HVLV - Steun ons, stichting HVLV knalt door!

Ik snap het oprecht niet.
Volgens het rapport van Veiligheid NL jaarwisseling 2019/2020 waren er 385 behandelingen op de SEH gerelateerd aan vuurwerk en carbid. 29% kwam door (op dit moment) legaal siervuurwerk.
71% van SEH-opnames werd volgens dit rapport veroorzaakt door illegaal vuurwerk, carbid en overig/onbekend. Dit is inclusief het reeds verboden "legaal" knalvuurwerk, vuurpijlen, single shots. etc.
Dan praat je dus over 112 mensen die door legaal vuurwerk op de SEH terecht komen en meestal na behandeling weer kunnen vertrekken.
Dit ook nog verdeeld over twee dagen; 36% op 31 december en 64% op 1 januari.
Dit is dus gemiddeld 1,35 persoon extra per SEH-post. Verdeeld over 2 dagen!
En het steunpakket voor de vuurwerkbranche was afgelopen jaarwisseling 40 miljoen euro!

En dat alles ter voorkoming van 112 "slachtoffers"... onbegrijpelijk.

Omdat het een plan is vuurwerk voor particulieren te verbieden zodat hun( controle ) krijgen over ook dat stukje vrijheid. Ondanks alle doden door suikerziekte wat er velen meer zijn dan vuurwerk liggen de marsen nog in de supermarkt, stuur mij maar naar mars. Schijnoverheid.

Omdat het een plan is vuurwerk voor particulieren te verbieden zodat hun( controle ) krijgen over ook dat stukje vrijheid. Ondanks alle doden door suikerziekte wat er velen meer zijn dan vuurwerk liggen de marsen nog in de supermarkt, stuur mij maar naar mars. Schijnoverheid.
Dit is natuurlijk een vergelijking van echt helemaal niets. Doden door suikerziekte? en dan ook nog veroorzaakt door marsen? Echt als je dan een vergelijking maakt maak er dan eentje die wel ergens op slaat.
En ja, ik ben bekend met suikerziekte in mijn familie en in mijn gezin en die hebben dit niet gekregen door het eten van een mars.

greetzzzz

Zou zo iets niet een klein beetje de pijn verzachten? hoe gek het ook klinkt.
dat niet alleen ons oud en nieuw word afgenomen maar van iedereen. waardoor volgend jaar iedereen weer 'normaal' oudjaar wil vieren
Ben ik met jou eens,dan moet gewoon alles dicht.ook de horeca en geen aftelmomenten en dergelijke.
gelijke monniken,gelijke kappen...

@moderators

Is het mogelijk dat er zsm een nieuwsbrief wordt verstuurd met een oproep om de crowdfunding van HVLV te steunen ?
Ik sta er oprecht van te kijken dat dit nog niet gebeurd was.

Daarom citeer ik deze ook.

@MODS

Om hier in ieder geval op te reageren; het vuurwerkverbod heeft ook invloed op de sponsoring aan het forum en we hebben diverse dingen moeten laten, zo is vorig jaar ons nieuwsbrief-account 'bevroren' en zal die zeker ook dit jaar nog inactief moeten blijven. :no:

Dat had ik inderdaad ook ergens gelezen. Maar zoals gezegd is dat debat nu bezig en ik heb het op de achtergrond aan staan (gezellig...NOT!!) maar het gaat tot nu toe dus over van alles behalve vuurwerk. Ik laat het dan nog even aan staan want dan zou het wel in dit debat voorbij moeten komen...

Via onderstaande link kun je de bijdrage van Caroline van der Plas terug kijken. Echt een topbijdrage! Ze is duidelijk goed op de hoogte van de juiste cijfers en feiten. Goed dat dit geluid nu in de kamer gehoord wordt, schept hoge verwachtingen.

@HVLV: hebben jullie contacten met BBB? Zou me niet verbazen als ik haar inbreng zo beluister :wink:

https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/begroting-justitie-en-veiligheid-2022-0?start=1812

Daar is al over gesproken op het forum. Dit forum zit financieel ook niet lekker door het afhaken van sponsoren. Dus bepaalde opties kunnen ze nu niet gebruiken.

Een oproep naar alle leden versturen heeft daar toch niets mee te maken.. ??

Een oproep naar alle leden versturen heeft daar toch niets mee te maken.. ??
Nieuwsbrief-applicatie kost geld en is bevroren zoals ik begreep. e-mail nieuwsbrieven (met juiste avg uitschrijf mogelijkheden e.d.) loopt via zo'n soort tool (bv mailchimp).

Dan maar een crowdfunding om VWC goed in de lucht te houden :idea:
Ik heb het hele jaar plezier aan dit forum dus als het nodig zou zijn doe ik met plezier een donatie.

Gisteravond hadden ze het bij Jinek over het invoeren van een eventuele avondklok voor de komende tijd. Er werd gezegd dat dat niet meer kan, omdat het uit de Corona wet gehaald is (en dat het lastig is om die weer in te voeren) Maar hoe zit dit met het vuurwerkverbod?

Volgens de overheid:

"
Een tijdelijk vuurwerkverbod wordt juridisch geregeld met een grondslag in de Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid en vormgegeven in het Vuurwerkbesluit. Door gebruik te maken van de Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid kan worden afgezien van normaliter verplichte voorpublicatie, voorhang en nahang. Na deze procedure kan het besluit tijdig worden verwerkt in het Vuurwerkbesluit. Dit betekent tevens dat de wijziging een tijdelijk karakter heeft en dus op 2 januari 2022 weer komt te vervallen. "

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2021Z21016&did=2021D44754

en ze moeten het nog met de Europese Commissie regelen:

(uit zelfde brief):
"
De maatregel zal bovendien genotificeerd moeten worden bij de Europese Commissie. De notificatierichtlijn kent een spoedprocedure voor de situatie dat een lidstaat vanwege een ernstige en onvoorziene situatie in zeer korte tijd technische voorschriften moet uitwerken om deze onmiddellijk daarop vast te stellen en in werking te doen treden. In zo’n geval geldt de standstill van drie maanden niet, maar moet wel gewacht worden op de bevestiging van de Europese Commissie dat deze ook van mening is dat er sprake is van spoed. Het streven is dat zo spoedig mogelijk contact hierover met de Europese Commissie plaatsvindt
"

Toch zijn er wel maatregelen geweest (in Spanje) geloof ik, die achteraf als niet rechtmatig bestempeld zijn. Boetes en dergelijke in die periode vervielen dan ook. Maar dat was allemaal achteraf.
Ik ga er vanuit dat het einde verhaal is voor dit jaar.
Heb mijn geld ook al grotendeels terug ... :sad:

Brussel zou toch de ogen open moeten hebben en moeten kunnen zien dat dit verbod nergens op slaat.

Back
Bovenaan