Vanaf 2011 mag een verkooppunt 25 kg per persoon (Per Keer) uitgeven.
]Dus ook al koop je 10 keer wat,
het verkooppunt mag je maximaal 25 kg bruto meegeven.
Ook veranderen vanaf 2011 de opslagvoorwaarden voor de verkooppunten in positieve zin.
Maar dat is voor jullie niet van belang.
Wat het thuishouden van vuurwerk betreft, stel je hebt 4 broers die volgend jaar ook 25 kg halen en jij ook en je viert oud en nieuw samen dan heb je dus in totaal 5x 25 kg = 125 kg thuis liggen. Wettelijk gezien moet je dan een opslag hebben.
Aangezien dit niet haalbaar is , gedoogd men het op de laatste 3 dagen van het jaar dat er vuurwerk in huis ligt. Voor diegene die zegt ja, maar, . . . .het volgende,
de wet is hier niet echt duidelijk over, vandaar het gedogen.
Let wel op dat een gedoogregel voor de rechtbank anders kan uipakken dan je denk als je er mee geconfroteerd wordt.
Ook het hele jaar thuis hebben van vuurwerk is een wazige regel.
Heb je een paar kg thuisliggen in bv. juni dan zal niemand daar moeilijk overdoen
Stel je hebt 2x 25 kg = 50 kg gekocht en je bent ziek zodat je de fik er niet in kan steken oudjaarsnacht.
Mooi balen natuurlijk maar afgezien daarvan wat nu??
Bewaren dan maar? officieel val je dan buiten de gedoogregeling van de laatste 3 dagen van het jaar en voor de wet ben je dan wel mooi in overtreding omdat je geen passende opslag hebt. Je vuurwerk zou in het ergste geval dan in beslag kunnen worden genomen , met een rechtzaak of boete( die jij natuurlijk aanvecht, want je bent het er niet mee eens )tot gevolg.
Hier komt de vaagheid naar boven.De uitsprakenvan de rechtbanken verschillen hier nogal in.
De ene rechter heeft begrip voor je ziekzijn en ziet er geen kwaad in , en de andere vind je een overtreding begaan hebben in de wet opslag en een andere rechter vind wel weer wat anders.
Ik zelf vind dat als je de rest van het jaar niet ligt te klooien met vuurwerk en laat zien dat het inderdaad overmacht is door je ziek zijn er geen probleem is.
Lig je de rest van het jaar toch te klooien met vuurwerk en je wordt aangehouden en ze vinden het dan , dan vind ik het terrecht dat het in beslag word genomen.
En ik denk dat de meeste rechtbanken ook zo zullen denken.
Wat vervoer betreft in de klasse 1.4 zullen jullie nooit boven de vrijstelling komen.
Echter is voor de consument een beperkte hoeveelheid ingevoerd om te kunnen vervoeren.
Dat is de hoeveelheid die een verkooppunt uit mag geven per persoon!
Dus met 4 personen in de auto = 4x 25 kg = 100kg.
Koop je meer bv 2x 50 kg en 2x 25 kg = 150 kg met 4 personen in een auto, dan ben je in overtreding.
Loopje tegen een BV. IVW controle aan dan ga je geheid voor de bijl.
Ik heb dit een en ander snel geschreven en ik zou nog wel meer kunnen schrijven maar de tijd ontbreekt me nu.
Ik hou dit in de gaten en zal reageren als er nog vragen zijn.
Grotjes,
Harrie boem