[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Mattenfreak

Administrator
Forumleiding
In het Feitentopic houden we ons strikt bij de feiten en officiële updates van de HVLV. Maar we begrijpen dat er ook behoefte is om simpelweg te praten over de "wat als"-scenario's, de geruchten in de wandelgangen en jullie eigen verwachtingen.

Waarvoor is dit topic bedoeld?Dit is de plek waar je je zorgen kunt uiten, kunt speculeren over mogelijke scenario's en je mening kunt geven over de huidige koers van het vuurwerkdebat. Wil je even ventileren of filosoferen over hoe Oud & Nieuw er over drie jaar uitziet? Dan zit je hier goed.

De spelregels (belangrijk!): Om dit topic voor iedereen leefbaar te houden, hanteren we een paar harde grenzen. Berichten die hierbuiten vallen, worden verwijderd en leden kunnen een waarschuwing ontvangen:
  1. Houd het bij vuurwerk: Geen uitstapjes naar politieke agenda's, "WEF"-gerelateerde verhalen of andere grote complottheorieën. We zijn een vuurwerkforum, geen politiek actiecomité.
  2. Respect voor elkaar: Iedereen beleeft deze onzekere tijd anders. Discussieer op de inhoud, niet op de persoon. Geen onderlinge verwijten of vijandigheid.
  3. Blijf realistisch: Speculeren is prima, maar probeer het wel logisch te onderbouwen zodat we waardevolle gesprekken kunnen voeren.
Kortom: Gebruik je gezonde verstand, respecteer je medeliefhebber en laten we samen hopen op het beste voor onze hobby.

Brand los: Wat zijn jullie verwachtingen of zorgen voor de komende tijd?

Okay, komt hij dan… Vorig jaar dacht ik, we laten ons niet kisten en ook dit jaar gaan we er gewoon voor!

Nu met alle negatieve berichten, een januaridip en de meeste freakwinkels dicht merk ik dat het toch wel snel wegebt.. Het is kloten om niet op jacht te kunnen naar mooie restvoorraden. Het is kloten om niet in de eerste week van januari alvast weer een eerste stap te zetten in de collectie van dit jaar en alle onzekerheid eromheen maakt het niet beter.. Ik merk gewoon dat ik het lastiger vind dan verwacht.

Meer mensen last van?

Okay, komt hij dan… Vorig jaar dacht ik, we laten ons niet kisten en ook dit jaar gaan we er gewoon voor!

Nu met alle negatieve berichten, een januaridip en de meeste freakwinkels dicht merk ik dat het toch wel snel wegebt.. Het is kloten om niet op jacht te kunnen naar mooie restvoorraden. Het is kloten om niet in de eerste week van januari alvast weer een eerste stap te zetten in de collectie van dit jaar en alle onzekerheid eromheen maakt het niet beter.. Ik merk gewoon dat ik het lastiger vind dan verwacht.

Meer mensen last van?
Heel herkenbaar. Ik was dan ook blij toen ik de eerste aankopen voor dit jaar kon doen, dat blijft een heerlijk gevoel.

Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt weet je ieder geval waar je aan toe bent ook voor de shops en dergelijke
Ik hoop ook dat er snel duidelijkheid komt. Tegelijkertijd heb ik wel het gevoel dat hoe sneller die duidelijkheid er is, hoe groter de kans dat het negatief uitpakt. Als het ze niet lukt om een verbod erdoor te krijgen, verwacht ik juist dat ze dat zo lang mogelijk zullen rekken en uitstellen. Dit is uiteraard puur speculatief :)

Ik hoop ook dat er snel duidelijkheid komt. Tegelijkertijd heb ik wel het gevoel dat hoe sneller die duidelijkheid er is, hoe groter de kans dat het negatief uitpakt. Als het ze niet lukt om een verbod erdoor te krijgen, verwacht ik juist dat ze dat zo lang mogelijk zullen rekken en uitstellen. Dit is uiteraard puur speculatief :)
Of compensatie is dan iets meer maar gewoon doordrukken dit jaar

Wat zijn jullie verwachtingen of zorgen voor de komende tijd?
Mijn zorgen? Komt ie:

Het gaat mij nog niet eens over het zelf kunnen aansteken van een lontje. Het gaat me wel om de passie die kapot gemaakt wordt.

De machteloosheid die ik voel. Ik begrijp de frustraties van hulpverleners, ik leef mee met agenten, (die ik wel respecteer). Maar ik ben zo woedend over de oneerlijke berichten die al jaren de media beheersen.

Ik ben woedend
Dat ik als normale burger met een wellicht uitzonderlijke hobby wordt weggezet als aso, als tokkie en onderdeel van het probleem ben.

Ik ben woedend,
omdat er geen 'normaal' meer lijkt te bestaan, alleen nog extremen!

Ik wil zelf kunnen bepalen of ik stop met mijn hobby, niet gedwongen worden door een verbod, die doorgevoerd lijkt te worden op oneerlijke punten ipv goed onderbouwde feiten.

ik ben woedend,
dat ik en vele liefhebbers met mij, de illigaliteit in geduwd ga worden omdat ik nog enigszins beschaafd mijn passie wil kunnen uitdragen.

Enerzijds denk ik 'dit is wat je wil?' Nou, kom maar op dan! Als alles toch illegaal is en ik als aso weggezet, dan zal ik daar aan voldoen ook. Kom maar op met de cobra's, de shells en andere rotzooi. Inkopen die hap en iedereen een helse dag geven!
Maar zo ben ik niet. Ik trek mijn eigen plan en zal proberen te doen wat ik altijd al deed: beschaafd een paar doosjes f2 vuurwerk de lucht in schieten om middernacht.

Ik merk, o.a. door de jarenlange oneerlijke strijd en niet gehoorde stem in deze waanzin, maar ook door dingen uit de samenleving (wereldwijd) in het algemeen, dat ik steeds meer stilval, me stilhoud en wegloop van onzinnige discussies, de ogen meer sluit voor alle onzinnige onwaarheden die ik zie.

En dat, dat vind ik nog wel het ergste. Niets is zo schadelijk voor een democratie, als de normale middenmoot geen redelijkheid meer tentoonstelt, maar alleen nog cynisme.

Het is niet alleen het vuurwerk, maar ook mijn hart die de stilte laat spreken....

Meer mensen last van?

Hmm, ik twijfelde even maar hier dan toch maar mijn 'visie'.

Deze zal zeker afwijken van de norm, maar ja dan toch maar:

Ik ben wellicht een vreemde eend in de bijt hier, tot ergens eind 2024 had ik nog nooit van een 'freak' gehoord.
Ik ben op dit forum terecht gekomen door de hype die heette: Color Hypnose.

En zo maakte ik kennis met een veel breder iets dan wat ik op voorhand bedacht had.

Dus wat dat betreft heb ik er eigenlijk niet zoveel last van: die enorme koopdrang.
En eigenlijk is dit pas het 3e jaar op rij waarop ik sier vuurwerk gekocht heb, daarvoor zeker 10 jaar niks.

Het ging van €, 80 -> 480 -> 4.2k.

En dat zal dit jaar zeker veel minder zijn! (helaas)

Ook telt mee dat ik genoeg heb staan voor nog één leuke jaarwisseling, bewust gedaan met een verbod in het achterhoofd. (had ik me al bij neergelegd eigenlijk)

Ik ben dus eigenlijk pas kort een freak als je het zo wilt stellen.

Voor dit alles wat ik hier boven benoem, toen ik dus nog geen grijze haren had, was ik wellicht de doelgroep die hier nu niet geliefd is: jong, en alleen maar bezig met de hardste knal, kerstbomen rauzen, zuipen, etc.

Maar dit komt weer terug! Het gaat weer terug naar vroeger maar dan mét (te) zwaar vuurwerk.

Na een Oudjaar waar ik midden in de nacht nog in me eentje liep te strooien met vlinders onderweg naar huis dacht ik bij mezelf: eigenlijk slaat dit nergens meer op.

Noem het een moment van besef of wat anders, maar ik was 'klaar' met Oudjaar.
Vandaar de 10 + jaar niks, hoeveel er ook te koop was legaal en illegaal, het boeide me gewoon niet meer.

Spijt is een groot woord, maar ik heb dus nog nooit een kooitje geknipt, die periode heb ik volledig overgeslagen.

Maar mijn username verraad eigenlijk wel een hoop, zowel negatief als positief gezien.

Mijn ma heeft een vast rooster en werkt dus 7 jaar met Oudjaar, en de volgende 7 niet, volgens rooster, varianten daargelaten.

Daar waar het vlammetje hier (weer) aanging, was dus de 80 euro jaarwisseling waar ma eindelijk weer eens vrij was!

En daar komt dus het Tegendraadse: des te meer ze roepen: mag niet, des te meer ik denk: juist wel doen.
Terwijl ik ruim 10 jaar geen vuurwerk afgestoken heb toen het overal voorhandig was, in corona tijd 2020/2021 had ik nog zoiets van het zal wel.

Best gekk als ik er zo hardop over na denk, maar dat is mijn gevoel/emotie hier bij.

Het ziet er dan ook naar uit dat ik na 15 jaar ofzo weer eens een broodje ga halen in België, welk broodje mag je zelf invullen.

Mijn verwachting en zorgen voor de komende tijd:

De aankomende jaren zal de normale siervuurwerk liefhebber, en de freak hier, gestraft worden door iets wat tuig veroorzaakt.
De markt zal overspoeld worden met zwaarder vuurwerk, en dit vuurwerk geef ik niet de schuld, maar de gebruiker.

Shells zijn prachtig, maar dan moet je ze wel juist gebruiken.

Ik vrees voor een hoop slachtoffers van zwaar vuurwerk door onkunde en omdat er niks anders voorhanden meer is.

Verder kan ik er nog wel een paar A4's aan wijden, maar het is gewoon belabberd gesteld met onze/deze samenleving momenteel wat betreft vuurwerk.

PS: de negatieve berichtgeving is wel een domper met name op het forum!

Waarom een verbod op de verkoop van consumentenvuurwerk niet de oplossing is​

Elke keer dat wordt gesteld dat “we vuurwerk gewoon moeten verbieden en dan is het probleem opgelost”, wordt een complexe werkelijkheid teruggebracht tot een simpele beleidsreflex. De afgelopen jaarwisseling in Nederland laat zien waarom die redenering niet klopt.

Wat er daadwerkelijk gebeurde in Nederland​

Tijdens Oud en Nieuw rapporteerde de politie ongekende ongeregeldheden. Hulpdiensten werden aangevallen met vuurwerk en molotovcocktails, de ME werd op meerdere plekken ingezet, meer dan 250 personen werden aangehouden en het aantal meldingen bij de hulpdiensten piekte. Tragisch genoeg kwamen twee mensen van 17 en 38 jaar om het leven bij vuurwerkincidenten. In Amsterdam ging bovendien een historisch kerkgebouw in vlammen op.
Deze gebeurtenissen worden vaak aangevoerd als bewijs dat een algeheel vuurwerkverbod noodzakelijk is. Maar daarbij wordt een cruciale beleidscontext genegeerd.

Dit was géén praktijkproef van een verbod

Deze jaarwisseling vond plaats vóór de invoering van het landelijke verbod op consumentenvuurwerk. Het verbod was nog niet van kracht. Dit was dus geen voorbeeld van een verbod dat faalt of slaagt, maar de laatste jaarwisseling onder het bestaande regime.
Belangrijker nog: de aankondiging van het verbod lijkt juist een averechts effect te hebben gehad.
De uitgaven aan vuurwerk stegen, ze daalden niet
Nederlanders gaven voorafgaand aan deze jaarwisseling een recordbedrag van €129 miljoen uit aan vuurwerk. Ter vergelijking:
  • 2023: €105 miljoen
  • 2024: €118 miljoen
  • 2025: €129 miljoen
In plaats van terughoudendheid leidde de aangekondigde maatregel tot voorraadopbouw. Er kwam méér vuurwerk in omloop, niet minder.
Dit ondermijnt de aanname dat het verbieden van verkoop automatisch leidt tot minder gebruik. De vraag verdween niet, maar verschoof en versnelde.
Het echte probleem is illegaal en gewelddadig gedrag
De ernstigste incidenten hadden betrekking op:
  • molotovcocktails,
  • doelbewuste aanvallen op hulpverleners,
  • het gebruik van vuurwerk als wapen.
Dat heeft niets te maken met regulier, verantwoord vuurwerkgebruik. Dit is crimineel gedrag.
De zwaarste letsels en incidenten zijn jaar na jaar vooral te herleiden tot illegaal vuurwerk en illegaal gemodificeerde explosieven, niet tot gereguleerde consumentenproducten. Juist die illegale categorie is al verboden.
Een verkoopverbod pakt dat probleem niet aan. In veel gevallen versterkt het het zelfs.

Verbieden verschuift de markt naar de illegaliteit​

Wanneer legale en gereguleerde producten verdwijnen:
  • verdwijnt de vraag niet,
  • verdwijnt het toezicht,
  • worden illegale netwerken aantrekkelijker.
Legaal vuurwerk kent:
  • veiligheidstesten,
  • beperkingen in kracht en omvang,
  • traceerbaarheid,
  • gebruiksinstructies.
Illegale explosieven kennen dat alles niet. Een beleid dat legale alternatieven wegneemt zonder effectieve handhaving op illegaliteit, vergroot het risico in plaats van het te verkleinen.

Symbolisch beleid versus effectieve handhaving​

Vuurwerkverboden worden vaak gepresenteerd als daadkracht. In de praktijk functioneren ze regelmatig als symbolisch beleid, dat afleidt van lastiger maar effectiever ingrijpen, zoals:
  • het bestrijden van illegale import en handel,
  • het strafrechtelijk aanpakken van geweld tegen hulpdiensten,
  • consequente handhaving van bestaande wetgeving,
  • het bestraffen van ordeverstorend gedrag.
Het aanwijzen van producten, liefhebbers of tradities als probleem is bestuurlijk eenvoudiger, maar lost de kern niet op.

Veiligheid vraagt om een andere benadering​

Vuurwerk is op zichzelf niet het probleem. Jaarlijks gebruiken miljoenen mensen het verantwoord, met relatief weinig incidenten.
Het Nederlandse voorbeeld laat zien dat een verkoopverbod:
  • geen garantie biedt op rust,
  • kan leiden tot hamsteren,
  • de illegale markt versterkt,
  • regulering vervangt door afwezigheid van toezicht.
Echte veiligheid ontstaat door het aanpakken van illegale explosieven, het handhaven van de wet tegen gewelddadig misbruik en het faciliteren van verantwoord vieren, niet door het uitsluiten van de groep die zich aan de regels houdt.

Mijn zoontje zei tegen mij: “papa dit was de beste oud en nieuw ooit” toen ik hem, ruikend naar het kruit, op 31 dec om 22:30 uur naar bed deed.

En dat deed me zo veel… enerzijds super blij en gelukkig dat hij vuurwerk zo gaaf vindt en het waardeert wat ik allemaal voor hem gekocht had. Maar anderzijds ook het toekomstige gemis dat dit wellicht het laatste jaar was waar we samen konden stoken.

Wat zou ik dat graag ieder jaar met hem willen doen…

Mijn zoontje zei tegen mij: “papa dit was de beste oud en nieuw ooit” toen ik hem, ruikend naar het kruit, op 31 dec om 22:30 uur naar bed deed.

En dat deed me zo veel… enerzijds super blij en gelukkig dat hij vuurwerk zo gaaf vindt en het waardeert wat ik allemaal voor hem gekocht had. Maar anderzijds ook het toekomstige gemis dat dit wellicht het laatste jaar was waar we samen konden stoken.

Hé man, wat doe je.

Ik zit hier als volwassen man je bericht als een video af te spelen en een traantje weg te pinken.

Ik voel je verdriet letterlijk. 😭

Echt heel treurig dat het zo gaat.

Mijn kleine neefje net zo, ventje is 10, heeft afgelopen jaar al zijn zakgeld opgespaard zodat die vuurwerk kan kopen. Kies ook nog echt leuke dingen uit (kleine Riakeo cakes) + ik sponsor wat. Hij vind het geweldig, het is zo jammer dat het voor hen dus ook verdwijnt

Ik ben blij dat ik tot nu toe de kinderen onze mooie traditie mee heb kunnen laten maken en ik kan me dan ook volledig in jouw situatie verplaatsen. M'n jongste zoontje, die het virus ook aardig te pakken heeft zei: "papa, we gaan volgend jaar toch ook wel weer vuurwerk afsteken he?". Wat moet je dan verdomme zeggen?

Ik ben blij dat ik tot nu toe de kinderen onze mooie traditie mee heb kunnen laten maken en ik kan me dan ook volledig in jouw situatie verplaatsen. M'n jongste zoontje, die het virus ook aardig te pakken heeft zei: "papa, we gaan volgend jaar toch ook wel weer vuurwerk afsteken he?". Wat moet je dan verdomme zeggen?

'Tuurlijk'

Mijn zorgen? Komt ie:

Het gaat mij nog niet eens over het zelf kunnen aansteken van een lontje. Het gaat me wel om de passie die kapot gemaakt wordt.

De machteloosheid die ik voel. Ik begrijp de frustraties van hulpverleners, ik leef mee met agenten, (die ik wel respecteer). Maar ik ben zo woedend over de oneerlijke berichten die al jaren de media beheersen.

Ik ben woedend
Dat ik als normale burger met een wellicht uitzonderlijke hobby wordt weggezet als aso, als tokkie en onderdeel van het probleem ben.

Ik ben woedend,
omdat er geen 'normaal' meer lijkt te bestaan, alleen nog extremen!

Ik wil zelf kunnen bepalen of ik stop met mijn hobby, niet gedwongen worden door een verbod, die doorgevoerd lijkt te worden op oneerlijke punten ipv goed onderbouwde feiten.

ik ben woedend,
dat ik en vele liefhebbers met mij, de illigaliteit in geduwd ga worden omdat ik nog enigszins beschaafd mijn passie wil kunnen uitdragen.

Enerzijds denk ik 'dit is wat je wil?' Nou, kom maar op dan! Als alles toch illegaal is en ik als aso weggezet, dan zal ik daar aan voldoen ook. Kom maar op met de cobra's, de shells en andere rotzooi. Inkopen die hap en iedereen een helse dag geven!
Maar zo ben ik niet. Ik trek mijn eigen plan en zal proberen te doen wat ik altijd al deed: beschaafd een paar doosjes f2 vuurwerk de lucht in schieten om middernacht.

Ik merk, o.a. door de jarenlange oneerlijke strijd en niet gehoorde stem in deze waanzin, maar ook door dingen uit de samenleving (wereldwijd) in het algemeen, dat ik steeds meer stilval, me stilhoud en wegloop van onzinnige discussies, de ogen meer sluit voor alle onzinnige onwaarheden die ik zie.

En dat, dat vind ik nog wel het ergste. Niets is zo schadelijk voor een democratie, als de normale middenmoot geen redelijkheid meer tentoonstelt, maar alleen nog cynisme.

Het is niet alleen het vuurwerk, maar ook mijn hart die de stilte laat spreken....
Amen!

Back
Bovenaan