Mag politie op 31dec. in je tas kijken?

Politie mag ten alle tijden iemand staande houden ook zonder verdenking.
Er mag door een agent ook altijd worden gefoullieerd en doorzocht. Dus ook je tas mag gewoon worden doorzocht.
Lijkt mij overigens niet meer dan normaal dat politie hiertoe is
geautorisseerd.

Word hierbij vuurwerk gevonden dan is het een belletje naar de officier en er is een huiszoekingsbevel.

Overigens geldt dan nog steeds de regel dat een ieder van ons maximaal 10kilo consumentenvuurwerk in huis mag hebben liggen (op een niet voor derden voorhanden plek). Dit kun je ook gewoon aangeven wanneer men hier naar vraagt en is niet strafbaar.

Mocht de politie hier moeilijk over doen en spreekt men van inbeslagname, nooit afstand van je consumentenvuurwerk doen, hier is namelijk niets stafbaar aan.

Laatst bewerkt:
Vorig jaar een gesprek gehad met de politie, terwijl een paar vrienden rustig verder knalde met wat belgische artikelen. Hij vond het niet erg zij hij, als je maar een rondje liep en niet te veel overlast maakte.
Hulde aan de wijk agent. ( het waren trouwens geen vlinders en nitraten maar zachter. )

Vorig jaar een gesprek gehad met de politie, terwijl een paar vrienden rustig verder knalde met wat belgische artikelen. Hij vond het niet erg zij hij, als je maar een rondje liep en niet te veel overlast maakte.
Hulde aan de wijk agent. ( het waren trouwens geen vlinders en nitraten maar zachter. )

Zo zijn ze hier ook. Vorig jaar werd een dik blok afgestoken (100 shots profblok) Komt er een politiewagen aangereden. Stappen ze uit, ik denk oh nee me buren zijn het haasje :bonk: Toen het blok afgelopen was zei één agent: Hey, hoeveel kost dat nou? :D :D Me buren kregen niks, alleen een gezellig gesprekje. Mijn buren gauw wat te drinken aangeboden aan de agenten :p Ik liep te knallen met vlinders enz. en ze vonden het niet erg, zolang ik maar niets opblies. Daar hou ik me elk jaar aan.

7klapper&pyromaan helaas zie je dat soort agenten niet vaak.
Hier is het wel wat anders gelopen vorig jaar tassen controlen enzo.
Nou ik wist niet hoe snel ik weg moest zijn.
Mvg.

De politie gaat niet zomaar je tas controleren alleen als ze je verdenken dat je illegaal vuurwerk hebt. Ik en een groepje vrienden stonden wat schocks onder een tunneltje af te steken en toen kwam de popo aan, ze wouden onze tassen toch even controleren want ze vonden het toch wel hard knallen dus keken ze even en zeiden voordat ze weggingen dat we er niets onder moesten gooien.

We maken geen mensen met een handicap belachelijk!

Laatst bewerkt door een moderator:
neem aan van niet want dat is toch prive wat erin zit denk zelfs dat politie dan schendings wet overtreed waardoor je een rechtzaak kan aanspannen. Niet dat dat veel zin heeft maar het is toch schending van prive zaken zie al dat ze je huis binnenlopen en willen controleren dat is beetje hetzelfde.

Volgens mij moet er wel een aanleiding tot zijn, maar als je niks te verbergen hebt maakt het toch niet zoveel uit?

Van mij mogen ze best kijken, heb niks te verbergen.

Heey Fishie,

Doe je wel voorzichtig met dat rugzakje? Heb al eens iemand met een rugzakje vol vuurwerk in lichtelaaie zien staan omdat er een vuurpijl van een ander invloog, een deken of jas eroverheen helpt dan weinig daar het rustig even doorknalt achterop je rug. En wat dat fouilleren betreft, de meeste burgemeesters vaardigen rond oud en nieuw een verordening uit waarin word aangegeven dat er preventief gefouilleerd mag worden dus hebben ze niet altijd een aanleiding nodig.

Vorig jaar was er bij ons een ondergrondse papierbak in de brand gevlogen, overdag. Toen gingen ze tassen controleren, ik had wel illegaal bij me maar ik ben er stiekem aan ontsnapt en mn vrienden moesten wel. die hadden ook illegaal maar niks gebeurt...

Mvg,

Shock

Mijn vader werkt bij het OM (Openbaar Ministerie) en hij zegt dat agenten je altijd staande mogen houden, om te wat te vragen bijv. maar je moet verdacht worden om "gecheckt" te worden, het nadeel er aan is dat de agenten bepalen wat verdacht is en wat niet, als jij bijv. rotjes afsteekt op een plek waar het goed galmt (tunnelte of steegje ofzo) en ze denken dat het strijkers zijn, en toevallig heb jij nog wat nitraten is je tas zitten heb je een probleem.

Ik heb verder nog nooit problemen met agenten gehad, 1 keer vroeg er 1 zelfs: "Hebben jullie nog iets dat lekker hard gaat bij je?" en een vriend van mij pakte meteen even een vlinder uit zijn tas en boem, toen liepen de agenten weer verder. Ze zeiden alleen dat we wat meer rond moesten lopen omdat anders overal zo veel troep lag, we hadden daar namelijk net een paar 10.000 klappers afgestoken dus alles zat onder.

Ik heb verder nog nooit problemen met agenten gehad, 1 keer vroeg er 1 zelfs: "Hebben jullie nog iets dat lekker hard gaat bij je?" en een vriend van mij pakte meteen even een vlinder uit zijn tas en boem, toen liepen de agenten weer verder. Ze zeiden alleen dat we wat meer rond moesten lopen omdat anders overal zo veel troep lag, we hadden daar namelijk net een paar 10.000 klappers afgestoken dus alles zat onder.

Als ik je 1 ding mag vertellen, je hebt een heleboel massel gehad. Niet alle agenten zijn zo, je had net zo goed direct aangehouden kunnen worden.

gr

Politie mag ten alle tijden iemand staande houden ook zonder verdenking.
Er mag door een agent ook altijd worden gefoullieerd en doorzocht. Dus ook je tas mag gewoon worden doorzocht.
Lijkt mij overigens niet meer dan normaal dat politie hiertoe is
geautorisseerd.

Word hierbij vuurwerk gevonden dan is het een belletje naar de officier en er is een huiszoekingsbevel.

Overigens geldt dan nog steeds de regel dat een ieder van ons maximaal 10kilo consumentenvuurwerk in huis mag hebben liggen (op een niet voor derden voorhanden plek). Dit kun je ook gewoon aangeven wanneer men hier naar vraagt en is niet strafbaar.

Mocht de politie hier moeilijk over doen en spreekt men van inbeslagname, nooit afstand van je consumentenvuurwerk doen, hier is namelijk niets stafbaar aan.

Ik zie altijd veel ontwetendheid mbt dit onderwerp.

Alleen bij overtreding van een strafbaar feit of gegronde verdenking hiervan, mag men je fouilleren. Ook is het mogelijk dat je je in een gebied bevindt waar fouilleren ook zonder gegronde verdenking of overtreding van een strafbaar feit.

In alle andere gevallen is fouilleren zonder toestemming niet toegestaan. Dit mag je dus weigeren. Op een dag als oud en nieuw is het niet zo verwonderlijk dat er knalgeluiden door de wijk gaan, of het horen van een knal op een niet te bepalen afstand dan een gegronde verdenking van een overtreding op een strafbaar feit is? Naar mijn mening niet.

Ik zelf zal een visitatie zonder gegronde reden altijd weigeren, dit is niet om de politie agenten dwars te zitten maar puur omdat er geen aanleiding toe is. Zelfde geld voor het vragen naar een ID kaart. Mag ik je ID kaart zien, wil niet zeggen dat je deze MOET tonen, je MAG hem geven maar het verzoek ook weigeren.

Op oud en nieuw is het feest, ga nuttig werk doen. Slopers en dronkenlappen aanhouden bijvoorbeeld.

Groetjes,

200mm

Laatst bewerkt:
mogen ze je tas doorzoeken?
heel kort antwoord op de hele kwestie...

nee

toelichting:

nee dit mag niet als je normaal gedraagt (ook niet als je wegrent na een harde knal en je wordt alsnog gepakt, je bent dan wel verdachte maar alleen als je een direct gevaar voor de agenten of jezelf bent mogen ze je fouilleren.) ze mogen in dat geval wel naar je legitimatie vragen.

Tenzij.... er in de apv is geregeld dat dit wel mag, of dat er door de burgermeest een gebied is aangewezen waar dit wel is toegestaan. (dit moet je per woonplaats even opzoeken maar is doorgaans niet het geval.)
en de 2e optie is nadat je bent aangehouden, dit wordt ook medegedeeld en zal niet het geval zijn als je zomaar op straat loopt.

wat is nu vaak het geval?
zoals 200mm al aangaf is onwetendheid vaak het probleem, als een agent aan je vraagt of je je tas wilt openmaken ben je door het uniform snel geneigd je tas open te maken. Terwijl je dit niet verplicht bent. Ook als je wel verdacht wordt van een strafbaar feit is het doorzoeken van een tas nog steeds niet toegestaan.
EDIT doorzoeken naar bewijs mag pas na je aanhouding! (gearresteerd worden) en dat gaat vast niet gebeuren.

Laatst bewerkt:
Uit eigen ervaring JA want een maat van me werkt gepakt ik kwam aan lopen en en toen zei die agent dat ze ook mijn wilde inspecteren... Btw politie heeft recht tot foullieren.

En niet allemaal ontwetendheid blah blah blah want STERKER NOG ik had geen illegaal vuurwerk bij en toch zei ik nee tegen die controle en toe zei die agent als je niet laat zien moet ik je meenemen. zelfde geld op school en dergelijke neem bijvoorbeeld drugs bij ons op school werd er wel eens gekeken of we wiet bij hadden of andere drugs.. en als je dat weigerde belde ze de politie want die HEEFT HET RECHT voor FOULLIEREN.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Preventief_fouilleren Staat in wanneer ze zonder enige aanleiding of verdenking mogen fouilleren, geldt alleen voor vuurwapens dus ze mogen in het openbaar niet zomaar fouilleren zonder dat er een aanleiding of verdenking is zonder dat de burgemeester toestemming heeft gegeven. Maarrr, als ze je verdenken van illegaal vuurwerk op oudjaarsdag mogen ze dus wel fouilleren, dit betekent dat ze je het vuurwerk moeten hebben zien afsteken of je bent medeplichtig (je vriend steekt het af en jij staat erbij zonder hem te tot stoppen te dwingen). Ik weet niet hoe het met o/n zit want bij o/n gaat het niet om vuurwapens maar om vuurwerk.

Uit eigen ervaring JA want een maat van me werkt gepakt ik kwam aan lopen en en toen zei die agent dat ze ook mijn wilde inspecteren... Btw politie heeft recht tot foullieren.

En niet allemaal ontwetendheid blah blah blah want STERKER NOG ik had geen illegaal vuurwerk bij en toch zei ik nee tegen die controle en toe zei die agent als je niet laat zien moet ik je meenemen. zelfde geld op school en dergelijke neem bijvoorbeeld drugs bij ons op school werd er wel eens gekeken of we wiet bij hadden of andere drugs.. en als je dat weigerde belde ze de politie want die HEEFT HET RECHT voor FOULLIEREN.

"die HEEFT HET RECHT voor FOULLIEREN"
ben ik het helemaal mee eens.

politie heeft inderdaad recht tot fouilleren (daarvan zijn nog verschillende soorten) maar daar zitten bepaalde spelregels aan, en die laten het OFFICIEEL niet toe om in dergelijke situaties op STRAAT tenzij je een joint rookt of zichtbaar een wapen bij je hebt (in scholen discotheken etc gelden huisregels) een fouillering uit te voeren.
te vinden in de politiewet en wetboek van strafvordering.

dat het in de praktijk wel gebeurd is vanzelfsprekend, bijna niemand zal weten hoe dit precies zit en daarom wordt je eruit gebluft.

voor nadere info zie:
http://www.wetboek-online.nl/

en richt je op de veiligheids- identificatie- en bewijsfouilering icm staande houden/aanhouden

Thank you savendro....

Politie overbluft je vaak, je dient als burger je rechten en plichten te weten. Zorg ervoor dat je deze ook kent. Het kan je een hoop narigheid besparen!!!

Geen drugs op school? PRIMA! Zuipen snuiven slikken blowen daar heb je je vrijetijd voor ;)

gr

200mm

Back
Bovenaan