Politie neemt duizenden kilo’s illegaal vuurwerk in besl

De politie heeft dinsdag de eerste grote vuurwerkvangst van dit jaar gedaan in Schiedam. Er werd bijna 3000 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen. Een 28-jarige Schiedammer en een 35-jarige man uit Capelle aan den IIssel zijn aangehouden.

Uitvoerig onderzoek bracht rechercheurs bij de Schiedammer. Ze ontdekten dat hij dinsdag met een gehuurde bestelbus een grote partij zwaar vuurwerk ophaalde op een locatie in Duitsland. Toen hij een en ander wilden uitladen bij een opslaglocatie in Schiedam, vatten agenten hem én zijn 35-jarige kompaan, in de kraag. In de bestelbus bleek 1200 kilo zwaar, illegaal vuurwerk te liggen. Een doorzoeking van de opslaglocatie leverde nog eens 1500 kilo illegaal vuurwerk op.

Tot slot werden ook de woningen van de verdachten doorzocht. Daarbij werden onder meer een groot geldbedrag, een motor en een auto in beslag genomen.

vuurwerk1.jpgvuurwerk2.jpg

Bron nieuws.nl

Het is op VWC werkelijk altijd de standaard discussie of illegaal vuurwerk nu wel/niet de schuld is van de anti-vuurwerk lobby en dat Nederland zich grotendeels tegen onze hobby gekeerd heeft. Echt in alle jaren dat ik dit forum lees is bij elk illegaal vuurwerk nieuwsbericht deze discussie gaande. Respecteer elkaars standpunten zou ik zeggen (voor het weer uit de hand loopt). Vind het altijd een hele stomme discussie en ik lees deze topics dan ook steeds minder. :)

Amen vuurwerkfreakk
Hoe je het ook bekijkt het illegale vuurwerk heeft zeker zijn bijdragen geleverd aan de discussie die al jaren bezig is,als mensen er nou gewoon mee hadden gedaan was het misschien niet zo ver gekomen.
Maar als het spul niet op de Nederlandse markt zou komen hebben we deze discussie ook niet.
Het is gewoon verboden, of er nou een lang lont aan zit of stabieler is je kan van alles verzinnen om het goed te praten maar daar ga je het niet meer mee redden.
Zie ook dat er bij zijn die de hoop al opgegeven hebben,en het dan gerechtvaardigd vinden om er op los te knallen met illegaal vuurwerk,Beetje kansloos.
Zoals ik al een paar maanden geleden heb aangegeven het is niet zo zwart wit als de media je doet geloven,blijf vertrouwen hebben in een goede afloop en zeikers zal je altijd blijven houden,geef ze alleen geen voer om te kunnen zeiken.Mocht je zelf nog de nodige illegale dingen de lucht in schieten met oud op nieuw krap dan eens achter je oren en bedenk waar je mee bezig bent (het verpesten van een traditie voor een ander)(voor je eigen kinderen)en ook voor je zelf.

gek deze gasten handelen ook in knallers welke de gehele vuurwerk traditie om zeep helpen

even ergens over nadenken is ook best moeilijk:

De zware knallers verpesten de traditie niet dat doen de personen die ermee slopen en ze in gebieden afsteken waar mensen er veel last van hebben en denk je nou echt dat de problematiek opgelost is als er geen zware knallers meer voorhanden zijn ? Dat gaan ze net zoals vroeger gewoon weer zelf 100 strijkers in een tennisbal of potje stoppen of experimenteren met chems met alle gevolgen van dien.

Heren....prima discussie hoor, echter hoort die hier niet echt thuis....graag on topic en de discussie kan prima op een andere plek.

:thumbsup:

Ik vind het jammer dat deze partij en met name persoon is gepakt. Ja er zit wat knal spul tussen, maar het gros is toch echt gewoon siervuurwerk wat niet veel extremer is dan de Nederlandse doorlont bakken ...

Amen vuurwerkfreakk
Hoe je het ook bekijkt het illegale vuurwerk heeft zeker zijn bijdragen geleverd aan de discussie die al jaren bezig is,als mensen er nou gewoon mee hadden gedaan was het misschien niet zo ver gekomen.
Maar als het spul niet op de Nederlandse markt zou komen hebben we deze discussie ook niet.
Het is gewoon verboden, of er nou een lang lont aan zit of stabieler is je kan van alles verzinnen om het goed te praten maar daar ga je het niet meer mee redden.
Zie ook dat er bij zijn die de hoop al opgegeven hebben,en het dan gerechtvaardigd vinden om er op los te knallen met illegaal vuurwerk,Beetje kansloos.
Zoals ik al een paar maanden geleden heb aangegeven het is niet zo zwart wit als de media je doet geloven,blijf vertrouwen hebben in een goede afloop en zeikers zal je altijd blijven houden,geef ze alleen geen voer om te kunnen zeiken.Mocht je zelf nog de nodige illegale dingen de lucht in schieten met oud op nieuw krap dan eens achter je oren en bedenk waar je mee bezig bent (het verpesten van een traditie voor een ander)(voor je eigen kinderen)en ook voor je zelf.

Ik deel je mening in deze niet, naar mijn idee is niet het illegale de oorzaak van het gezeik rondom de traditie. De oorzaak in deze zijn de azijnpissers die bij ieder geluidje, ook al was het geen vuurwerk, een klaagpodium voorgeschoteld krijgen en dat dat vervolgens breeds wordt uitgemeten in de media. Dat een groot gedeelte van Nederland tegen een verbod is hoor je de media niet over, want enkel negatieve zooi of propoganda moet in het nieuws komen.

Daarnaast denk ik dat ook legaal vuurwerk voor heel veel overlast zorgt. Het vuurwerk is de afgelopen jaren veel zwaarder (en mooier/beter) geworden en met de doorlont cakes, die overigens ook illegaal zijn, heb je dan ook nog eens langdurige overlast. Oh ja, dan is er nog die 25kg regel waar zo ongeveer 80% van de legale stokers hier op dit forum schijt aan heeft ...

Ik vind het jammer dat deze partij en met name persoon is gepakt. Ja er zit wat knal spul tussen, maar het gros is toch echt gewoon siervuurwerk wat niet veel extremer is dan de Nederlandse doorlont bakken ...

Ik deel je mening in deze niet, naar mijn idee is niet het illegale de oorzaak van het gezeik rondom de traditie. De oorzaak in deze zijn de azijnpissers die bij ieder geluidje, ook al was het geen vuurwerk, een klaagpodium voorgeschoteld krijgen en dat dat vervolgens breeds wordt uitgemeten in de media. Dat een groot gedeelte van Nederland tegen een verbod is hoor je de media niet over, want enkel negatieve zooi of propoganda moet in het nieuws komen.

Daarnaast denk ik dat ook legaal vuurwerk voor heel veel overlast zorgt. Het vuurwerk is de afgelopen jaren veel zwaarder (en mooier/beter) geworden en met de doorlont cakes, die overigens ook illegaal zijn, heb je dan ook nog eens langdurige overlast. Oh ja, dan is er nog die 25kg regel waar zo ongeveer 80% van de legale stokers hier op dit forum schijt aan heeft ...

Ben het helemaal met jou eens. En zoals Ruben van Xtremerides1 altijd zegt: mensen die tegen vuurwerk zijn die zijn TEGEN vuurwerk. Kan hun het schelen wat ze horen. Al horen ze een trektouwtje is het al reden om te gaan zeiken. :angry:

Hier heel wat posts weggehaald van een discussie waarin vanalles erbij wordt gehaald wat niet on-topic is en geplaatst wordt met uitingen die de sfeer niet ten goede komen.

Graag dus on-topic discussiëren. :)

Jammer. Misschien dat er ergens een plek moet worden gecreëerd waar op notmalentokn gediscussieerd kan worden. In een discussie komen de beste argumenten naar voren die gebruikt kunnen worden tegen de anti vuurwerk lobby. Men geeft hier namelijk ook geen mogelijkheid tot discussiëren (op normale toon wel te verstaan), jr roept het zo op je af. Jammer zulke censuur, dat meen ik echt gezien het feit dat discussies juist bruikbare info leveren.

De on-topic discussie is blijven staan, wij hebben alleen beschuldigingen naar VWC en / of Xtremerides verwijderd. :wink:

Wij hebben intussen wat informatie omtrent het ingenomen vuurwerk ontvangen met wat feiten van mensen ter plaatse en de media die aanwezig was. Het gaat om zaken die niet kloppen zoals de keuring van de dozen, maar belangrijker is de slechte kwaliteit van het vuurwerk, daarom zijn wij er op gewezen. Zie de foto's hieronder, hier zit dus vuurwerk tussen wat gewoon gevaarlijk is, ook voor iemand die het met goede kennis en volle verstand afsteekt.

Even wat feitjes die daar geconstateerd zijn en ons zijn gemeld:

• Bijna 2000 stuks Super Cobra 6 2G oranje tekst met CE. Lont is te dun. Veel lontbreuk. In combinatie met de Velpon doorvoering, veel weigeraars.
  • Butterfly Cracker, deels gevulde Vlinder NEM 10 gram, doosje vol met flitspoeder. Dingen lekken enorm. Flitspoeder vanaf de bovenzijde van de lont tot onderzijde van de rok/staart.
  • Butterlfy Cracker, zaten in niet UN ADR dozen. Ook zijn de doosjes niet voorzien van antistatische folie. Lekken door de verpakking heen.
  • De Thunder King Lawine pijlen. Enkele (rocket) motoren vielen er zo uit. Zaten in verkeerde NIET UN ADR verpakking.
  • Blokken > 50 Kg in een UN ADR doos gekeurd t/m 30 Kg Solit. Dozen niet voorzien van versteviging.
  • Vuurwerk lag in een garagebox naast garage bedrijven met brandbare vloeistoffen, een groot veiligheidsrisico.

dsc_2463.jpg

dsc_2474.jpg

dsc_2492.jpg

dsc_2502.jpg

dsc_2503.jpg

dsc_2508.jpg

dsc_2574.jpg

dsc_2575.jpg

Back
Bovenaan