Uitspraak Reclame Code Commissie m.b.t. reclame Lesli

Op zich is er inderdaad wat voor te zeggen ja...alleen zouden wij als freak sowieso toch al beter moeten weten?
Het moment waarop dit is gebeurd is daarbij ook een btje ongelukkig gekozen...met de ce staan alle kruitgewichten namelijk al vermeld op de verpakking :D

Daarbij was er ook zeker wel een wildgroei aan 500 grammers trouwens...zelfs al bevatten deze 200 tot 300 gram kruit :p

En hij zegd zelf al ik blijf Lesly in de gaten houden.
Jij mag ook wel uitkijken Ronny straks controleerd hij jou producten ook.

Met het nieuwe CE gekeurde vuurwerk hoef ik ook nergens voor te vrezen.

Het is voor alle partijen helder en duidelijk.

*Voor de consument
*Voor de importeur
*Voor de producent

De producten moeten altijd blijven voldoen aan de CE keuring....wanneer er een monster wordt genomen van een product en de samenstelling klopt niet is het gelijk afkeur....en komt het product china niet uit

En hij zegd zelf al ik blijf Lesly in de gaten houden.
Jij mag ook wel uitkijken Ronny straks controleerd hij jou producten ook.

En wat dan nog? Als hij zijn studieperiode wilt vullen met onderzoek doen naar producten dan is hij daar vrij in.

En stel dat hij niet zou studeren, maar een hangjongere zou zijn, dan had hij nu een zinvolle dagbesteding gehad en was hij lekker van straat geweest.

Ik zie het maar zo: always look on the bright side of life!
:bye:

Tot zover heb ik ook nog nooit een product van Lesli Vuurwerk in de collectie van Jorik gezien dus echt reden tot klagen heeft hij ook niet. Waarom hij dan ook Lesli heeft gekozen? No idea.

Tot zover heb ik ook nog nooit een product van Lesli Vuurwerk in de collectie van Jorik gezien dus echt reden tot klagen heeft hij ook niet. Waarom hij dan ook Lesli heeft gekozen? No idea.

Ik denk omdat het daar het meeste opviel.
Dat ene setje van 3 potten was volgens mij de boosdoener.
Waren toen ook vragen van detaiisten over deze set tijdens de demo in Ede.

Ik begrijp de mening wel van bepaalde mensen maar we hebben zulke goede contacten met de importeurs waroom niet hunzelf er op aanspreken.
Ik weet bij Lesly staat men juist open voor dit soort dingen.

Net wat Ronny zegt met het CE is er zo duidelijkheid en klaar.

Hij zal het bij Marijn\Witte Tenten denk ik niet durven....Dus ja dan maar degene pakken waar je niks of amper hebt gekocht.. Aan de andere kant je moet ergens beginnen.. maar toch ja.. waarom Lesli?

Ik vind het - op z'n zachtst gezegd - frappant dat deze discussie nu opeens weer oplaait. Maar ik zal jullie struikelblokken één voor één behandelen.

Waarom Lesli? Dat heb ik al uitvoerig verteld:
Een klacht moet aan een bedrijf of persoon gericht zijn. Je kan dus niet "alle vuurwerkimporteurs" aanspreken. Ik moest dus één importeur uitkiezen om de klacht tegen te richten. Het is helemaal juist als jullie terecht opmerken dat echt niet alleen Lesli dit doet. Maar ik heb in den beginne voor Lesli gekozen, omdat zij consistent, stelselmatig en meermaals de consument misleiden met "500 gram" kreten op vele producten. Begrijp mij niet verkeerd: ik heb niets tegen Lesli als bedrijf. Ik heb niets tegen hun vuurwerk. Maar hun marketingstunt om alles maar als 500 gram kruitinhoud aan te duiden, stuit mij tegen de borst.
Waarom alleen Lesli? Noem mij nog eens één andere importeur die hetzelfde geintje uithaalt? Ik heb het over LABELLING, niet over in de folder adverteren. Nee, Jack, Witte Tenten is er niet een van.

Ik heb inderdaad nog nooit producten van Lesli in mijn collectie gehad. Dat heeft echter niets met de importeur Lesli zelf of de foutieve labelling "500 gram" te maken. Dat komt omdat ik Lesli te duur vind geprijsd. Zeker omdat ik Lesli niet met aantrekkelijke korting kan krijgen, maar vele andere merken wél.

Dieter, ik vond het opmerkelijk dat jij zelf begon over die drie cakes "wat schadt de pot?" bij die demo in Ede. Dat is ook een heel goed en treffend voorbeeld. Dat ook de winkeliers zélf erover beginnen, geeft al te denken, vind je niet?
Waarom ik zelf niet Lesli heb aangesproken? Omdat ik geen contacten heb met Lesli. Met vrijwel geen enkel importeur trouwens. En zomaar een brief sturen naar Lesli is waarschijnlijk ijdele hoop. Alsof Lesli hun complete labelling aan gaat passen aan de hand van één brief van een consument? Nee, lijkt mij niet. Daar is wel wat meer voor nodig, zoals een tik op de vingers van een officiële instantie als de Reclame Codecommissie (RCC). Op de frontpage van de RCC staat het volgende: "Soms is er een reclame-uiting die volgens u bijvoorbeeld misleidend is of in strijd is met de waarheid, goede smaak of fatsoen. U zou dan graag vastgesteld willen zien of de reclame juist is. De Stichting Reclame Code kan u hierbij helpen."
Dat is toch EXACT wat ik wil? Ik heb een mening; de labels mogen de kreet "500 gram" niet bevatten. Ik laat dat vervolgens toetsen door de RCC. Prima toch? Dat is toch de taak van de RCC?

En dan terugkomend op het verhaal dat met de CE-keuring dit helemaal niet meer nodig is. Dat is naar mijn idee pure onzin. Ik heb het al eerder gezegd, maar omdat dit topic nogal lang is geworden, leest niemand dat meer. Dus ik quote mezelf:
Maar naar mijn idee heeft het ingaan van de CE keuring weinig invloed op mijn klacht. Ja, met de CE keuring moet je inderdaad op de verpakking vermelden wat de feitelijk kruitinhoud is. Maar de CE keuring schrijft NIET voor dat je nu niet meer mag vermelden dat er 500 gram kruit in zit. Sterker nog, Lesli werkte al met drie keer in koeieletters "500 gram" op de verpakking terwijl op de achterzijde in kleine lettertjes stond "275 gram NEC". CE keuring schrijft alleen voor wat er wél op moet staan, maar níét wat er níét op mag staan. Daarom ben ik nog steeds van mening dat het ingaan van de CE keuring niets verandert aan de uitspraak van de RCC. Daarom geloof ik ook niet dat mijn klacht niet meer zinvol zou zijn, zoals sommige leden hier al hebben geopperd.

Dan nog even aan Ronny.
Je bent echt aan het "over reacting":
Daarom vindt ik wel heel bijzonder dat iemand die zeer actief is op een vuurwerksite zo probeerd en het is gelukt om 1 importeur onder uit te halen.
Volgens mij maak jij het erger dan het is. Lesli trekt zich het nog minder zwaar aan dan jij. Lesli neemt mij zelfs zeer serieus. Iets wat jij al niet doet - jammer. Ik haal Lesli ook geheel niet onderuit. Ik vraag hen alleen om hun labels aan te passen. Niets meer, niets minder. Daar zullen zij echt niet slechter van worden.

Overigens ben ik 3 september bij de open dag bij Lesli. Ik hoop dan dat er een leuk gesprek ontstaat over dit issue. Een gesprek met wederzijds respect wat uitgaat van hoor en wederhoor.

Lesli is hier inderdaad grootmeester in. Ik loop hier al jaren over te klagen en ik sta echt paf dat er eindelijk iets aan is gedaan. Zo kan ik me van Lesli ook nog 25shot cakes herinneren met het 500grams label terwijl daar maximaal 375 gram in zou kunnen (en dat wil nog nieteens zeggen dat er daadwerkelijk 15 gram per schot in zit).

Mooi gedaan. Er zijn genoeg importeurs die het goede voorbeeld geven en de precieze kruitinhoud bij hun cakes vermelden, ik denk ook dat mensen dat veel meer op prijs stellen dan overal maar een 500gram label op te plakken.

EDIT: ... Lopen we nu weer met z'n allen op iemand te duiken? Ook al was DS erop uit om Lesli onderuit te halen dan was dat zijn recht, want wat Lesli doet dat is ongepast en hoort niet. Ongeacht of andere importeurs het ook doen, die zijn dan even goed verkeerd (ook al kan ik er geen een bedenken). Als je dat onrechtvaardig vindt dan ga je zelf maar klagen over die andere importeurs.

Laatst bewerkt:
Ik merk ook op dat bepaalde mensen nu een beetje afgeven op DS. Ik vind dat jammer, want wat wil je hier mee bereiken? Dat je het er niet mee eens bent kan zijn, maar DS staat volledig in zijn recht, of moet ik zeggen ons recht.
Dat er dan zo op reageert met zeggen dat het zielig is dat hij dit heeft gedaan vind ik persoonlijk jammer. Er zijn al voorbeelden genoeg genoemd waarom het eerlijk is om geen 500 gram op een pot te zetten als dit er niet daadwerkelijk inzit. Daar hoef ik niet nog een bij te verzinnen denk ik.
En als jullie willen dat andere importeurs dan ook aangepakt moeten worden, waarom doe je dit dan niet?
Dat DS 1 importeur heeft aangegeven wil toch niet zeggen dat hij allemaal moet aangeven. Dat zou ik ook kunnen doen bijvoorbeeld.
Dat DS nu extra op Lesli let lijkt me ook nog enigzins logisch. Want hij heeft Lesli aangegeven. Niet een andere. Dus kan hij zelf ook persoonlijk controleren of er ook daadwerkelijk iets mee gedaan is.

greetzzz

Even mijn "twee centjes".

Ik denk dat een aantal leden vooral erg verbaasd is over het middel dat is toegepast (RCC) en het feit dat uitgerekend een liefhebber in dit geval "de boosdoener" is geweest. Het voelt een beetje aan als een mol in je netwerk, wat uiteraard niet de intentie van DS is geweest als ik zijn tekst zo doorlees.

Zonder aarzeling onderschrijf ik zijn statement dat het misbruik van de term "500 gram" als dit de lading niet dekt, als misleiding kan worden gezien. Er zijn genoeg andere manieren om een cake op correcte wijze "in het hogere segment" te positioneren.

Zelf had ik niet snel naar het middel RCC gegrepen, juist omdat je het contact met een importeur positief en opbouwend wilt houden (of beginnen). Zelf contact zoeken ligt dan misschien wat lastig voor de meeste mensen, maar ik denk dat dit vraagstuk bijvoorbeeld heel goed gecombineerd had kunnen worden met een bezoek van VWC aan Lesli. Natuurlijk ben je dan veel meer op het "vertrouwelijke niveau" bezig dan "je recht halen", maar ik denk dat Lesli hier oprecht voor open staat.

Kortom; ik begrijp de stelling, maar ik vind het wel jammer dat direct naar een relatief zwaar en officieel middel is gegrepen. Zoiets is bij uitstek initieel via een liefhebbernetwerk als VWC aan te kaarten.

Slechts mijn mening uiteraard.

Cameo

Even mijn "twee centjes".

Ik denk dat een aantal leden vooral erg verbaasd is over het middel dat is toegepast (RCC) en het feit dat uitgerekend een liefhebber in dit geval "de boosdoener" is geweest. Het voelt een beetje aan als een mol in je netwerk, wat uiteraard niet de intentie van DS is geweest als ik zijn tekst zo doorlees.

Zonder aarzeling onderschrijf ik zijn statement dat het misbruik van de term "500 gram" als dit de lading niet dekt, als misleiding kan worden gezien. Er zijn genoeg andere manieren om een cake op correcte wijze "in het hogere segment" te positioneren.

Zelf had ik niet snel naar het middel RCC gegrepen, juist omdat je het contact met een importeur positief en opbouwend wilt houden (of beginnen). Zelf contact zoeken ligt dan misschien wat lastig voor de meeste mensen, maar ik denk dat dit vraagstuk bijvoorbeeld heel goed gecombineerd had kunnen worden met een bezoek van VWC aan Lesli. Natuurlijk ben je dan veel meer op het "vertrouwelijke niveau" bezig dan "je recht halen", maar ik denk dat Lesli hier oprecht voor open staat.

Kortom; ik begrijp de stelling, maar ik vind het wel jammer dat direct naar een relatief zwaar en officieel middel is gegrepen. Zoiets is bij uitstek initieel via een liefhebbernetwerk als VWC aan te kaarten.

Cameo

Ik heb dit topic gisteren op me gemak doorgelezen en ik wilde eigenlijk ook wel reageren maar ik kon de juiste woorden niet vinden. Vandaar mijn quote. Ik ben het helemaal met je eens.

Ik heb dit topic gisteren op me gemak doorgelezen en ik wilde eigenlijk ook wel reageren maar ik kon de juiste woorden niet vinden. Vandaar mijn quote. Ik ben het helemaal met je eens.

Hier nog zo 1.
Ook ik ben het helemaal met je eens Cameo!
Niks meer aan toe te voegen.

1 ding.
Vuurwerkcrew is een vuurwerkforum.
Dus waar hebben we het over, ehuh vuurwerk.
Het had ook besproken kunnen worden in het bijvoorbeeld, Nederlands vuurwerk algemeen, of in het Lesli topic.

Noem maar wat hoor.
:bye:

Ja dat had allemaal gekunt idd.
en snap jullie voorledig met jullie mening.
tog is mijn mening anders!
Wat Darky heeft gedaan vind ik prima!
Diep respect!
ook ik heb me erg ge-ergerd aan alle firma's die 500gram op de verpakking zette, en er maar 250 of 300 of wat dan ook er in zat.
Ik weet dat het anders kon maar ik denk dat als ik stappen wilde nemen ook de
RCC had in geschakeld!
Het is iig minder zwaar dan er een zaak van maken of wat dan ook.

Laat dit een waarschuwing zijn voor alle importeurs!
Het gaat niet om de grammen maar om wat er uit komt!
Verkoop je zelf niet met mooie praat maar met sierlijke efecten!

zo heb mijn zegje ook gedaan:p

Cameo

Hoe vaak hebben we hier op VWC al niet onze gal gespuwd over verschillende cakes die met "500 gram" geadverteerd werden? Hoe veel topics kunnen we wel niet aanvinken (ook van Lesli) waar wij duidelijk maken dat er écht geen 500 gram in zit? Dat aantal is niet meer op twee handen en twee voeten te tellen! De importeurs lezen hier écht wel mee, maar blijkbaar hebben ze onze ergenissen eerder nooit ter hand genomen.
Daarnaast kan ik niets vinden van een verslag van een Lesli importeursbezoek in 2010. Volgens mij is er in 2010 geen bezoek aan Lesli gebracht door VWC. Wel een besloten demoavond, maar daar konden wij leden nooit vragen aankaarten die de crew door Lesli beantwoord wilde hebben.
Met medium VWC was dus mijns inziens al ingezet voordat ik naar de RCC ging.

...
Met medium VWC was dus mijns inziens al ingezet voordat ik naar de RCC ging.

Voel je svp niet aangevallen door mijn mening/tekst, DS. Ben het namelijk inhoudelijk helemaal met je eens. Ik ben alleen van mening dat er nog tal van andere manieren zijn om een vraagstuk aan de orde te stellen. Een demoavond is natuurlijk niet de beste gelegenheid, maar ik dacht meer aan een speciaal gepland bezoek, waarbij je zonder "publiek" open kunt communiceren. Jij hebt die optie op voorhand geschrapt en dat vind ik persoonlijk jammer.

Maar zoals gezegd; het is slechts mijn mening. Ieder mens acteert op eigen beweegredenen en maakt keuzes naar eigen inzicht.

Groet,
Cameo

jij denk dat dat zwaar zou wegen? Vergeet niet dat het overgrote deel van alle klandizie nooit of zelden op een forum als dit komt. Wij, de liefhebbers of freaks zo je wil, vormen maar een minderheid in dit geval. dit geld ook voor bijvoorbeeld een vuurwerkshow.. wij zijn kritisch maar het overgrote deel dat staat te kijken vind het al lang best en mooi. Lijkt me dan ook weinig zinvol het bij hun aan de kaak te stellen, ze doen er toch niks mee..Aangezien hun klanten bestand veel en veel groter is dan de liefhebbers hier op het forum

De RCC is juist in het leven geroepen om dit soort zaken juist door de consument aan de kaak te stellen.. In dit geval vind ik dan ook dat Jorrik juist gehandeld heeft. immers wij "zeuren" er al jaren over.. En heeft Lesli of een willekeurige andere importeur er iets meegedaan over de 500 gram issue?.... juist :wink:

Bijdeze wil ik graag even reargeren op de bovenstaande posten.

Zoals jullie allemaal weten is het jaar 2010 een jaar geweest waarin Fred (Moontan) een tijdlang afscheid heeft genomen vanwege prive zaken.
Fred was de contact persoon bij Lesli en daarom is er in het jaar 2010 geen bezoek geweest bij Lesli alleen is VWC aanwezig geweest bij de demo.
De contactpersoon bij Lesli voor VWC ben ik op dit moment .

Even op het verhaal terug te komen omtrent de gang van zaken die door Darksoul zijn gedaan aan het adres van Lesli is geheel buiten VWC gebeurt.
Geen 1 van de crewleden is door Darksoul geinformeerd dat hij dergelijke stappen ging ondernemen. Tevens zijn alle leden vrij om te doen wat ze willen en hoeven ze ons niet te informeren met hun ideen wat ze van plan zijn.

Maar zoals Cameo al aanhaalde om het met een bezoek aan Lesli te bespreken had een heel goede optie geweest.

Er is tijdens gesprekken met Lesli dit jaar een aantal malen er over gesproken en ik heb op 15 maart 2011 een mail van Barnt (pr-marketing Lesli)
gekregen met een korte samenvatting wat Lesli van deze zaak vindt.
Het is tevens zo dat Lesli vuurwerk in een positie verkeert dat ze marktleider zijn op het gebied van vuurwerk en dat daarom alle ogen ook op Lesli gericht zijn wat betrekking heb op nieuws op vuurwerkgebied en de ontwikkelingen daarin.

Om nog even terug te komen op de post van Jack ons bekend als Red Baron: En heeft Lesli of een willekeurige andere importeur er iets meegedaan over de 500 gram issue?.... juist :wink: wat ik een beetje sarcastisch vindt als opmerking

Daarom heb ik vandaag kontakt opgenomen met Barnt(Lesli) en gevraagd of ik de mail van 15 maart mag plaatsen om zo discussies te voorkomen en wat jullie gedachtengang is over de zaak en over de persoon Dark soul die dit in werking heb gezet.

Zie hieronder de mail:

Hoi Marco,

Een korte reactie van onze kant.Allereerst, wij vinden dat Darksoul een goed punt heeft. Wij hechten waarde aan de meningen van de liefhebbers en wij hopen van harte dat hij op de VWC dag aanwezig zal zijn om met ons verder over deze materie te discussiëren. 500 gram is nooit 500 gram, er zal altijd een marge in zitten. Deze marge begon echter steeds extremere vormen aan te nemen en waarschijnlijk zal het erop neer komen dat een artikel met een kruitgewicht van 450 tot 500 gram in de 500 gram categorie gaat vallen. (En niet meer een pot met 449 gram, en al helemaal geen pot met 280 gram). Ons probleem is dat wij marktleider zijn en dat wij het ons niet kunnen veroorloven om concurrenten marktaandeel van ons af te laten snoepen met dit soort trucjes. Want dat de meeste van onze collega-importeurs hetzelfde doen moge duidelijk zijn. 500 gram werd steeds meer een beeldmerk voor de meest krachtige categorie consumentenvuurwerk, en dat het accent daarop lag en niet meer op het netto kruitgewicht. Feit blijft dat wij terecht teruggefloten zijn en dat wij deze klachten zeer serieus zullen nemen. Dit betekent tegelijkertijd dat wij afscheid gaan nemen van de 100.000, 50.000 en 25.000 rollen. Iemand die ooit de moeite heeft genomen te tellen moet tot de conclusie zijn gekomen dat deze aantallen ver van realistisch zijn. Ten slotte, wij nemen de liefhebbers zeer serieus en wij hebben dit jaar zeer ons best gedaan op de collectie. Wij zijn heel benieuwd naar jullie eerlijke meningen en wij hopen dat de ledendag een enorm succes zal worden. Uiteindelijk zijn wij (het vuurwerkteam van Lesli) ook liefhebbers.

Met vriendelijke groeten,
Mit freundlichem Gruß,
With best regards,
Barnt Masselink Lesli Living BV / Lesli Vuurwerk BV
www.lesli.nl

Hierbij hoop ik dat er nu het een en ander is duidelijk gemaakt over het hoe en wat vraag.

Laatst bewerkt:
heb verder de discussie niet echt gevolgd net wel een deel gelezen maar iniedergeval vind ik het wel netjes dat ze een reactie geven en dit ook willen gaan veranderen en dat ze zelf ook over de matten beginnen vind ik wel echt goed, Dat ze niet alleen de potten waar 500 gram op staat omdat dat nu gezegd is maar ook de matten omdat ze zelf ook zien dat het misleidend is.

Dat is een keurige reactie van Barnt Masselink namens Lesli. Ze vatten het sportief op en openen het vizier voor een goede discussie. Beter kan bijna niet.

Er moet dus eigenlijk een referentiekader voor PTS-vulling komen die voor alle importeurs geldt. Daarmee voorkom je oneerlijke concurrentie, zoals Barnt terecht opmerkt. Gelijke monniken gelijke kappen. In dat opzicht zou het inderdaad helemaal niet erg zijn als een autoriteit zich hierover uitspreekt.

Dank voor het posten, Ylke. :bye:

Cameo

Back
Bovenaan