Er zijn inderdaad een paar opmerkelijke zaken in vuurwerkland binnen Nederland zoals RedBaron al aangaf. En als ik er goed overnadenk is het inderdaad erg misleidend om er 500gram op te zetten. Krijgen ze verder nog een boete of iets? En ben je van plan om nog meer van dit soort dingen in de toekomst te doen?
De RCC formuleerde het heel treffend: "Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk". Precies dít is het hele eieren-eten.
Of Lesli een boete krijgt? Nee, op dit moment niet. De RCC doet een AANBEVELING aan Lesli. Maar ik zou willen dat ik je een vollediger antwoord kon geven. Ook mij is onbekend wat de sanctie is indien Lesli door zou gaan met op deze manier misleidende reclame te maken. Dat is voor mij nog steeds niet helder.
Nee, ik ben niet van plan om meer van dit soort dingen te gaan doen. Wel ga ik Lesli in de gaten houden voor komend jaar. Kijken hoe de labels van de producten worden, en hoe de werkelijke kruitinhoud genoteerd gaat worden. Met het uitbrengen van de nieuwe producten over een tijd zal ik daar op letten. Indien Lesli dan nog steeds misleidende reclame maakt op de verpakkingen, zal ik daar actie tegen ondernemen. Maar op dit ogenblik wacht ik rustig af. Er lopen geen verdere klachten tegen andere importeurs of andere producten en dergelijke.
(...)
Vraagje; is Lesli op de hoogte dat jij het hebt aangemeld en is er reactie van hun gekomen? Of misschien van andere importeurs?
Zoals Ronny zegt, "500gram" is een handelsnaam, zelf zeggen we ook "ik heb de nodige 500grammers gekocht", maar in feite zit er geen enkele cake bij met precies 500 gram vulling... Er zit een wezenlijk verschil tussen 450-500gram die je aanprijst als "500gram" of een cake met 350gram die je aanprijst met "500gram", dat klopt, maar ik noem zelf een 450-grams cake ook 500grammer.

De consument wil nou eenmaal belazerd worden, niet bewust, maar de gehele dag gebeurt er niets anders met je. Ik vind het dan ook wat ver gaan om de RCC in te schakelen, maar goed, daarin verschillen de meningen blijkbaar.

(...)
Lesli is uiteraard op de hoogte van mijn klacht. Zij is in de gelegenheid gesteld om een tegenreactie (verweer) te geven, die je ook in de starttopic ziet staan. Lesli heeft mijn naam, en volgt (vermoedelijk) dit topic ook.
Dat begrip "500 grammer" raakt inderdaad steeds meer ingeburgerd. Ik gebruik het zelf ook. Maar toch is het opvallend dat in het Vuurwerkbesluit geen aparte 500 grams categorie is te bekennen! Ook is er geen CE familie "tussen de 200 en 500 gram kruit" te zien. Er is gewoon een regel gekomen dat er nu maximaal 500 gram kruit in mag zitten. Maar er bestaat geen aparte groep "tot 200 gram" en "200 tot 500 gram" zoals vaak gesuggereerd wordt.
Maar goed, ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen wat er in de CE keuring staat

Het blijft dan ook subjectief om te zeggen "er zit 440 gram kruit is, dus dan mag ik het wel een 500 grammer noemen". Waar leg je de grens? Ik weet het ook niet. Voorlopig zou ik zeggen: wettelijk is zo'n grens er niet. Dus verzin die grens ook niet.
Of het te ver gaat om de RCC in te schakelen? Ik denk van niet. De Reclame Codecommissie is een adviesorgaan, een stichting. Het is geen politie, justitie of incassobureau. Hun credo:
"Soms is er een reclame-uiting die volgens u bijvoorbeeld misleidend is of in strijd is met de waarheid, goede smaak of fatsoen. U zou dan graag vastgesteld willen zien of de reclame juist is. De Stichting Reclame Code kan u hierbij helpen." In dit geval is door de RCC vastgesteld dat de reclame wel degelijk misleidend is. Dat is stap één. Nu is er nog steeds geen nood aan de man. Het heeft nog altijd geen consequenties tot op heden. Maar vanaf nu:
"Wanneer een overtreding van de NRC is vastgesteld, volgt de afdeling Monitoring & Compliance (M&C) - een onafhankelijke afdeling binnen SRC - of de betrokken adverteerder gevolg geeft aan de uitspraak van de RCC en/of het CvB. Wanneer de adverteerder dat wenst kan hij met de afdeling M&C bespreken óf en op welke wijze zijn veroordeelde reclame-uiting zo kan worden aangepast dat de reclame voldoet aan de regels."