Prijzen

Hieronder mijn mening.

We gaan nu eenmaal naar een recessie toe en dat zorgt er dus ook voor dat vuurwerk duur wordt en niet meer voor iedereen te bepalen is.... en ja dat is niet leuk, maar wel de realiteit.

De prijzen zijn inderdaad veel hoger dan vorig jaar, maar wie goed zoekt kan echt nog leuke aanbiedingen vinden! Ja je kan misschien niet exact de producten kopen waar je op had gehoopt, maar er is genoeg moois te vinden. Ik denk dat we onderhand wel weten dat alles duurder is en daarmee bedoel ik dus niet alleen vuurwerk. Ja sommig vuurwerk is bespottelijke gestegen, maar andere producten hebben hele redelijke prijsstijgingen van slechts enkele euro's/procenten.

Negeer de veel te dure producten en koop gewoon wat prima geprijsd is. Op die manier kun je bijna net zoveel kopen als eerdere jaren en nog steeds genieten van je hobby.

Om even de vergelijking in auto's te maken. Ja die dure Duitse Mercedes kun je niet betalen, maar dat betekent niet dat die kleine Japanner of Franse bolide je niet met veel plezier van A naar B kan brengen.
Mee eens, maar als je eenmaal de Mercedes gewend bent. Dan is het knap zuur om weer in een Peugeotje te moeten rijden.

Het is best frustrerend die hoge prijzen, maar uiteindelijk blijft het een kwestie van vraag en aanbod. Als je het TE duur vind, lekker laten liggen en hopen dat anderen dat ook doen. Als dat niet zo is, dan zal de prijs de komende tijd zeker niet meer gaan dalen.
Er zijn gelukkig nog winkels te vinden die blijkbaar met wat minder marge tevreden zijn, en daar moet je je op proberen te richten.
Ook in de outlets zijn nog mooie dingen te krijgen soms en dan moet je de "toppers van nu" helaas laten gaan. Vooral proberen te genieten, nu het nog kan !!

Ach, de prijzen stijgen, maar ze stegen al tijden.

Ik kan me nog herinneren dat je een BIG 19 (of andere 6hoekige varianten 19 shots) gehele doos met 2 verpakkingen in kooi (12 stuks 19shots 30mm) voor €120 kon krijgen of in de scherpste aanbiedingen zelfs €99. Prijs per gram kruit vrijwel het goedkoopste wat er toen was. Voor corona was dit al gereduceerd tot 1 verpakking (a 6 stuks) voor dezelfde prijs, dus 6x 19shots, €120. Ze staan (de 6hoekige 19 shots) nu in verschillende varianten tussen de €100 (20mm) en de €150 (30mm).

Ik pak die specifiek, omdat dit specifieke stuk vuurwerk vrijwel uitontwikkeld is en dus in de loop van de jaren altijd een massa productie had (met verschillende omlabelingen). Variatie in prijs daarin zit dus voornamelijk in productiekosten, vervoer en opslag.

Kwaliteit van die 19 shots is overigens niet meer te vergelijken met de meer innovatievere compounds van nu. Logisch dat voor de compounds dus nog een component aan kosten bij komt: door ontwikkelen, kwaliteitschecks lokaal, meerdere (test/proef) verschepingen, controles in NL etc.

En voor nu, de afgelopen jaren: veel gesleep en opslag met voorraden, wel verbod, niet verbod, wel verbod. Voorraad is duur, want neemt ruimte in. Dat geldt voor bijna alle goederen, vandaar dat je bijv ook kleding uitverkoop hebt: laten hangen is duurder dan voor 50% weg doen. Echter met vuurwerk heb je iets wat daar tegenin werkt: je moet het extra veilig opslaan en extra veilig vervoeren in bepaalde porties. En de onzekerheid dat je het kunt verkopen, en dan ook nog slechts 3 dagen per jaar. Nu kan het eea (indien ook goedgekeurd voor andere landen) ook in buitenland verkocht worden, maar er zijn er ook bij die voor NL goed zijn, maar voor andere landen niet. Oftewel, moet gewoon blijven liggen in bunkers, ondanks dat het niet rendabel is. Oftewel, die prijs zie je nu terug in de niet zo scherpe aanbiedingen op oude voorraden. Komt bij dat er wel kosten zijn gemaakt in de afgelopen jaren, maar die niet terug verdiend konden worden. Oftewel, die kosten van afgelopen jaren moeten in 1 jaar terugverdiend worden.

Maar met beetje goed zoeken, zie je nog wat oude voorraden tegen marginaal hogere prijzen dan 3 jaar terug. En kun je dus je boodschappen mand prima vullen.

Gewoon even een standaard voorbeeld:
Transbomber, toch al een hit sinds 2016 en ook verkozen tot box van het jaar een aantal jaren achter elkaar. Was in 2016 adviesprijs €150 en in freak €99, maar soms nog wat goedkoper met uitschieters naar €80. Als ik die nu opzoek, kun je hem vandaag nog kopen voor €99. Is misschien niet die super-freak mega aanbieding van onder de €100, maar ook niet heel gek.

Vaak samen gekocht met Snowstorm 2.0 (Evo), die was toentertijd oude versie 2016 in aanbiedingen €50 duurder, bij een adviesprijs van €170. Momenteel zie ik die in adviesprijs (nieuwe versie 2.0 sinds 2019) gestegen naar €200, maar in freakshops nog te krijgen voor €99 (terwijl hier in forum €129 als online/aanbieding prijs wordt weergegeven).

Zoals altijd geldt: Door de emotie lijkt in dit topic soms de prijsstijging groter door de hoogste stijgingen tot standaard te bombarderen. Gemiddeld over de hele linie zal het wel meevallen, los van dat er wel degelijk grotere stijgingen tussen zitten. Ook zal er her en der echt wel een dubbele verhoging in zitten op producten die vooral in de laatste 3 dagen door argeloze mensen worden gekocht. Daar zit de winstmarge voor de winkeliers. Wij kunnen door wat betere voorbereiding dat soort producten negeren.
Gewoon goed opletten met shoppen, dan weten de winkeliers ook waar de grens ligt tussen duur vuurwerk en wat nog betaalbaar is (elasticiteit van prijs).

Ik reageer even hier nu op, ben pas bij de tweede pagina van deze thread en wie weet heeft iemand dit al benoemd of wordt hier in de komende pagina's al een antwoord op gegeven. Anyway, ik snap dat de prijzen moeten stijgen, het kan niet anders. Alles bij elkaar opgeteld zoals je hier zelf al noemt is het toch tientallen procenten. Maar waar we helemaal aan voorbij lijken te gaan is het volgende.
Een product dat eerder 10 euro kostte om te laten maken, vervoeren enz. en dan later hier in Nederland wordt verkocht voor pak 'm beet rond de 30 euro (3x over de kop vanaf het beginpunt is gewoon normaal in deze branche) Kost dan door die tientallen procenten stijging nu ruwweg 15 euro. Echter, je zou dan verwachten dat het product dan in Nederland 35 euro zou gaan kosten, maar nu begin ik te beseffen dat men de prijsstijging van tientallen procenten verrekend op de verkoopprijs in Nederland. Dus een prijsstijging van een product van 10 euro naar 15 euro, krijgt in Nederland dan een prijsstijging verrekend op de oude verkoopprijs van 30 euro en dus gaat het product 45 euro kosten. En als je er niet goed over nadenkt en ze roepen dat alles in totaal 50% duurder is geworden en dit dan doorbereken op de verkoopprijs, dan denk je dat dit klopt en geeft dan de importeur/winkelier groot gelijk. En daar zit het 'm in.

Ik vind dat men niet transparant genoeg is om van sommige producten deze grote stijgingen te rechtvaardigen. Daarnaast zijn er dus importeurs die je oude bestelling van vorig jaar annuleren vanwege het eenmalig vuurwerkverbod en als je dan nu exact hetzelfde weer wilt bestellen je gewoon 50% meer kwijt bent. Kom op zeg, hoe dan? Je kunt dit niet maken, dat is mijn mening en daarom dat ik nu zo argwanend ben tegenover bepaalde importeurs. Ik noem geen namen van personen want ik wil het niet persoonlijk maken. Gewoon over een product dat al in de bunker ligt en waar je gewoon niet die kosten op hebt gemaakt, toch ook gewoon lekker verrekenen. Weer gewoon eerlijk tegenover je klant. Er zijn zat winkeliers die dit geintje niet uithalen, je ziet gewoon redelijke prijzen van producten die ze al hadden en prijsstijgingen op de producten die ze opnieuw moeten inkopen. Bij deze wil ik wel mijn geld uitgeven. Het is dus bij mij een kwestie van vertrouwen en principes. Wanneer je niet betrouwbaar bent dan ben ik principieel en laat je links liggen.

LET OP! Alles wat ik hierboven heb geschreven geldt niet voor alle importeurs en winkeliers!! Er zijn erbij die eerlijk zijn en eerlijke prijzen hanteren. Dat wil ik wel gezegd hebben.

Maar wat heeft voor jou de meer waarde om dit overal en iedere keer weer te verkondigen? Je hebt het er in alle product topics over en ook in andere topics. Uiteraard mag je dat delen, maar het slaat wel een beetje door en vind het de sfeer ook niet ten goede komen hier. Tuurlijk baalt iedereen van die prijsstijgingen en zien we dat het liefst anders. Maar het is wat het is, vuurwerk is en blijft een luxe artikel. Ook ik moet het dit jaar met minder doen, en dat is flink balen. Kun je kopen lekker doen, moet je het minder doen dan moet dat maar. Maar probeer eens te genieten ipv overal te klagen.

Ik snap de prijsstijgingen. Natuurlijk, want zo werkt de economie nu eenmaal.
Maar hoe kan bijv een pakje knetterlinten cat1 van 2.99 naar 9.99 in prijs gaan?
Is toch echt een hogere prijsstijging dan het inflatie-percentage...
Is dit in dit geval dan uitbuiting, of toch een te verklaren prijsstijging?
En zoja, hoe dan? Container prijzen?
Nieuwe cat1 produkten zie ik nml in Duitsland al verschijnen, maar er zijn daar maar minimale verhogingen hoor, niet zo erg als hier.

Gelukkig hebben we hier de bunkers nog tjokvol liggen met ingekochte voorraad van midden 2021 tegen oude vertrouwde prijzen nog.
Dus cat2 vuurwerk prijzen zijn nog als vanouds.... of niet?

Dit dus. Er zijn nu nog steeds her en der deals te vinden die gewoon nog echt prima zijn.
Ik maakte er recent een video over.

Ontzettend gaaf heeft deze tuber dat gedaan. Echt leuk en interessant om naar te kijken.

Maar probeer eens te genieten ipv overal te klagen.

Hij geeft duidelijk zijn mening en dat is ook zijn goed recht. Daar hebben we dit prachtige forum ook voor. En als jij je er aan stoort dan lees je het toch niet ? Zo lees ik al jaren het nieuwsberichten topic al niet meer aangezien er veel berichten staan waar vuurwerk weer in een kwaad daglicht wordt gezet.
Dus respecteer een ander zijn mening, ook al ben je het er niet mee eens :wink:

Paar mooie dingen voorbij zien komen. Pyro's delight, Big Rose van Royal :p, spullen van Marijn.
Leuke video !!

Dit dus. Er zijn nu nog steeds her en der deals te vinden die gewoon nog echt prima zijn.
Ik maakte er recent een video over.

Bedankt voor dit soort video's. Het laat inderdaad mooi zien dat er met wat speurwerk nog genoeg leuks te vinden is voor goede prijzen. Ik heb overigens dankzij deze video de Cross aangeschaft. :thumbup:

Helemaal top die video! Precies wat ik wil zien i.p.v. al die aandachtverslaafden. Ik ga ff koekeloeren op de binckhorst :p

Een interessante discussie is deze, en ik kijk er uiteraard als consument naar en heb al besloten om:
1. mijn budget te limiteren
2. mijn budget te halveren en daarmee ook mijn hoeveelheid vuurwerk tot wel 4x zo weinig te hebben dan voorgaande jaren.

Voorgaande jaren heb ik voor € 1000 - €1600 besteld en toen bestelde ik al in mei-september. Dit jaar was mijn eerste bestelling met heel veel pijn en moeite (want: twijfel doe ik wel of doe ik niet mee) op 10-10. En ik heb gisteravond nog 1 bestelling gedaan, maar nu is het dan ook wel klaar. Totaal nog geen €700. Als ik zie wat ik er voor heb, is het niet veel bijzonders en klein spul om de avond mee te starten heb ik geeneens.
Ik wilde nog een grote 1.2"compound kopen, maar die zijn gemiddeld € 60-€100 duurder geworden in de freak-tijd. Voorbeeld uit de praktijk: Ik was voornemens om de Mega Willows van EVO en de Noi-Z te bestellen en hoopte op soortgelijke prijzen als de afgelopen 2-3 jaar die in augustus/september toch wel voor € 125 te krijgen waren. De goedkoopste freaksite bij mij in de omgeving vroeg er vanaf het begin al € 159 en is in september verhoogd naar € 189 en € 199. Die verhoging kan ik psychologisch niet aan.

En dan kan je wel zeggen: "We zijn verwend met de freakprijzen", maar iedereen profiteert hier van hoor. De winkelier heeft veel eerder in het jaar cashflow en kan al vroeg inspelen op de 'behoefte'. En nóg met die freakprijzen werd er geld verdiend, want als je op de man af vroeg of je nog een soort van bulk-korting kon krijgen, dan kreeg je vaak nog wel 5-10% extra korting bovenop de freakprijs!

Ja, de winkelier heeft afgelopen 2 jaar niets verdiend in F2, maar vanuit de overheid zijn ze -zo wordt geroepen- kostendekkend gecompenseerd en was er een enorme run op CAT 1. Vanwege schaarste gingen die prijzen ook door het dak. Dus daar is toch wel een redelijk boterham aan verdiend, misschien niet boterham van de bakker, maar toch wel van de Lidl.

Die vergoeding kan je wel vergeten. 1500 euro terwijl je 10.000de euro,s kosten hebt. Er zitten gewoon bedrijven in de schulden door het vuurwerkverbod. Dus er is helemaal geen boterham aan verdiend.

Het zou fijn zijn als men zich eens ging verdiepen in wat voor een kosten een winkelier ook heeft. Het is helaas niet zo dat het zo gaat dat het vuurwerk in de bunker word gepleurd en word verkocht.

Het begint al met de kosten van het vervoer naar de bunker toe. Daar ben je al een hoop geld aan kwijt.(Het eerste jaar was het meeste namelijk al naar de bunkers vervoerd)
Dan heb je de bunkers zelf. Die moeten jaarlijks gekeurd worden. Dus die zijn ook gekeurd in de jaren dat er een verbod weer op het laatste moment word verkondigt.
Het drukken van folders(eerste jaar verbod)
Bijhouden en onderhouden van de webshops( ook die uren moeten worden betaald)
Voor sommige winkeliers is ook nog dat hun panden waarin ze verkopen gehuurd zijn. Die huren dus voor de laatste maanden en eerste maand een pand wat betaald moet worden. Of je nou verkoopt ja of nee. De verhuurder interesseert dat namelijk helemaal niets.
En zo zijn er vast nog veel meer kosten die ik vergeet op te noemen.

Dat cat1 spul is allemaal leuk. Maar daar word geen klote aan verdiend. Die doosjes sterretjes waar je misschien 40 50 cent op verdiend? Waar je ook nog eens personeel op moet zetten om te verkopen. En op het grotere cat1 spul misschien wat euro,s. Maar ook niet heel geweldig. Het word verkocht om de rode cijfers wat lager te krijgen. Maar ook niet meer dan dat

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan