Prijzen

Container prijzen van vuurwerk liggen ver boven het dubbele van de getoonde prijzen in het bericht een paar posten terug.. er zijn zelfs bedragen bekend van 23000 dollar voor een container.. in de normale tijd kostte een vuurwerk container rond de 11000 dollar terwijl in die periode een normale container voor rond de 1750 dollar onderweg was. Als we even logisch nadenken dan is ruim 10000 dollar aan extra vervoerskosten enorm op artikelen waar misschien maar 1500 stuks van in een container gaan…

Dan komen de normale grondstofprijs stijgingen er nog bij en die zijn ook zeker niet mals.. denk hierbij aan stijgingen van 500 tot 800%…

Ik snap ook best dat importeurs de huidige voorraad verhogen met een x percentage om zo de extreme stijging op nieuwe te temperen. Dus ipv echt bizarre stijgingen iets terug verdienen met de huidige voorraad.. echter staat er nog steeds een hoop in bestelling tegen de oude prijzen die ook uitgeleverd moeten worden..

Het is heel vervelend maar de nieuwe prijzen zijn een gegeven en we zullen er aan moeten wennen. Ik zie het voorlopig met de huidige eco situatie niet snel goed komen en eerlijk gezegd denk ik dat bijv 230 euro ex kortingen voor een 100sh 30mm nog goedkoop is in vergelijk met het echt zo moeten kosten..

Ik ben vrij simpel. Zaken waarop ik geen invloed heb, daar maak ik me niet druk over. Voor dit jaar ben ik voorzien en volgend jaar zie ik het wel wat de prijzen zijn.

Container prijzen van vuurwerk liggen ver boven het dubbele van de getoonde prijzen in het bericht een paar posten terug.. er zijn zelfs bedragen bekend van 23000 dollar voor een container.. in de normale tijd kostte een vuurwerk container rond de 11000 dollar terwijl in die periode een normale container voor rond de 1750 dollar onderweg was. Als we even logisch nadenken dan is ruim 10000 dollar aan extra vervoerskosten enorm op artikelen waar misschien maar 1500 stuks van in een container gaan…

Dan komen de normale grondstofprijs stijgingen er nog bij en die zijn ook zeker niet mals.. denk hierbij aan stijgingen van 500 tot 800%…

Ik snap ook best dat importeurs de huidige voorraad verhogen met een x percentage om zo de extreme stijging op nieuwe te temperen. Dus ipv echt bizarre stijgingen iets terug verdienen met de huidige voorraad.. echter staat er nog steeds een hoop in bestelling tegen de oude prijzen die ook uitgeleverd moeten worden..

Het is heel vervelend maar de nieuwe prijzen zijn een gegeven en we zullen er aan moeten wennen. Ik zie het voorlopig met de huidige eco situatie niet snel goed komen en eerlijk gezegd denk ik dat bijv 230 euro ex kortingen voor een 100sh 30mm nog goedkoop is in vergelijk met het echt zo moeten kosten..

Logisch verhaal, waarvoor dank. Echter is dit vanuit de importeur geredeneerd. Vanuit de klant is het een heel ander verhaal. Aan het rechtvaardigen van gemaakte kosten heb je niets, als de klant het product in de winkel te duur vindt, niet kan/wil betalen en het links laat liggen. Sterker nog, dan zit je met je alle hoge kosten. Er wordt te makkelijk gesteld dat het logisch is dat de kosten zijn gestegen (true) EN dat de klant er dus maar aan moet wennen en dat dit nu eenmaal de nieuwe situatie is (false). Heel simpel, ik ga ook geen KitKat kopen voor 7,50, ook al heb ik nog zoveel begrip voor alle gemaakte kosten.

Het is al gezegd, maar ik herhaal het nog maar even een keer: wees er wel zeker van dat als je hier info deelt, dat je de juiste info deelt!! De hierboven genoemde containerprijzen zijn NIET voor vuurwerk. Ik heb de afgelopen maanden in vertrouwelijke gesprekken prijzen voorbij zien en horen komen van zelfs boven de $ 30.000,00 per container. Was het maar waar dat die prijzen nu weer op € 8.500,00 zouden zitten, maar helaas. Iedereen die brandbare/gevaarlijke goederen uit China importeert, dus niet alleen vuurwerk, houdt juist zijn hart vast omdat de prijzen mogelijk nóg verder zullen stijgen. Dat is dus zelfs volledig tegenovergesteld. Houdt daar a.u.b. rekening mee!

...ik ga ook geen KitKat kopen voor 7,50, ook al heb ik nog zoveel begrip voor alle gemaakte kosten.

Maar wacht even. Ik kocht jaren geleden een Kitkat voor FL 0,50, oftewel 50 guldencent. Dat zou nu omgerekend nog geen € 0,25 zijn. Diezelfde Kitkat kostte 2 jaar geleden € 0,70. Oftewel: prijsstijgingen zijn heel normaal, maar al jaren zien we in het vuurwerk alleen maar prijsdalingen.

Maar... diezelfde Kitkat is in de afgelopen 2 jaren óók duurder geworden en betaal je nu ca. € 0,90 - € 1,00 voor. Oftewel: tot 42% prijsstijging. Dus ook jouw Kitkat heeft die enorme prijsstijging ondergaan. Een brood, benzine, gas, stroom, printerpapier, patatje bij de snackbar, biertje in de kroeg, enz. geldt dat ook allemaal voor.

Die € 7,50 die je noemt is factor 10, daar is bij de import van artikelen uit Azië gelukkig niet al te vaak sprake van. Maar in bijna alle branches waarbij import uit Azië komt zijn de prijzen 20 tot ca. 70% gestegen. De Action bijv. heeft meer dan 80% van zijn artikelen, die bijna allemaal uit Azië worden geïmporteerd, met inmiddels gemiddeld 40% laten stijgen. En sommige artikelen zelfs met die genoemde 70%...

Logisch verhaal, waarvoor dank. Echter is dit vanuit de importeur geredeneerd. Vanuit de klant is het een heel ander verhaal. Aan het rechtvaardigen van gemaakte kosten heb je niets, als de klant het product in de winkel te duur vindt, niet kan/wil betalen en het links laat liggen. Sterker nog, dan zit je met je alle hoge kosten. Er wordt te makkelijk gesteld dat het logisch is dat de kosten zijn gestegen (true) en dat de klant er maar aan moet wennen en dat dit nu eenmaal de nieuwe situatie is (false). Heel simpel, ik ga ook geen KitKat kopen voor 7,50, ook al heb ik nog zoveel begrip voor alle gemaakte kosten.

Helemaal mee eens dat stukje wilde ik nog toelichten inderdaad. Het kan inderdaad gaan gebeuren dat mensen de artikelen niet meer kunnen of willen kopen. Dit is natuurlijk ook logisch voor andere luxe artikelen. We zullen dit ook gaan zien in de kerstverkoop bijv en uiteindelijk ook weer in de horeca.

Voor de mensen die wel een budget hebben zullen we ook zien dat die andere artikelen kopen dan alleen compounds ect.. maar meer losse cakes. ik neem dan ook aan dat de hele grote blokken niet eens meer binnen gaan komen zoals bijv de vivaldi van Funke of pyro papel van vw totaal. Kan het bijna niet voorstellen dat die voor 700 euro plus verkocht kunnen worden… maar ach… met de oude adviesprijzen van ver over de 500 gingen ze ook als warme broodjes.

Wat wel een bijzonder gegeven is dat juist in de economisch slechtste jaren er in verhouding het meeste vuurwerk is verkocht. Ik heb dit ooit ergens gelezen of gezien maar dat was wel heel opvallend, weet alleen niet meer waar dat was. De traditie is sterk en misschien heeft dit te maken met het slechte jaar afsluiten ect.. natuurlijk ben ik het er mee eens dat als je er echt geen geld voor hebt dan koop je het niet.

Ik zie wel veel op het forum bij nieuwe artikelen dat er geschreven wordt daar doe ik niet aan mee alsof het allemaal vanuit de importeur komt maar dat wilde ik duidelijk maken dat dit niet helemaal fair is. Het er aan wennen zal moeten want je bent altijd vrij in de keuze om het te kopen of niet. Het is alleen niet zo dat daarom de prijzen zullen moeten dalen omdat er niks meer verkocht wordt want dat geloof ik ook weer niet.

Klein voorbeeld uit Zweden.. daar kostte een 100sh 50mm categorie 3 in 2019 ook ruim 400 euro… buiten het feit dat dit hier niet mag zou ik dat er nooit aan uitgeven.. maar het feit dat het er al jaren is betekent dat iemand het wel doet… wat ik er mee wil zeggen is dat de groep liefhebbersvrij klein is en vertegenwoordigen dus maar relatief weinig omzet. De leek gaat naar de winkel enkoopt voor zijn budget wat er is en verdiept zich op dat moment in het artikel…

Dus ja ik denk dat de importeurs en winkels het gaan merken maar door de hoge prijsstijging gaat dit het bedrag wat er totaal verkocht is compenseren.. je hoeft dan tenslotte minder te verkopen voor een hogere omzet. Het zou mij dus niet verbazen dat het qua geld een beter jaar wordt dan 2019.

Ik wacht wel rustig af wat de prijzen van vuurwerk gaan doen. Heb er toch geen invloed op dus druk maken heeft totaal geen zin.

Ik heb een max bedrag gereserveerd wat ik dit jaar nog wil uitgeven aan nieuwe bestellingen, word waarschijnlijk meer dan andere jaren keuzes maken maar heeft op zich ook zijn charme.

Heb nog genoeg compounds en losse cakes op de wishlist staan voor dit jaar maar voor ieder product heb ik een prijs in mijn hoofd wat de absolute max is voor betreffend product.

Als straks de prijzen van alle importeurs bekend zijn en er meerdere shops online zijn zie ik dan vanzelf wel welke keuzes er over blijven

Maar wacht even. Ik kocht jaren geleden een Kitkat voor FL 0,50, oftewel 50 guldencent. Dat zou nu omgerekend nog geen € 0,25 zijn. Diezelfde Kitkat kostte 2 jaar geleden € 0,70. Oftewel: prijsstijgingen zijn heel normaal, maar al jaren zien we in het vuurwerk alleen maar prijsdalingen.

Maar... diezelfde Kitkat is in de afgelopen 2 jaren óók duurder geworden en betaal je nu ca. € 0,90 - € 1,00 voor. Oftewel: tot 42% prijsstijging. Dus ook jouw Kitkat heeft die enorme prijsstijging ondergaan. Een brood, benzine, gas, stroom, printerpapier, patatje bij de snackbar, biertje in de kroeg, enz. geldt dat ook allemaal voor.

Die € 7,50 die je noemt is factor 10, daar is bij de import van artikelen uit Azië gelukkig niet al te vaak sprake van. Maar in bijna alle branches waarbij import uit Azië komt zijn de prijzen 20 tot ca. 70% gestegen. De Action bijv. heeft meer dan 80% van zijn artikelen, die bijna allemaal uit Azië worden geïmporteerd, met inmiddels gemiddeld 40% laten stijgen. En sommige artikelen zelfs met die genoemde 70%...

De KitKat gaat een beetje een eigen leven leiden. Zo wordt ie vast nog wel ooit 7,50 waard. Het was wel een hypothetische kitkat overigens. Wel typerend omdat KitKat en andere artikelen van Nestlé fors duurder werden aan het begin van dit jaar. Consumenten minder kitkat kochten en Nestle de inhoud en verpakking heeft aangepast. Je krijgt nu minder voor hetzelfde geld.

Prijsstijgingen zijn inderdaad van alle tijden en vuurwerk is daar grotendeels aan ontsnapt. Gemiddeld een procentje of 2 hooguit 3 per jaar. Dat maakt ook dat consumenten dit makkelijk accepteren. Het gaat geleidelijk. De forse prijsstijgingen die nu (als achterstallig onderhoud? gebaseerd op exponentieel toenemende kosten) worden geïntroduceerd zijn wel duidelijk zichtbaar en merkbaar en wekt regelmatig onbegrip en aversie op. We gaan het zien en hoop het beste voor Huisman en de andere winkeliers.

Ik heb vuurwerk altijd als luxe product gezien. Dat ik jaren bergen aan vuurwerk heb gehad was dan ook puur vanwege de kortingen / sponseringen en het voordeel van het feit dat we een bunker vol hadden staan ;). Daarnaast geen hypotheek / huur had maar wel fulltime werkte.

Nadat ik gestopt ben als admin voor vwc en we de zaak hebben verkocht heb ik ook nooit meer zoveel 'stash' gehad.

Wat dat betreft heb ik altijd in een luxe positie gezeten. Dit jaar komt er alleen wat spul voor de kids want in DEC komt de afrekening van Eneco en zoals mijn berekening nu is gaat me dat 1K extra kosten dit jaar :(.

De prijzen zijn inderdaad hevig, maar joh, zoals altijd word alles gewoon weer razendsnel verkocht. Mensen willen toch vuurwerk en elk jaar willen ze meer, beter en groter…

En hoe slechter het jaar, hoe groter het eindfeest…mensen willen dan toch even goed los gaan om alle stress en zorgen eventjes te vergeten.

En ja, er zullen genoeg mensen zijn die voor de koopjes gaan of nu wellicht wat meer kleine cakes uitkiezen. Tegelijkertijd zijn er altijd minstens zoveel mensen die gewoon het mooiste van het mooiste willen en daarvoor ook bereid zijn te betalen.

Ikzelf betrap mij er ook vaak op. Voor mijn gevoel heb ik meestal wel een grens in mijn hoofd kwa prijs per cake, maar als liefhebber wil ik gewoon specifieke dingen en als ik eenmaal in de stemming ben maakt het eigenlijk geen reet meer uit wat het kost. Dus of die ene cake nou 500 of 1000 is… ik koop hem uiteindelijk toch wel, wellicht met wat geklaag erbij, maar ik zou het erger vinden als ik die cake dan niet heb als het eenmaal oud en nieuw is. Dus uiteindelijk trek ik altijd gewoon mijn portemonnee.

Ik haak alleen af als ik het geld er simpelweg niet voor heb. Maar meestal hou ik daar van te voren al rekening mee door een potje te maken en daar wat euros in te stoppen als ik door het jaar heen wat meevallers heb. Dan voel ik de pijn niet zeg maar…

Zo heb ik dit jaar ook al door het jaar heen veel gekocht. Eigenlijk ben ik al klaar en heb reeds alles al wat ik wil hebben…nu alleen nog wat nl cakes voor erbij en dan is het weer welletjes. Zo spreid ik ook meteen mijn kosten over het jaar heen. Persoonlijk vind ik dat ook prettiger want dan weet ik zeker dat ik alles heb, en heb ik de laatste maanden geen stress meer

Ik begin ook een beetje mijn twijfels te krijgen bij de importeurs. Ja natuurlijk zijn de prijzen van grondstoffen gestegen, maar een zo’n grote verhoging door de containerkosten is m.i. niet op zijn plaats voor producten die nu nog binnen moeten komen.

Ja, ze hebben vorig jaar de hoofdprijs betaald voor een container zoals je hieronder kunt zien. En die producten zullen aanzienlijk duurder zijn, als ze die nog in voorraad hebben.

Bekijk bijlage 66625

(Staar je niet blind op de prijs links, het gaat om de procentuele verhoging)

Maar ik heb zelf het vermoeden dat ze voor de producten die nu nog binnen moeten komen, en ik denk dat dit er nog genoeg zijn, dezelfde prijsverhoging hanteren als voor de producten die ze in 2021 hebben geïmporteerd.

De prijzen per 40 feet container betreft de spotprijs en niet de prijzen van de lange termijn contracten. Als je als branche gezamenlijk op een lange termijn contract zit ben je dus nu duurder uit, zeker als ze in 2020 of 2021 een contract hebben moeten vernieuwen. Spot en lange termijn zijn de 2 voornaamste tarieven die in de transportmarkt gehanteerd worden. Momenteel is de spotprijs lager dan de prijs bij een lang contract.

En daarbij is een standaard container veel goedkoper dan een volle container met 1.4G klasse producten. Er komen zoveel extra toeslagen bij (controles, verzekering, extra veiligheidskosten, administratiekosten etc.). US betaalt nu 40-45000 dollar per container aan vuurwerk. Zal hier niet veel lager zijn, zeker nu de ECB ervoor gezorgd heeft dat de dollar zowat gelijk staat met de Euro.

Mooi dat je de SCFI erbij pakt. Hieronder gaat ie door tot januari 2019. Goed is te zien dat de stijging gestart is in maart 2020. Daarvoor was de prijs constant rond de 1000 indexpunten. De grafiek laat ook goed zien dat we ondanks de daling van 5000 naar 3000 punten, we vanaf juli 2020 nog steeds op een stijging van 300%(!) zitten. En het is natuurlijk ook niet 1 container die je van China naar Rotterdam laat afreizen. Volgens Eurostat is er in 2019 31 miljoen kilo aan vuurwerk geïmporteerd, al zouden ze een fractie van dat volume opnieuw gaan importeren ben je een godsvermogen kwijt per product. Tel uit je winst.

Screenshot 2022-09-03 at 00.34.51.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zie wel veel op het forum bij nieuwe artikelen dat er geschreven wordt daar doe ik niet aan mee alsof het allemaal vanuit de importeur komt maar dat wilde ik duidelijk maken dat dit niet helemaal fair is. Het er aan wennen zal moeten want je bent altijd vrij in de keuze om het te kopen of niet. Het is alleen niet zo dat daarom de prijzen zullen moeten dalen omdat er niks meer verkocht wordt want dat geloof ik ook weer niet..

Als een importeur je denkt te tricken door hetzelfde product nu om te zetten naar 20mm voor dezelfde prijs :bye:

Als een importeur je denkt te tricken door hetzelfde product nu om te zetten naar 20mm voor dezelfde prijs :bye:

Dat ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt. Zena heeft dit jaren geleden al eens gedaan met de z05 serie. Puur om de vrachtkosten te reduceren. Dus als de fabrikant of importeur het kruitgewicht hetzelfde houdt en het in een 20mm ipv 25mm stopt.. prima toch. Of in 25 ipv 30mm enz enz. Dit is niet nieuw neem bijv de 38mm producten van Funke die zijn allemaal even zwaar gevuld als normaal de 50mm zou zijn. Vergeet niet dat heel producten groot zijn ivm de looks in de winkel..

Kijken we puur naar grammage dan kun je bijv makkelijk 25 gram in een 25 mm krijgen of de oude 15 gr in een 20 mm..

Kijk ik ga hier niet de importeurs zitten te verdedigen hoor want die zitten er ook om geld te verdienen maar producten kleiner maken en kwaliteit proberen hetzelfde houden is 100% mogelijk alleenmoeten ze dat ook echt doen.

Heeft iemand al een indicatie van hoe de prijsstijgingen van El Gato uitpakken? Ik zou verwachten dat dat merk minder last heeft van de gestegen transportkosten en dat ze hierdoor nu ook op prijs de concurrentie met Chinees vuurwerk aankunnen.

We hebben het financieel echt wel goed, maar als deze prijsstijgingen (tot 50%) waar blijken te zijn dan wordt het een kleine collectie dit jaar. Heb het er dan gewoon niet voor over.
We gaan het zien ...

Wat ik tot nu toe heb gezien qua prijsstijgingen zit dat zo rond de 5 / 10% op de advies verkoopprijs. Uiteraard zullen hier ook wel uitschieters bij zitten. Hier zijn we natuurlijk verwend met de freak prijzen die veel winkels aanbieden. Hoe dat zat uitpakken qua stijging weet ik niet maar de verwachte consu prijzen vallen mij nog reuze mee.

Heeft iemand al een indicatie van hoe de prijsstijgingen van El Gato uitpakken? Ik zou verwachten dat dat merk minder last heeft van de gestegen transportkosten en dat ze hierdoor nu ook op prijs de concurrentie met Chinees vuurwerk aankunnen.

El Gato is gewoon Chinees vuurwerk op de tracas en Trueno nr 7 pijlen en wat knallers na ( ofterwijl minimaal 95% van hun assortiment is Chinees ). Die hebben evenveel last van prijsstijgingen als de rest.

Al dat gezeur over prijzen domineert dit forum helaas al tijden. Hoe Nederlands.

Zoals hierboven gezegd is vuurwerk een luxe product. Alle prijzen stijgen, dus ook van ons vuurwerk. Het vuurwerk hier kost nog steeds een schijntje van omringende landen zoals Frankrijk, Italië en inmiddels ook België. Misschien ben ik in de luxe positie dat het voor mij weinig uitmaakt realiseer ik me, maar ik hoop toch dat de focus weer op het vuurwerk zelf komt te liggen met de bijbehorende voorpret. Laten we toch vooral hopen dat we dit jaar weer echt van onze hobby mogen genieten, en dat is onbetaalbaar.

Back
Bovenaan