Prijzen

Zijn er importeurs of winkeliers die aan kunnen geven wat de verwachting voor dit jaar is qua prijzen? Afgelopen jaren zijn de prijzen aardig gestegen waardoor het verstandig was om uit oude voorraden te bestellen in plaats van nieuwe batches van dat jaar. Ben wel benieuwd of we rekening moeten houden met verdere prijsstijgingen en zo ja, in welke mate. Of is de verwachting dat de prijzen dit jaar redelijk stabiel blijven?

Inporteurs die wij hebben gesproken gaan allemaal uit van 5 tot 10%.
Verder is het te hopen dat het in de Rode Zee snel weer rustig wordt i.v.m. de oplopende containerprijzen en omvaarroutes, wat ook nog 2 weken extra varen kost.

Inporteurs die wij hebben gesproken gaan allemaal uit van 5 tot 10%.
Verder is het te hopen dat het in de Rode Zee snel weer rustig wordt i.v.m. de oplopende containerprijzen en omvaarroutes, wat ook nog 2 weken extra varen kost.

5 tot 10% daling mag ik hopen? China schreeuwt om orders.. currency is in ons voordeel en transport kosten liggen onder het niveau van pre Corona…

Tja, ik maak me drukker om de kooiloze 20mm pruttel trend tot nog toe. Met acties zal er nog genoeg leuks te vinden zijn voor een (redelijk) schappelijke prijs.

5 tot 10% daling mag ik hopen? China schreeuwt om orders.. currency is in ons voordeel en transport kosten liggen onder het niveau van pre Corona…

Exact dit dus! dit lijkt op kartelvorming van de hele branche om nog even snel de zakken te vullen voordat er ergens een verbod word ingevoerd.

Of denk ik nu te kort door de bocht?

Exact dit dus! dit lijkt op kartelvorming van de hele branche om nog even snel de zakken te vullen voordat er ergens een verbod word ingevoerd.

Of denk ik nu te kort door de bocht?

Je zou het denken ja… maarja waarom zou je als grote partij anders je concurrentie wegkopen? Omdat die merken zo goed waren? Nee hoor dat waren precies de merken die prijstechnisch te laag zaten..

China schreeuwt om orders? Vuurwerk fabrikanten in China hebben hun handen vol aan hun eigen Chineze markt. Die zitten niet te wachten op lastige klanten zoals Europa met al hun regeltjes

Wat ik hierboven lees is vrij kort door de bocht ja. Reguliere Containerprijzen liggen momenteel op ca. €5000,- Terwijl dit vorig jaar weer op €1000,- zat in de meest gunstige periode. Zo hoog als het geweest is (15.000) zal het wel niet meer worden. Vorig jaar hadden veel handelsbedrijven (GEEN vuurwerk) nog veel voorraad waardoor er minder vraag was en China idd stond te springen om orders.
Middels is dit ook niet echt meer het geval.

Dat de transportkosten ZO hoog worden als voorheen, dat geloof ik niet direct. Dan zal t dus te maken moeten hebben met 'nog' hogere productiekosten? In de handel geen last van, maar wellicht enkel bij vuurwerk?

Wat ik heb begrepen staat de productie in China zwaar onder druk, waardoor het al een uitdaging kan zijn om alle productie op tijd af te hebben om het hierop tijd te hebben. Dat hebben we afgelopen jaar helaas ook veel al gezien dat men het in China niet op tijd weg kreeg. Helaas werken ze in China veelal volgens schema's dus productie voor NL doet men pas later in het jaar opstarten.

Maar ook de productie kosten in China liggen de laatste jaren onder druk, hoe meer vraag er is denken ze daar ook ja leuk maar niet meer voor niks.

Daarnaast lopen de kosten voor een verkooppunt helaas ook gewoon op, personeelskosten gaan nog steeds omhoog, papierkosten voor een folder/flyer zijn de laatste jaren flink gestegen, gas/licht, huisvesting bedenk het maar.
Ik als ondernemer en denk met mij vele andere ondernemers hebben ook een bepaalde minimale marge nodig, dus wanneer de kosten zowel in China als hier in NL stijgen zal dat ook vertaald worden in een hogere verkoopprijs

Nog duurder? nog ff en je betaald 50 euro voor een 19 shots.
Ik ben er wel een beetje klaar mee om zonder glijmiddel genaaid te worden.
Terwijl de Nederlandse importeurs het al over prijsverhogingen hebben plaatst Funke recent nog de volgende tekst bij een compound:
And there is good news - due to the reduced transport costs we were able to reduce the price by around 17% - for the end customer this means a price that is around €20+ lower if the reduced cost is passed on, which means in terms of price this compound is getting quite more attractive.

Als de prijzen nog verder omhoog gaan zie ik geen reden meer om mijn vuurwerk in Nederland te bestellen.

Terwijl de Nederlandse importeurs het al over prijsverhogingen hebben plaatst Funke recent nog de volgende tekst bij een compound:

Als de prijzen nog verder omhoog gaan zie ik geen reden meer om mijn vuurwerk in Nederland te bestellen.

Was die comment van Malte niet al maanden geleden?

Ben zeer benieuwd naar de aankomende collectie van Funke dan en de daarbij horende prijzen:holland:

Zouden de prijzen ooit dalen?

We hebben afgelopen jaar toch ook weer voor vermogens besteld en dus zodoende de te hoge prijzen 'geaccepteerd' waarbij de importeur/verkoper het geld binnen zag stromen.
Ik verwacht dat men doodleuk doorgaat met het verhogen van de prijzen want er is altijd wel iets aan te voeren voor hogere prijzen. En wij zullen toch altijd vuurwerk blijven kopen....

Enige positieve wat ik zou kunnen aanbrengen is dat er afgelopen jaar misschien wat restvoorraad is blijven staan vergeleken met voorgaande jaren toen we alle coronabestellingen hadden.
Waardoor we wat eerder in het seizoen meerdere winkels online hebben met misschien iets gunstigere prijzen.

Bovenstaand is uiteraard mijn persoonlijke mening en verwachting.

Met de enorm gestegen prijzen zou je verwachten dat de omzet flink gestegen zou zijn bij gelijke hoeveelheid verkoop. Dat is niet het geval geweest, het was zelfs wat minder. Ik denk dat er flink meer omzet naar het buitenland gegaan is.

De binnenlandse vraag naar producten (niet alleen vuurwerk) is flink afgenomen de laatste maanden in China. Dat zie je dan ook terug omdat China heel veel producten aan het dumpen is voor hele lage prijzen op de Europese markt.

Vraag me dan ook af waar al die verhalen vandaan komen dat er zoveel prijsstijgingen zijn in China. funke heeft ook bevestigd dat dit niet het geval was en sommige producten zelfs in prijs omlaag kunnen.

Vuurwerk zou juist ongeveer 25 procent goedkoper moeten worden dit jaar. (Zoals de cijfers er nu voor liggen)

Ik denk dat er flink meer omzet naar het buitenland gegaan is.
Ik heb de cijfers uiteraard niet paraat maar dit weet ik wel zeker.
Aangezien ik aan de grens woon lees ik ook graag mee bij Feuerwerkforum. Wat er dit jaar loos was bij de discounters hebben de Duitsers nog nooit meegemaakt, er waren zelfs winkels die om 7:30 al compleet uitverkocht waren. Tevens hebben diverse shops hun voorverkoop eerder gestopt omdat ze niet voldoende voorraad meer hadden of het niet verwerkt kregen.

Ik heb altijd gezegd dat je voor de prijs niet naar Duitsland hoeft te rijden maar dat omslagpunt is inmiddels wel bereikt.
Er zijn gelukkig nog een paar importeurs in Nederland waar de prijs-kwaliteits verhouding nog prima is maar over het algemeen loont het absoluut om naar Duitsland of België te rijden.

Containerprijzen liggen ook fors lager dan voorheen. Dus tja, ik ben bang dat het niet gaat gebeuren, een verlaging, maar ik laat me graag verrassen.:p

Back
Bovenaan