"Spotgoedkoop babypijltje in de ban"

‘VUURWERKVERBOD KAN OOK STAPSGEWIJS’

Een meerderheid van de burgemeesters (53 procent) steunt een vuurwerkverbod tijdens Oud en Nieuw. De Leidse burgemeester Henri Lenferink (PvdA) vindt de maatschappelijke kosten tot geen verhouding meer staan tot de vrijheid van het afsteken. Als een direct verbod niet lukt, is stapsgewijs een verbod invoeren voor hem ook een optie.

Te hoge maatschappelijke kosten

Lenferink zegt onomstoten voor een verbod op vuurwerk te zijn vanwege die uit de spuigaten lopende maatschappelijke kosten. ‘We nemen nu wel maatregelen en we houden het een beetje onder controle, maar toch zijn er steeds weer incidenten. Daarbij geeft het overlast voor mens en dier en kost het ieder jaar veel slachtoffers. Is dat het allemaal waard?’

Militaire operatie

Lenferink vindt van niet. Volgens hem moeten we niet willen dat ieder jaar weer een militaire operatie moetworden opgezet. ‘Hier hebben we zo de overlast tot redelijke proporties weten terug te brengen. Vroeger was het in Leiden zeer ernstig: vechtpartijen, branden, mensen die vuurwerk als wapen gebruiken. Met zwaar geschut hebben we het onder controle gekregen. Alle verloven zijn ingetrokken: politie, brandweer, gemeenteambtenaren. Dat is te gek voor woorden.’

Verkeerd signaal

Volgens Lenferink was het een verkeerd signaal om een paar jaar geleden het maximale gehalte kruit in knalvuurwerk omhoog te schroeven. ‘In illegaal vuurwerk gaat het gehalte dan ook omhoog. Het aantal klachten van mensen neemt toe. En illegaal vuurwerk is al verboden. Maar het valt weg in de legaliteit. Daarom is een totaalverbod beter. In plaats daarvan kunnen we vuurwerkshows organiseren.’ Ook beperking van afsteek- of verkooptijden kan helpen, denkt Lenferink. ‘Alles wat beperkt is goed. Vuurwerkzones vind ik symboolpolitiek. Het is te ingewikkeld om die te handhaven. Daarbij wordt in de dagen voor Oud en Nieuw ook al vuurwerk afgestoken.’

Treintjes tegen vreugdevuren

Leiden is volgens Lenferink heel actief geweest in maatregelen om de vuurwerkoverlast tegen te gaan. Tegen vreugdevuren die grote schade aan het asfalt veroorzaken worden “treintjes” ingezet: poltiie, brandweer en gemeenteambtenaren arriveren tegelijkertijd bij een vreugdevuur. ‘Dat heeft groot effect. Er zijn geen grote vreugdevuren meer, want als de brandweer klaar is, ruimt de gemeente de rest van het brabndbare materiaal op, zodat het niet opnieuw wordt aangestoken.’

Preventieve dwangsom

Ook de noodverordening, preventief fouilleren, de zichtbare aanwezigheid van de ME en de gewijzigde commandostructuur waarmee sneller kan worden ingegrepen dragen bij aan een rustigere jaarwisseling. ‘Ook de preventieve dwangsom vanaf 500 euro waar ik draaideuroverlastgevers per brief op attendeer is zeer effectief. Dat vinden ze toch te veel geld.’

Meerderheid lokale politici voor verbod

Uit een onderzoek van Direct Research onder 1668 gemeenteraadsleden, wethouders en burgemeesters blijkt dat een meerderheid van 53 procent een verbod op vuurwerk wil. Vooral lokale politici van GroenLinks, PvdA, SP en ChristenUnie zijn voor een vuurwerkverbod voor particulieren tijdens de jaarwisseling. De onderzoekers noemen het opvallend dat lokale politici van vooral PvdA en SP vaak anders oordelen dan hun partijgenoten in de landelijke politiek. Maar ook bij andere partijen heerst verdeeldheid. Tweederde van de ondervraagde VVD’ers is net als hun minister tegen een vuurwerkverbod. Zij noemen het een traditie die moet blijven, wijzen op de eigen verantwoordelijkheid van mensen en vinden een verbod betuttelend. Bovendien zou een verbod de handel in illegaal vuurwerk stimuleren. Geschikte maatregelen om vuurwerkoverlast te voorkomen vinden zij:

1 strengere straffen op illegaal vuurwerk (45%)
2 na 18:00 uur afsteken (39%)
3 verbod op matten en rollen zoals in Duitsland (31%)
4 het instellen van vuurwerkvrije zones rondom scholen, bejaardenhuizen en winkelcentra (26%)

Vuurwerkshow goed alternatief

Burgemeester Jeroen Staatsen (VVD) van Voorschoten heeft laten weten voor een verbod te zijn en in plaats daarvan een vuurwerkshow te organiseren. Als dat niet mogelijk is, is hij net als de Haagse burgemeester Jozias van Aartsen voor beperking van de afsteektijden. Van Aartsen wil ook de verkooptijden beperken. Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste ondervraagden een vuurwerkshow een goed alternatief vinden. Dat geldt ook voor een deel van de tegenstanders van een verbod. Voorzitter Bernt Schneiders (PvdA) van het Nederlands Genootschap van Burgemeester riep al op tot een Europees verbod op zwaar explosief vuurwerk. Volgens het onderzoek zijn dit de argumenten om voor een verbod te zijn:

1 Lichamelijke schade (75%)
2 Milieuvervuiling (66%)
3 Materiële schade (63%)
4 Geluidsoverlast (51%)
5 Psychische schade dieren en mensen (43%)

Stapsgewijs verbieden

Volgens Henri Lenferink duurt het een x aantal jaren voor een traditie verwaterd. Daarbij verwacht hij dat een verbod voor elkaar krijgen tijd zal kosten in Den Haag. ‘Maar het publiek is steeds meer doordrongenvan de noodzaak van een verbod. Van mij mag het in een keer, maar een verbod kun je ook stapsgewijs aanvliegen: eerst knalvuurwerk verbieden, dan verkooptermijnen terugbrengen, dan op Europees niveau transport en verkoop verbieden en dan een totaalverbod.’

Van welke bron is dit afkomstig, lijkt me een oud bericht, overigens vind ik het een goede zaak dat de pijltjes uit de handel worden genomen dingen zijn ook levensgevaarlijk en de jeugd kan hier blijkbaar niet mee omgaan het is balen voor de liefhebbers maar het is niet anders

Van welke bron is dit afkomstig, lijkt me een oud bericht, overigens vind ik het een goede zaak dat de pijltjes uit de handel worden genomen dingen zijn ook levensgevaarlijk en de jeugd kan hier blijkbaar niet mee omgaan het is balen voor de liefhebbers maar het is niet anders

De bron is het AD
ik zag het vanochtend op de voorpagina vam de krant staan

Is een oud bericht van januari klik klik. Maar fric probeert ermee te zeggen dat dit dan een begin zou moeten zijn van het stapsgewijze verbod.

In mijn mening sla je de plank helemaal mis fric. Dat artikel gaat over wat overheden kunnen doen. Echter is deze ban op babypijlen gedaan door bpn zelf dus door eigen branche en die gaan toch niet hun eigen brood langzaam zelf sneetje voor sneetje weggooien

Ik heb een vraagje: Als je nog in het bezit bent van babypijltjes de komende jaren (ik heb vorig jaar veel te veel ingaslagen) ben je dan strafbaar?

vooralsnog zou ik me geen zorgen maken omdat het artikel niet verboden is, maar er meer vanuit de branche zelf actie ondernomen wordt om dit af te schaffen. Volgens mij ben je niet strafbaar tenzij je het overdag afsteekt.
greetzz

De babyvuurpijl verdwijnt, het begin van een zwarte lijst

De grootste belangenvereniging van de vuurwerkbranche in Nederland, de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN), kondigde vandaag aan babypijlen in de ban te doen. De vuurpijltjes zouden te vaak oogletsel veroorzaken. Ondertussen inventariseert BPN of er nog meer vuurwerk op de zwarte lijst moet komen.

Ze zullen opvallend afwezig zijn in de schappen van de bij BPN aangesloten vuurwerkverkopers rond de jaarwisseling: de alom bekende babypijlen.

Vuurwerkliefhebbers zullen ze gaan missen. Voor nog geen twee euro had hij of zij er liefst 144. En terwijl in de gebruiksaanwijzing nadrukkelijk staat dat de pijlen rechtopstaand in een fles en op gepaste afstand moeten worden afgestoken, werden in de praktijk de pijltjes regelmatig tussen duim en wijsvinger en ook nog eens horizontaal afgevuurd.

Dat zag ook BPN. Kees van Beek, hoofd van het stafbureau van de belangenvereniging, stelt dat 'de compactheid van het vuurwerk uitnodigt het apparaat op zo'n manier te gebruiken'. Hij begrijpt wel dat mensen de richtlijnen niet volgen bij een dergelijk klein stuk vuurwerk, maar vindt dat zijn organisatie niet langer de verantwoordelijkheid wil dragen voor het oogletsel dat daar regelmatig door ontstaat.

'Als wij dit - als grootste belangenvereniging van Nederland - doen, denken wij veel oogletselschade te voorkomen. We willen een voorbeeld stellen voor de rest van de branche', zegt Van Beek over het besluit van BPN. Verder heeft BPN bij de overheid een voorstel ingediend de vuurpijlen vanaf 2015 helemaal te verbieden.

Hij benadrukt dat een babypijl eigenlijk een ongeleid projectiel is, vooral wanneer ze horizontaal worden afgeschoten. Op die manier komen ze regelmatig in de ogen van omstanders of vuurwerkafstekers zelf terecht. Van Beek: 'Ze zwabberenalle kanten op. Dan kun je die dingen beter kwijt zijn dan rijk. We hebben de koe maar bij de horens gevat.'

Het Oogziekenhuis Rotterdam reageert opgetogen op het besluit van BPN. 'Ik heb de afgelopen jaren te veel ernstig letsel gezien door dit soort vuurwerk', zei oogarts Tjeerd de Faber van het ziekenhuis over de vuurpijlen die hij als 'goedkope rommel' bestempelt.

Bijna 75 procent van de vuurwerkslachtoffers met oogletsel in de regio Rotterdam komt op de Spoedeisende Hulp van Rotterdamse ziekenhuis terecht. Volgens een woordvoerster wordt een deel van die oogletsels veroorzaakt door babypijltjes, maar knalvuurwerk en siervuurwerk zijn de grootste boosdoeners.

De woordvoerster benadrukt dat het ziekenhuis een algeheel verbod op consumentenvuurwerk nastreeft. In april ondertekende het Oogziekenhuis samen met acht andere organisaties die actief zijn in de oogheelkunde nog een manifest met dat doel

Volgens Kees van Beek stonden babypijltjes met stip op één bij BPN als het om vuurwerk ging dat in de ban kon worden gedaan, maar - zoals het Oogziekenhuis al benadrukte - is het niet het enige vuurwerk dat specifiek letsel veroorzaakt. Dat erkent ook Van Beek. Hij sluit daarom niet uit dat BPN in de toekomst nog meer vuurwerk op de zwarte lijst plaatst.

'We zijn net begonnen met een inventarisatie of er nog meer producten op die lijst moeten komen. Het inventariseren staat op dit moment alleen wel op een laag pitje, want we zitten nu middenin het voor ons drukke vuurwerkseizoen.' Ander vuurwerk dat genomineerd staat om op de zwarte lijst te komen, durft hij nog niet te noemen. 'Maar het kan best zijn dat er volgend jaar wat bijkomt.'

Babypijlen waren spotgoedkoop, maar wel populair. Volgens Van Beek waren de vuurpijlen een van de weinige terugkerende artikelen in het assortiment van vuurwerkzaken. Ook wordt dergelijk 'kindervuurwerk' volgens hem altijd goed verkocht.

Is BPN daarom niet bang dat de vuurwerkbranche nu vele euro's aan omzet gaat mislopen? Cijfers kan hij niet geven, maar van Beek denkt wel dat vuurwerkwinkels het in de ban doen van babypijlen financieel gaan voelen. 'Maar aan de andere kant, al die letselgevallen brengt onze vuurwerktraditie in gevaar en dat is commercieel nog veel slechter', legt hij uit. 'We hopen dat oud en nieuw hierdoor weer wat gezelliger gaat worden, met minder vuurwerkslachtoffers.'

http://www.volkskrant.nl/binnenland...ijnt-het-begin-van-een-zwarte-lijst~a3767978/

Laatst bewerkt:
Ik heb een vraagje: Als je nog in het bezit bent van babypijltjes de komende jaren (ik heb vorig jaar veel te veel ingaslagen) ben je dan strafbaar?
vooralsnog zou ik me geen zorgen maken omdat het artikel niet verboden is, maar er meer vanuit de branche zelf actie ondernomen wordt om dit af te schaffen. Volgens mij ben je niet strafbaar tenzij je het overdag afsteekt.
greetzz

Er is voorlopig totaal geen sprake van een verbod op babypijltjes.
Het is de branchevereniging die over een boycot spreekt. Oftewel, aan alle leden (importeurs en mogelijk enkele winkeliers) oproept deze artikelen uit het assortiment te halen en niet langer te verkopen. Naar het schijnt willen ze wel aanvullend de optie tot een mogelijk verbod hierop bij de overheid indienen. Of, en hoe snel, zoiets dan doorgevoerd wordt is maar de vraag.
Kortom: het is sowieso (dit jaar) niet strafbaar babypijltjes in bezit te hebben en te stoken :wink:
Daarbij is het ook maar de vraag of alle winkeliers ze uit de schappen halen.

On-topic vind ik het enerzijds een goede ontwikkeling om deze goedkope en gevaarlijke items eruit te doen. Liever babypijltjes kwijt dan een oog of de hele traditie. De kwaliteit is belabberd, onstabiel als de pest, en gezien de prijs worden ze in bulk verkocht en gestookt en dan vaak niet op de juiste manier... Anderzijds is het inderdaad mogelijk wel het begin van een zwarte lijst, waarop vroeg of laat ook romeinse kaarsen, singleshots, knallers, overige vuurpijlen en ander 'gevaarlijk' vuurwerk geplaatst wordt.

@Fric: het is gebruikelijk dat als je niet zelf een stukje schrijft maar ergens vandaan een stuk tekst kopieert, een filmpje download, een plaatje upload, enz. dat je dan even de externe bron vermeldt. In sommige gevallen is dat zelfs verplicht i.v.m. copyright en daar kan het forum zelf weer last van krijgen. Dus zou je bijv. bij jouw reactie hierboven even een link toe willen voegen waar dat artikel vandaan komt? Bijv. onderaan het artikel? Tnx!

@Fric: het is gebruikelijk dat als je niet zelf een stukje schrijft maar ergens vandaan een stuk tekst kopieert, een filmpje download, een plaatje upload, enz. dat je dan even de externe bron vermeldt. In sommige gevallen is dat zelfs verplicht i.v.m. copyright en daar kan het forum zelf weer last van krijgen. Dus zou je bijv. bij jouw reactie hierboven even een link toe willen voegen waar dat artikel vandaan komt? Bijv. onderaan het artikel? Tnx!

Artikel kwam uit de Volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/binnenland...ijnt-het-begin-van-een-zwarte-lijst~a3767978/

Vind het niet erg t heeft totaal geen toegevoegde waarde die babypijlen, we hebben andere pijlen zat dus ben er niet rouwig om....

Dit nieuws was mij al bekend. Dit is één van de maatregelen die de vuurwerkbranche neemt om het niet tot een totaalverbod te laten komen. De belangrijkste criteria voor het ministerie om te debatteren over het verbod waren de veiligheid en overlast van vuurwerk. Zij waren van mening dat ook het Nederlandse consumentenvuurwerk schuldig is aan de overlast en onveiligheid.

Toen het wetsvoorstel in juni niet werd behandeld omdat er iets tussenkwam hebben Nederlandse importeurs, winkeliers en ambtenaren gekeken wat zij terug konden doen om te laten zien dat ze met de beste bedoelingen de vuurwerktraditie in ere willen houden. Om de veiligheid van het consumentenvuurwerk aan te pakken is besloten om iets te gaan doen aan de babypijltjes. Deze pijltjes worden door bijna alle importeurs als prijsknaller in de markt gezet en door de lage verkoopprijs is massaproductie met goedkoop spul vereist. De stokjes worden steeds dunner en de afwerking is niet altijd even goed. Hierdoor gaan de pijltjes tegenwoordig niet altijd de weg die ze af moeten leggen.

De vuurwerkbranche en voornamelijk BPN, bestaande uit Lesli, Broekhoff en Wolff, heeft besloten om de babypijltjes van de markt te halen. Sommige importeurs wilden al direct de pijltjes verbieden maar andere importeurs hadden voor dit jaar al veel geproduceerd waardoor ze dit jaar alsnog aangeboden worden. Eén importeur heeft er voor gekozen om geen 'prijsknaller pijltje' op de markt te zetten dit jaar, maar een kwalitatief goed pijltje met een goede stok. Misschien volgend jaar, en anders binnen drie jaar zijn de pijltjes verleden tijd.

Om te laten zien dat de branche de veiligheid van het vuurwerk een hoge prioriteit geeft zullen naar alle waarschijnlijkheid de romeinse kaarsen het volgende slachtoffer zijn, gevolgd door de single shots.
Mooi stuk. Ik vind het politiek slim hoe BPN zo een compromis heeft kunnen vinden zodat een totaalverbod vooralsnog van de baan is. Iets wat toch al weinig oplevert, naast letsel, dumpen en de rest behouden, zo gaat dat in de echte wereld van politiek en regelgeving.

Nieuwsgierig: welke importeur is dat met dat goeie pijltje?

zijn jullie niet bang dat de grote sier vuurpijlen dadelijk ook de zak krijgen omdat er ook wel iets mee gebeurd over de grond heen schieten en naar mensen vliegen ? ben ik best wel bang voor eigenlijk

zijn jullie niet bang dat de grote sier vuurpijlen dadelijk ook de zak krijgen omdat er ook wel iets mee gebeurd over de grond heen schieten en naar mensen vliegen ? ben ik best wel bang voor eigenlijk

Ben ik absoluut niet bang voor!! Zolang als ik het mij kan herinneren gaat het als het om vuurwerkletsel gaat vooral over oogletsel van specifiek Babypijlen, Romeinse kaarsen en illegaal vuurwerk. De "gewone" grotere vuurpijl is in die (landelijke) discussie volgens mij nog nooit genoemd. Maar de Romeinse kaars zou er nog wel eens achteraan kunnen komen. In juli hoorde ik opeens ook ergens een keer single shot vallen maar daarna eigenlijk niet meer.

Eindelijk zal een keer tijd worden, heb die dingen altijd al vervloekt. Ook al steek je ze in een fles af weet je nooit waar ze naartoe gaan.

Ik vind het voor mezelf wel jammer, want ik vermaak me er persoonlijk wel mee. Ik gebruik ze ook op een normale manier (afschieten uit een bierflesje, of in de grond zetten), met een vuurwerkbril op. Maar ik ben zeker voor een verkoopverbod, aangezien je niet kunt ontkennen dat er heel veel ongelukken mee gebeuren.

Wat mij opvalt: ze hebben het over 'in de grond steken' als normale manier om ermee om te gaan? Ik krijg bijna het idee dat ze het eerder over die gele fluitdingetjes hebben dan over pijltjes? Of worden beiden in de ban gedaan?

Wat mij opvalt: ze hebben het over 'in de grond steken' als normale manier om ermee om te gaan? Ik krijg bijna het idee dat ze het eerder over die gele fluitdingetjes hebben dan over pijltjes? Of worden beiden in de ban gedaan?

Apart ja, ik dacht altijd dat een bierflesje het veiligst was. Denk ik nog steeds.

Back
Bovenaan