Mensen die tegen vuurwerk zijn

Mijn ouders deden nooit zo moeilijk, mijn vader vindt het juist leuk.
Al was "vroeger" het budget wel erg krap... 25 gulden :wink:
Maar vooruit, voor een 9 jarig ventje was dat heeeel wat.

Toen ik wat jaartjes later meer budget had, reed mijn moeder met mij de winkels langs.
Opzoek natuurlijk naar de koopjes, dus we zagen minstens 3 à 4 winkels op zo'n dag haha.
Meestal veel knal en weinig sier, want sier hadden ze in de buurt altijd voldoende.

Tegenwoordig smeken m'n ouders bijna of ik nog weer eens oud & nieuw bij hun kom vieren :)
Ze horen elk jaar betere verhalen, en vooral m'n pa vindt dat prachtig.
Misschien maar eens een bezoekje brengen dus.

Mijn ouders hebben er eigenlijk nooit echt moeilijk over gedaan. Ik mocht bijvoorbeeld eerder strijkers afsteken dan kanonslagen!(ik weet het heel raar) Dat ik illegaal vuurwerk heb komt door me vader dus daar kunnen ze niks op tegen hebben(hebben ze ook niet). Mijn moeder doet wel eens een beetje lastig over het geld wat ik eraan uitbesteed, me vader vind het allemaal wel best. Alleen als er op 29 december al het vuurwerk bij elkaar ligt en 1/3 van de huiskamer vol met vuurwerk ligt zeggen ze: je bent gek dat je zoveel vuurwerk hebt, volgende jaar wel iets minder he!, zonde van het geld. Dat soort dingen zeggen ze dan ik kan me voorstellen dat dit voor sommige bekend in de oren klinkt.
Maar ik vind dat ik niet te klagen heb als ik sommige verhalen hier lees!

Jupilerfreak: (http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?t=10513)

Ik neem aan dat hier wel wat ouders zitten of mensen die er aan denken om kinderen te nemen. Ik vraag mij dan ook af vanaf welke leeftijd je het verantwoord zou vinden om vuurwerk te kopen voor een kind/jongere. Als je kinderen nog klein zijn, pas je je eigen aanschaf van vuurwerk dan ook aan aan de wensen van de kinderen?

Ik ben benieuwd

Als ik later kinderen heb dan zou ik het geweldig vinden als ze ook erg van deze leuke traditie hielden. Alleen hoop ik dat het dan nog legaal is toegestaan hier in Nederland. Als dat allemaal zo is dan zal ik hun wel regels geven want het moet leuk zijn, en vooral veilig. Vanaf Groep 8 zou ik hun vuurwerk laten afsteken (dan alleen legaal uit Nederland). Alleen is er wel altijd een maximaal aan budget. Verder zou ik ze geheel vrij laten op hun 16de, dat zou ik alleen letten op de veiligheid, als dat allemaal goed gaat voor hem en vooral de omstanders, dan zal ik het wel goedkeuren.

Ik ben ook benieuw naar de meningen van anderen. :bye:

ben nog jong maar mijn kinderen zouden vanaf hun 12e mogen afsteken. Zo kun je ze het beste op de veiligheid wijzen en zijn ze oud en wijs genoeg om verstandig met vuurwerk om te gaan. Het budget hoeft uiteraard niet torens hoog te liggen maar zal ze zeker helpen een leuke collectie op te bouwen :P vanaf hun 16e moeten ze zelf maar kijken wat ze doen. Zolang ze maar veilig en juist omgaan met het vuurwerk. Illegaal... van hun 16e vast wel xD

In mei gaan we naar Belgie opvakantie. We zitten 18 minuten rijden van Olen af. Ik wil als vuurwerkfreak graag effe langs, en wil voor ongeveer 65 euro besteden ofzo. hoe krijg ik dit voor elkaar?!:p?! ik ben 14. wat denken jullie... ?

zouden ouders dit toelaten? (ik weet het, het ligt aan wat voor ouders maar toch)

We kopen altijd vuurwerk. mn pa besteed dan ook wat. Toch betwijfel ik of het wel mag... het is illegaal en het is nog maar mei..

hebben jullie nog tips:p??

Ben je geweest? :)

Ik neem aan dat hier wel wat ouders zitten of mensen die er aan denken om kinderen te nemen. Ik vraag mij dan ook af vanaf welke leeftijd je het verantwoord zou vinden om vuurwerk te kopen voor een kind/jongere. Als je kinderen nog klein zijn, pas je je eigen aanschaf van vuurwerk dan ook aan aan de wensen van de kinderen?

Ik ben benieuwd

Mijn zoon is nu 11 en stak zijn eerste "echte" vuurwerk af afgelopen oud en nieuw. Dit was een Comet Box van Original, door mij in 5 projectjes samengesteld. Hij stak dit onder mijn toezicht, met aansteeklont en omstaanders op voldoende afstand, af!. Ik leer hem al heel vroeg de gevaren en risico's herkennen en inschatten. Hij is nu al net zo'n freak als zijn vader! :p
Daarom dat ik hem nooit helemaal alleen naar het vuurwerk toe laat gaan...ik hou hem altijd wel ergens vast aan zijn jas of zo zodat ik op tijd kan ingrijpen als er toch iets zou fout gaan! :wink:

ik heb gescheide ouders en woon bij me ma en die vind het wel goed en ik afgelope jaar naar belg geweest 250 euro illegaal 200 legaal me moeder vond het niet erg maar me vader weet niet eens dat ik illegaal heb hij denkt dat ik het enige 12 strijkers heb nou niet dus pa

ik heb gescheide ouders en woon bij me ma en die vind het wel goed en ik afgelope jaar naar belg geweest 250 euro illegaal 200 legaal me moeder vond het niet erg maar me vader weet niet eens dat ik illegaal heb hij denkt dat ik het enige 12 strijkers heb nou niet dus pa

Ooit gehoord van leestekens?

Ik was van de leeftijd 5 jaar altijd al gefasineerd door vuurwerk. Haha. Nu besteed ik ieder jaar wel een behoorlijk bedrag er aan.

Ik begon op m'n achtste al met stoken:shocked: Wel gewoon met allemaal klein greut maar het was toch wat:rolleyes:

Laatst bewerkt:
hier ook
mam:illegaal vuurwerk komt er niet in.
pap ik zal eens kijken of ik wat vuurwerk kan regelen,dat nederlandse spul is troep

Dat komt heel bekend voor alleen me moeder vind her best en wil er niks van weten.(en je hoort altijd: Zonde van je geld!) En ja me vader die vind het allemaal wel best zolang ik maar veilig stook! :D

wat me ouders van vuurwerk vinden? :-P
Als klein ventje zat ik weken te wachten op vuurwerkfolders, en daarna kon ik niet meer slapen omdat ik lijstjes aan het maken was :-P daarom verstopte me moeder soms eerst die lijstjes, maar ik vond ze toch wel. Ze betaalden altijd mijn vuurwerk, kreeg altijd eurootje of 40,- + 1 grote cake die me pa ook elk jaar betaalde.
Paar jaar later wou ik illegaal, had het jaar doorvoor namelijk wat corsairs gekregen van iemand. dus ik me vader gevraagd of hij naar belgie wou rijden. Dat wou hij wel, en Pyro023 (fora) ging met ons mee, want hij was ook al een freakje.
Wij half ontwetend als we zijn gingen naar de winkels: knalgoed, vuurwerk-kiosk en Dolfijn :-P geen flauw idee dat er mooiere zitten.:-P dit was vroeg in Maart btw. Later in het jaar was het al weer op, dus gingen we nog een keer, maar toen naar Alpeco met kvk.
De jaren die erop volgen zijn beetje hetzelfde, elk jaar 3 tripjes (duitsland en belgie), en veel mooier spul haal ik uit de handel.
Me ouders vonden het eerst niet zo heel leuk meer. Maar me vader begon het leuk te vinden, zijn intussen in 2008 en 2009 naar Fallas geweest (me vader, een vriend van me, en ik). En hij betaald nog steeds veel geld aan mijn vuurwerk, dus word het elk jaar mooier :D
Heb me vader omgekregen, vroeger vond ie het altijd zonde van het geld, maar intussen zegt ie: hoe groter hoe mooier :-P

Ik heb nooit problemen gehad met mijn ouders over vuurwerk.:)
Van mijn 11e t/m 15e mocht ik altijd voor 100 gulden/euro uitkiezen:D. wat een best groot bedrag is om zo te krijgen.
Mijn vader vond het vuurwerk ook wel leuk hij had dan ook elk jaar een 100.000 rol wat ik helemaal geweldig vond.

Toen mijn opa & oma overleden waren kreeg mijn moeder een bak met geld van de erfenis toen had ze voor maar liefst 268 gulden (ja dat vergeet ik niet meer:p) vuurwerk gehaald (wisseling 1999-2000), en niet alleen knal maar echt grote potten :shocked: dat was voor mij toen helemaal geweldig ik ben 3 dagen aan het in en uitpakken geweest met die doos vol vuurwerk :p.

Toen ik 14 was had ik mijn eerste nitraten. Illegaal vuurwerk deden ze nooit echt moeilijk over, mijn vader al helemaal niet hij was immers zelf net zo fout. Hij liep op een avond naar de buurman met een nitraat van mij en zegt van moet je is meekomen dit is veel beter dan die rotjes, stond die samen met de buurman nitraten af te steken :p. mijn moeder zei altijd alleen "kijk je wel uit" :rolleyes:.

Toen ik 15 was gingen mijn ouders uit elkaar en dit veranderde een heleboel. dat jaar heb ik nog wel geld gekregen om vuurwerk te halen. daarna ben ik bij mijn moeder gaan wonen en ik zie mijn vader nog maar af en toe (6x per jaar ofzo). hij hoeft niks meer vuurwerk af te weten helaas :mad:. sterker nog bij de 0:00 stand ligt hij al een uur te slapen :p.
Mijn moeder heeft er nooit veel om gegeven, ernaar kijken vond ze leuk en erg mooi. Maar meer dan die 268 euro heeft ze er nooit aan uitgegeven :p.

Toen heb ik 2 jaar achter elkaar een wens van mij kunnen vervullen en ben in een vuurwerkwinkel gaan werken. dit vonden ze ook prima.:D

zelf geef ik nu 600 tot 900 euro uit aan vuurwerk, mijn vader en moeder zeggen er niks van behalve dat het zonde is van me geld en "als je gepakt word kom ik je niet bezoeken" :p ook mijn stiefpa & stiefma geven er niks aan uit ze vind het mooi om naar te kijken meer niet.

Gelukkig heb ik sinds mijn ouders uit elkaar waren en we zijn verhuisd een aantal vrienden die allemaal helemaal gek zijn vuurwerk, zo staan we altijd op de 31ste met een stuk of 8 freaks en 7 "kijkers" te stoken :D:D

Opzich heb ik wel relaxte ouder ookal is er de laatse paar jaar heel wat veranderd..negatief en ook positief. :wink:

Laatst bewerkt:
hahaha wat mooi, echt zo'n nostalgie topic :yes:

Mijn pa stond vroeger schreeuwend en gillend van plezier in de achtertuin met levensgrote blokken en buizen, kan ik me nog goed herinneren, ik vond het als kereltje van 5 al prachtig.

Toen kon ik altijd gewoon al letterlijk de nacht voor oud & Nieuw niet slapen. Mischien kennen julie het nog wel, dat je dan gewoon moest "slapen" en dat je ouders je dan om 00:00 uur "wakker" maakte? En dat je dan gewoon die hele avond stiekum in je dekentje bij het raam zat, naar buiten kijken naar het vuurwerk van anderen! :D hahaha, super was dat eigenlijk!

En dan, toen ik 7 werd kreeg ik mijn eerste eigen pakketje, je weet het wel, bamboo crackertjes, grondbloemen, die goede nog, die gewoon een meter omhoog vlogen en meerdere kleuren hadden, enz enz, en daar was ik dan heel serieus mee in de weer, ik droeg nog net geen helm en m'n pyrotorch hahaha!
"papa kijk, mama kijk, moet je zien.. pang" hahaha

Door die jaren heen ben ik alsmaar meer en meer gaan kopen, op een gegeven moment had ik het niet meer in de hand, als kereltje van 14 al een bedrag van 350 tot 500 er aan besteden, (wat toen ekt véél was, allemaal van dat kleine grut) en al stiekum met de trein met iemand mee naar baarle :D

Om nog maar te zwijgen over het feit dat dát bedrag nu al drie keer verdubbeld is, en de trips met de trein zijn vervangen voor trips naar andere verre landen, buiten europa:D (Hoewel ik olen, en baarle vooral nog helemaal super vind, gewoon omdat het daar zo gezellig is, de geur van vers flash, en gezellige mensen in, en om de winkels, prachtig toch!:) )

Ja ja, ik heb het wel getroffen met m'n ouders, op gebied van alles dat gevaarlijk kan zijn. In plaats van te zeggen dat ik het niet mocht, hebben ze mij altijd geleerd hoe je het wél moet doen, want we bleven toch kinderen he, en die luisteren niet altijd :devil:

leuk topic man!

:bye:

Spookje

Laatst bewerkt:
ik ben nou 12 en wil elk jaar rond de 100 euro illegaal dn al die andere dingen daar doen ze dan natuurlijk weer moeilijk over hoe vaak zal ik wel niet gehoord hebben je moet naar een afkickliniek voor vw ltr

Mijn ouders doen er niet moeilijk over, als ik het zelf betaal en er voorzichtig mee doe, rijden ze best vaak mee naar Baarle, ik mag alleen nog niet voor Juni vuurwerk kopen. :)

Mijn ouders doen er ook niet moeilijk over:D Me vader is zelf vw-freak dus dat zit wel mee:cool: Krijg altijd wel wat geld voor vuurwerk van hem en hij regelt dan ook nog vuurwerk voor me:) Maarja wordt wel met het jaar minder (hij wordt oud).

En ik herken dat ook dat de bedragen steeds hoger worden:shocked: Op me 12e gaf ik zo'n 60/80 euro uit en een jaar later toen ik 13 was werd het verhoogd naar 350/400. Best veel geld eigenlijk, maar zolang ik het mooi vind geeft ik het gewoon uit. Nu ben ik 15 en is kijken wat ik dit jaar kan kopen, me cash meter staat al gunstig dus:)

ik ben nou 12 en wil elk jaar rond de 100 euro illegaal dn al die andere dingen daar doen ze dan natuurlijk weer moeilijk over hoe vaak zal ik wel niet gehoord hebben je moet naar een afkickliniek voor vw ltr

Dat is normaal en het groeit alleen maar meer, dus laat ze alvast maar naar een kliniek bellen:wink::p
Bij mij thuis was het nooit van 'je bent verslaaft.' Het was meer van 'voor 60 euro kun je ook een mooi spelletje kopen'
Gelukkig houd ik voortaan mijn rekeningen bij:cool:

Back
Bovenaan