Tussenrun GFS: weinig verandering.
Allereerst het positiefste punt. De neerslag gaat er voor 3/4 van het land in de avond helemaal uit met droge condities die waarschijnlijk zijn onder de lijn Haarlem - Emmen (ongeveer). Alleen de Wadden houden nog een duidelijk signaal van 2 mm gemiddeld maar ook dat lijkt me geen ramp.
Temperaturen: rond middernacht overal nu 12 a 13 C. Nog steeds richting het record voor dat tijdstip op de bewuste datum. Overdag allround 14 tot (zuid en zuidoost) bijna 16 C. Het zou met niet verbazen dat fohneffecten vanaf de Ardennen op Maastricht-Beek een extra push naar 17 C gaan geven.
Goed: temperatuur (smaak) en regen lijken geen hinderende factor te worden. De wind...
Windsnelheden.
1) De drie noordelijke regio's.
Wadden: daalt in de avond van 4 naar 3 B gemiddeld. Amplitude tussen 2 en 7 m/s (2-4B) maar clustering zit dichtbij gemiddelde. Er zijn dus maar heel weinig lijntjes die erg afwijken van het opgegeven gemiddelde.
Noordoost: wind steeds in de 3 B schaal en daalt van 5naar 4 m/s (1 m/s lager steeds dan op d Wadden). Spreiding: zie Wadden.
Noordwest: zie besprekking Wadden, nagenoeg identiek.
Midden Nederland:
Oost: zie bespreking noordoost. Identiek, spreiding tussen 1,5 en 5,5 m/s (dus de uiterste waarden van alle ensemble leden). De wind kan hier volgens GFS nooit de 4B teboven gaan rond middernacht.
Midden: Dalend van 5 B midden op de dag naar 4 B rond middernacht. Spreding tussen 9 m/s (5B) en 1,5 m/s (grens 1-2B!). CLustering rond het gemiddeld dus de genoemde waarden zijn echt outliers.
West: zie regio noordoost.
Zuidelijk NEderland:
Zuidoost: wind van 3 B overdag naar 2B rond middernacht (grens 2-3 B). Geen ensemble lid gaat boven de 5 m/s uit (3B).
Zuid: gelijk aan regio noordwest.
Zuidwest: de slechtste regio. 5B in de middag en 4 B rond middernacht.
Als ik de opers bekijk zie ik echter wel bij de meeste, ook die van GFS, ene andere verdeling waarin regio zuidwest er eigenlijk altijd duidelijk beter vanaf komt dan de regio noordwest en wadden.
Nog steeds oogt GFS wel erg gunstig. De meeste opers zijn zo gunstig niet. In heel wat zie ik toch veel meer kans op forse windstoten en gemiddelde die 1B en in het noordwesten en op de Wadden 2B hoger liggen.