San Trifone 2018!

Inderdaad weer erg gave films. Nog een maandje of 3, dan zijn de tickets weer te boeken. Direct weer doen dus :wink:.

Ben van plan om dit jaar voor het eerst naar Adelfia gegaan. Heb al van meerdere mensen gehoord dat Fallas een stuk mooier moet zijn omdat er in Adelfia, naast het vuurwerk, niks te doen is.
Persoonlijk lijkt mij het vuurwerk 10x heftiger dan op Fallas en je gaat toch heen om het vuurwerk :D

In Adelfia is inderdaad, buiten het vuurwerk om niet zo heel veel te doen inderdaad. Maar ik vind dat het mooie vuurwerk veel goed maakt. :D

In Adelfia zelf is er naast het vuurwerk, de pizza en de kermis(?!) geen hol te beleven. Als je de auto pakt zijn er, mits je er geintereseerd in bent, leuke plekjes te bezoeken. Grotten in Castellana, de aparte huisjes in Alberobello, Polignano a Mare, Matera, en als je wat verder gaat kun je de Vesuvius eens beklimmen en een dagje Napels pakken, en op zijn minst een pizza halen in het quartiere spagnolo. Als je dan toch in Napels bent, parkeer je auto op Piazza Carmine (Nee niet in San Severo) en je bent omringd door maffiose-achtige figuren met vuurwerkwinkels. Ik schat een winkel of 6 op 100 meter :-)

Het klopt inderdaad dat er helemaal niets te beleven is, maar wij hebben ons geen moment verveeld om eerlijk te zijn. Het ouwehoeren met elkaar, relaxen op de hotel kamer, door het dorpje lopen maken het voor ons dat de tijd voorbij vliegt.

In Adelfia zelf is er naast het vuurwerk, de pizza en de kermis(?!) geen hol te beleven. Als je de auto pakt zijn er, mits je er geintereseerd in bent, leuke plekjes te bezoeken. Grotten in Castellana, de aparte huisjes in Alberobello, Polignano a Mare, Matera, en als je wat verder gaat kun je de Vesuvius eens beklimmen en een dagje Napels pakken, en op zijn minst een pizza halen in het quartiere spagnolo. Als je dan toch in Napels bent, parkeer je auto op Piazza Carmine (Nee niet in San Severo) en je bent omringd door maffiose-achtige figuren met vuurwerkwinkels. Ik schat een winkel of 6 op 100 meter :-)

Beetje leuk vuurwerk daar te krijgen dan :wink: Denk dat ik me daar wel kan vermaken:D Berg beklimmen klinkt vermoeiend :D

Beetje leuk vuurwerk daar te krijgen dan :wink: Denk dat ik me daar wel kan vermaken:D Berg beklimmen klinkt vermoeiend :D

Als je een beetje doorvraagt kun je van die knallers krijgen rond de 20 - 25 gram flash. Het toverwoord bij het winkeltje met de talloze brommertjes is "dynamito" :cool:. Vesuvius beklimmen is niet zo spannend. 30-40 minuutjes door lopen en je bent boven (en dan hopen dat het helder is ;) ). 1 van m'n maten heeft dat vuurwerk uitgebreid gefotografeerd, maar na 5 van die dagshows is elk vuurwerk kinderspul :yes:

Hoe ver van te voren raden jullie aan om te boeken? Zie dat sommige vliegmaatschapijen nog niet eens tot november kunnen kijken. Hotels, bed en breakfast zijn er meer als voldoende. Of wordt dat duurder hoe later je voelt?

Klopt, ze werken met een zomer en winterseizoen. Wanneer de tickets precies online komen wisselt nog wel eens, maar dat zal rond maart/april zijn gok ik.

Vorig jaar hebben wij de tickets geboekt op 24 maart.. Volgensmij maakt Transavia ieder jaar half maart het winterseizoen weer bekend, dus het beste is om even te wachten tot alle maatschappijen dit hebben gedaan.

Zo, de ontmaagding is volbracht. Mijn eerste buitenlandse vuurwerktrip is een feit. Goed om te lezen dat dit één van de betere edities was, want wat heb ik genoten. Ik kan niet beschrijven hoe een beleving ik heb meegemaakt. De eerste avond een keurige siershow gezien, waarbij er enkele schitterende effecten werden geschoten die ik persoonlijk nog niet vaak heb gezien. Ook erg leuk om de eerste dag gelijk door de klei te banjeren, verstoppertje te spelen voor de controleurs en weg te duiken voor zaklampen. De tweede dag was ge-wel-dig! De middag had 5 shows, wat een beukers, wat een dreunen, heerlijk! Salutes die door merg en been gingen, prachtige rookeffecten met Italiaanse vlaggen, ritme's in de show en nog veel meer! De avondshows waren net zo indrukwekkend, wat een effecten kunnen er toch gemaakt worden met vuurwerk. En dan niet alleen wat sierlijke, kleine effecten, nee, groot groter grootst!! Erg indrukwekkend. De laatste dag rustig begonnen met een aantal salute shells in de middag en een hele gave eindshow.

Ik heb erg genoten en weet een ding zeker: tot volgend jaar!!!

Fotos en video's volgen

Hier heb ik een vraag over, ik ben een Adelfia-noob dus vergeef mij.

Maar waarom moet je schuilen voor zaklampen enzo? Je mag die shows toch gewoon bezoeken?

En hoeveel show's zijn er op 1 dag eigenlijk? Snap de volgorde niet helemaal. Hopelijk kan iemand dit uitleggen...

Even in het kort. Ja je mag ze bezoeken, maar je kan op verschillende maniertjes de shows bekijken op een meter of 10 afstand, en dat willen ze niet natuurlijk haha. Maar heeeeel gaaf zo dichtbij die rammers de lucht in :angel: en sterren koppen.

Qua shows :

Dag 1 - 1 avondshow
Dag 2 - 5 dagshows en 3 avondshows
Dag 3 - 1 avondshow

Er is nog wel wat meer, sochtends vroeg gaan er wat shells, maar geen volwaardige shows zijn dat zeg maar. Ook was er afgelopen jaar een consu showtje in een plaatsje verderop.

Hier heb ik een vraag over, ik ben een Adelfia-noob dus vergeef mij.

Maar waarom moet je schuilen voor zaklampen enzo? Je mag die shows toch gewoon bezoeken?

En hoeveel show's zijn er op 1 dag eigenlijk? Snap de volgorde niet helemaal. Hopelijk kan iemand dit uitleggen...

De meeste italianen bekijken het vuurwerk vanuit het dorp en buiten de afzetting. Heel de wijngaarden zijn afgesloten maar veel mensen kruipen er toch onderdoor. Controles met zaklampen gebeuren niet heel veel meer, maar anders kun je nog wel eens een (terechte) brul verwachten. De 9e is er meestal 1 avondshow, de 10e 5 dagshows vanaf 14:00 / 14:30 en 's avonds nog wat avondshows. Verschilt ieder jaar wel een beetje.

Kan een stuk goedkoper hoor. Als je op tijd boekt is een retourtje nog geen honderd euro meen ik. Hotels in de buurt van Adelfia kosten ook geen drol, ik betaalde nog geen 40 euro voor 2 nachten en had een nette kamer incl ontbijt.

Wanneer de tickets beschikbaar zijn, zijn deze vaak velen malen goedkoper dan rond oktober. Zo betaalde ik rond begin oktober al 220e+ voor een retourtje.

Daarnaast huur je nog een auto. Dit zal wel wat duurder zijn. Maar als je met een paar man bent is dit ook geen grote kostenpost.

Wanneer je met de auto naar het vliegveld gaat zal je deze kosten natuurlijk ook mee moeten rekenen voor het parkeren van je eigen wagen. Verder pakken de meeste hier en daar een pizza en een Peroni.:)

Ik denk dat je aan zo'n 300/350 moet denken. Maar dat hangt natuurlijk van vele factoren af.

Back
Bovenaan