Ik vind het - op z'n zachtst gezegd - frappant dat deze discussie nu opeens weer oplaait. Maar ik zal jullie struikelblokken één voor één behandelen.
Waarom Lesli? Dat heb ik al uitvoerig verteld:
Een klacht moet aan een bedrijf of persoon gericht zijn. Je kan dus niet "alle vuurwerkimporteurs" aanspreken. Ik moest dus één importeur uitkiezen om de klacht tegen te richten. Het is helemaal juist als jullie terecht opmerken dat echt niet alleen Lesli dit doet. Maar ik heb in den beginne voor Lesli gekozen, omdat zij consistent, stelselmatig en meermaals de consument misleiden met "500 gram" kreten op vele producten. Begrijp mij niet verkeerd: ik heb niets tegen Lesli als bedrijf. Ik heb niets tegen hun vuurwerk. Maar hun marketingstunt om alles maar als 500 gram kruitinhoud aan te duiden, stuit mij tegen de borst.
Waarom alleen Lesli? Noem mij nog eens één andere importeur die hetzelfde geintje uithaalt? Ik heb het over
LABELLING, niet over in de folder adverteren. Nee,
Jack, Witte Tenten is er niet een van.
Ik heb inderdaad nog nooit producten van Lesli in mijn collectie gehad. Dat heeft echter niets met de importeur Lesli zelf of de foutieve labelling "500 gram" te maken. Dat komt omdat ik Lesli te duur vind geprijsd. Zeker omdat ik Lesli niet met aantrekkelijke korting kan krijgen, maar vele andere merken wél.
Dieter, ik vond het opmerkelijk dat jij zelf begon over die drie cakes "wat schadt de pot?" bij die demo in Ede. Dat is ook een heel goed en treffend voorbeeld. Dat ook de winkeliers zélf erover beginnen, geeft al te denken, vind je niet?
Waarom ik zelf niet Lesli heb aangesproken? Omdat ik geen contacten heb met Lesli. Met vrijwel geen enkel importeur trouwens. En zomaar een brief sturen naar Lesli is waarschijnlijk ijdele hoop. Alsof Lesli hun complete labelling aan gaat passen aan de hand van één brief van een consument? Nee, lijkt mij niet. Daar is wel wat meer voor nodig, zoals een tik op de vingers van een officiële instantie als de Reclame Codecommissie (RCC). Op de frontpage van de RCC staat het volgende: "
Soms is er een reclame-uiting die volgens u bijvoorbeeld misleidend is of in strijd is met de waarheid, goede smaak of fatsoen. U zou dan graag vastgesteld willen zien of de reclame juist is. De Stichting Reclame Code kan u hierbij helpen."
Dat is toch EXACT wat ik wil? Ik heb een mening; de labels mogen de kreet "500 gram" niet bevatten. Ik laat dat vervolgens toetsen door de RCC. Prima toch? Dat is toch de taak van de RCC?
En dan terugkomend op het verhaal dat
met de CE-keuring dit helemaal niet meer nodig is. Dat is naar mijn idee pure onzin. Ik heb het al eerder gezegd, maar omdat dit topic nogal lang is geworden, leest niemand dat meer. Dus ik quote mezelf:
Maar naar mijn idee heeft het ingaan van de CE keuring weinig invloed op mijn klacht. Ja, met de CE keuring moet je inderdaad op de verpakking vermelden wat de feitelijk kruitinhoud is. Maar de CE keuring schrijft NIET voor dat je nu niet meer mag vermelden dat er 500 gram kruit in zit. Sterker nog, Lesli werkte al met drie keer in koeieletters "500 gram" op de verpakking terwijl op de achterzijde in kleine lettertjes stond "275 gram NEC". CE keuring schrijft alleen voor wat er wél op moet staan, maar níét wat er níét op mag staan. Daarom ben ik nog steeds van mening dat het ingaan van de CE keuring niets verandert aan de uitspraak van de RCC. Daarom geloof ik ook niet dat mijn klacht niet meer zinvol zou zijn, zoals sommige leden hier al hebben geopperd.
Dan nog even aan
Ronny.
Je bent echt aan het "over reacting":
Daarom vindt ik wel heel bijzonder dat iemand die zeer actief is op een vuurwerksite zo probeerd en het is gelukt om 1 importeur onder uit te halen.
Volgens mij maak jij het erger dan het is. Lesli trekt zich het nog minder zwaar aan dan jij. Lesli neemt mij zelfs zeer serieus. Iets wat jij al niet doet - jammer. Ik haal Lesli ook geheel niet onderuit. Ik vraag hen alleen om hun labels aan te passen. Niets meer, niets minder. Daar zullen zij echt niet slechter van worden.
Overigens ben ik 3 september bij de open dag bij Lesli. Ik hoop dan dat er een leuk gesprek ontstaat over dit issue. Een gesprek met wederzijds respect wat uitgaat van hoor en wederhoor.