Prijzen

Ik had vroeger een bijbaantje in de supermarkt.
Eén krat Heineken kostte bij ons 18.60 in guldens, ofwel 78 cent per flesje. Met Oud & nieuw hadden we Heineken in de aanbieding voor wel 12.50 per krat, ofwel 50 ct per flesje. ( daar moest geld bij, want de marges op pils zijn niet groot in de supermarkt)

Veel geld voor ons als scholieren destijds, maar het was lekker, dus we gingen er voor. (Overigens toen geen gezeur over 18 jaar enzo.) Onder het genot van ons duurbetaalde pilsje mijmerden we over de prijs: meer dan een gulden per flesje zouden we nooit voor zo’n goudgele rakker gaan betalen…

We zijn 25 jaar verder. Een krat Heineken kost 18,60 euro, ofwel 41 gulden, bijna 2 gulden per flesje. Soms komt daar (max) 25% korting op, maar minder dan een gulden per flesje is definitief verleden tijd.

Alle prijzen stijgen, dus ook Heineken. Ik heb mijn principes laten varen en geniet er nog steeds van. Gelukkig stijgen niet alleen de prijzen (inflatie) maar ook onze inkomens.

Mijn advies is dus koop wat je mooi vindt en blijf bij het budget dat je er voor over hebt en kan missen. Vergeet oneliners als Max “1 euro per shot” of Max “100 euro per minuut”. Die moeten vroeg of laat toch de vuilnisbak in. Onze hobby is niet oneindig, geniet ervan zolang we mogen.

Een beetje inflatie hoort erbij. Dat vind ik geen probleem.
Maar de hoge inflatie , het is altijd het bedrijfsleven die ermee begonnen is. En dan de schuld bij de de werknemer leggen voor de hoge inflatie, pure onzin.
Zolang de prijzen omhoog gedreven worden, moeten de lonen omhoog!

ik kijk tegenwoordig naar wat ik mooi vind. En niet naar het aantal schoten mm,s. Ik ben meer bezig naar wat ik Maximaal aan producten wil hebben. Had dit jaar weer wat over dus voor aankomend jaar wil ik 10 boxen erbij hebben en een paar karton siercakes. Het voordeel daarvan is dat ik wel een aantal duurdere dozen mag kopen. Als de prijzen dit jaar een beetje gelijk blijven als wat het afgelopen jaar was dan is dan is er voor mij nog keuze genoeg.

Voor mij persoonlijk is de grens van het maximale qua prijzen wel bereikt.

Zoals hier in het topic al eerder eens is benoemd, geldt ook voor mij:
Ik kan het wel betalen maar wil het simpelweg niet meer.

Ik hoef (gelukkig) geen verantwoording danwel verklaring af te leggen aan mijn partner.
Maar ik kan het amper meer goed praten voor mezelf om bepaalde bedragen voor een box neer te leggen.

Ik heb naast vuurwerk nog andere hobby’s die ook tijd en geld kosten. Als ik dan kijk hoeveel waarde / plezier ik daaruit haal dan slaat de wijzer inmiddels behoorlijk de andere kant op.

Begrijp me niet verkeerd, ik houd nog even veel van vuurwerk als voorheen.
Echter voel ik me soms heden ten dage nog net niet ‘genomen’. Geen prettig idee.

Als ik het bekijk vanuit het perspectief van de winkelier heb ik een dubbel gevoel.
Enerzijds snap ik de hogere prijzen volkomen, er zijn genoeg klanten die last minute nog de jackpot betalen.
Heb afgelopen jaar een niet nader te noemen winkel ramvol zien staan. Gezinnen liepen vrolijk naar buiten me hun aangekochte vuurwerk. Prijzen in sommige gevallen zonder overdrijven 2x zo duur als bij een concullega... Ik moest me werkelijk inhouden om niet iedereen wijzer te willen maken. Niet gedaan, gun deze winkelier namelijk ook gewoon zijn eerlijk verdiende boterham.

Echter zet dergelijk beleid wel de toon. De winkelier ziet dat hij dergelijke prijzen kan hanteren en dus zal hij dit blijven doen. Wellicht zelfs een bewuste strategie: extreem hoge marges, desnoods wat minder klanten op de koop toe.

Nu weet ik dat er freakacties en winkels zijn. Echter zijn de voorraden vaak beperkt en moet je het maar net weten of tijd hebben om op het juiste moment toe te slaan. Het is en wordt dus steeds uitzonderlijker om voor een ‘redelijke’ prijs goed vuurwerk in te kopen.
En dan dien je vaak ook nog vele kilometers af te leggen om dit te halen.

Ik zal het komende jaar heus wel weer wat kopen want helemaal niets afsteken gaat em niet worden.
Echter, de winkeliers moeten wel oppassen vermoed ik.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik 1 van de weinigen ben die er zo in zit.

Tenslotte random laatste gedachtespinsel:
Lange termijnstrategie vanuit winkeliers is niet van belang. Wellicht pakken de winkeliers nog even wat ze pakken kunnen. Omdat ze verwachten dat het op korte termijn toch over is met de pret (consumenten die zelf mogen afsteken).

Nu weet ik dat er freakacties en winkels zijn. Echter zijn de voorraden vaak beperkt en moet je het maar net weten of tijd hebben om op het juiste moment toe te slaan. Het is en wordt dus steeds uitzonderlijker om voor een ‘redelijke’ prijs goed vuurwerk in te kopen.
En dan dien je vaak ook nog vele kilometers af te leggen om dit te halen.

Voor mij en ik denk voor vele anderen is het (bijna) dagelijks rondsnuffelen bij shops die al open zijn, en het klaarzitten met de vinger op de F5 knop als er een shop open gaat, juist een onderdeel van de hobby. Ik betaal liefst ook zo min mogelijk maar heb er geen probleem mee om daar wat moeite voor te doen en als je die moeite ervoor doet zijn er echt wel voldoende redelijke prijzen te vinden. De prijzen zijn niet meer zoals voor corona maar dat geldt voor alles wat je koopt. De afstand die je aflegt heb je zelf in de hand, je kunt je collectie erop aanpassen om niet ver te hoeven rijden, je erbij neerleggen dat die dealer in de buurt net een paar euro duurder is of de keuze maken om een route af te leggen langs verschillende shops waar je overal tegen de op dat moment laagste prijs besteld hebt. Wat in ieder geval in ons voordeel werkt is dat er dit jaar alweer meer shops vroeg in het jaar open gaan dan vorig jaar toen de voorraden veel verder opgedroogd waren.

Maar uiteindelijk blijft het je eigen keuze hoeveel en hoe je je geld uitgeeft en waaraan.

Tenslotte random laatste gedachtespinsel:
Lange termijnstrategie vanuit winkeliers is niet van belang. Wellicht pakken de winkeliers nog even wat ze pakken kunnen. Omdat ze verwachten dat het op korte termijn toch over is met de pret (consumenten die zelf mogen afsteken).

Hoewel er best winkeliers zijn die zo denken geloof ik niet dat dat ook opgaat voor het gros van de winkeliers die de moeite nemen om freak acties op te zetten voor ons, dat groepje lastige en veeleisende vuurwerkgekken dat altijd voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten :p Dat zijn vaak zelf ook echte liefhebbers die het niet alleen voor het geld doen maar net als ons graag met vuurwerk bezig zijn.

Ik weet nog heel goed een verhaal wat mn moeder vroeger me eens vertelde.

In haar tijd kostte een brood 25cent en ze zei toen eens tegen dr broers van 'in de toekomst wordt een brood meer als een gulden'.

Ze werd uitgelachen en voor gek verklaard. Later vertelde ze dat aan mij toen idd een brood een gulden was...

Toevallig had ik het met mn vrouw erover paar maanden geleden. Ze had ander brood gehaald bij een bakker en dat was superlekker. €3.25.

Das dus nu omgerekend dik 7 gulden...

c54650b7278f88a3eeaa7aa7d5fce4f7.jpg

Ps. Ze zou het wel geinig hebben gevonden dat dit op een vwforum zou staan.
Ze kon het siergebeuk wel waarderen vroeger :D

En tuurlijk ik snap het verhaal van salarissteigingen en inflatiecorrecties etc... Das nou net de clou...

Ik zie nu eigenlijk telkens hetzelfde verhaaltje over inflatie, maar dat verklaart maar ongeveer de helft van de prijsstijgingen voor vuurwerk. Die andere helft ga ik niks over zeggen

Ik weet nog heel goed een verhaal wat mn moeder vroeger me eens vertelde.

In haar tijd kostte een brood 25cent en ze zei toen eens tegen dr broers van 'in de toekomst wordt een brood meer als een gulden'.

Ze werd uitgelachen en voor gek verklaard. Later vertelde ze dat aan mij toen idd een brood een gulden was...

Toevallig had ik het met mn vrouw erover paar maanden geleden. Ze had ander brood gehaald bij een bakker en dat was superlekker. €3.25.

Das dus nu omgerekend dik 7 gulden...

De overgang van Gulden naar Euro.
Ook gebruikt door winkeliers om de prijzen lekker omhoog te drukken.

En je moeder heeft een goed punt.
Maar we moeten niet naar de prijzen van vroegah kijken.
Mijn pa vertelde dat voor 25 cent een frietje kon halen en de saus mocht je er zelf op doen.
Volgens mij kost het bakje voor de friet meer dan 25 cent.

Ik zie nu eigenlijk telkens hetzelfde verhaaltje over inflatie, maar dat verklaart maar ongeveer de helft van de prijsstijgingen voor vuurwerk. Die andere helft ga ik niks over zeggen

Ik ben toch wel benieuwd naar die andere helft van jouw gedachte ?

Persoonlijk vind ik het best wel wat, dat er door sommige leden vuurwerkwinkels en importeurs worden weg gezet als oplichters/geldwolven.
Natuurlijk zullen er winkels bij zitten die van de grote vraag gebruik maken en hun prijzen opschroeven, in welke branche gebeurd dat nou niet vraag en aanbod doet daar iets mee ;)

Ik kan niet naar andere winkels kijken, maar ik denk dat er heel veel vuurwerk winkels net als ik zijn. Die gewoon hun best doen om met hun onderneming een boterham te verdienen en de afgelopen paar jaar zijn de kosten toch best wel opgelopen. Maar wat voor ons als winkelier geldt, is ook het geval voor een importeur.

Voornamelijk lees ik veel dat het niet duurder maar goedkoper kan worden vanwege de containerprijzen, maar dat is maar een onderdeel van het geheel.
Als ik naar mijzelf kijken zijn de laatste 3 jaar bijvoorbeeld de papierkosten gigantisch gestegen, mijn vuurwerkfolder kost een heel klap meer dan 3 jaar terug om te drukken en te verspreiden, personeelskosten zijn aardig opgelopen ik krijg naast jaarlijkse verandering 2 x per jaar een coa verhoging voor mijn kiezen, ik had het geluk dat ik t/m jl november een vast contract had voor gas/elektra maar ja helaas pindakaas zoals zovele van jullie thuis ben ik hier bijna het dubbele kwijt per maand.

Al dat soort dingen wegen bij mij mee om iets te verkopen voor een prijs, maar het heeft ook effect aan de importeurs kant en zorgt ervoor dat ik een x inkoopprijs betaal.

En juist dat heeft ook met een lange termijn strategie te maken, want ik moet met mijn toko onder aan de streep over het hele jaar wel een x marge overgehouden om al mijn kosten te kunnen dekken en zelf ook nog te kunnen leven, maar vooral zorgen dat ik tot aan mijn pensioen en het liefst daarna een toko voor mijn kids nog ( mits ze willen ;) )en niet ten onder ga omdat ik simpelweg tekort kom

Nou Patrick dan moet je ervoor zorgen dat ik wat kan bestellen. :) Nog even en dan hebben de andere freakwinkels de restvoorraden weggekocht bij de importeurs.

Persoonlijk vind ik het best wel wat, dat er door sommige leden vuurwerkwinkels en importeurs worden weg gezet als oplichters/geldwolven.
Natuurlijk zullen er winkels bij zitten die van de grote vraag gebruik maken en hun prijzen opschroeven, in welke branche gebeurd dat nou niet vraag en aanbod doet daar iets mee ;)

Ik kan niet naar andere winkels kijken, maar ik denk dat er heel veel vuurwerk winkels net als ik zijn. Die gewoon hun best doen om met hun onderneming een boterham te verdienen en de afgelopen paar jaar zijn de kosten toch best wel opgelopen. Maar wat voor ons als winkelier geldt, is ook het geval voor een importeur.

Voornamelijk lees ik veel dat het niet duurder maar goedkoper kan worden vanwege de containerprijzen, maar dat is maar een onderdeel van het geheel.
Als ik naar mijzelf kijken zijn de laatste 3 jaar bijvoorbeeld de papierkosten gigantisch gestegen, mijn vuurwerkfolder kost een heel klap meer dan 3 jaar terug om te drukken en te verspreiden, personeelskosten zijn aardig opgelopen ik krijg naast jaarlijkse verandering 2 x per jaar een coa verhoging voor mijn kiezen, ik had het geluk dat ik t/m jl november een vast contract had voor gas/elektra maar ja helaas pindakaas zoals zovele van jullie thuis ben ik hier bijna het dubbele kwijt per maand.

Al dat soort dingen wegen bij mij mee om iets te verkopen voor een prijs, maar het heeft ook effect aan de importeurs kant en zorgt ervoor dat ik een x inkoopprijs betaal.

En juist dat heeft ook met een lange termijn strategie te maken, want ik moet met mijn toko onder aan de streep over het hele jaar wel een x marge overgehouden om al mijn kosten te kunnen dekken en zelf ook nog te kunnen leven, maar vooral zorgen dat ik tot aan mijn pensioen en het liefst daarna een toko voor mijn kids nog ( mits ze willen ;) )en niet ten onder ga omdat ik simpelweg tekort kom

Bedankt voor je verhaal maar nu even voor de duidelijkheid want als ik nu terugkijk naar mijn bericht was dat dus niet duidelijk: Ik bedoelde dat ik daar niks over ga zeggen, niet omdat ik suggestief wou doen naar een reden die jij nu zelf noemt (vingerwijzen naar de winkeliers), maar omdat ik meerdere factoren naast inflatie kan bedenken waarbij ik niet weet hoeveel invloed die daadwerkelijk op de prijs hebben en daar daarom niks over ga/kan zeggen.

Prijzen het blijft een mooi onderwerp :bonk:.

Tuurlijk zijn de prijzen op dit moment hoog en soms zelfs zo hoog dat wat je er voor krijgt het niet meer waard is.
Voor ons als “freaks” zijn we jaren heerlijk verwend doordat de importeur voor echt leuke inkoopprijsje zijn “oude voorraad” aan Freak winkels verkocht.
Hierdoor kon de winkel toch nog wat verdienen, had de importeur weer ruimte en geld om nieuwe producten te importeurs en wij een ruim aanbod van producten voor een leuke prijs.

Binnen Corona zijn alle oude voorraden naar het buitenland gegaan en het eerste jaar na Corona is alles bij de importeur en winkels volledig leeggekocht.
Dan nog de stijgende kosten voor inkoop, import, transport, energie, personeel enz. dan is de extreme prijsstijging wel te begrijpen zonder Corona zou dit normaal nooit zo snel gegaan zijn.

Wel heb ik dit jaar ongeveer 13 winkels bezocht tijdens de verkoopdagen en ik heb het nog nooit zo rustig gezien.
Of dit alleen aan de prijzen ligt kan ik niet bevestigen maar dit zal er zeker mee te maken hebben.
Wel leef ik steeds vaker met een consument mee als ze de hoofdprijs betalen voor producten die het eigenlijk totaal niet waard zijn (steeds meer 20mm maakt dit alleen maar erger).
Hierdoor kan ik ook begrijpen dat als een consument veel geld uitgegeven heeft en er pruttelvuurwerk voor terug krijgt dat ze het sneller voorgezien houden of het niet meer waard vind.
Ook het gebrek aan betaalbaar klein leuk vuurwerk voor de jeugd zal onze hobby nog meer onder druk gaan zetten (de jeugd van tegenwoorden zijn de vaders van de toekomst).
De drukte in de Duitse winkels laat ook wel zien dat de consument opzoek is naar goedkopere alternatieven.

Voor mezelf kan ik het betalen maar begin langzaam wel de twijfels of ik het er nog wel allemaal voor wil betalen kan je nagaan hoe een normale consument er instaat.
Enkele importeur daargelaten maar ik heb me twijfels over de weg waar dit allemaal naar toe gaat en ben bang dat de prijsstijgingen en gebrek aan kwaliteit betaalbaar klein spul uiteindelijk zelfs de weg naar een verbod korter zal maken.

Folders zou ik als eerste mee stoppen. Heeft tegenwoordig nog weinig meerwaarde vind ik. Natuurlijk heeft het iets nostalgisch om een ouderwetse folder te ontvangen en velen zullen het er niet eens mee zijn als dat stopt, maar iedereen weet tegenwoordig toch alles wel online te vinden. Het geld wat je voor de folders kwijt bent kun je beter stoppen in online promotie.

Een Opel corsa kostte 10 jaar geleden ongeveer 14/15k instap,nu zo'n 25k. 5 jaar geleden kocht je een gloednieuwe Fender stratocaster uit Amerika voor 12/1300, nu zo'n 1900 (mijn andere hobby). Alles is gewoon teringduur geworden. Het eendimensionaal denken wat ik in sommige posts lees past niet bij een instaples Economie. Volgens mij als je de branche wat langer terugpakt zijn de marges juist enorm gekrompen. Ik weet dat het vuurwerk bij mijn schoonvader eind jaren 90 / begin jaren 2000 een paar keer over de kop ging. Die ondernemer en zijn personeel moeten ook gewoon leven in deze duurdere tijd hè. Als het verkooppunt/importeur woekerwinsten zou maken dan zou hij allang weggeconcurreerd zijn.

Zoals hier in het topic al eerder eens is benoemd, geldt ook voor mij:
Ik kan het wel betalen maar wil het simpelweg niet meer.

Ik hoef (gelukkig) geen verantwoording danwel verklaring af te leggen aan mijn partner.
Maar ik kan het amper meer goed praten voor mezelf om bepaalde bedragen voor een box neer te leggen.

Heel herkenbaar……

Je zou je niet aangesproken moeten voelen, vind ik. Ik ben altijd kritisch over prijzen, voor een winkel waar je gewoon 1 losse cake kan kopen of een bestelling kan plaatsen van 70 euro hebben jullie gewoon hele nette prijzen.

Je zou je niet aangesproken moeten voelen, vind ik. Ik ben altijd kritisch over prijzen, voor een winkel waar je gewoon 1 losse cake kan kopen of een bestelling kan plaatsen van 70 euro hebben jullie gewoon hele nette prijzen.

Ik voel me persoonlijk niet aangesproken, maar vind dat er sommige leden ten onrechte de branche wegzet als geldwolven en allerlei aannames doen zonder maar enig onderbouwing of alle feiten te kennen.
En dat vind ik niet oke

Folders zou ik als eerste mee stoppen. Heeft tegenwoordig nog weinig meerwaarde vind ik. Natuurlijk heeft het iets nostalgisch om een ouderwetse folder te ontvangen en velen zullen het er niet eens mee zijn als dat stopt, maar iedereen weet tegenwoordig toch alles wel online te vinden. Het geld wat je voor de folders kwijt bent kun je beter stoppen in online promotie.

Toch sta je versteld van wat voor een kracht een folder nog steeds heeft ;)

Back
Bovenaan