Cameo
VWC lid
Mijn ouders lieten mij altijd zelf beslissen wat ik mijn geld deed. Natuurlijk moest ik aanhoren "hoe zonde" het is, maar de keus bleef aan mezelf. Mijn vader ging steevast mee om te kopen en als ik tekort kwam legde hij het verschil belangeloos bij. En heel soms legde hij meer bij dan ik initieel wou uitgeven. Hela andere bedragen dan nu uiteraard. Begin jaren 80 kocht men gemiddeld voor 25 gulden (12 euro) aan vuurwerk. Een gemiddelde liefhebber kocht dan voor 60 tot 100 gulden (27 tot 45 euro)ongeveer.
Wel was mijn vader sterk voorstander van NL gekeurd vuurwerk. Strijkers en dergelijke zag hij mij liever niet mee in de weer (maar ik had ze wel, via via). Het afsteken van vuurwerk liet hij volledig aan mij, ook als dat voortijdig was. Letterlijk zei hij;"Maar als je een boete krijgt moet je ook niet gaan klagen bij me. Eigen schuld.".
Ik heb zelf 4 kinderen, waarvan 1 jochie met potentieel het vuurwerkgen
Hoe ik daar straks mee om ga weet ik nog niet precies. Wel mag duidelijk zijn dat ik ze zal beschermen tot in het uiterste om te voorkomen dat ze letsel oplopen (of toedoen) door vuurwerk. Van jongs af aan laten zien "hoe het hoort" helpt gewoon beter dan verbieden. Mijn oudste dochter (9) mag inmiddels met oudjaar van mij zelf een aantal kleine vuurwerkjes aansteken en dat doet ze keurig. Ik geef haar dan zo'n Duits aansteekstokje, waarmee ze met gestrekte arm een bijtje of een fonteintje ontsteekt. Uiteraard hou ik e.e.a. dan scherp in de gaten. Eigenlijk hoef ik nooit in te grijpen.
Maar wat doe ik als mijn zoon de behoefte ontwikkeld om zelf te gaan shoppen? Het liefst doe ik het dan samen met hem. Als ie slim is neemt ie me mee, want ik hanteer hetzelfde principe als mijn pa. Het lijkt me super om als vader/zoon met oudjaar lekker op de juiste manier te kunnen stoken. En als ie wat ouder is en zelf vuurwerk mag kopen zal ik 'm proberen te adviseren. Tot zover de theorie, straks de praktijk ...
Cameo
Wel was mijn vader sterk voorstander van NL gekeurd vuurwerk. Strijkers en dergelijke zag hij mij liever niet mee in de weer (maar ik had ze wel, via via). Het afsteken van vuurwerk liet hij volledig aan mij, ook als dat voortijdig was. Letterlijk zei hij;"Maar als je een boete krijgt moet je ook niet gaan klagen bij me. Eigen schuld.".
Ik heb zelf 4 kinderen, waarvan 1 jochie met potentieel het vuurwerkgen

Maar wat doe ik als mijn zoon de behoefte ontwikkeld om zelf te gaan shoppen? Het liefst doe ik het dan samen met hem. Als ie slim is neemt ie me mee, want ik hanteer hetzelfde principe als mijn pa. Het lijkt me super om als vader/zoon met oudjaar lekker op de juiste manier te kunnen stoken. En als ie wat ouder is en zelf vuurwerk mag kopen zal ik 'm proberen te adviseren. Tot zover de theorie, straks de praktijk ...
Cameo