Kabinet beperkt verkoop en afsteken vuurwerk

De vuurwerkbranche vereniging Nederland is zeker druk bezig geweest achter de schermen en nog steeds. Het eerste plan waar de burgemeesters mee kwamen is het afsteken pas vanaf 20:00 uur. Dit heb de branche vereniging kunnen tegen gaan zodat het in ieder geval teruggedraaid is tot 18:00 uur.

En dit zijn de plannen tot zover, nu is het aan de vuurwerkliefhebbers en de branche om er tegen in te gaan.

nou reuze succssvol dan. Een mega petitie van miljoenen mensen had zeker meer effect gehad. De omzet daalt dus breken ze langzaam de traditie af want 60 miljoen wordt het dit jaar niet meer

Te ziek voor woorden. Al die jaren prima aan de wet gehouden, rekening gehouden met omwonenden, dieren en ouderen. Dit jaar maar om 10 uur wat 50+ grammers doorlonten, want nu kunnen ze het krijgen ook

Te ziek voor woorden. Al die jaren prima aan de wet gehouden, rekening gehouden met omwonenden, dieren en ouderen. Dit jaar maar om 10 uur wat 50+ grammers doorlonten, want nu kunnen ze het krijgen ook
Ja idd heb me altijd aan de regels gehouden maar dit jaar gaat dat niet lukken ga mn gram inhalen van al die jaren dat ik me aan de regels heb gehouden dus dit jaar scheit aan alle regels en ik ga helemaal los... Reken er goed op, ze gunnen je hier met gemak het licht in de ogen niet meer in dit ***** land van de regeltjes:mad::mad::mad::angry:

Ontzettend kwaad, kan ik me hier om maken,
eerlijk waar alles komt nu vast te zitten, winkeliers, winkels, groothandelaren, Maar vooral
DE PARTICULIER.

Wij schreeuwen het al jaren, maar er word gewoon niet geluisterd,
nu deze regelgeving.

Slecht idee.

dit worden de drukste meest overlast gevende jaars wisseling die we tot nu toe gekend hebben.

Ik heb trouwens nog hele oude vuurwerkfolders liggen op zolder van uit het jaar 1992 en die bevestigen dat, maar dat neemt niet weg dat ik dit een uiterst belachelijk voorstel vind, de ultieme manier van betutteling, die kant noch wal zal raken. Jaren geleden (1993), 2006 en 2012 zijn de regels al versoepeld, waardoor er merkbaar minder mensen naar het buitenland gaan voor mooie siercakes, want die kun je hier ook gewoon kopen.
De laatste jaren zag je steeds meer cakeboxen, waar 4 tot 6 500-grammers in zaten die volgens de CE-normen elk 2 lonten hadden, 1 om aan te steken en 1 reserve, maar met de reserve kon je ze ook doorlonten en had je een 2000g of meer cake, echter dit laatste is uiteraard (betutteling!!)verboden in ons land en alleen in ons land wel te verstaan.
Als dit erdoor komt zullen bovengenoemde producten zoals cakeboxen nog steeds bij de reguliere verkooppunten te koop blijven.
Immers het aantal grammen en het aantal gram per tube veranderen (nog)niet.
Alleen zullen de leveranciers en de verkopers wat ze in 3 dagen normaal verkopen nu in 2 dagen moeten rondkrijgen, en dat levert veel stress op bovendien zullen bestellingen vaker niet compleet zijn en dat leidt tot irritaties. En ik denk dat er juist daardoor veel verkooppunten wel een derde van hun omzet verliezen.
En inderdaad in de grensstreek zullen meer mensen het in het buitenland halen en dat zal niet alleen de laatste 3 dagen van het jaar zijn maar al veel eerder in de landen waar het vuurwerk het hele jaar te koop is. Als mensen die op vakantie gaan in de zomer zullen nu eerder in het land waar ze vakantie vieren daar ook hun vuurwerk alvast kopen, die zien de drukte van de laatste 2 dagen echt niet zitten en ik geef ze geen ongelijk.
Bovendien is vuurwerk in vrijwel alle landen in heel Europa gewoon het hele jaar door te koop en geloof me dat zijn geen kinderachtige potjes hoor!
Zelfs in Duitsland kun je buiten de dagen waar de reguliere verkoop normaliter begin, dus buiten 29 t/m 31 dec. vuurwerk kopen, maar dan moet je daar wel een vergunning voor hebben van de burgemeester van die plaats waar je woont en je moet het dan ook in die plaat daar afsteken. Iets wat hier in Nederland absoluut niet gaat lukken als consument, daar hebben ze hier pyrotechnici voor.
Alleen het knalvuurwerk en dan met name de grondknallers die doen het hem, omdat juist het knalvuurwerk in Nederland te zacht gaat, is er veel vraag naar buitenlandse knallers en juist dat geeft de overlast omdat die het hele jaar door via de illegale handel te verkrijgen zijn. Als men nu zulk soort knallers zoals nitraten en flashknallers tot zo'n 5 gram maximaal legaal zouden toestaan, zodat dat ook via de reguliere handel te koop is, dan zal er veel minder overlast zijn.
Bovendien was die verruiming in 1993 van 2 naar 3 dagen er niet voor bedoeld dat de reguliere verkopers makkelijker hun omzet konden draaien en niet te vergeten de schatkist die daar dan ook meer van ging profiteren?
Nee we moeten niet meer terug gaan naar de jaren '80, dat gaat niet goed komen

Hier in Nederland moeten altijd de goede onder de kwade lijden.
Voor mijn veranderd er nog niks.
Ik ga altijd de laatste dag pas mijn vuurwerk halen in de winkel en begin
pas met schieten als het donker is.
Maar dit is denk ik wel het begin van het einde.

Ik vraag me een aantal dingen af.

Hoe gaat de 2e kamer om met de volgende problemen die worden veroorzaakt als deze nieuwe regels worden aangenomen.
- verkooppunten met een kleine bunker staan de 1e verkoopdag al vol met bestellingen.
- de winkels krijgen zullen zich hierdoor minder aan de regels houden.
- daylight vuurwerk zal bijna niet meer verkocht worden.
- mensen gaan wel afsteken op eerdere dagen aangezien cat.1 vuurwerk hierdoor aantrekkelijker wordt.
- de buurlanden gaan profiteren van de nieuwe regels in nederland
- de afsteektijden worden verkort maar waarom, is er bekend van de 90000 klachten hoelaat deze plaatsvinden?
- als de jeugd niet mat afsteken tot 8 uur wat gaan ze dan doen? Juist onrust stoken en brandjes maken om de tijd te overbruggen.

Zelf heb ik al veel vuurwerk besteld voor het 10uur project wat ik savonds in het donker niet wil afsteken. Kan ik deze kosten declareren bij de overheid!!!

Met het geluid van een mat en enkele knallers hier achter me schrijf ik mijn bescheiden mening hier ook maar eens over.
Tis toch van de zotte.
Blind voor alles worden dit soort besluiten dor slechte media en niet onderbouwde meningen doorgevoerd.
Vuurwerk! schreeuwen de haters en iedereen volgt! roken!!schreeuwde ze en waar zijn we nu.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat iemand denkt dat dit gaat werken?
Van 18.00 tot 02.00 is te kort!alle kleinvuurwerkjes hebben dan toch geen nut meer.
Singleshots ,rotjes, pijltjes alles wat leuk is voor de kids is niet meer.
Dit is een ontmoedigend besluit als het erdoor komt. de charme van je heksenkringetje is verloren overdag, je 10 uurproject is verdwenen, er blijft enkel nog maar savonds stoken over. voor een fervent sierliefhebber als mijzelf geen probleem maar zo verneuk je toch de gehele sfeer van onze dag.
En dat stoken en slopen ga je toch niet tegen.
Iedere boerenl.l koopt op de hoek van de straat een cobra tegenwoordig.
Tis jammer en erg helaas maar ik zie het bergafwaarts gaan met onze geliefde hobby.
Enkel door een zootje mensen die er eigenlijk geen kaas van hebben gegeten.
Logistieke nachtmerrie wordt het voor verkooppunten en importuers en al snel zullen we zien dat de verkoop daalt.
Zie je wel zegt Bonte en de rest van de haters het heeft effect!
En voordat we de regels van europa aannemen in 2017 is dat al niet meer nodig...

Ik vindt het walglijk dat alles wat wij burgers nog leuk vinden wordt ontnomen door een stelletje niksnutten die betaald worden van mijn en jou belastingscenten.
BAH!

Dit besluit werkt vuurwerktoerisme in de hand als een gemeente een wijk vuurwerkvrij verklaard gaan de mensen gewoon naar een andere wijk vuurwerk afsteken met hele grote groepen als gevolg.
Gemeentes moeten hierover goed nadenken.
Bij winkelcentra en kwetsbare gebieden vind ik het gewoon goed.Maar ik hoop niet dat dit besluit het hele vuurwerk over één kant scheert.

Waar ik vooral erg blij mee ben is dat er zonder gedegen onderzoek word bedacht dat de meerderheid mag gaan lijden onder de meningen van de minderheid. dat is tenslotte waar het om draait in een democratie!

nee hieruit blijkt maar weer mooi dat we eigenlijk in een als democratie verpakte dictatuur leven!
we hebben het gezien met de zorg, met de pensioenen, de belastingen, het roken in cafés en de ziekte kosten verzekeringen. het maakt niet uit wat "wij" (lees: het gewone volk. AKA de meerderheid) ergens van vinden. want als de heertjes in Den Haag ergens iets van vinden, krijgen we het gewoon netjes door onze strot geduwd! en dan kunnen we nog moord en brand schreeuwen, daar hebben ze mooi schijt aan. ze doen toch wel wat hun het beste uitkomt.

ga maar na: wanneer heb je voor het laatst een referendum gehad? ik kan het me niet heugen! en dat terwijl onze "democratische politiek" die optie zeker mogelijk maakt. als ze het echt eerlijk zouden doen houden ze over de wijziging van de vuurwerkregels een groots aangekondigd referendum! maarja ze zijn niet gek, want doen ze dat, dan blijft alles bij het oude.

onze mening boeit hen niet. op die paar weken 1x in de 4 jaar na, dan zijn we maar wat belangrijk voor ze! en voor de rest van de tijd zijn we het witte rolletje op het toilet waar ze hun reet mee afvegen.

De geplande Commissievergadering waarin afgelopen Jaarwisseling geëvalueerd zou worden en de "mogelijke toekomstige aanpassingen t.a.v. de wet- en regelgeving omtrent vuurwerk" besproken zou worden is uitgesteld:

Vaste commissie voor Veiligheid en Justitie, Algemeen overleg, Jaarwisseling 2013-2014 en vuurwerk (tot nader order uitgesteld)

Bron: Tweedekamer.nl

Back
Bovenaan