Persoonlijk vind ik dit een goed besluit ondanks dat het zonde is van zo'n nostalgisch artikel.
Per jaar vallen een enkele honderden gewonden waarvan een aantal ook oogletsel hebben. Als ik zie hoe de babypijlen afgestoken worden, dan is het niet zo vreemd dat er regelmatig zo'n pijltje bij iemand in een oog terecht komt. Ze worden de lucht in gegooid, over de grond, uit de hand, leggen het zelfs op het dak van een auto, maar zie nooit meer dat ze in een bierflesje o.i.d. gestopt worden.
En ja, ook ik heb die dingen vroeger vaak zat afgestoken op een manier die niet hoort, maar tegenwoordig is er sprake van een grote landelijke discussie over het verbieden van vuurwerk met als punt het hoge aantal slachtoffers. Oogletsel zal, denk ik, met name komen door babypijltjes en romeinse kaarsen (op elkaar schieten), als je hiermee het aantal slachtoffers van oogletsel kunt verminderen, dan vind ik dat dus een prima keuze, ook ten behoeve van de discussie over het aantal slachtoffers.
Off-topic:
Wat ik nou niet begrijp, want het gaat om flink wat geld; waarom onderzoeken zorgverzekeraars niet welk letsel toegekend kan worden aan bepaalde vuurwerksoorten? Iemand die drie vingers eraf knalt, heeft dit volgens het slachtoffer gedaan met een kanonslag, maar dat is natuurlijk onmogelijk. Maar goed, zeg je dat het illegaal vuurwerk was, dan zal de zorgverzekeraar jouw zorgkosten niet willen vergoeden, want je deed immers iets wat niet mag. Het cijfer van aantal ongevallen klopt, maar het percentage van het aantal gevallen met legaal vuurwerk / illegaal vuurwerk is volledig krom.
Als je nou eens in kaart brengt welke schade je hebt bij de verschillende soorten vuurwerk wat legaal verkrijgbaar is, dan kan je zo bij zeer veel gevallen van letsel als leek bepalen of iets legaal vuurwerk geweest kan zijn of dat het wel illegaal of zelfmaak moet zijn geweest. Er zijn altijd twijfelgevallen natuurlijk, maar ik doel met name op de gevallen dat er echt handen open liggen e.d., want als je met je hoofd boven een legale cake of een illegale cake staat, is de bombette net zo hard.
Zo kan je het percentage van letstelgevallen met legaal vuurwerk een heel stuk verlagen, is het beter voor de discussie over het behouden van de vuurwerktraditie en zorgverzekeraars hoeven in heel wat gevallen niet (volledig) uit te keren.