Mensen die tegen vuurwerk zijn

Mijn ouders lieten mij altijd zelf beslissen wat ik mijn geld deed. Natuurlijk moest ik aanhoren "hoe zonde" het is, maar de keus bleef aan mezelf. Mijn vader ging steevast mee om te kopen en als ik tekort kwam legde hij het verschil belangeloos bij. En heel soms legde hij meer bij dan ik initieel wou uitgeven. Hela andere bedragen dan nu uiteraard. Begin jaren 80 kocht men gemiddeld voor 25 gulden (12 euro) aan vuurwerk. Een gemiddelde liefhebber kocht dan voor 60 tot 100 gulden (27 tot 45 euro)ongeveer.

Wel was mijn vader sterk voorstander van NL gekeurd vuurwerk. Strijkers en dergelijke zag hij mij liever niet mee in de weer (maar ik had ze wel, via via). Het afsteken van vuurwerk liet hij volledig aan mij, ook als dat voortijdig was. Letterlijk zei hij;"Maar als je een boete krijgt moet je ook niet gaan klagen bij me. Eigen schuld.".

Ik heb zelf 4 kinderen, waarvan 1 jochie met potentieel het vuurwerkgen :D Hoe ik daar straks mee om ga weet ik nog niet precies. Wel mag duidelijk zijn dat ik ze zal beschermen tot in het uiterste om te voorkomen dat ze letsel oplopen (of toedoen) door vuurwerk. Van jongs af aan laten zien "hoe het hoort" helpt gewoon beter dan verbieden. Mijn oudste dochter (9) mag inmiddels met oudjaar van mij zelf een aantal kleine vuurwerkjes aansteken en dat doet ze keurig. Ik geef haar dan zo'n Duits aansteekstokje, waarmee ze met gestrekte arm een bijtje of een fonteintje ontsteekt. Uiteraard hou ik e.e.a. dan scherp in de gaten. Eigenlijk hoef ik nooit in te grijpen.

Maar wat doe ik als mijn zoon de behoefte ontwikkeld om zelf te gaan shoppen? Het liefst doe ik het dan samen met hem. Als ie slim is neemt ie me mee, want ik hanteer hetzelfde principe als mijn pa. Het lijkt me super om als vader/zoon met oudjaar lekker op de juiste manier te kunnen stoken. En als ie wat ouder is en zelf vuurwerk mag kopen zal ik 'm proberen te adviseren. Tot zover de theorie, straks de praktijk ...

Cameo

Pff weet niet eens waar ik moet beginnen,mijn ouders vinden er namelijk helemaal niks goeds aan.

Mijn eerste vuurwerk herinnering is dat ik als vier jarige geobseddeerd achter te ramen sta te kijken hoe mijn vader een morning glory afsteekt.
Daarna een poosje rustig geweest,wel altijd heel erg zenuwachtig e.d met oud en nieuw maar verder niets.
Vanaf me tiende begon het echt een verslaving te worden.
Altijd de krantjes 400 keer doorbladeren met je zaklamp erbij als je 's avonds in bed lag,en elke keer een nieuw lijstje samenstellen met je rekenmachine ernaast:P
Vanaf toen begon het gezeur een beetje:''je gaat hier echt geen 300 van halen!,wat moet je nou met 500 van deze?''
Daarna 3 a 4 jaar dat verhaal gehad totdat het natuurlijk groter en zwaarder moest.
Na een dikke poos zeuren mocht ik in 2005 van mijn ouders met bloodyfrits en zijn pa mee naar belgie van mijn ouders.
Daar achteraf gezien alleen maar miskopen gedaan(25xpirat,15xwidowmaker,10xtt e.d)maar op dat moment voelde je je de koning te rijk.
Toen ik thuis kwam met 2 of 3 tasjes vol begon het gezeur alweer:''ooh,wat veel,dit waren niet de afspraken bla bla''
Daarna 2 jaar niet meer naar belgie geweest en een beetje op eigen houtje achter de rug van mijn ouders om zo veel mogelijk proberen te regelen via de handel in nederland.
Dit ging een poosje goed totdat ik weer een keer naar duitsland was gegaan met een vriend van me en zijn vader.
Die vader had mijn ouders gebeld,me ouders pissed enzo,moest een deel afstaan aan me ouders(wat ze overigens verkocht hebben aan de zoon van de schoonmaakster:P)
Nu eindelijk na jaren van vuurwerkgezeur ziet mijn vader eindelijk in dat de verslaving niet te stoppen is en heeft hij me zelfs naar belgie gereden een week terug.(Jaja,dat is heel wat)
Mijn moeder is nog steeds 100 procent anti en zeurt wekelijks nog over dat ik het toch niet in huis heb opgeslagen,want als het huis afbrand vergoedt de verzekering niks.
Snap het aan de ene kant wel van mijn moeder gezien haar baan,en ze niet met dit soort dingen geassocieerd wil worden,maar voor een freak is het gewoon mateloos iritant om die behoefte te hebben die niet echt bevredigd kan worden(klinkt leuk:P)
Nouja,ik hoop elk jaar weer dat het beter wordt en dit lijkt eindelijk een beetje het geval te zijn.
Maarja,mocht het niet zo zijn zit 3 kwart van de rit erop,nog 2 jaar en ik ben hopelijk uit huis.

Laatst bewerkt:
Maar wat doe ik als mijn zoon de behoefte ontwikkeld om zelf te gaan shoppen? Het liefst doe ik het dan samen met hem. Als ie slim is neemt ie me mee, want ik hanteer hetzelfde principe als mijn pa. Het lijkt me super om als vader/zoon met oudjaar lekker op de juiste manier te kunnen stoken. En als ie wat ouder is en zelf vuurwerk mag kopen zal ik 'm proberen te adviseren. Tot zover de theorie, straks de praktijk ...

Cameo

door te verbieden word het spannend, dat was (voor mij ) de kick. het mocht niet dus het was leuk. ik denk dat ik inderdaad zo iets in de hand zou werken door het tot op zekere hoogte toe te laten. je weet dan ook iets zekerder dat ze geen rare dingen gaan doen. (lijkt mij)

Mijn ouders vinden het geen enkel probleem..
Zij zegt is zonde van je geld..
EN DAT ROKEN DAN??!!

haha dan mag het weer meer worden..
dit jaar wordt het bezuinigen want moet ook nog een nieuwe auto (in de prak gereden)

Maar zowieso rond de 150-200

Maarja.. het blijft een hobby. en zoals meerderen zeggen dat kost geldt!
ik heb nog meer hobbys maar die zijn gevaarlijker als vuurwerk (moterrijden, stunt rijden. enz.)

Mijn kinderen die zijn helemaal gek van vuurwerk. mooi. maar ze moeten wel uitkijken!

Mijn ouders houden allebij niet van vuurwerk, ze vinden het gevaarlijk en geldverspilling.
Toen ik 10 jaar was begon mijn passie van vuurwerk echt. Ik verzamelde alle krantjes en las er zo`n 6 uur per dag in, daarnaast dacht ik het hele jaar aan vuurwerk en keek ik op internet welke producten er waren. Dat jaar kocht ik voor slechts 100 euro.
Het volgende jaar liepen mijn ouders weer te zeuren als ik het over vuurwerk had. Echt weken lang kon ik niet slapen van de zenuwen voor oud en nieuw. Steeds weer naar de winkel een foldertje halen. Met grote irritatie van mijn ouders kocht ik voor 180 euro sierpotten en vuurpijlen. Mijn ouders wilde NIET dat ik rotjes (kleibommentjes)kocht: daar zouden mijn vingers van erafknallen.
Met 12 jaar was ik het hele jaar door bezig met vuurwerk en ik ging voor het eerst rotjes en klein spul kopen om dat op straat af te steken. Natuurlijk dat mijn ouders het niet zagen!! Om 12 uur ging ik dat jaar flink stoken, maar mijn vader weigerde ook maar 1 lontje aan te steken en mijn moeder riep:"NIET met je hoofd er boven!!!!, NIET dat aansteeklont in je vuurwerktas gooien!!!!, PAS OP voor je VINGERS!!!".
Het volgende jaar kwam ik bij mijn ouders vragen of ze mee gingen om bij Zena iets te kopen, ik zei niet dat het illegaal was en ze zeiden dat ik dan geen vuurwerk ook nog bij de lokale dealer mag kopen. Ik had toen bijelkaar (toch naar de lokale dealer gegaan) voor 350 euro gekocht, afgelopen jaar was het echt gekheid: mijn ouders zeiden dat ik het allemaal maar zelf mag weten en dat ze zich er niet meer mee bemoeien.
Vorige jaar ben ik de tel kwijt geraakt: ik ben bij 9 dealers geweest en een kamer vol vuurwerk (waar mijn vader compleet gefrustreerd door raakt!!)

Sow, Sow. Jij hebt het wel voor elkaar hoor, 12 jaar en dan voor 350 euro vuurwerk kopen. Dit afgelopen jaar was je de tel kwijt geraakt, en je kamer vol vuurwerk, sorry maar het begint haast onrealisties te worden.
Collectie foto's?

En je moeder heeft toch ook groot gelijk, je moet je hooft er ook niet boven houden, en een aansteeklont in je tas gooien. En je moet al helemaal op je vingers letten.

En toen je 10 jaar was voor "slechts" 100 euro, nou 5 jaar geleden toen ik 10 was vond ik 100 euro toch nog wel een aardig bedrag hoor :rolleyes:

oa, en erg logies dat je wel sierpotten en vuurpijlen mag en geen rotjes, omdat dat te gevaarlijk is.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat je blij mag zijn met €100,- op 10 jarige leeftijd. Waar gaat het in godsnaam heen?:frusty:
Toen ik 10 jaar was, was ik blij met een grand prix pakketje of een pijlen pakketje ala ninja 2. Die koters van tegenwoordig worden steeds hebberiger.
En op je 12e €350,-:shocked:
Ik verwacht dat ik dat bedrag dit jaar pas overschrijd. (lees Denjo= 18 jaar)

Idd ik bedoel maar ik hoop dit jaar voor 110 euro te kunnen kopen en dan ben ik 14 jaar.. maar ik ben er wel heel blij mee als het mag en lukt

Mijn ouders laten bijna alles toe, maar toch is dat het beste voor je.
Je weet wat je kan, en wanneer je moet stoppen, zo krijg je toch een keer door dat het allemaal duur is, voor het geld kan je veel andere leuken dingen doen. maarja daar kom je meestal na oudjaar pas achter haha. Het blijft een hobby, maar het staat bij mij niet meer op nummer 1. :rolleyes:

Je weet wat je kan, en wanneer je moet stoppen, zo krijg je toch een keer door dat het allemaal duur is, voor het geld kan je veel andere leuken dingen doen. maarja daar kom je meestal na oudjaar pas achter haha. Het blijft een hobby, maar het staat bij mij niet meer op nummer 1. :rolleyes:

Nee BMX'n he!:p

Gelukkig heb ik het ook getroffen met mijn ouders:)
Behalve dat ik elk jaar 500x moet aanhoren dat ik gestoord ben etc:P hebben ze nergens problemen mee.
Koop zelf jaarlijks voor zo'n 600euro vuurwerk, waarvan mijn vader er 100 betaald, en niets afsteekt:P

De buurt en de familie vind het alleen maar prachtig. Iedereen komt hier naartoe om mee te kunnen kijken.
Mijn vrienden verklaren me ook allemaal voor gek, maar ook zij vinden het wel leuk allemaal:P

Heb het dus best wel getroffen hier:P

Sow, Sow. Jij hebt het wel voor elkaar hoor, 12 jaar en dan voor 350 euro vuurwerk kopen. Dit afgelopen jaar was je de tel kwijt geraakt, en je kamer vol vuurwerk, sorry maar het begint haast onrealisties te worden.
Collectie foto's?

En je moeder heeft toch ook groot gelijk, je moet je hooft er ook niet boven houden, en een aansteeklont in je tas gooien. En je moet al helemaal op je vingers letten.

En toen je 10 jaar was voor "slechts" 100 euro, nou 5 jaar geleden toen ik 10 was vond ik 100 euro toch nog wel een aardig bedrag hoor :rolleyes:

oa, en erg logies dat je wel sierpotten en vuurpijlen mag en geen rotjes, omdat dat te gevaarlijk is.

Ik post ten eerste geen collectiefoto`s, aangezien ik geen bewijsmateriaal wil posten, zelfs niet van legaal vuurwerk.
En ik ben lang zo gek niet dat ik mijn hoofd boven het vuurwerk houd:frusty:, mijn knallers te lang vasthoud en dan al helemaal mijn lonten in mijn tas vol vuurwerk gooi:bonk:. Ik ben altijd heel erg vorzichtig met vuurwerk, dus wat mijn moeder zegt is allemaal overdadig. En waarom onrealistisch?? Ik zou echt niet op een forum gaan opscheppen hoeveel vuurwerk ik wel niet heb!! Nee, ik vertel gewoon over het vuurwerk van de afgelopen jaarwisselingen en hoe mijn ouders er over denken. En omdat ik echt alle effecten in mijn show wil hebben (o.a. peony, willow, crackling en veel kleuren, knallen, cakes, pijlen en fonteinen) is 100 euro zeker niet genoeg. En waarom zou ik alles wat ik uitgeef bijhouden en tellen?? Met de bedragen krijg ik toch wel problemen, het gaat er toch om dat ik mooi vuurwerk heb om het nieuwe jaar goed binnen te knallen!!
En ik weet ook wel dat een 500 grammer gevaarlijker is dan een flutkleirotje:)

Ik vind dat je blij mag zijn met €100,- op 10 jarige leeftijd. Waar gaat het in godsnaam heen?:frusty:
Toen ik 10 jaar was, was ik blij met een grand prix pakketje of een pijlen pakketje ala ninja 2. Die koters van tegenwoordig worden steeds hebberiger.
En op je 12e €350,-:shocked:
Ik verwacht dat ik dat bedrag dit jaar pas overschrijd. (lees Denjo= 18 jaar)

-dubbelpost, mag verwijderd worden-

Ouders bedoelen het ook altijd goed. En als je er iets te lang over nadenkt is het ook soms best wel zonde van het geld.

Als ik op 1 of 2 januari wakker word denk ik wel van dit was iets te veel van het goede, volgend jaar maar eens minderen. :angry:

Maarja je weet wel hoe dat gaat. :p Als het zo richting september begint te lopen liggen de lijsten alweer klaar. :D

Ik post ten eerste geen collectiefoto`s, aangezien ik geen bewijsmateriaal wil posten, zelfs niet van legaal vuurwerk.
En ik ben lang zo gek niet dat ik mijn hoofd boven het vuurwerk houd:frusty:, mijn knallers te lang vasthoud en dan al helemaal mijn lonten in mijn tas vol vuurwerk gooi:bonk:. Ik ben altijd heel erg vorzichtig met vuurwerk, dus wat mijn moeder zegt is allemaal overdadig. En waarom onrealistisch?? Ik zou echt niet op een forum gaan opscheppen hoeveel vuurwerk ik wel niet heb!! Nee, ik vertel gewoon over het vuurwerk van de afgelopen jaarwisselingen en hoe mijn ouders er over denken. En omdat ik echt alle effecten in mijn show wil hebben (o.a. peony, willow, crackling en veel kleuren, knallen, cakes, pijlen en fonteinen) is 100 euro zeker niet genoeg. En waarom zou ik alles wat ik uitgeef bijhouden en tellen?? Met de bedragen krijg ik toch wel problemen, het gaat er toch om dat ik mooi vuurwerk heb om het nieuwe jaar goed binnen te knallen!!
En ik weet ook wel dat een 500 grammer gevaarlijker is dan een flutkleirotje:)

Haha, echt alle effecten? Dat kom jij wel erg ver met peony, willow, crackling en veel kleuren, ooit al eens in het effecten database gekeken?

En aan een foto van legaal vuurwerk, -hoe veel dan ook- is niks illegaals aan hoor :rolleyes:

Back
Bovenaan