"Spotgoedkoop babypijltje in de ban"

Och, flauwekul allemaal. Ze gaan deze dingen in de ban doen omdat ze weten dat deze voor 90% overdag werden afgestoken. Nu men niet meer overdag mag afsteken zien ze het nut er ook niet van in deze dingen nog te verkopen, alleen brengen ze het nu zo alsof ze ineens zelf een heilige zijn en dit doen in het kader ter preventie van ongelukken.

Eén importeur heeft er voor gekozen om geen 'prijsknaller pijltje' op de markt te zetten dit jaar, maar een kwalitatief goed pijltje met een goede stok.

Hulde!

Om te laten zien dat de branche de veiligheid van het vuurwerk een hoge prioriteit geeft zullen naar alle waarschijnlijkheid de romeinse kaarsen het volgende slachtoffer zijn, gevolgd door de single shots.

Fluiters, luchthuilers ook maar in de ban? Die vliegen ook alle kanten op!

Ik vraag me af of ze uiteindelijk alle winkels / dealers achter zich kunnen scharen zolang er geen officieel verbod op bestaat. De komende jaren zullen er wel winkels blijven die deze dingetjes blijven verkopen, wellicht tegen een veel hogere prijs. Alleen dan zal het effect hebben, aangezien men er minder van aanschaft bij een hogere prijs.

Dat deze dingen gevaarlijk kunnen zijn is duidelijk; zelfs bij juist gebruik schieten ze soms nog bij de buurman in de tuin. Het wordt niet meer verkocht omdat er zoveel misbruik van wordt gemaakt. Hier kan je je echter wel afvragen hoe het dan zit met romeinse kaarsen die als geweer worden gebruik, thunderkings die in de lucht worden gegooid of cakes die worden omgelegd. Vuurwerk wordt op grote schaal 'misbruikt', elk artikel ervan.

Vraag me ook af waarom dit eigenlijk nu gebeurt, nu men alleen nog maar in de avond afsteken mag.

Ik vind het prima dat dit soort gevaarlijk vuurwerk in de ban gaat. De jeugd van tegenwoordig kan er niet meer normaal mee omgaan en dat is jammer, zelf heb ik ze vroeger ook gehad maar altijd netjes in de grond gestoken en inderdaad soms kwamen ze bij de buurman in de tuin terecht.

Hopelijk voorkomt deze maatregel veel oog letsel en wordt het gezeur om een verbod ( door de oogartsen o.a. ) eindelijk een halt toegeroepen.

VuurwerkOrthen gaat mee in het besluit vooruitlopend op het verbod op dit stukje vuurwerk.
ook wij gaan de babypijltjes in de ban doen.
Het is niet meer dan logisch je verkoop beleid aanpast naar de regels en verwacht verkoop patroon.
En als dit de veiligheid enigzins bevorderd waarom niet.
Er zijn legio aan andere opties i.p.v. een babypijl.
Het is misschien niet leuk.
Maar als we daardoor meer de traditie wat veiliger kunnen stellen zie ik het kwaad er niet van in.
Ander verhaal zijn de single shot.
Mochten die ooit verboden worden houd ik mijn hart vast.
Maar ik ga ervan uit dat de regering niet zo stom is dat ooit te verbieden.

Gr

Knalgoedvuurwerk:
Om te laten zien dat de branche de veiligheid van het vuurwerk een hoge prioriteit geeft zullen naar alle waarschijnlijkheid de romeinse kaarsen het volgende slachtoffer zijn, gevolgd door de single shots.

Anders dan babypijltjes verbieden zou het verbieden van romeinse kaarsen en singleshots een hele stomme zet zijn, er zijn namelijk geen goede alternatieven voor zoals dit bij babypijltjes wel het geval is.

Verder zijn singleshots over het algemeen van redelijke kwaliteit, derhalve vind ik het niet gepast dat deze verboden worden onder het mom van veiligheid.

Ben toch wel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken. Bij de buren (FPM) heb ik op dit onderwerp de volgende reactie gegeven op een opmerking dat de winkeliers dan ook direct moeten stoppen met de verkoop ervan:

Ik ken diverse winkeliers die nog meerdere kartonnen hebben staan. De retail zit al een aantal jaren in zwaar weer en elke euro is er één. Ik kan mij voorstellen dat er winkeliers zijn die het zich helemaal niet kunnen veroorloven om even een paar karton babypijlen af te schrijven. Maar er komt nog meer bij kijken: waar laten ze die kartonnen dan? Want daar hoor je niemand over. Laten vernietigen is kostbaar. Dus dan moeten ze én afschrijven én vernietigingskosten betalen? Ik ken genoeg winkeliers die dat niet zullen of zelfs niet kunnen doen. Ik verwacht een overgangsperiode waarbij er extra gewaarschuwd wordt voor de gevaren maar de voorraden wel eerst uitverkocht worden. Maar wie weet komt de BPN nog met een regeling o.i.d. voor de winkeliers. Het is vers nieuws dus even afwachten nog.

Overigens enorm gelachen daarstraks bij het RTL Nieuws: je hoort de stem van Leo Groeneveld (voorzitter BPN en directeur Lesli), onderin beeld staat de tekst "Leo Groeneveld voorzitter BPN" maar er wordt een foto van Frits van de Rijswijkse Vuurwerkhal bij getoond... :)

Hihi,op Nu.nl staat "'Gevaarlijke' baby-vuurpijl verboden".
Twee koppen erboven staat een bericht over de oorlog in Syrië...

Wat een vreemd en raar voornemen om de babypijl te verbieden , omdat deze door de jeugd misbruikt zou worden en daardoor teveel oogletsel zou veroorzaken. Ik hoorde dat vuurwerkverkoper broks van de rijswijkse vuurwerkhal het woord doet in deze zaak ook voor andere vuurwerkwinkeliers/groothandels? Bij mij komt gelijk het gevoel van naamsbekendheid naar boven met deze actie, want ze omschrijven hun andere vuurwerk voor de verkoop wel zo mooi dat het uitnodigd tot kopen, en terecht, want er zit een stukje broodwinning in he.Tegelijk zei hij dat het bestelde vuurwerk dat je al van de 28e december kan halen ervoor zorgt dat hoe langer het in je huis ligt des te groter de kans dat je het gaat misbruiken, ach, dan zijn we natuurlijk vergeten dat er een hele hoop mensen nog vuurwerk over hebben en laten liggen tot het jaar erop, dan hadden we in die tussenliggende tijd wel meer over ongelukken gehoord met vuurwerk dat over was van vorig oud en nieuw.Maar als je dan toch iets wilt verbieden, moet je alle schapen over 1 kam scheren en gelijk al het kindervuurwerk in de ban doen en verbieden te verkopen, want met al het kindervuurwerk kan je ongelukken krijgen bij onjuist gebruik, en de prijs kan het niet aan liggen, want dat is allemaal goedkoop.En als vuurwerkverkoper broks dat nou eens voorsteld, kunnen alle winkels en groothandels op minder verkoop rekenen en wat minder broodwinning, dan laat je zien dat je achter veiligheid staat en het niet om de centen gaat.Beter zou nog zijn om al het vuurwerk te verbieden zowel voor volwassenen als kinderen, want dan krijg je zekers geen ongelukken meer he, en kan je je vuurwerkzaak ook opdoeken, maar in het kader van de veiligheid, wil je toch wel een andere broodwinning gaan zoeken toch?

Wat je nu ziet in de discussie hier dat de redenen van de importeurs of bpn in twijfel getrokken worden.
Voor een deel denk ik dat deze twijfel terecht is.. Nu het overdag stoken niet meer mag is het ook minder erg om deze pijltjes in de ban te doen omdat ze minder verkocht zullen worden. Dit werkt natuurlijk ook door naar de winkelier die dit ook zal merken. Maar is deze twijfel over de reden van de bpn genoeg om te zeggen dat babypijltjes dan maar moeten blijven? Ik vind van niet. Ik zeg het al een aantal jaar. Deze pijltjes doen niet zoveel goeds meer. De kwaliteit is echt compleet belabberd, de prijs is veel te laag en het artikel wordt meer gebruikt om mee te rotzooien dan dat het op de juiste manier gebruikt wordt. Waarom dan niet zeggen samen met de BPN dat we van die rotzooi af willen? Ondanks dat de redenen van de BPN in twijfel getrokken kunnen worden(misschien) vind ik het een goede zaak dat ze dit in de ban doen. Dat scheelt heel veel ogen rondom oud en nieuw denk ik.
Daarnaast hoor ik enkele mensen zeggen dat het onzin is om dit te verbieden omdat het niet aan het vuurwerk ligt, maar aan de mensen die het gebruiken. Ondanks dat dit ook weer een juiste constatering KAN zijn, ben ik het hier niet mee eens. Want deze redenering kan bijna voor alles in het leven gebruikt worden om het te verbieden. Echter de prijzen van babypijltjes vragen ook om misbruik. Immers gaat het een beetje mis dan pak je toch gelijk een nieuwe? het kost geen drol namelijk. Als je echter een cake op zijn kant legt dan kost het je al wat meer. Een daarnaast zul je van die cakes geen 100 hebben die je ff op de kant gaat leggen.
Kortom, alle reacties hier ten spijt die pleiten voor het behoud van dit stukje (nostalgisch) vuurwerk, ik ben het volkomen eens met de beslissing om dit artikel in de ban te doen en het zou de importeurs sieren als ze het vanaf nu gewoon niet meer invoeren. Vanwege de kosten voor de winkeliers zou ik zeggen dat ze het er uit moeten laten lopen, voor de veiligheid zegt ik gewoon gelijk helemaal afschaffen.
greetzz

Beter zou het zijn om de chinese regering te vragen om alle vuurwerkfabrieken te sluiten en geen export van vuurwerk naar andere landen te doen, want ik vind het verschrikkelijk dat bij de productie voor ons vertier en broodwinning er elk jaar zoveel ongelukken gebeuren en gewonden en doden onder het personeel valt die ook nog eens te weinig loon krijgen en bijna slaven arbeid moeten doen voor onder andere de nederlandse vuurwerkwinkels, ook bij mij gaat dan veiligheid voor broodwinning, en het zou vuurwerkverkoper broks sieren om hier het voortouw in te nemen en klokkenluider in deze te zijn, dan is er sprake van gelijke monniken en gelijke kappen, nooit geen vuurwerk meer betekent geen ongelukken en misbruik van vuurwerk, ik hoop dat alle nederlandse vuurwerkwinkels en bedrijven hier aan meedoen, want zeg nou zelf, elk slachtoffer is er 1 teveel, ook al is het dan in china en niet in nederland !!!

Wat hypocriet. Dan neem ik aan dat je ook andere producten uit China en India links laat liggen? Of toch maar straks even naar de Action? Want het is daar zo goedkoop...

Pakken kanonslagen van 25 cent; weg ermee!
Sissers/sterretjes ook; veroorzaken ook al jaren ellende.

Persoonlijk vind ik dit een goed besluit ondanks dat het zonde is van zo'n nostalgisch artikel.
Per jaar vallen een enkele honderden gewonden waarvan een aantal ook oogletsel hebben. Als ik zie hoe de babypijlen afgestoken worden, dan is het niet zo vreemd dat er regelmatig zo'n pijltje bij iemand in een oog terecht komt. Ze worden de lucht in gegooid, over de grond, uit de hand, leggen het zelfs op het dak van een auto, maar zie nooit meer dat ze in een bierflesje o.i.d. gestopt worden.

En ja, ook ik heb die dingen vroeger vaak zat afgestoken op een manier die niet hoort, maar tegenwoordig is er sprake van een grote landelijke discussie over het verbieden van vuurwerk met als punt het hoge aantal slachtoffers. Oogletsel zal, denk ik, met name komen door babypijltjes en romeinse kaarsen (op elkaar schieten), als je hiermee het aantal slachtoffers van oogletsel kunt verminderen, dan vind ik dat dus een prima keuze, ook ten behoeve van de discussie over het aantal slachtoffers.

Off-topic:
Wat ik nou niet begrijp, want het gaat om flink wat geld; waarom onderzoeken zorgverzekeraars niet welk letsel toegekend kan worden aan bepaalde vuurwerksoorten? Iemand die drie vingers eraf knalt, heeft dit volgens het slachtoffer gedaan met een kanonslag, maar dat is natuurlijk onmogelijk. Maar goed, zeg je dat het illegaal vuurwerk was, dan zal de zorgverzekeraar jouw zorgkosten niet willen vergoeden, want je deed immers iets wat niet mag. Het cijfer van aantal ongevallen klopt, maar het percentage van het aantal gevallen met legaal vuurwerk / illegaal vuurwerk is volledig krom.

Als je nou eens in kaart brengt welke schade je hebt bij de verschillende soorten vuurwerk wat legaal verkrijgbaar is, dan kan je zo bij zeer veel gevallen van letsel als leek bepalen of iets legaal vuurwerk geweest kan zijn of dat het wel illegaal of zelfmaak moet zijn geweest. Er zijn altijd twijfelgevallen natuurlijk, maar ik doel met name op de gevallen dat er echt handen open liggen e.d., want als je met je hoofd boven een legale cake of een illegale cake staat, is de bombette net zo hard.

Zo kan je het percentage van letstelgevallen met legaal vuurwerk een heel stuk verlagen, is het beter voor de discussie over het behouden van de vuurwerktraditie en zorgverzekeraars hoeven in heel wat gevallen niet (volledig) uit te keren.

dat zal uiteindelijk wel gebeuren met maten en eventuele kruitinhoud. Maar ik denk dat iedereen wel weet wat we met babypijltjes bedoelen. Volgens mij is het niet zo dat de overheid het gaat verbieden, maar dat dit iets is vanuit de importeurs en winkels zelf. Het lijkt mij goed als ze hierin gezamenlijk zullen staan. Want als het verboden zou worden vanuit de overheid dan zou volgens mij de hele categorie pijlen eruit moeten en dat is niet direct iets dat ik graag wil zien.
greetzz

Back
Bovenaan