Prijzen

De hele grote compounds die je kunt koppelen gaan er toch allemaal uit? Er blijven alleen nog maximaal 2 kg compounds over zover ik weet.

Ik hoorde hier gisterenavond via YouTube pas voor het eerst over. Waarom gaan ze er eigenlijk uit?
Dus Geen Magnum Triple X / Crown Majestic toestanden meer?

En vervolgens worden die dubbele compounds vanuit de importeurs als set van 2 of meer aangeboden? Dus een tripple X1 en een tripple X2 of iets dergelijks.

Nu zie je dat een 4-voudige compound zoals de Pyro Papel en Evo Force One in 2 delen geleverd worden. De kans is groot dat dat bij een Triple X bijvoorbeeld ook gaat gebeuren. Net iets minder handig en een wat groter risico op een lange pauze tussen de 2 delen.

Eigenlijk net zoals bij de Accelerator 8.0 bijvoorbeeld, 4 losse 2kg compounds.

Ik snap eigenlijk niet die mensen die sowieso ieder jaar minimaal 3000 euro uitgeven en sommige zelfs nog meer. Waarom niet een vakantie boeken voor 1500 euro naar China en daar voor 500 euro vuurwerk kopen waar je dan net zoveel of zelfs meer voor krijgt dan voor die 3000 euro hier, heb je nog 1000 euro zakgeld voor eten of misschien nog meer vuurwerk. :) Nog een bijkomend voordeel is dat je daar ook nog eens gewoon alles kan afsteken. Ik zeg, "gewoon doen."

Waarom niet beide? 3000 euro uitgeven tijdens oud & nieuw, want vieren in Nederland met vrienden en familie waarbij iedereen ervan kan genieten is een heel bijzonder goed. En daarna nog geld over hebben voor Valencia en andere tripjes. Een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Los daarvan is het wel zo dat ikzelf begonnen ben met flinke grotere bestellingen omdat de prijs-kwaliteit verhouding paar jaar geleden gewoon heel goed was. Dat wordt nu wel minder, bedragen zijn flink omhoog gegaan waardoor je minder waar voor je geld krijgt. Dat betekend dat er waarschijnlijk meer geld gestoken gaat worden in de tripjes en minder in NL vuurwerk bij oud&nieuw, maar stil zal het niet worden in de straat.

Ik snap eigenlijk niet die mensen die sowieso ieder jaar minimaal 3000 euro uitgeven en sommige zelfs nog meer. Waarom niet een vakantie boeken voor 1500 euro naar China en daar voor 500 euro vuurwerk kopen waar je dan net zoveel of zelfs meer voor krijgt dan voor die 3000 euro hier, heb je nog 1000 euro zakgeld voor eten of misschien nog meer vuurwerk. :) Nog een bijkomend voordeel is dat je daar ook nog eens gewoon alles kan afsteken. Ik zeg, "gewoon doen."
Omdat sommige mensen en/en kunnen doen?

Misschien mogen ze het nog verkopen maar niet meer importeren.

Ze mogen vanaf dit jaar geen dubbele, triple en meervoudige compounds meer verkopen. Vorig jaar zag je al dat bij vuurwerkplanet. Daar kon je de pyro of papel kopen. Ik denk dat allemaal losse compounds worden.
Bijvoorbeeld deel a t/m d zoals bij Katan Special grande

Toch heb ik lichte hoop dat de prijsstijging allemaal wel mee kan vallen.
Zelf werkzaam in de solar branche, wij krijgen toch echt duidelijk te horen dat de prijzen (grondstoffen / container prijzen) drastisch gaan zakken. Daling is nu al begonnen, en na Chinees nieuwjaar is de verwachting dat het nog verder gaat zakken. Denk hierbij dan aan om en nabij 30% qua grondstoffen, container prijzen zijn al op het oude niveau. We shall see

Ze mogen vanaf dit jaar geen dubbele, triple en meervoudige compounds meer verkopen. Vorig jaar zag je al dat bij vuurwerkplanet. Daar kon je de pyro of papel kopen. Ik denk dat allemaal losse compounds worden.
Bijvoorbeeld deel a t/m d zoals bij Katan Special grande

Hier in schuilt wel het gevaar dat de winkelier twee dezelfde dozen mee gaat geven

Eerst zien, dan geloven. Ik wacht het nog even af. Het eerste jaar na het tijdelijke verbod werd ook hard geroepen dat de prijzen zouden gaan stijgen. Die stegen uiteindelijk echter niet of nauwelijks. Vorig jaar was pas sprake van een prijsstijging. Daarentegen was vorig jaar ook een jaar met karige dan wel minder acties. Het was een apart vuurwerkjaar met veel doorgeschoven bestellingen en een afwachtende houding vanuit importeurs en winkeliers. China Red hebben we bijvoorbeeld niet gehoord en Magnum/Broekhoff heeft maar eenmalig een actie met beperkte korting gehad.

Hopelijk gaan we dit jaar weer een normaal jaar tegemoet waarbij ook vanuit de importeurs weer goede acties worden opgezet zoals we pre-Corona van ze gewend zijn. Ik denk dat er dan best nog wat leuks tegen acceptabele prijzen te halen valt. We gaan het beleven!

Omdat je de compounds onderling alsnog moet doorverbinden en dat mag dus niet meer

Dat heeft nooit gemogen. Lontjes doorverbinden staat gelijk aan zelfmaak en is een misdrijf volgens de wet.

Vanuit Eu richtlijnen is ooit CE keuring bedacht en daarbij ook de reserve lont.
De overheid vind het niet leuk dat importeurs dubbele/triple/ etc. Compounds creeerden waarbij de suggestie gewekt werd dat deze 1 grote bak waren maar iedereen dus lontjes stond te verbinden.

Om dat tegen te gaan wordt er meer gewezen op de wetgeving omtrent vuurwerk, waarbij max 2kg kruit in china al verbonden mag zijn.

Ik vind dit prima, maar vind dat de 2kg compounds niet meer gelust moeten worden (met hinderlijke pauzes) maar echt als 1 blok gemaakt dienen te worden.

Dat heeft nooit gemogen. Lontjes doorverbinden staat gelijk aan zelfmaak en is een misdrijf volgens de wet.

Vanuit Eu richtlijnen is ooit CE keuring bedacht en daarbij ook de reserve lont.
De overheid vind het niet leuk dat importeurs dubbele/triple/ etc. Compounds creeerden waarbij de suggestie gewekt werd dat deze 1 grote bak waren maar iedereen dus lontjes stond te verbinden.

Om dat tegen te gaan wordt er meer gewezen op de wetgeving omtrent vuurwerk, waarbij max 2kg kruit in china al verbonden mag zijn.

Ik vind dit prima, maar vind dat de 2kg compounds niet meer gelust moeten worden (met hinderlijke pauzes) maar echt als 1 blok gemaakt dienen te worden.

mee eens die pauzes zijn zeer hinderlijk voor het tempo. En ook voor de veiligheid sommige duren gewoon te lang met als gevolg dat mensen er al naartoe lopen. dus beter voor de stabiliteit en veiligheid om er gewoon een blok van te maken.

Maar dan wel weer die van vroeger:wink: ik zou best wel weer kunnen genieten van de good old meter/super pakketten als de kwaliteit weer net zo is als die van vroeger:yes:

Zo goed waren die fonteinen ook weer niet. Een simpele ausputzer van lesli had in die tijd de hele straat op stelten gezet.

Leer gewoon eens iets niet te kopen als het te duur is.

Toch heb ik lichte hoop dat de prijsstijging allemaal wel mee kan vallen.
Zelf werkzaam in de solar branche, wij krijgen toch echt duidelijk te horen dat de prijzen (grondstoffen / container prijzen) drastisch gaan zakken. Daling is nu al begonnen, en na Chinees nieuwjaar is de verwachting dat het nog verder gaat zakken. Denk hierbij dan aan om en nabij 30% qua grondstoffen, container prijzen zijn al op het oude niveau. We shall see

Ik ga persoonlijk uit van een flinke stijging. Enkele mogelijke redenen:

1) De containerprijzen zijn inderdaad enorm gezakt maar de prijzen staan nog steeds op het dubbele prijsniveau van voor corona op het traject China-Rotterdam heb ik begrepen. Veel van het vuurwerk dat het afgelopen jaar verkocht is was al voor coronatijd ingekocht tegen lagere transporttarieven maar was niet uitgeleverd.

2) Alle voorraden zijn leeg en de vraag lijkt groter dan in de pre-coronatijd. Nadat de Nederlandse markt de afgelopen 2 jaar niets heeft afgenomen lijkt het me niet dat de Chinezen nu ineens de productie flink gaan opvoeren. Zeker omdat de Chinezen echt werken op relatie en stabiliteit. (Dit zal wellicht minder gelden voor importeurs de de afgelopen jaren wel hebben kunnen verkopen in andere Europese landen en dus gewoon hebben ingekocht)

3) Veel importeurs zullen een besluit over een vuurwerkverbod willen afwachten. Mocht dat verbod er komen dan zal de staat een kiloprijs betalen, geen prijs die in de buurt komt van de normale verkoopprijs. Ik verwacht dan ook dat enkele importeurs bang zijn voor het doen van grote investeringen in een onzekere markt.

4)Na het afwachten of er een verbod komt zal er bij een positief antwoord veel vraag zijn en kom je voor de productie wellicht in dezelfde periode uit als andere markten waar je vroeger niet mee concurreerde. Veel vraag en weinig capaciteit betekenen hogere productiekosten.

5) In China is er momenteel een gigantische coronauitbraak en de vaccinatiegraad is er erg laag. Dat kan zomaar leiden tot arbeidsbeperkingen in de vuurwerkfabrieken en uiteindelijk zelfs exportproblemen. Vrijwel de gehele vuurwerkproductie vindt plaats in dezelfde regio, moet je eens nagaan wat eventuele lockdowns in deze regio voor een impact zullen hebben op de productie.

Ik zeg niet dat het negatief gaat uitpakken maar voor zover ik kan inschatten zijn er erg veel onzekere factoren die de prijs weleens enorm kunnen opdrijven dit jaar. De grondstofprijzen vertegenwoordigen maar een heel laag percentage van de winkelprijs van een product, een daling van 30% zet dan ook weinig zoden aan de dijk. Als de klant daar al iets van terug ziet... Om die redenen heb ik in ieder geval alvast een mooie collectie veiliggesteld uit restvoorraden. Maar hopelijk pakt alles gunstig uit en valt alles mee :)

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan