Open consultatierond: Wijziging Ract ivm verbod F3 vuurwerk

BPN doet een dringend beroep op de minister om, indien al verdergaande wijzigingen van de RACT
worden overwogen, deze in elk geval niet eerder dan volgend jaar in te laten gaan. Vele, met name
kleine, ondernemers ondervinden op dit moment vanwege de gevolgen van de coronacrisis grote
financiële problemen. Hun omzet is dramatisch laag. Met name deze ondernemers kunnen, met de
verkoop van vuurwerk, aan het einde van het jaar, hun omzet enigszins goedmaken. Wij verzoeken
de minister dan ook om in elk geval niet eerder dan per 2021 verdergaande beperkende maatregelen
te overwegen. Op die manier kan door uitverkoop een groot deel van de gevolgen, waaronder
restvoorraden, worden voorkomen. Vanzelfsprekend zullen winkeliers en importeurs volledig
voldoen aan alle geldende veiligheidsvoorschriften en instructies aan de consumenten.

Yes! Dit is het stem wat ik wil horen van ondernemers. Maak gebruik hiervan!

Ik heb nog flink wat azijn gehamsterd en ben niet de beroerdste om iets daarvan met jullie te delen: moeten we aan het einde van dit jaar wel kunnen knallen, want anders is het voor ons, net als voor zovelen, een jaartje uitstel en schieten we er nog niets mee op.

Belachelijke reactie van Lesli, zie je waar hun prio ligt en pijnpunt. Echt puur eigen belang.

De BPN heeft samen met alle aangesloten importeurs en VuurwerkCheck-winkeliers een officieel goed doordacht en onderbouwd document ingediend waar Lesli onderdeel vanuit maakt. Dit is volgens mij een (persoonlijke) aanvulling daarop.

Politie heeft ook gereageerd, via diender Van Essen, de opvolger van Kwakerboom. Snapt er volgens mij ook niet veel van. F3 wordt volgens de planning helemaal verboden, blijft er volgens Van Essen toch nog steeds klein legaal F3 vuurwerk over ... En hij wil legaal vuurwerk dat op illegaal vuurwerk lijkt verbieden. Denk dat-ie doelt op NL-knallertjes met een spannend uiterlijk, maar die gaan er ook al uit.

Visie vuurwerkverbod
De algemene visie van de politie over vuurwerk is algemeen bekend. Er blijft na deze
door de politie toegejuichte wijziging, nog veel klein legaal vuurwerk (categorie F2 en F3)
over. Dat levert gevaar op voor omstanders en hulpverleners. Deze artikelen zijn relatief
goedkoop en zij zijn, vanwege hun omvang, geschikt om mee te gooien. Door deze
variatie is onduidelijk voor burgers en handhavers welk vuurwerk wel en niet in het
straatbeeld thuis hoort.
Steeds meer legaal vuurwerk lijkt qua uiterlijk op illegaal vuurwerk. Dat misleidend uiterlijk
bemoeilijkt de politietaak. Een verbod legaal vuurwerk met het uiterlijk van illegaal
consumentenvuurwerk op de markt te brengen lost dit probleem op.

lk heb er vertrouwen in dat u met politie en andere partijen blijft streven naar
verdergaande maatregelen om de veiligheid rondom vuurwerk te vergroten Het initiatief
wetsvoorstel waaraan Groen Links en de Partij voor de Dieren werken uitgaand van een
totaalverbod en een gedooglijst verdient wat de politie betreft nadere verkenning.

https://www.internetconsultatie.nl/.../reactie/eb54b11c-1772-491b-b922-40e0f590dcba

Wetenschappelijke Commissie van de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak plaatst de nodige kanttekeningen bij het voorgenomen besluit tot wijziging van het Ract. Onder meer:

In de toelichting wordt alleen ingegaan op toezicht en handhaving van de voorgestelde
maatregelen bij de vuurwerkondernemers. Gelet op de met de maatregelen beoogde doelen gaat het er evenwel uiteindelijk om dat de verboden soorten vuurwerk echt niet meer
worden afgestoken in de openbare ruimte. Weliswaar is F3 vuurwerk al verboden in
Duitsland en België, dat geldt kennelijk niet voor F2 vuurwerk. Bovendien vindt al jaren
illegale verkoop van verboden vuurwerk plaats via internet (ook in categorieën boven F3).
Dat betekent dat, ook als de vuurwerkbranche in Nederland zich aan deze regels houdt, niet
gewaarborgd is dat dit vuurwerk niet meer wordt afgeschoten.
De WeCo mist een beschouwing omtrent de handhaving van het verbod om dit vuurwerk in
de openbare ruimte af te steken en adviseert hier alsnog op in te gaan. Daarnaast lijkt het de
WeCo aangewezen om te zijner tijd te evalueren of de nieuwe regeling inderdaad heeft
geleid tot minder gezondheidsschade en minder overlast.

https://www.internetconsultatie.nl/.../reactie/4ae9015e-0995-443b-a7fb-ab1f1df3c9e3

Politie heeft ook gereageerd, via diender Van Essen, de opvolger van Kwakerboom. Snapt er volgens mij ook niet veel van. F3 wordt volgens de planning helemaal verboden, blijft er volgens Van Essen toch nog steeds klein legaal F3 vuurwerk over ... En hij wil legaal vuurwerk dat op illegaal vuurwerk lijkt verbieden. Denk dat-ie doelt op NL-knallertjes met een spannend uiterlijk, maar die gaan er ook al uit.

Visie vuurwerkverbod
De algemene visie van de politie over vuurwerk is algemeen bekend. Er blijft na deze
door de politie toegejuichte wijziging, nog veel klein legaal vuurwerk (categorie F2 en F3)
over. Dat levert gevaar op voor omstanders en hulpverleners. Deze artikelen zijn relatief
goedkoop en zij zijn, vanwege hun omvang, geschikt om mee te gooien. Door deze
variatie is onduidelijk voor burgers en handhavers welk vuurwerk wel en niet in het
straatbeeld thuis hoort.
Steeds meer legaal vuurwerk lijkt qua uiterlijk op illegaal vuurwerk. Dat misleidend uiterlijk
bemoeilijkt de politietaak. Een verbod legaal vuurwerk met het uiterlijk van illegaal
consumentenvuurwerk op de markt te brengen lost dit probleem op.

lk heb er vertrouwen in dat u met politie en andere partijen blijft streven naar
verdergaande maatregelen om de veiligheid rondom vuurwerk te vergroten Het initiatief
wetsvoorstel waaraan Groen Links en de Partij voor de Dieren werken uitgaand van een
totaalverbod en een gedooglijst verdient wat de politie betreft nadere verkenning.

https://www.internetconsultatie.nl/.../reactie/eb54b11c-1772-491b-b922-40e0f590dcba
Cakrboxen en compounds lijken ook op Triplex bokken tovh, of mocht ik dat niet zeggen

Deze consulatie heeft enorm veel reacties. Veel van liefhebbers, welke tegen het verbod zijn en dit habben laten weten, veel verkopers en importeurs lieten van zich horen en enkele officiele instanties.

98% van de reacties is tegen het verbod, wat natuurlijk mooi is, dat dit kenbaar is gemaakt.

Er zijn een paar officiele instaties, welke van zich lieten horen, welke tegen een verbod zijn, maar bijna net zoveel, welke het verbod ondersteunen. Ik vraag me nu sterk af wat dit voor een invloed gaan uitoefenen, samen met de 90% andere reacties van liefhebbers welke tegen een verbod zijn. Tevens zie ik veel reacties, welke zich enkel tegen het verbod uitspreken en vaak een reactie uit emotie hebben geschreven en zie ik enkele reacties welke daadwerkelijk nuchtere onderbouwing hebben gebruikt.

Iemand die wat meer inzicht in dit wereldje heeft, wat de invloed van reacties op een voorstel zijn?

Heb ergens gelezen dat het kabinet gaat uitzoeken welke wetsvoorstellen wél en niet noodzakelijk genoeg zijn om dit jaar nog door te voeren. Kan dus maarzo zijn dat het deelverbod, ook F3 dus, nog een jaar wordt uitgesteld. Geeft ons (lees: liefhebbers, federatie, BPN, enz.) mogelijk nog de tijd om een tegenoffensief te brengen, wat ze af kan doen zien van het verbod, desnoods minder te verbieden producten.
Ik zie het liefst geen enkel product verboden worden, maar als ik dan toch moet kiezen, dan enkel de bulk single shots (waar de jeugd vaak mee stunt) en kleine (minder dan 20 gram) vuurpijlen. Van die weet ik uit de praktijk dat ze inderdaad soms onbetrouwbaar kunnen zijn, ook al worden ze uit een goede lanceerbasis afgeschoten. Van alle grotere pijlen heb ik nog nooit een onbetroubare gehad.

Uit betrouwbare bronnen vernomen: Vuurpijlen definitief verboden, F2 singleshots ook. F3 singleshots mogen blijven de komende jaren. Overheid en vuurwerkbranche hebben deal bereikt. Elk jaar nieuwe evaluatie.

Uit betrouwbare bronnen vernomen: Vuurpijlen definitief verboden, F2 singleshots ook. F3 singleshots mogen blijven de komende jaren. Overheid en vuurwerkbranche hebben deal bereikt. Elk jaar nieuwe evaluatie.

Hier teken ik voor.. Al blijft het jammer dat de pijlen dan definitief verboden zijn en blijven

Bron?

holy shit dat is echt heel goed nieuws!
F2 singleshots haal ik wel uit België dan

Volgens mij is dit niet de eerste keer dat je wat onzinnigs zei en dan zegt dat het uit betrouwbare bronnen komt, ik neem het met een berg zout

Bericht gerapporteerd, gewoon dikke bullshit. Betrouwbare bron, je dikke duim zeker?

Back
Bovenaan