Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als het maar niet is zoals vanmorgen vroeg, goeiendag wat een bout weer was het. Verschrikkelijk. Lijkt nu wat rustiger te worden hier, maar die vlagen zijn wel echt killing.

Ik ben nog niet gerust qua windkracht (hier in Twente), ECMWF geeft naar mijn mening een nog net te hoge windkracht voor goed stookweer. Ook ICON lijkt iets minder positief (absoluut niet slecht overigens!). GFS moeten we maar links laten liggen, want die is het meest negatief. Wachten op de 00 run maar weer. HARMONIE zal er zo langzamerhand ook wat van gaan zeggen.

Davidh en Dabombe, kom maar op met jullie interpretatie (ik ben echt héél héél benieuwd!).

Nou, ineens zijn de modellen droog geworden, tada… wel aardig wat wind, en een matige wind, 4 Bft, open gebieden vrij krachtig, 5 Bft…superzacht met 12-15 graden..
Even pluim afwachten voor de neerslag…maar de afbouw lijkt begonnen..wind blijft een ding echter uit het zuidzuidwesten

Ik denk dat je met die wind zeker 1 bft te laag zit. Eerder overal 5 bft met in de kustgebieden 6-7bft. Zoals de superforecast er bij windfinder nu uitziet. Deze is nog wel iets grover van harmonie of arome, maar veeel beter dan gfs of ecmwf (voor wind in ieder geval).

Ik ben nog niet gerust qua windkracht (hier in Twente), ECMWF geeft naar mijn mening een nog net te hoge windkracht voor goed stookweer. Ook ICON lijkt iets minder positief (absoluut niet slecht overigens!). GFS moeten we maar links laten liggen, want die is het meest negatief. Wachten op de 00 run maar weer. HARMONIE zal er zo langzamerhand ook wat van gaan zeggen.

Davidh en Dabombe, kom maar op met jullie interpretatie (ik ben echt héél héél benieuwd!).
Waar in Twente zit je precies? En hoe zit t kwa neerslag overdag? Regenfront of buien?

Bekijk bijlage 70212[/QUOTE]
Nou, ineens zijn de modellen droog geworden, tada… wel aardig wat wind, en een matige wind, 4 Bft, open gebieden vrij krachtig, 5 Bft…superzacht met 12-15 graden..
Even pluim afwachten voor de neerslag…maar de afbouw lijkt begonnen..wind blijft een ding echter uit het zuidzuidwesten
Geld dit ook voor overdag, of enkel savonds/snachts?

Ook in de pluim is een neerslag dip te zien in de late avond…4-5 Bft, open gebieden regelmatig 6 Bft…vlagerige wind…zuidzuidwest…wind in m/s, ofwel 10 m/s is 20 knopen, randje kracht 6…1DD72B2F-7776-401A-82E0-51C3A30C2F13.jpg264F7A11-69A5-4128-9DAD-D756D36C7A94.jpg

Dit stemt mij nog positiever dan dat ik al was. Het gaat allemaal goed komen, we gaan er echt een top dag van maken.

ECMWF ensemble bekeken. Tsja...die is verder achteruitgegaan.

Wat erg jammer is, is dat er de hele week toch sprake was van een piek aan het begin van de 31 en dat het daarna af zou zakken. Nu zien we in feite een tweede piek die precies om 0.00 uur plaatsheeft met name in het noordwesten.

Ik ga het korthouden:
Noordwestelijke regio en uiterste noorden: 6B.
Zeeland, regio west en midden: 4/5B (op de grens)
Elders 4B.

Na dit tijdstip zien we de wind overal met ongeveer 1 B afnemen...Net te laat.

Ook de opers van andere modellen geven dit beeld weer, dus ik denk dat we hier vanuit moeten gaan. Helaas.

Ik vind neerslag vele malen storender dan de wind. Blokken vast klemmen en gaan. Ik ga er vanuit dat de wind zoals vandaag is. Hoe ziet de neerslag voorspelling eruit van 18 tot 02?

Man man, lijkt hier wel een half weerwoord ;). :bye:

Middelburg zal wel flinke wind zijn ja!

En dan Eelde, wat een puist wind.

994C3910-F0A9-410F-99DD-45691A024180.jpg

We klagen over de wind, maar gezien de hoeveelheid wat er verkocht is ben ik er niet al te rauwig om.
Zonder wind zou het om 00.15 pot dicht met mist zitten.

Lol, echt gewoon tegen de 15gr om 00u :bonk: in t-shirt stoken, het kan...de regen lijkt ook weg om 00u alleen lijkt de wind nog door te staan... Ik ken de relativeringen, persoonlijk heb ik ec veul vaker zien uitkomen dan gfs en die heeft helaas om 00u nog 8-10 m/s en dat is hard...pas in de nacht afnemend

Wat een posts in dit topic hehe en we kunnen nog even door, want het is zo een belangrijke factor, we hebben nog geen rust hoor. Duimen maar!

Vanavond was het aardig stookweer. Nog steeds wel een windje, goudeffecten hielden zich niet helemaal staande. Maar als het met de jaarwisseling uiteindelijk zoiets wordt, hoor je mij niet klagen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan