkopen van ook 1.5 liter moet daar óók 1.5 liter in zitten.

Als je dus 500 gram op je cake zet dan moet dat er ook dus inzitten. anders is het inderdaad gewoon misleiding.

Nu de volgende stap wat mij betreft: De prijzen om laag. Want ook dat stinkt in mijn ogen.. immers waarom kan er in Duitsland (en veel andere landen) cakes en ander vuurwerk voor 1/4 of zelfs 1/5 van de prijs aangeboden worden???

Nou DarkSoul, mijn waardering voor het feit dat jij wel de ballen hebt om behalve kritiek te leveren, er ook daadwerkelijk werk van te maken en er zelfs nu eerlijk voor uit te komen. Je maakt er geen vrienden mee, maar dat moet je ook niet willen. Dat soort figuren hangen hier al genoeg rond.

Je maakt er geen vrienden mee, maar dat moet je ook niet willen.

Mwoah, dat weet ik niet zo net. Ik heb stiekem de indruk dat veel freaks achter mij staan. Ook een importeur die mijn actie waardeert. En een winkelier die mij in directe zin heeft kunnen helpen met mijn klacht door het aanleveren van bewijslast. Laat ik zeggen dat er weer nieuwe vrienden ontstaan door deze actie :wink:

Je hebt dus wel de ballen om toe te geven dat jij het hebt gedaan, daar heb ik wel respect voor, dat mag dan ook wel ff worden gezegd.

Er zijn inderdaad een paar opmerkelijke zaken in vuurwerkland binnen Nederland zoals RedBaron al aangaf. En als ik er goed overnadenk is het inderdaad erg misleidend om er 500gram op te zetten. Krijgen ze verder nog een boete of iets? En ben je van plan om nog meer van dit soort dingen in de toekomst te doen?

Respect voor je uitleg DonkereZiel, de ballen om je na zoveel reacties te uiten en ook met zo'n lap tekst als onderbouwing is top.
Kan mij ook absoluut wel in je verhaal vinden op de manier zoals jij het ziet, al blijf ik erbij dat het inschakelen van de RCC overbodig is.

Vraagje; is Lesli op de hoogte dat jij het hebt aangemeld en is er reactie van hun gekomen? Of misschien van andere importeurs?

Zoals Ronny zegt, "500gram" is een handelsnaam, zelf zeggen we ook "ik heb de nodige 500grammers gekocht", maar in feite zit er geen enkele cake bij met precies 500 gram vulling... Er zit een wezenlijk verschil tussen 450-500gram die je aanprijst als "500gram" of een cake met 350gram die je aanprijst met "500gram", dat klopt, maar ik noem zelf een 450-grams cake ook 500grammer. :rolleyes::p

De consument wil nou eenmaal belazerd worden, niet bewust, maar de gehele dag gebeurt er niets anders met je. Ik vind het dan ook wat ver gaan om de RCC in te schakelen, maar goed, daarin verschillen de meningen blijkbaar. :wink:

RodeBaron haalt de prijzen er nog eens bij als zijnde "belazering", maar uiteindelijk zien we op vuurwerk geloof ik gemiddeld een marge tussen de 2 en de 3 en kopen we wel allemaal broeken met marge 20, dát is pas de boel belazeren. :wink: Maar goed, dat doet er hier niet toe, gaat hier om de aanduiding in de reclame, niet de prijs.

:bye:

De consument wil nou eenmaal belazerd worden, niet bewust, maar de gehele dag gebeurt er niets anders met je. Ik vind het dan ook wat ver gaan om de RCC in te schakelen, maar goed, daarin verschillen de meningen blijkbaar. :wink:

Geen enkele consument wil belazerd worden, ook niet onbewust. Er is een groot verschil tussen verleiden en misleiden! Marketingverdwaasden met dollartekens in de ogen vergeten dat nog wel eens, volgens mij.

Zoals Ronny zegt, "500gram" is een handelsnaam, zelf zeggen we ook "ik heb de nodige 500grammers gekocht", maar in feite zit er geen enkele cake bij met precies 500 gram vulling... Er zit een wezenlijk verschil tussen 450-500gram die je aanprijst als "500gram" of een cake met 350gram die je aanprijst met "500gram", dat klopt, maar ik noem zelf een 450-grams cake ook 500grammer. :rolleyes::p

Daar ben ik het dus echt absoluut niet mee eens Mike. als er op een zak chips of koekjes staat: 500 gram. dan mogen we er van uit gaan dat er ook 500 gram koekjes of chips in zitten. zo niet dan is hier sprake van misleiding. En is één mailtje naar een programma als Kassa of radar al voldoende om het hele circus op gang te brengen om de fabrikant of leverancier in kwestie aan te klagen of om tot de grond toe af te branden.

Waarom zou dat voor vuurwerk waar 500 gram (poeder) gewicht op een cake staat niet gelden? Hoe je het ook wend of keert het is en blijft misleiding en bedrog als je dat op je product zet, en het zit er daad werkelijk niet in.

Er zijn inderdaad een paar opmerkelijke zaken in vuurwerkland binnen Nederland zoals RedBaron al aangaf. En als ik er goed overnadenk is het inderdaad erg misleidend om er 500gram op te zetten. Krijgen ze verder nog een boete of iets? En ben je van plan om nog meer van dit soort dingen in de toekomst te doen?
De RCC formuleerde het heel treffend: "Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk". Precies dít is het hele eieren-eten.
Of Lesli een boete krijgt? Nee, op dit moment niet. De RCC doet een AANBEVELING aan Lesli. Maar ik zou willen dat ik je een vollediger antwoord kon geven. Ook mij is onbekend wat de sanctie is indien Lesli door zou gaan met op deze manier misleidende reclame te maken. Dat is voor mij nog steeds niet helder.
Nee, ik ben niet van plan om meer van dit soort dingen te gaan doen. Wel ga ik Lesli in de gaten houden voor komend jaar. Kijken hoe de labels van de producten worden, en hoe de werkelijke kruitinhoud genoteerd gaat worden. Met het uitbrengen van de nieuwe producten over een tijd zal ik daar op letten. Indien Lesli dan nog steeds misleidende reclame maakt op de verpakkingen, zal ik daar actie tegen ondernemen. Maar op dit ogenblik wacht ik rustig af. Er lopen geen verdere klachten tegen andere importeurs of andere producten en dergelijke.

(...)
Vraagje; is Lesli op de hoogte dat jij het hebt aangemeld en is er reactie van hun gekomen? Of misschien van andere importeurs?

(...)
Lesli is uiteraard op de hoogte van mijn klacht. Zij is in de gelegenheid gesteld om een tegenreactie (verweer) te geven, die je ook in de starttopic ziet staan. Lesli heeft mijn naam, en volgt (vermoedelijk) dit topic ook.

Dat begrip "500 grammer" raakt inderdaad steeds meer ingeburgerd. Ik gebruik het zelf ook. Maar toch is het opvallend dat in het Vuurwerkbesluit geen aparte 500 grams categorie is te bekennen! Ook is er geen CE familie "tussen de 200 en 500 gram kruit" te zien. Er is gewoon een regel gekomen dat er nu maximaal 500 gram kruit in mag zitten. Maar er bestaat geen aparte groep "tot 200 gram" en "200 tot 500 gram" zoals vaak gesuggereerd wordt.
Maar goed, ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen wat er in de CE keuring staat :wink:
Het blijft dan ook subjectief om te zeggen "er zit 440 gram kruit is, dus dan mag ik het wel een 500 grammer noemen". Waar leg je de grens? Ik weet het ook niet. Voorlopig zou ik zeggen: wettelijk is zo'n grens er niet. Dus verzin die grens ook niet.

Of het te ver gaat om de RCC in te schakelen? Ik denk van niet. De Reclame Codecommissie is een adviesorgaan, een stichting. Het is geen politie, justitie of incassobureau. Hun credo: "Soms is er een reclame-uiting die volgens u bijvoorbeeld misleidend is of in strijd is met de waarheid, goede smaak of fatsoen. U zou dan graag vastgesteld willen zien of de reclame juist is. De Stichting Reclame Code kan u hierbij helpen." In dit geval is door de RCC vastgesteld dat de reclame wel degelijk misleidend is. Dat is stap één. Nu is er nog steeds geen nood aan de man. Het heeft nog altijd geen consequenties tot op heden. Maar vanaf nu:
"Wanneer een overtreding van de NRC is vastgesteld, volgt de afdeling Monitoring & Compliance (M&C) - een onafhankelijke afdeling binnen SRC - of de betrokken adverteerder gevolg geeft aan de uitspraak van de RCC en/of het CvB. Wanneer de adverteerder dat wenst kan hij met de afdeling M&C bespreken óf en op welke wijze zijn veroordeelde reclame-uiting zo kan worden aangepast dat de reclame voldoet aan de regels."

Top van je DarkSoul!

Het wordt tijd dat vuurwerk importeurs op hun vingers getikt worden wat betreft deze marketingstrategie!

Ik ben het inmiddels wel zat, die vele trukjes met welke importeurs aan de haal gaan om de nietswetende consument ermee te bedonderen.

500 gram is meer een handelsnaam geworden maar zou eigenlijk niet meer gebruikt moeten worden bij producten welke minder dan het exacte aantal (exact is het nooit, maar wel daar ergens tussenin ongeveer) 500 grams PTS hebben.

Consumenten moeten niet bedot worden. De hoeveelheid PTS zou op elk groot vuurwerkproduct aangeduid moeten worden in grammen, en de categorieën zouden ingedeelt moeten worden in 200+, 300+, 400+ en 500 grams. Laat ze dat maar gebruiken.

Ik zet toch ook geen Mercedes Benz C220 in de garage ter verkoop met een Opel Corsa motor?

Die slogans als: Uw hoeft niet meer naar Belgie! Wij hebben voor u alvast geïmporteerd! mogen van mij ook wegwezen. Het vuurwerk wordt zo namelijk de klant voorgezet als illegaal Belgisch vuurwerk. :bonk:

Met deze uitspraak zou je wel een (ceviel rechtelijke ??) zaak kunnen aanspannen bij een rechter. Immers is een uitspraak van de Reclame code commissie wel een maat staf in zake de 500 gram bedriegerij denk ik.

Met deze uitspraak zou je wel een (ceviel rechtelijke ??) zaak kunnen aanspannen bij een rechter. Immers is een uitspraak van de Reclame code commissie wel een maat staf in zake de 500 gram bedriegerij denk ik.

Tis de vraag of dat helpt. Natuurlijk kunnen dealers het aantal gram vermelden, en dergelijke, maar dan blijft nog altijd het formaat van batterijen een kwestie.

Dan krijgen we namelijk: "hoe groter, hoe beter" (wat nu al in feite jaren wordt gepraktiseerd, maar mogelijk dan nog groter zou worden) batterijen (zoals nu) van 1 meter of meer, met dan ergens in een hoekje 230gr. PTS. :bonk:

Da's ook een vorm van bedriegerij of niet dan?

500Gram is misschien een handelsnaam, maar importeurs overdrijven dit gewoon erg sterk. 450Gram, oké, maar soms 400Gr of zelfs minder vindt ik overdreven, en dat zie ik dan wel als misleiding.

Zal me niks verbazen, maar of die ook dan de ballen heeft om dit te melden, dat zal helaas wel weer niet.

Vind dat je erg negatief over hem/haar doet. Het is dat wij weten dat het gewoon simpelweg niet kan maar mensen die er niks over weten betalen er toch wel voor.
Die krijgen te horen dat het 500 grams is en betalen daar ook voor!

Als jij misleid wordt bij de bank weet ik ook zeker dat je er misselijk van wordt als ze gewoon geld van je afpakken! Zou dat niet zo zijn? Sterker nog ze doen het gewoon en daar lopen ook rechtszaken over. Maar over die rechtszaken hoor je ons niet klagen. Waarom niet?!
Omdat wij heel simpel ook gewoon mensen daarin zijn en niet goed weten over hoe en wat. En het erge is nog wel dat die mensen nog net geen helden zijn als ze het winnen!

Vind dat je erg negatief over hem/haar doet. Het is dat wij weten dat het gewoon simpelweg niet kan maar mensen die er niks over weten betalen er toch wel voor.
Die krijgen te horen dat het 500 grams is en betalen daar ook voor!

Als jij misleid wordt bij de bank weet ik ook zeker dat je er misselijk van wordt als ze gewoon geld van je afpakken! Zou dat niet zo zijn? Sterker nog ze doen het gewoon en daar lopen ook rechtszaken over. Maar over die rechtszaken hoor je ons niet klagen. Waarom niet?!
Omdat wij heel simpel ook gewoon mensen daarin zijn en niet goed weten over hoe en wat. En het erge is nog wel dat die mensen nog net geen helden zijn als ze het winnen!

volgende keer ff alles lezen :p
hij heeft zich al bekend gemaakt hoor 7klapper :D

Ook is er geen CE familie "tussen de 200 en 500 gram kruit" te zien. Er is gewoon een regel gekomen dat er nu maximaal 500 gram kruit in mag zitten. Maar er bestaat geen aparte groep "tot 200 gram" en "200 tot 500 gram" zoals vaak gesuggereerd wordt.

Er is wel degelijk een familie "200 tot 500 gram" betreffende de CE-regeling. :wink: Ook een familie "100 tot 200 gram" en tot 100 gram nog 2 families (met of zonder burst).
Echter denk ik dat die families vrij weinig te maken hebben met de kwestie die hier is aangekaart. Als een cake bijvoorbeeld 498 gram heeft, maar "overwegend waaiervorm" is, dan valt ie dus niet in de familie "200 tot 500 gram". :wink:

Dit punt kunnen we dus buiten beschouwing laten in deze, want de familiecode zal voor de consument niet aantonen wat de cake inhoudt, daarvoor staan het netto kruitgewicht en aanduiding van shape er op. :)

Geen enkele consument wil belazerd worden, ook niet onbewust. Er is een groot verschil tussen verleiden en misleiden! Marketingverdwaasden met dollartekens in de ogen vergeten dat nog wel eens, volgens mij.

Had het misschien te letterlijk geformuleerd, maar wat ik wilde zeggen; zolang de mensen niet verder kijken en alles maar geloven, zal dit altijd blijven gebeuren. En dat gebeurt dus ook de gehele dag, "willen" is niet het goede woord nee, maar we laten het wel constant gebeuren. :wink:

kijk eens op een pak melk/suiker e.d. daar staat bv 1,5 liter e.
Die toevoeging e geeft aan dat het 1,5 liter is, bij vuurwerk staat er toch geen
500 gram e of zie ik dit verkeerd?

kijk eens op een pak melk/suiker e.d. daar staat bv 1,5 liter e.
Die toevoeging e geeft aan dat het 1,5 liter is, bij vuurwerk staat er toch geen
500 gram e of zie ik dit verkeerd?

Het “E” teken staat voor ongeveer/rond de. De werkelijke hoeveelheid kan, binnen grenzen, een klein beetje afwijken van de aangegeven hoeveelheid.

Wat mij betreft vanaf heden alleen nog maar eerlijke teksten op de verpakkingen.

Laatst bewerkt:
Mooi, ik heb me er altijd al aan geërgerd.
Het meest vervelende is ook nog dat ze de prijs van een 250 grams '500 grammer' vaak 2x zo duur maken. Menig Freak zal hier hopelijk niet in trappen.

Back
Bovenaan