Mag politie op 31dec. in je tas kijken?

doe gewoon een vest onder je jas aan en daar je nitraatjes enz in, en anders hopen dat ze je niet controleren ;)

doe gewoon een vest onder je jas aan en daar je nitraatjes enz in, en anders hopen dat ze je niet controleren ;)

Bij een onveilige situatie (die door de politie word aangevoeld) mogen ze ten alle tijden een vieligheidsfoullering doen, dus mocht je het in je jaszakken stoppen dan ben je alsnog niet veilig.

Hieronder mijn zienswijze en onderbouwing in het geval er door de burgemeester geen noodverordening is afgekondigd of je op heterdaad betrapt bent door iemand, anders gaat dit verhaal helaas niet op!

Je bent volgens de wet verdachte als je aan art. 27 Wetboek van Strafvordering voldoet. Dit wil zeggen dat:
"Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit"
Er moet dus sprake zijn van:
- een redelijk vermoeden van schuld (Hollende kleuring arrest)
- feiten of omstandigheden die verdacht zijn
- een strafbaar feit waarvan je veracht wordt

Een klein dingetje om te weten wat ze mogen vragen als ze je willen aanhouden:
In art. 52 Wetboek van Strafvorderings staat:
"Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd den verdachte (hierboven staat uitgelegd wanneer je volgens de wet dus verdachte bent) naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden".
Meer hoef je niet te geven en kunnen ze je ook niet verplichten want dan kun je je beroepen op je cautie (zwijgrecht). Je hoeft immers niet mee te werken aan je eigen veroordeling.

Kort samengevat: de politie mag je niet zomaar als je niet aan de vereisten van de definitie "verdachte" voldoet zomaar fouilleren. In art. 52 Wetboek van Strafvordering staat echter duidelijk dat je dan verdachte moet zijn. Ben je dit niet, dan mogen ze je dus ook niet fouilleren. Dit mag wel als ze je aanhouden op heterdaad (maar dan mag een ieder dit) of als er dus een noodverordening geldt.

Laatst bewerkt:
Bij een onveilige situatie (die door de politie word aangevoeld) mogen ze ten alle tijden een vieligheidsfoullering doen, dus mocht je het in je jaszakken stoppen dan ben je alsnog niet veilig.

Nitraten en soortgelijk vuurwerk lijkt me sowieso geen veilige situatie (wanneer je ze in je jas stopt). Stop ze gewoon in je tas, je weet dat het illegaal is en dat je fout bezig bent, dus neem dan ook de verantwoordelijkheid als je er toch voor kiest dit vuurwerk af te steken.

Laatst bewerkt:
Wat betreft doorzoeken van spullen moet je verdacht worden van een strafbaar feit. Dat is natuurlijk in sommige gevallen snel aan te voelen. Oudejaarsdag is een dag waarbij dat snel aan te voeren is. Zeker in groepsverband als er sprake is van een bepaalde groepssamenstelling.

Maar laten we nou ook gewoon even realistisch en eerlijk wezen. De kans dat ze Cameo of Sisser fouileren is gewoonweg kleiner dan iemand die 13 is en in groepen met andere jongeren rond hangt. Maar zo zal het altijd zijn in het leven. Als je ouder bent, dan staan mensen ook voor je op in de trein. Die dubbele moraal vind ik persoonlijk verwerpelijk, maar het maakt deel uit van het leven. Simpel: c'est la vie. En je doet er geen fuck tegen.

Wat betreft doorzoeken van spullen moet je verdacht worden van een strafbaar feit. Dat is natuurlijk in sommige gevallen snel aan te voelen. Oudejaarsdag is een dag waarbij dat snel aan te voeren is. Zeker in groepsverband als er sprake is van een bepaalde groepssamenstelling.

Maar laten we nou ook gewoon even realistisch en eerlijk wezen. De kans dat ze Cameo of Sisser fouileren is gewoonweg kleiner dan iemand die 13 is en in groepen met andere jongeren rond hangt. Maar zo zal het altijd zijn in het leven. Als je ouder bent, dan staan mensen ook voor je op in de trein. Die dubbele moraal vind ik persoonlijk verwerpelijk, maar het maakt deel uit van het leven. Simpel: c'est la vie. En je doet er geen fuck tegen.

Tuurlijk, een agent zal ook geneigd zijn eerder een jong iemand +/- 13j staande te houden dan iemand die een hogere leeftijd +/- 40j heeft bereikt. Mocht echter blijken dat er "geen redelijk vermoeden van schuld" is dan is het bewijs wat verkregen is (dus wellicht die pak strijkers) onrechtmatig verkregen en wordt je dus vrijgesproken. Vandaar dat ik het Hollande kleurling arrest erin heb gezet bij iemand waarvan dus het redelijk vermoeden van schuld ontbrak in zijn situatie.

Tuurlijk, een agent zal ook geneigd zijn eerder een jong iemand +/- 13j staande te houden dan iemand die een hogere leeftijd +/- 40j heeft bereikt. Mocht echter blijken dat er "geen redelijk vermoeden van schuld" is dan is het bewijs wat verkregen is (dus wellicht die pak strijkers) onrechtmatig verkregen en wordt je dus vrijgesproken. Vandaar dat ik het Hollande kleurling arrest erin heb gezet bij iemand waarvan dus het redelijk vermoeden van schuld ontbrak in zijn situatie.

Dat het bewijs onrechtmatig verkregen is pas een stap verder. Namelijk van het proces zelf. Het is maar de vraag in hoeverre de verdachte dit argument aan kan voeren met de huidige regelgeving en juridische sfeer in Nederland. Rechters hebben steeds meer de neiging in het voordeel te beslissen van agenten. Maar dat is denk ik ook van alle tijden geweest. C'est la vie.

Laatst bewerkt:
Mogen ze ook zomaar je auto doorzoeken?

Misschien dat dit onderwerp hier meer informatie over kan geven:
http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/showthread.php?t=23530

Strafoplegging bij een overtreding met betrekking tot vuurwerk valt onder de kaderwet economische delicten. Daarin staat beschreven welke bevoegdheden opsporingsambtenaren hebben met betrekking tot het doorzoeken.

Artikel 20 beschreven in Wet op Economische delicten:

Artikel 20
De opsporingsambtenaren hebben in het belang van de opsporing toegang tot elke plaats, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is.
De taak van een opsporings ambtenaar is het opsporen van het strafbare feit. Dus ja, bij verdenking mag de politie in een auto zoeken.

mogen agenten op 31 december na melding zomaar je huis binnen? ik ben dit jaar niet in het bezit van zwaar illegaal vuurwerk. Het enige wat ik heb is een mandarin mat en wat 7 bang rockets. Maar ik heb echt super vervelende buren die een rotje al te hard vinden en dus politie gaan bellen. Ik sta dan lekker buiten te stoken met legaal vuurwerk en heb dan ook geen illegaal vuurwerk bij me. Mogen ze dan zomaar in mijn huis kijken of in mijn schuur??

mogen agenten op 31 december na melding zomaar je huis binnen? ik ben dit jaar niet in het bezit van zwaar illegaal vuurwerk. Het enige wat ik heb is een mandarin mat en wat 7 bang rockets. Maar ik heb echt super vervelende buren die een rotje al te hard vinden en dus politie gaan bellen. Ik sta dan lekker buiten te stoken met legaal vuurwerk en heb dan ook geen illegaal vuurwerk bij me. Mogen ze dan zomaar in mijn huis kijken of in mijn schuur??

Nee, daar hebben ze jouw toestemming voor nodig. Ze mogen alleen in je tas/huis kijken als jij dat wilt. En ze mogen zonder jouw toestemming in je tas kijken/ je fouilleren als het gebied waar jij stookt een veiligheidsrisicogebied is. Dit passen ze soms wel eens toe bij kroegenstraten/stegen en winkelcentra.
Maar is dit niet het geval, dan moeten ze een bevel hebben van de Officier van Justitie om in je huis of tas te mogen kijken!

Nee, daar hebben ze jouw toestemming voor nodig. Ze mogen alleen in je tas/huis kijken als jij dat wilt. En ze mogen zonder jouw toestemming in je tas kijken/ je fouilleren als het gebied waar jij stookt een veiligheidsrisicogebied is. Dit passen ze soms wel eens toe bij kroegenstraten/stegen en winkelcentra.
Maar is dit niet het geval, dan moeten ze een bevel hebben van de Officier van Justitie om in je huis of tas te mogen kijken!
bedankt voor je duidelijke antwoord zo hoef ik teminste niet het hele topic door te lezen:wink:

Klopt ja wat joe zegt, als jij niet wilt dat ze in je tas kijken ivm privacy mogen ze dat niet doen of ze moeten er een bevel voor hebben :)

Maarjah, als je aangeeft dat je niet wilt dat ze in je tas kijken, maak je jezelf dan niet erg verdacht ?
vanmij mogen ze lekker kijken, ik stook toch niks illegaal :-)

Tip doe je illegale vuurwerk op de bodem van je tas of maak een soort dubbele bodem. Ze mogen namelijk niet heel je tas zonder toestemming door spitten. en als je ze erin laat kijken dan is de regel kijken doe je met je ogen en niet met je handen. En laat je dus het bovenste deel van je tas zien !!! nog een betere tip stook beter geen illegaal vuurwerk. Hoef je ook niet gespannen rond te lopen van wordt ik gepakt te ja of te nee.

Back
Bovenaan