Prijzen

Bedankt voor je verhaal maar nu even voor de duidelijkheid want als ik nu terugkijk naar mijn bericht was dat dus niet duidelijk: Ik bedoelde dat ik daar niks over ga zeggen, niet omdat ik suggestief wou doen naar een reden die jij nu zelf noemt (vingerwijzen naar de winkeliers), maar omdat ik meerdere factoren naast inflatie kan bedenken waarbij ik niet weet hoeveel invloed die daadwerkelijk op de prijs hebben en daar daarom niks over ga/kan zeggen.

Ik las jouw stukje niet echt als vingerwijzen, het was meer een algemeen iets zeg maar

Even over de prijzen.. Het kan dus wel.. Ja is IKEA maar altijd wel een goede graadmeter hoe het ervoor staat op de wereld :wink:

https://www.ad.nl/economie/waarom-i...ocent-moeilijke-jaren-achter-de-rug~a671629c/

Hebben we dan al die tijd te veel betaald?

We hebben moeilijke jaren achter de rug. Eerst kwam corona, daarna de oorlog in Oekraïne en enorme inflatie, waardoor alles veel duurder werd. Ook wij konden niet anders dan dat doorberekenen aan klanten. Maar we zijn nu op een kantelpunt gekomen, er is licht aan het einde van de tunnel. Sterker, we zien dat de prijzen voor transport en grondstoffen echt aan het dalen zijn. Dat geven we nu ook terug aan de klanten.

Gaan we dan - prijstechnisch gezien - terug naar de tijden van voor alle ellende die u opsomt?

Inderdaad. Voor die 3.300 producten - dat is ongeveer een derde van een grote Ikea-winkel - gaan we terug naar het prijsniveau van ongeveer 2019, het jaar voordat de pandemie begon. Ons doel is om voor 2025 het gehele assortiment op dat prijsniveau te laten terugkeren.

Als die folder in de handen van kinderen/tieners komt dan helpt dat wel hoor. Die wijzen elke dag aan wat er gekocht moet worden. Tuurlijk is online krachtiger maar er zit echt nog wel waarde in papier. Zeker voor dit soort dingen die mensen eens per jaar kopen. Is niet voor de freaks.

Als die folder in de handen van kinderen/tieners komt dan helpt dat wel hoor. Die wijzen elke dag aan wat er gekocht moet worden. Tuurlijk is online krachtiger maar er zit echt nog wel waarde in papier. Zeker voor dit soort dingen die mensen eens per jaar kopen. Is niet voor de freaks.
Het enige wat in handen van kinderen en tieners vastgeklampt zit is een telefoon.
Meer dan de helft van hen weet alleen niet eens dat die uitvinding bedoeld is om mee te bellen i.p.v. te tiktokken of het bekijken van andere content :bonk:

Even over de prijzen.. Het kan dus wel.. Ja is IKEA maar altijd wel een goede graadmeter hoe het ervoor staat op de wereld :wink:

https://www.ad.nl/economie/waarom-i...ocent-moeilijke-jaren-achter-de-rug~a671629c/

Ben benieuwd per wanneer dat ingaat, want dan wacht ik nog even met een redelijke grote aankoop :)

Het enige wat in handen van kinderen en tieners vastgeklampt zit is een telefoon.
Meer dan de helft van hen weet alleen niet eens dat die uitvinding bedoeld is om mee te bellen i.p.v. te tiktokken of het bekijken van andere content :bonk:

Je slaat de spijker op zijn kop, hoe triest deze constatering ook is. Ik zie het aan de kids van mijn vriendin, is echt te ziek voor woorden hoe die gasten hun tellie gebruiken.

Wat zijn de kosten voor folders eigenlijk? Iemand die een schatting kan geven?

Wanneer ik lees dat winkeliers over de folderkosten klagen, denk ik vaak aan bedragen van boven de €1000,- euro, misschien wel een paar duizend, maar dat lijkt mij ergens ook weer een overdreven bedrag.

Er wordt trouwens geklaagd over de kosten van folders, maar importeurs importeren gelijktijdig non-compound vuurwerk (lees: losse batterijen) dat steeds vaker geen (dun) papieren label heeft, maar een dik, glossy full-color label van karton.

De kosten voor de folders gaan verder dan enkel het drukken, het verspreiden daarvan kost ook geld en beiden zijn uiteraard duurder geworden de laatste jaren. Wanneer een winkel ervoor kiest om zelf een folder te maken, dus geen standaard folder van een importeur, dan komen de kosten daarvoor er ook nog bij.

Een mooi glossy label voor op een cake kost in China relatief weinig, dat gaat om centen.

De kosten voor de folders gaan verder dan enkel het drukken, het verspreiden daarvan kost ook geld en beiden zijn uiteraard duurder geworden de laatste jaren.

Ja dat begrijp ik wel en hield ik al rekening mee. Mijn vraag ging dan ook over hoeveel alles inclusief kost.

Wanneer een winkel ervoor kiest om zelf een folder te maken, dus geen standaard folder van een importeur, dan komen de kosten daarvoor er ook nog bij.

Lijkt mij logisch, tenzij je zelf PhotoShop en Illustrator bekwaam bent en (goede vriendjes) met een drukkerij o.i.d.

Een mooi glossy label voor op een cake kost in China relatief weinig, dat gaat om centen.

Ik heb het over de glossy kartonnen labels.

Maar goed, die standaard importeur folders kunnen ook wel in China gedrukt worden dan? Het winkeliersadres stempelt elke winkelier er vervolgens zelf in of helemaal niet.

Wanneer ik lees dat winkeliers over de folderkosten klagen, denk ik vaak aan bedragen van boven de €1000,- euro, misschien wel een paar duizend, maar dat lijkt mij ergens ook weer een overdreven bedrag.

Er wordt trouwens geklaagd over de kosten van folders, maar importeurs importeren gelijktijdig non-compound vuurwerk (lees: losse batterijen) dat steeds vaker geen (dun) papieren label heeft, maar een dik, glossy full-color label van karton.

Het ligt natuurlijk helemaal aan wat voot een formaat, aantal pagina’s, wat voor een papier en oplage maar een paar duizend euro zit je zo aan ;)
Ik heb niks hier thuis bij de hand maar denk dat ik tussen 2019 en nu gauw 30% meer betaal voor de folder met name door de papier prijs.

In china drukken zou heel onlogisch zijn want je kan dan niks meer op tijd aanpassen. Nu hoorde ik begin november dat product x niet op tijd in Nl zou zijn. Dan pas je de opmaak nog aan en is je folder weer up to date. Ga je hem in china laten maken dan moet O een folder noem mar wat begin september op de boot liggen en alles wat er daarna gebeurd kan je niet op schakelen

Het ligt natuurlijk helemaal aan wat voot een formaat, aantal pagina’s, wat voor een papier en oplage maar een paar duizend euro zit je zo aan ;)
Ik heb niks hier thuis bij de hand maar denk dat ik tussen 2019 en nu gauw 30% meer betaal voor de folder met name door de papier prijs.

In china drukken zou heel onlogisch zijn want je kan dan niks meer op tijd aanpassen. Nu hoorde ik begin november dat product x niet op tijd in Nl zou zijn. Dan pas je de opmaak nog aan en is je folder weer up to date. Ga je hem in china laten maken dan moet O een folder noem mar wat begin september op de boot liggen en alles wat er daarna gebeurd kan je niet op schakelen

Damn, een paar duizend. In dit land moet werkelijk alles duur zijn. Om te lachen en huilen.

Maar jij hebt het over folders die jijzelf opstelt en laat drukken is het niet?
Vuurwerkland/Wolff drukken een paar standaardfolders en passen niets meer aan, mocht het niet tijdig aankomen of afgekeurd zijn, of gebeurt dat juist wel?

Ze zouden zoiets (afkeur, transportissues) kunnen opvangen met een disclaimer en verwijzing naar de website, jij ook bijvoorbeeld.

Stel Wolff past niets aan, dan zouden dat soort folders toch prima in China gedrukt kunnen worden?

Damn, een paar duizend. In dit land moet werkelijk alles duur zijn. Om te lachen en huilen.

Maar jij hebt het over folders die jijzelf opstelt en laat drukken is het niet?
Vuurwerkland/Wolff drukken een paar standaardfolders en passen niets meer aan, mocht het niet tijdig aankomen of afgekeurd zijn, of gebeurt dat juist wel?

Ze zouden zoiets (afkeur, transportissues) kunnen opvangen met een disclaimer en verwijzing naar de website, jij ook bijvoorbeeld.

Stel Wolff past niets aan, dan zouden dat soort folders toch prima in China gedrukt kunnen worden?

Ja klopt, ik laat mijn folder zelf opmaken etc inderdaad.
Ik ga er zelf vanuit dat Wolff zeker nog dingen aanpast in een folder, maar dat durf ik niet met zelerheid te zeggen.

Weet alleen niet of dat in china drukken veel voordeliger is, dan hier. Komen ook weer andere extra kosten natuurlijk bij zoals vervoer hierheen etc

Wat ik uit het verleden weet is dat drukken in China flink goedkoper is bij grote aantallen. Als je dan het transport vervolgens kunt combineren met goederen in dezelfde container dan zijn de transportkosten heel laag. Ik weet overigens niet of het toegestaan is om bij een container met vuurwerk andere goederen toe te voegen zoals drukwerk.

Een belangrijk verschil is wel dat je hier folders kunt bestellen en 2 weken later heb je alles in huis. In China is vaak de doorlooptijd al wat langer en dan krijg je nog 4 tot 6 weken transport per container.

Drukwerk standaardflyer van de importeur 30.000 stuks zo'n 500 euro, verspreiding met de krant komt er nog zo'n 1.500 euro bij.
Let op, is dus een A4-flyer dubbelzijdig en zonder extra vormgevingskosten die je bij een eigen flyer/folder wel hebt!

Drukwerk standaardflyer van de importeur 30.000 stuks zo'n 500 euro, verspreiding met de krant komt er nog zo'n 1.500 euro bij.
Let op, is dus een A4-flyer dubbelzijdig en zonder extra vormgevingskosten die je bij een eigen flyer/folder wel hebt!

30k dubbelzijdige A4 full-color flyers voor €500,- klinkt mij imo wel zeer schappelijk als je bedenkt dat een pak 500 vel A4 papier minstens €3,- moet kosten. Om 30k aan velletjes te halen heb je 60 pak nodig, dat is minstens €180,- euro. En omdat je beide zijden bedrukt, druk je eigenlijk 60k aan velletjes af. €500,- lijkt mij dus zeer schappelijk, waarbij net 1/3e papierkosten (de waarschijnlijke groothandel prijzen) zijn.

€1500,- voor verspreiding klinkt wel duur, maar betreft het de verspreiding van het totaal (30k) of een deel daarvan? 30K aan folderverspreiding voor €1500,- klinkt ergens als "valt te doen", omdat je die folders in een lokale krant of een setje folders (in plastic zak) moet steken. Ik weet niet of dat handmatig of automatisch gebeurt, maar dat kost in ieder geval ook geld.

Er zijn dit jaar echt nog wel leuke prijzen te krijgen, zie nu bijvoorbeeld bij Outlet.
Originals Finest Box voor 87,50 euro - 100 shots 30mm
Heavy Legend 2 cakes voor 15 euro - 50 shots 20mm
Whispering Waves voor 10 euro - 16 shots 26mm
Blinking Fermata voor 75 euro - 144 shots 25mm ongekooid, maar toch best dik
Event Best Of power box 1 en 2 voor 137,50 euro - 200 shots 25mm
Great Strobe voor 20 euro - 25 shots 30mm

Benieuwd hoe het dit jaar wordt qua prijs en überhaupt leveringen. Met de situatie in Straat van Aden gaan veel willen omvaren, en móeten mss wel als ze echt zoals sommigen willen die hele Straat gaan afsluiten. Met normaal al krappe overtochten kan er heel wat meer dan anders te laat binnenkomen. NL productie en transport vallen niet zomaar op zo korte termijn naar vroeger te verplaatsen. Ik ga heel voorzichtig zijn met nieuw binnen te komen voorraden bestellen.

Back
Bovenaan