Dit is letterlijk de tekst vanuit de SVNC. En daaruit maak ik toch echt op dat het voornamelijk om compensatie gaat. Kwalijke zaak als je eerst roept dat je geld wil hebben van liefhebbers en dealers om het verbod van tafel te krijgen, om vervolgens je strijdplan aan te passen:
Beste dealers,
Vandaag is ons traject in een stroomversnelling gekomen!
Het kort geding tegen het vuurwerk afsteek-, vervoer- en verkoopverbod begint morgenmiddag al!
Een van de uitgangspunten voor het kort geding is nog steeds dat de staat te kort voorafgaand aan de verkoop de verboden heeft ingesteld. Vervolgens wordt de dealers een goede, ruimhartige compensatie beloofd, maar op basis van de eerste gesprekken met het ministerie lijkt het niet die kant op te gaan. Eigenlijk wordt vooralsnog alleen verwezen naar de bestaande coronasteunpakketten zoals de TVL. Die huidige steunmaatregelen zijn niet toereikend om een branche als die van ons te compenseren. De ondernemingen die afgelopen jaar te maken hebben gehad met deze compensatieregelingen kwamen niet uit de detailhandelsbranche. Wij zijn de eerste winkeliers die met deze maatregelen te maken krijgen. Ook zijn wij een branche, die maar 1 keer per jaar de kans krijgt om te verkopen en dat is aanzienlijk anders dan bij welke getroffen branches van het afgelopen jaar dan ook. SVNC blijft dan ook van mening dat er niet alleen over een slechts gedeeltelijke kostenvergoeding gepraat moet worden, maar dat de dealers recht hebben op ruime compensatie.
Niemand had verwacht dat de rechtbank zo snel een datum zou prikken, maar voor onze zaak is dit eigenlijk wel gunstig. Op basis van de strategie die de advocaten samen met SVNC bepaald hebben, hebben wij er alle vertrouwen in dat we linksom of rechtsom tot een beter resultaat gaan komen dan dat er nu op tafel lijkt te liggen.
Los van het feit dat ik het verbod inmiddels niet meer van tafel zou willen hebben (hoewel, willen wel, maar ik denk dat het niet verstandig en werkbaar is), lopen ze hiermee óók nog eens de lopende onderhandelingen met de branche voor de voeten.