Genoeg gespeculeerd.
IK ben de persoon in kwestie die de klacht heeft ingediend bij de Reclame Codecommissie (RCC)!
Ik heb dit bewust een tijdje stil gehouden; niet iedereen hoefde te weten wie er mee bezig is. Maar nu wordt er zo veel gespeculeerd, dat ik mij niet langer stil kan houden. Ik ben in elk geval al blij om te zien wat dit ene topic al heeft veroorzaakt in een paar uurtjes
In augustus heb ik via het simpele online klachtenformulier op de website van de RCC een klacht ingediend. Het is immers gratis en kost mij weinig moeite. Ik was benieuwd wat een onafhankelijke instantie zou zeggen over de zinloze kreet "500 gram" die veel importeurs gebruiken.
Een klacht moet aan een bedrijf of persoon gericht zijn. Je kan dus niet "alle vuurwerkimporteurs" aanspreken. Ik moest dus één importeur uitkiezen om de klacht tegen te richten. Het is helemaal juist als jullie terecht opmerken dat echt niet alleen Lesli dit doet. Maar ik heb in den beginne voor Lesli gekozen, omdat zij consistent, stelselmatig en meermaals de consument misleiden met "500 gram" kreten op vele producten. Begrijp mij niet verkeerd: ik heb niets tegen Lesli als bedrijf. Ik heb niets tegen hun vuurwerk. Maar hun marketingstunt om alles maar als 500 gram kruitinhoud aan te duiden, stuit mij tegen de borst. Deze manier van reclame zou bij ELK levensmiddel direct worden afgekeurd, omdat daar veel meer keuring is op verpakkingen en marketing. Maar op vuurwerk mag dat dan opeens wel...?! Daarom heb ik persoonlijk en in mijn eentje actie ondernomen met de RCC als bemiddelaar. In de tussentijd heb ik al een gediplomeerd pyrotechnicus gesproken die ook over Lesli's kreet "500 gram" struikelde, en ook twee winkeliers die onafhankelijk van elkaar die "500 gram" etiketten beu waren. Naar mijn idee heb ik genoeg steun - ook hier op het forum is het meermaals besproken dat Lesli (maar ook anderen) overal maar "500 gram" neerzetten waar dat helemaal niet de werkelijke inhoud is. Volgens mij was het wachten op de eerste die 'ballen genoeg heeft' om er werkelijk actie tegen te ondernemen en niet lijdzaam toe te kijken

Nou, dan ben ik de eerste.
Een klacht is trouwens gericht aan een specifiek product. Ik kon daarom moeilijk onderbouwen waarom "alle 500 grammers van Lesli" misleidend gelabeld zijn. Ik heb dus enkele cakes als voorbeelden genomen. Van deze cakes heb ik nauwkeurig vermeld hoeveel kruit er wettelijk maximaal ik kán zitten. Ook heb ik een foto bijgevoegd van een product waar op de achterzijde in de kleine lettertjes de feitelijke kruitinhoud vermeld staat. Daarmee heb ik krachtig kunnen onderbouwen dat (een paar) Lesli producten minder dan 500 gram kruit bevatten. Ik hoop dat het als vanzelf spreekt dat niet alleen de producten “Beat Box”, “Watch This”, “Nachtbraker” en “Poseidon” misleidende informatie bevatten. Ik veronderstel dan ook dat Lesli slim genoeg is om te begrijpen dat dit voor meer producten geldt, maar dat het niet haalbaar is om voor elk van die producten een klacht in te dienen.
Dat brengt mij ook op het volgende punt. Nu Lesli op te vingers is getikt, lijkt het mij logisch dat meer vuurwerkimporteurs beter gaan letten op dergelijk misleidende reclame-uitingen. Ik ben ook NIET van plan om van andere importeurs een klacht in te dienen. Ik hoop dat dat niet nodig is. Ik heb eigenlijk al de indruk gekregen dat half vuurwerkland al op de hoogte is gebracht van mijn klacht...de vuurwerkwereld is klein; dit soort zaken kunnen snel lopen.
Een ander punt wat al is aangekaart, is de CE keuring. In de eerste plaats was ik in augustus toen ik de klacht heb ingediend, nog niet zo goed op de hoogte van de exacte inhoud van de CE keuring als ik nu ben. Maar naar mijn idee heeft het ingaan van de CE keuring weinig invloed op mijn klacht. Ja, met de CE keuring moet je inderdaad op de verpakking vermelden wat de feitelijk kruitinhoud is. Maar de CE keuring schrijft NIET voor dat je nu niet meer mag vermelden dat er 500 gram kruit in zit. Sterker nog, Lesli werkte al met drie keer in koeieletters "500 gram" op de verpakking terwijl op de achterzijde in kleine lettertjes stond "275 gram NEC". CE keuring schrijft alleen voor wat er wél op moet staan, maar níét wat er níét op mag staan. Daarom ben ik nog steeds van mening dat het ingaan van de CE keuring niets verandert aan de uitspraak van de RCC. Daarom geloof ik ook niet dat mijn klacht niet meer zinvol zou zijn, zoals sommige leden hier al hebben geopperd.
Goed. Dat was mijn uitleg wel zo'n beetje

Reacties, adviezen of discussies zijn altijd welkom.