Ik heb trouwens nog hele oude vuurwerkfolders liggen op zolder van uit het jaar 1992 en die bevestigen dat, maar dat neemt niet weg dat ik dit een uiterst belachelijk voorstel vind, de ultieme manier van betutteling, die kant noch wal zal raken. Jaren geleden (1993), 2006 en 2012 zijn de regels al versoepeld, waardoor er merkbaar minder mensen naar het buitenland gaan voor mooie siercakes, want die kun je hier ook gewoon kopen.
De laatste jaren zag je steeds meer cakeboxen, waar 4 tot 6 500-grammers in zaten die volgens de CE-normen elk 2 lonten hadden, 1 om aan te steken en 1 reserve, maar met de reserve kon je ze ook doorlonten en had je een 2000g of meer cake, echter dit laatste is uiteraard (betutteling!!)verboden in ons land en alleen in ons land wel te verstaan.
Als dit erdoor komt zullen bovengenoemde producten zoals cakeboxen nog steeds bij de reguliere verkooppunten te koop blijven.
Immers het aantal grammen en het aantal gram per tube veranderen (nog)niet.
Alleen zullen de leveranciers en de verkopers wat ze in 3 dagen normaal verkopen nu in 2 dagen moeten rondkrijgen, en dat levert veel stress op bovendien zullen bestellingen vaker niet compleet zijn en dat leidt tot irritaties. En ik denk dat er juist daardoor veel verkooppunten wel een derde van hun omzet verliezen.
En inderdaad in de grensstreek zullen meer mensen het in het buitenland halen en dat zal niet alleen de laatste 3 dagen van het jaar zijn maar al veel eerder in de landen waar het vuurwerk het hele jaar te koop is. Als mensen die op vakantie gaan in de zomer zullen nu eerder in het land waar ze vakantie vieren daar ook hun vuurwerk alvast kopen, die zien de drukte van de laatste 2 dagen echt niet zitten en ik geef ze geen ongelijk.
Bovendien is vuurwerk in vrijwel alle landen in heel Europa gewoon het hele jaar door te koop en geloof me dat zijn geen kinderachtige potjes hoor!
Zelfs in Duitsland kun je buiten de dagen waar de reguliere verkoop normaliter begin, dus buiten 29 t/m 31 dec. vuurwerk kopen, maar dan moet je daar wel een vergunning voor hebben van de burgemeester van die plaats waar je woont en je moet het dan ook in die plaat daar afsteken. Iets wat hier in Nederland absoluut niet gaat lukken als consument, daar hebben ze hier pyrotechnici voor.
Alleen het knalvuurwerk en dan met name de grondknallers die doen het hem, omdat juist het knalvuurwerk in Nederland te zacht gaat, is er veel vraag naar buitenlandse knallers en juist dat geeft de overlast omdat die het hele jaar door via de illegale handel te verkrijgen zijn. Als men nu zulk soort knallers zoals nitraten en flashknallers tot zo'n 5 gram maximaal legaal zouden toestaan, zodat dat ook via de reguliere handel te koop is, dan zal er veel minder overlast zijn.
Bovendien was die verruiming in 1993 van 2 naar 3 dagen er niet voor bedoeld dat de reguliere verkopers makkelijker hun omzet konden draaien en niet te vergeten de schatkist die daar dan ook meer van ging profiteren?
Nee we moeten niet meer terug gaan naar de jaren '80, dat gaat niet goed komen