Uitspraak Reclame Code Commissie m.b.t. reclame Lesli

Mag ik even wat zeggen?
Op de voorkant staat meestal 500-gram, maar op de achterkant staat in kleinere lettertjes het 'echte' kruitgewicht.
Toevallig weet ik dat in de Kickstarter ongeveer 407 gram kruit zit.
Wat gaat Lesli nu doen dan? (Overal 500 gram in stoppen?!)
Lijkt me wel vet als een pot als Kickstarter (en de rest van Lesli) werkelijk 500 gram kruit bevat.
Het is wel zo dat de Pyroshopper collectie met werkelijk 500 gram, veel te duur zal worden. (en ik vind dat er nu al te dure potten bij zitten...)

Ik vind het wel raar dat deze aanklacht alleen voor Lesli bedoeld is, terwijl de andere Nederlandse importeurs dit ook allemaal doen...

Ook ik kan me wel vinden in deze actie, alleen geldt dit natuurlijk voor meerdere importeurs. Ik zie geregeld 25 schots cakes in folders staan met de vermelding 500 gram terwijl dit maximaal 375 gram kan zijn. Dat vindt ik toch een behoorlijk groot verschil. Als je dit achteraf hoort, voel je je toch opgelicht.

Dat met een CE-keuring het netto kruitgewicht op het etiket moet staan is prima, maar dat neemt nog niet weg dat de importeurs in de folder nog vrolijk 500 gram kan zetten. Alleen zal de consument dan eerder zien dat het niet om een 500 grams product gaat.

Ik snap dat men eerder een product aanschaft als er een stickertje 500 gram opstaat, maar naar mijn gevoel zou ik eerder bij een vuurwerkzaak terugkomen als ze eerlijk en betrouwbaar zijn dan dat ze overal stickertjes van 500 gram op plakken.

Waarom niet, als jij over een produkt niet tevreden bent en je schrijft het bedrijf en of de consumentenbond aan en je wordt uiteindelijk in het gelijk gesteld, dan mag je best trots op jezelf zijn dat je iets voor elkaar hebt gekregen in deze bureaucratische maatschappij en dan vind ik dat je het best bekend mag maken dat jij dat in gang hebt gezet en het voor elkaar hebt gekregen. Dus ik ben benieuwd dat als diegene hier van het forum is zich ook bekend gaat maken en dus laat zien dat hij ballen heeft :rolleyes:

Inderdaad is het jammer dat zijn klacht echter alleen op 1 importeur is gericht.

Ik ben het er ook wel mee eens, maar ik kan me voorstellen als de desbetreffende persoon het niet doet.

Maar je mag dan zeker trots zijn :wink:

Het wordt steeds gekker in Nederland,straks wordt je nog aangepakt als je een shock verkoopt en de klant niet in shock raakt......

Een shock en niet een shock raken, rare vergelijking!!
Als er 500 gram op staat mag er best 480 in zitten! Maar geen 400! Of nog minder! Dat is echt misleidend, je denkt een 500 grammer te kopen maar koopt in feite een 300-400 grammer.. Kom op zeg..

Een shock en niet een shock raken, rare vergelijking!!
Als er 500 gram op staat mag er best 480 in zitten! Maar geen 400! Of nog minder! Dat is echt misleidend, je denkt een 500 grammer te kopen maar koopt in feite een 300-400 grammer.. Kom op zeg..

Ik hoop dat Lesli er van leert en overal werkelijk 500 gram in stopt.
Ben van plan om over te stappen naar Wolff, en eigenlijk is verhoging van grammen kruit en verlaging van prijs de enige oplossing om me terug te winnen.

Alle importeurs kunnen er wat van, het is echt niet alleen Lesli..Dus overstappen lijkt me nogal overdreven:p

Nou ja kijk,
een importeur die daadwerkelijk het aantal grams eerlijk er op zet, krijgt in mijn ogen ook veel meer respect..!

Nou ja kijk,
een importeur die daadwerkelijk het aantal grams eerlijk er op zet, krijgt in mijn ogen ook veel meer respect..!

Het staat op het etiket waar ook de gebruiksaanwijzing op staat.
Dus het staat er wel op, maar dat is van ver af niet te zien. (dus ook niet in folder)

Ik snap wel dat jij het daar niet mee eens bent, maar het is en blijft misleiding..

Ik snap de misleiding totaal niet,een 200gram bestaat ook niet.

En zo kunnen we wel het hele namenpark uit de vuurwerkhandel gaan aanpakken.

500gram is een handelsnaam geworden,en geeft niet aan hoeveel kruit erin zit.

Kijk maar eens bij alle knalcake's hoeveel kruit erin zit.....2gram voor de burst,een aantal gram voor de stijglading,mines...etc,etc.
Dus ook géén 500gram dus.
Een 500gram bestaat dus in werkelijkheid niet.

Ik snap de misleiding totaal niet,een 200gram bestaat ook niet.

En zo kunnen we wel het hele namenpark uit de vuurwerkhandel gaan aanpakken.

500gram is een handelsnaam geworden,en geeft niet aan hoeveel kruit erin zit.

Kijk maar eens bij alle knalcake's hoeveel kruit erin zit.....2gram voor de burst,een aantal gram voor de stijglading,mines...etc,etc.
Dus ook géén 500gram dus.
Een 500gram bestaat dus in werkelijkheid niet.

Volgens mij zijn er genoeg cakes met in totaal 500 (of bijna 500) gram kruit.
En bij 500 gram kruit gaat het erom dat er in totaal 500 gram kruit in zit, en dan maakt het niet uit hoe dat kruit verdeelt is. Als her er maar in zit.

Als je 1 kg appels koopt dan verwacht je toch ook dat er 1 kg appels in zit en geen 750 gram? Waarom dan wel een 500 grams cake kopen met maar 375 gram kruit.

Volgens mij zijn er genoeg cakes met in totaal 500 (of bijna 500) gram kruit.
En bij 500 gram kruit gaat het erom dat er in totaal 500 gram kruit in zit, en dan maakt het niet uit hoe dat kruit verdeelt is. Als her er maar in zit.

Als je 1 kg appels koopt dan verwacht je toch ook dat er 1 kg appels in zit en geen 750 gram? Waarom dan wel een 500 grams cake kopen met maar 375 gram kruit.

Omdat het een handelsnaam is geworden:500grammers,200grammers,100.000 rol,50.000rol 5.000 rol,enzo kun je nog artikelen opnoemen.

De verglijking met appels is te wegen door de klant,500gram krijg je nooit precies in de cake's dus je zult dus de cake's moeten gaan noemen naar het aantal kruit wat er inzit.

Zoals al is aangeven op de nieuwe disclaimer op de artikelen moet het juist kruitgewicht komen te staan.

Ik ben trouwens wel benieuwd of het iemand van het forum is geweest eigenlijk..

ik zal het dan maar duidelijk maken of dit door een forumlid is gedaan
het andwoord is ja!

de naam zal ik voor die persoon gespaard houden

wat ik toendertijd heb begrepen is dat de persoon in kwestie een aanklaacht had ingedient ivm wat schaft de pot 4*500 grammers maar dat het niet 4*500 gram is , dit is mijn door de persoon in kwestie verteld op een demo .

ik heb het er toen met een maat van mijn overgehad en die vond dat de persoon in kwestie eerst de importeur op de hoogte had moeten stellen over hte feit van een fout en niet meteen een klachten commisie moeten inschakelen ,

de naam laat ik express niet zien/weten omdat ik vind dat de persoon die dit gedaan heeft de ballen had om het te doen en zichzelf ook bekent moet maken

groeten

Als het dan een vent is geeft hij ook een reactie op deze tread......van ik ben degene die dit heeft aangeven

Waarom spreken we gelijk over 'de ballen hebben om het te zeggen' ? Misschien is de persoon zelf niet eens op het forum geweest vandaag en heeft ie het nog niet eens gelezen?

de persoon in kwestie is vaak online en ik heb hem vd week nog zeker gezien online mischien vanmiddag zelfs nog

Omdat het een handelsnaam is geworden:500grammers,200grammers,100.000 rol,50.000rol 5.000 rol,enzo kun je nog artikelen opnoemen.

De verglijking met appels is te wegen door de klant,500gram krijg je nooit precies in de cake's dus je zult dus de cake's moeten gaan noemen naar het aantal kruit wat er inzit.

Zoals al is aangeven op de nieuwe disclaimer op de artikelen moet het juist kruitgewicht komen te staan.

Die handelsnamen geven wel aan dat een product iets zou bevatten wat in werkelijkheid niet zo is. Ik denk dat als je dit soort marketing technische trucjes in een andere bedrijfstak zou uithalen, je de grootste kritieken krijgt. Waarom niet gewoon eerlijk aangeven wat er in zit? Dan weet een klant toch ook waar die aan toe is? Ik vind dit op zijn minst een vorm van misleiding. Ik denk namelijk niet dat de meeste klanten denken als ze 500 gram in een folder zien staan van: "och dat is maar een handelsnaam, er zit waarschijnlijk vele minder kruit in."

Dat het moeilijk is om precies 500 gram in een product te krijgen snap ik. Maar ik vind het wel een wezenlijk verschil of er nou 490 gram in zit of maar 375 gram.

En het is een goed teken dat er op de producten nu moet komen te staan om hoeveel gram kruit het gaat, maar als er in de folders nog steeds wordt aangegeven dat een product in de 500 grams categorie valt, dan heeft de klant daar niks aan, behalve dat hij bij het zien van de cake ziet dat hij misleid is.

Genoeg gespeculeerd.

IK ben de persoon in kwestie die de klacht heeft ingediend bij de Reclame Codecommissie (RCC)!

Ik heb dit bewust een tijdje stil gehouden; niet iedereen hoefde te weten wie er mee bezig is. Maar nu wordt er zo veel gespeculeerd, dat ik mij niet langer stil kan houden. Ik ben in elk geval al blij om te zien wat dit ene topic al heeft veroorzaakt in een paar uurtjes :)

In augustus heb ik via het simpele online klachtenformulier op de website van de RCC een klacht ingediend. Het is immers gratis en kost mij weinig moeite. Ik was benieuwd wat een onafhankelijke instantie zou zeggen over de zinloze kreet "500 gram" die veel importeurs gebruiken.

Een klacht moet aan een bedrijf of persoon gericht zijn. Je kan dus niet "alle vuurwerkimporteurs" aanspreken. Ik moest dus één importeur uitkiezen om de klacht tegen te richten. Het is helemaal juist als jullie terecht opmerken dat echt niet alleen Lesli dit doet. Maar ik heb in den beginne voor Lesli gekozen, omdat zij consistent, stelselmatig en meermaals de consument misleiden met "500 gram" kreten op vele producten. Begrijp mij niet verkeerd: ik heb niets tegen Lesli als bedrijf. Ik heb niets tegen hun vuurwerk. Maar hun marketingstunt om alles maar als 500 gram kruitinhoud aan te duiden, stuit mij tegen de borst. Deze manier van reclame zou bij ELK levensmiddel direct worden afgekeurd, omdat daar veel meer keuring is op verpakkingen en marketing. Maar op vuurwerk mag dat dan opeens wel...?! Daarom heb ik persoonlijk en in mijn eentje actie ondernomen met de RCC als bemiddelaar. In de tussentijd heb ik al een gediplomeerd pyrotechnicus gesproken die ook over Lesli's kreet "500 gram" struikelde, en ook twee winkeliers die onafhankelijk van elkaar die "500 gram" etiketten beu waren. Naar mijn idee heb ik genoeg steun - ook hier op het forum is het meermaals besproken dat Lesli (maar ook anderen) overal maar "500 gram" neerzetten waar dat helemaal niet de werkelijke inhoud is. Volgens mij was het wachten op de eerste die 'ballen genoeg heeft' om er werkelijk actie tegen te ondernemen en niet lijdzaam toe te kijken :) Nou, dan ben ik de eerste.

Een klacht is trouwens gericht aan een specifiek product. Ik kon daarom moeilijk onderbouwen waarom "alle 500 grammers van Lesli" misleidend gelabeld zijn. Ik heb dus enkele cakes als voorbeelden genomen. Van deze cakes heb ik nauwkeurig vermeld hoeveel kruit er wettelijk maximaal ik kán zitten. Ook heb ik een foto bijgevoegd van een product waar op de achterzijde in de kleine lettertjes de feitelijke kruitinhoud vermeld staat. Daarmee heb ik krachtig kunnen onderbouwen dat (een paar) Lesli producten minder dan 500 gram kruit bevatten. Ik hoop dat het als vanzelf spreekt dat niet alleen de producten “Beat Box”, “Watch This”, “Nachtbraker” en “Poseidon” misleidende informatie bevatten. Ik veronderstel dan ook dat Lesli slim genoeg is om te begrijpen dat dit voor meer producten geldt, maar dat het niet haalbaar is om voor elk van die producten een klacht in te dienen.
Dat brengt mij ook op het volgende punt. Nu Lesli op te vingers is getikt, lijkt het mij logisch dat meer vuurwerkimporteurs beter gaan letten op dergelijk misleidende reclame-uitingen. Ik ben ook NIET van plan om van andere importeurs een klacht in te dienen. Ik hoop dat dat niet nodig is. Ik heb eigenlijk al de indruk gekregen dat half vuurwerkland al op de hoogte is gebracht van mijn klacht...de vuurwerkwereld is klein; dit soort zaken kunnen snel lopen.

Een ander punt wat al is aangekaart, is de CE keuring. In de eerste plaats was ik in augustus toen ik de klacht heb ingediend, nog niet zo goed op de hoogte van de exacte inhoud van de CE keuring als ik nu ben. Maar naar mijn idee heeft het ingaan van de CE keuring weinig invloed op mijn klacht. Ja, met de CE keuring moet je inderdaad op de verpakking vermelden wat de feitelijk kruitinhoud is. Maar de CE keuring schrijft NIET voor dat je nu niet meer mag vermelden dat er 500 gram kruit in zit. Sterker nog, Lesli werkte al met drie keer in koeieletters "500 gram" op de verpakking terwijl op de achterzijde in kleine lettertjes stond "275 gram NEC". CE keuring schrijft alleen voor wat er wél op moet staan, maar níét wat er níét op mag staan. Daarom ben ik nog steeds van mening dat het ingaan van de CE keuring niets verandert aan de uitspraak van de RCC. Daarom geloof ik ook niet dat mijn klacht niet meer zinvol zou zijn, zoals sommige leden hier al hebben geopperd.

Goed. Dat was mijn uitleg wel zo'n beetje :) Reacties, adviezen of discussies zijn altijd welkom.

Back
Bovenaan