Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind de ECMWF kaarten redelijk positief?

01-jan-2023 00:00 uur.

Wind 80% NL 3Bft.
20% NL 4Bft.

3hrs neerslagsom is 80% NL 2-3 mm.
3hrs neerslagsom is 20% NL 0 mm.

Of zie ik iets over het hoofd?

wind 10m ecmwf.png
3-h neerslag ecmwf.png

Holy Moly,,, het is nu wel heel erg bizar aan het worden. 16mm over de dag neerslag.
Zwembad vullen gaat nog langzamer. Niet leuk zo.

Ik vind de ECMWF kaarten redelijk positief?

01-jan-2023 00:00 uur.

Wind 80% NL 3Bft.
20% NL 4Bft.

3hrs neerslagsom is 80% NL 2-3 mm.
3hrs neerslagsom is 20% NL 0 mm.

Of zie ik iets over het hoofd?

Bekijk bijlage 70034
Bekijk bijlage 70035

Die neerslag kaart is de neerslag in die 3 uur. het totaal bedraagt ruim genomen landelijk 10-20mm. Dat is veel regen.

31/12 01:00
ns1.png

01/01 01:00
ns2.png

Reken het verschil uit en je hebt het aantal mm wat valt in de 24 uur tussen die 2 kaarten. Daar moet nog aan gewerkt worden..

Die neerslag kaart is de neerslag in die 3 uur. het totaal bedraagt ruim genomen landelijk 10-20mm. Dat is veel regen.

31/12 01:00
Bekijk bijlage 70036

01/01 01:00
Bekijk bijlage 70037

Reken het verschil uit en je hebt het aantal mm wat valt in de 24 uur tussen die 2 kaarten. Daar moet nog aan gewerkt worden..

Je wilt toch juist weten wat er die drie uur valt... 23:00 - 02:00 uur is de belangrijkste tijd om te weten voor de gemiddelde stoker hier.

Ik heb ff gebeld en voor oudejaarsavond alvast het volgende geregeld:

Windkracht 2 uit het noordoosten, beetje guur hier en daar met een temperatuur van een graad of 2/3.
Vanaf 18:00 t/m 22:00 een paar vlokken sneeuw maar het mag de naam niet hebben.
Wel wat witte plekken in het land.

Geen regen dus of dikke mist :handsup:

Ik heb nog es ff geappt naar boven over wat de afspraken waren.
Kreeg net appie terug dat de vlokjes niet doorgaan iig :cry:

Net even buiten geweest en het regent en waait licht.
Ik woon hier op een plein van pak hem beet 40 woningen in een vierkant met in het midden een verlaagde speeltuin.
Mijn woning staat met de achtertuin richting een school van pak hem beet 15 a 20 meter hoog.

Daarachter ligt een stuk dijk omhoog van 30 meter hoog die grenst aan de Merwede.
Zit altijd redelijk windloos zoals afgelopen jaren door deze constructies.
Ben net even de dijk opgewandeld achter mijn huis en daar staat substantieel veel meer wind dan op mijn plein.
Kortom met dit weer zou ik kunnen leven.
Laten we hopen dat voor ons liefhebbers het er beter uit gaat zien!

Bijlagen

• gebouw_wijdschildlaan_07bbef4f25.jpg
    gebouw_wijdschildlaan_07bbef4f25.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 0
Het is echt 1 grote drama. Heb totaal geen zin meer in komend periode. 30 mm in een paar uur tijd wtf man. Bewaren is geen optie, maar word met veel tegenzin afsteken. Echt kletsnat.

Je wilt toch juist weten wat er die drie uur valt... 23:00 - 02:00 uur is de belangrijkste tijd om te weten voor de gemiddelde stoker hier.

Dat is voor iedereen anders. Welke tijden je ook pakt, 3mm in 3 uur of 15mm in 24 uur het is beide verre van relaxt.
Laten we hopen dat daar nog wat vanaf gesnoept gaat worden. De trein met regen vanaf de oceaan gaat maar door met weinig droge periodes tussendoor. Alleen het zuidoosten brengt het er wat beter vanaf.

De 12Z run van GFS is wat dat betreft een stuk positiever en heeft veel minder neerslag wat vooral in de ochtend en vroege middag valt.

Ik blijf gewoon geloven (hopen) in Buienradar
Bekijk bijlage 70039

overdag alle regen en de nacht lekker droog

Wat regen betreft een dikke prima. Kunnen we buienradar wat regen betreft niet combineren met een model waar de wind gunstig is? Zou top zijn.

Ben benieuwd naar de updates van onze weermannen vanavond. Ze houden zich erg stil, ik vrees met grote vrees…

Het is echt 1 grote drama. Heb totaal geen zin meer in komend periode. 30 mm in een paar uur tijd wtf man. Bewaren is geen optie, maar word met veel tegenzin afsteken. Echt kletsnat.

Theoretisch zou de regen ook 31dec van 06:00 tot 18:00 kunnen vallen en de avond dus droog.
Of, zelfs 30mm in één uur, wel een flinke hoosbui maar goed.
Kan ook 30mm verdeeld over die 24 uur, dat is dan 1,25mm per uur. Dat is hele lichte regen.

Omdenken noemen we dat! :bye:

Wel grappig dit. ICON12, GFS12, en ARPEGE12, laten allen het warmtefront overdag wat sneller noordwaarts trekken en/of tijdelijk wat minder actief zijn boven ons land, waardoor het 's avonds vanuit het zuiden langzaam droger wordt. Dan wel die typische warme sector wind er bij; erg vlagerig, kracht 4 of 5, hetgeen behoorlijk storend is voor consuspul. Dit alles bij absurd hoge temperaturen tussen 10 en 15 graden en nog af en toe (mot)regen.

Zou betekenen dat als het front inderdaad wat sneller noordwaarts trekt de stookperiode regionaal nog wel 's iets droger kan uitpakken dan vanmorgen in de 00z runs werd getoond. Uiteraard betekent een sneller doortrekkend front ook die soort 'föhnwind' in het kielzog. Laten we hopen dat deze iets drogere trend doorzet. Aan zo'n langdurig slepend front (zoals in EC00 bijvoorbeeld) heeft niemand wat.

Fingers crossed, het luistert allemaal nog steeds zeer nauw. Maar dit is voor nu wel een licht positieve ontwikkeling, even los van de windsnelheid die nog steeds hoog is, ook boven land.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan