Wat bedoel je met 'voor de niet-rijken'? Vind dat altijd bijzonder.. ik betaal over een flink deel van mijn inkomen al 49.5% belasting. Wat helemaal niet erg is als het geld goed benut wordt. We hebben 410K aan mensen in de bijstanduitkering en rond de 200K in de WW-uitkering. Ik durf te zeggen dat de helft daarvan prima een baan kan vinden en mee kan helpen aan onze samenleving binnen dit mooie land. Daar zou je als land heel goed op kunnen bezuinigen want volgens mij besteden ze zo'n 150-200 miljard euro aan sociale uitkeringen.
Ik wil gerust nog meer belasting betalen als daar tegenover staat dat de mensen die kunnen werken dat ook daadwerkelijk doen. Toevallig kom ik met mijn werk veel in aanraking met mensen die een uitkering hebben. Sommigen hebben helaas geen keus en daar betaal ik met liefde belasting voor maar ken er zoveel die hardop roepen dat ze nooit meer gaan werken want als ze werken verdienen ze minder dan dat ze nu van de staat krijgen. Bijzonder egoïstische instelling en die mensen zijn juist het probleem in onze samenleving als je het mij vraagt. Ook zonder hbo studie of hoger kan je jezelf prima omhoog werken tot een leuk salaris. Maar daar zijn ze te lui voor gemaakt dmv de easy uitkering.
En dan heb ik het nog niet eens over de personen die een uitkering trekken en vervolgens zwart bijbeunen. Dubbel slecht voor de staat..
Handhaving op de participatiewet door gemeenten zou dan ook flink omhoog geschaald moeten worden als je het mij vraagt. Ik zie dan ook niet dat die partijen niet voor de niet rijken zijn maar vooral voor de luie Nederlander. Toch fijn als in ieder geval zo'n half miljoen mensen op je stemmen omdat het leven daarna nog beter en luier zou worden.
Allereerst preek ik beslist niet voor eigen parochie want wij vallen hier ook in de hoogste schaal en zitten wel boven die 100K. Wat je durft te beweren over mensen met een uitkering....zonder feitelijke onderbouwing kun je wel van alles beweren.
Wat niet zomaar gezegd kan worden is hoeveel je denkt te besparen. Neem nu eens die 200 miljard en jouw stelling dat je wel van 610 naar 305K bijstand en ww kunt gaan.
Stel dat die mensen ons 2000 bruto per maand kosten. Dan is er een eenvoudig rekensommetje dat leert dat 2000 * 305000 * 12 = 7,3 miljard euro. Dat is dan de besparing. Niet 200 miljard. Nu gaan uitkeringen vaak gepaard met nevenkosten, administratieve kosten. Maar je kunt daar nooit mee op 200 miljard komen (het is trouwens 218 miljard). Hoe komen we hier dan aan? Nou het aantal uitkeringen dat meetelt voor die 218 miljard is namelijk 5,3 miljoen. Het overgrote deel, zo'n 70% betreft namelijk de AOW. 305 000 is daar dus 1/18 deel ongeveer van. 1/18 van 218 miljard is 12 miljard. Dat is veel geld, maar op een BNP van 1200 miljard is het 1% van de kosten. Als we eens kijken hoeveel geld er in Corona alleen al van belastingbetaler naar rijk is gegaan, dan hebben we het alleen in NEderland al over 600 miljard euro. Daar heeft Rijk niks voor gedaan. Als we kijken wat door RijkNederland (bankencrisis waar de meesten geen enkele schuld aan hadden behalve individuen uit die groep) allereerst aan schade aan de economie is aangericht in 2008 en vervolgens hoeveel geld er van het volk naar hen is gegaan om te herstellen, dan hebben we he over honderden miljarden. En dat zijn in 15 jaar tijd alleen nog maar twee in het oog springende voorbeelden. Belastingontwijking, ontduiking etc door vanzelfsprekend alleen die (zeer) rijken bedraagt elk jaar een veelvoud van die theoretische twaalf miljard.
In Nederland is ook onderzoek gedaan door het CBS wie nu de zwaarste lasten draagt en de allerrijkste Nederlanders dragen substantieel minder bij dan degene die een gemiddeld loon heeft: namelijk 40 om 28% waarbij het CBS ook constateerde dat de sterkste schouders niet de zwaarste lasten dragen.
Alinea 2: dat is heel subjectief. Er zijn 610000 mensen die een dergelijke uitkering hebben. Ik denk dat je er nog geen 50 van kent. Je kunt op basis daarvan vind ik niet tot conclusies komen met verstrekkende gevolgen. Daarbij stel je dat het zo easy is met de uitkering....Nou, ik ken dan weer mensen met uitkeringen met name mensen die arbeidsongeschikt zijn geraakt en ik vind het draconisch, niet easy, hoe die keer op keer zichzelf moeten bewijzen terwijl uit doktersverklaringen (die ik zelf doordat ik deze mensen ZEER goed kende) heel duidelijk blijkt dat het echt niet gaat. Ik wil de claim dat het wel easy is om een uitkering te krijgen ook eens gesubstantieerd zien en niet gebaseerd op een subjectieve steekproef van iemand. Maar bovenal vind ik 12 miljard peanuts op het totaal mocht je dat al kunnen bezuinigen.
Verder is er dan het verschil tussen straffen of belonen. Het straffen vanuit Rijk Nederland van deze mensen leidt wat jou betreft dus tot de onwelkome situatie dat jij vind dat je belastinggeld maar slecht besteed wordt. Dus schijnbaar werkt dit niet goed. Of belonen zoveel beter werkt is niet per se gezegd, maar het is wel zeker dat in algemene zijn belonen goedkoper is dan straffen (onderzoek "Reward, punishment and prosocial behaviour, recent development and implications" uit 2021).
Je eindconclusie is weer straffend en gebaseerd op aannames over een groep mensen. Dat je je ergert snap ik ook, als je ziet dat je keihard werkt en een ander flierefluit en profiteert van ook jouw harde werk. Zelf heb ik die ergernis in elk geval niet: ik besef dat er mensen zullen zijn die zo in elkaar steken en dat het zeer lastig zal zijn die op andere gedachten te brengen. Ik denk: veel plezier ermee dan, ik heb het zelf gelukkig erg goed. Maar ik vind niet dat een hele groep moet lijden omdat een x-aantal mensen uit die groep zich zo gedragen, al helemaal niet omdat het op het totaal van de kosten niet heel veel uitmaakt.
Over dat de rijken worden ontzien, door de genoemde partijen juist verder worden gefaciliteerd, daarover hoef ik niet te gissen en geen aannames te doen. Dat blijkt uit alle cijfers die we hebben. Ik ben dus voor partijen die dit recht trekken, die niet steeds de zure appel door de minderrijken laten doorbijten. Dat is wat er steevast en al decennia lang wel gebeurt. Er is echt geld genoeg voor zorg, voor huizen etc maar dan zullen de allerrijksten (en dan hebben we het volgens CBS over de 1%) echt veel meer moeten bijdragen dan ze nu doen en nogmaals: die dragen verhoudingsgewijs juist minder bij.
Dit is overigens niet alleen in Nederland zo, maar dit als uitkomst van neoliberalisme is een wereldwijde waarheid.