Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tja het is niet anders.
We zullen het zien zaterdag.
Het zou wel een deceptie zijn als het om 00.00 met bakken uit de hemel komt.
Regen neem ik voor lief met een partytentje buiten.
De wind zal de boosdoener zijn of ik bepaalde cakes wel of niet afsteek.

Hahaha, dat gekibbel blijft wel prachtig tussen de positief ingestelde freaks en de negatievere.
En nogmaals: stop aub naar het kijken van buienradar over deze nog relatief lange termijn. Werkt prima om jezelf gek mee te maken, maar je hebt er vrijwel niks aan. Kijk liever naar de beter uitgewerkte modellen.
Zoals hierboven aangegeven is de oper een behoorlijke outlier: oftewel, deze valt flink buiten de andere voorspelde waarden. En waar zullen de weersites zoals buienradar hun voorspellingen op baseren? Right, de oper.

Het is lastig positief te blijven met deze berichten. Maar als ik de verschillende modellen en websites allemaal bekijk kom ik werkelijk alle varianten tegen. Storm tijdens de stookuren vs de wind gaat eind de avond liggen voor prima stookcondities. Het ene model zegt droog, soms zelfs mist, bij het andere bericht komt het met bakken uit de lucht. Oftewel: alles is nog mogelijk, men is het er in elk geval nog lang niet over eens wat het nu daadwerkelijk gaat worden. Dat geeft mij dan ook weer een beetje moed.

Ik word gek van dat geroep dat het slecht weer word, en 5 minuten later ineens weer goed weer. Houd gewoon op met die stomme apps op deze termijn. Vanavond komen de detailmodellen en dan weten we wat meer.
Globaal gezien zijn de knmi pluimen de afgelopen dagen aardig in Lijn gekomen, windkracht 4 en veel neerslag. Maar de details gaan vertellen wanneer en waar die neerslag gaat vallen, en zelfs die details zullen na vanavond nog wel een paar keer veranderen....

Ik sta hier buiten en het regent en waait nu ook en wat ik denk is: ach, hier kan ik met gemak in stoken. Liever droog uiteraard, maar lijkt nog goed te doen. Ik ga er lekker positief naar kijken (en hopelijk blijven doen).

Het was al een heel bijzonder jaar qua voorpret door de onzekerheid en amper freakaankopen gedaan omdat ik twee jaar alles heb laten staan maar dit is wel een grote domper. Ik probeer positief te blijven en besef dat er nog het nodige kan veranderen maar het vooruitzicht is niet positief.

2022 wat misschien het laatste jaar gaat zijn waarin je legaal vuurwerk mag kopen en afsteken lijkt zo toch flink in het water te veranderen. Ik ga mijn schietlijst nog niet aanpassen maar dit begint wel een reëel scenario te worden. Bij teveel wind gaan mijn mooie potten en compounds niet de lucht in.

Gelukkig regent en waait het nu fors in Den Haag. Wat nu valt kan straks niet nogmaals vallen…

Hier in het westen ook huilen, 6/7bft maar ga gewoon stoken, heb een ruim veld naast de deur.

Tussenrun GFS van 11 uur: deze blijft maar positief!

Redenen:

1) neerslaghoeveelheden overal toch beperkt tot een gemiddelde van 1-2 mm en ook niet veel hoge uitschieters. Zuidoosten het droogst.

2) De wind blijft hier ook maar steeds lager dan in het ECMWF. Nergens boven de 4B en strikt genomen nergens (gemiddeld) 4B. Het zuidwesten zit wel net op de grens, maar andere landsdelen (oost, noordoost) bijvoorbeeld gaan de 3B gemiddeld net niet halen (grens 2 a 3B).

3) De temperatuur is letterlijk heel positief. Laten we het houden op 9-14 C, het koelst in de buurt van zee in het noorden en noordwesten. Het zachtst landinwaarts richting oost, zuidoost en zuid.

Het jammere is dat ECWMF ook op minder dan 4 dagen van het magische tijdstip maar niet mee wil. Verder heb ik gewoon meer vertrouwen in het ECMWF, volgens mij (maar dat moet ik nakijken) heeft GFS bij afwijkingen vaker de neiging om plots een ommezwaai te maken.

Ik heb ook de oper van Icon gebaseerd op de uitdraai van 6 uur vanochtend (en vanwege de tijd alleen dat model) bekeken en die gaat toch op punten met GFS mee. Maar ja: een oper. Deze laat tot eind middag en in de avond zeker veel regen zien, maar is daarna snel opdrogend. Na 19 uur tot en met 1 uur op veel plaatsen niet meer dan 1-3 mm.
Qua wind is het een tweedeling. VOor 22 uur lokale tijd zeker in de noordwestelijke en noordelijke helft van het land toch 4 a 5 en aan zee 6Beaufort maar die windsnelheid neemt snel af. Rond 1 uur lokale tijd is het vrijwel over 2 Beaufort, wellicht 3B.

Eens zien waar GFS rond 17 uur mee op de proppen komt en ECMWF later vanavond.

Morgenavond is het hier naar verwachting droog, windkracht 3.
Wil verder niks insinueren, maar denk dat ik dan maar wat categorie 1 fonteintjes ga testen.

We veranderen geen bal aan het weer. Maar ik merk wel dat door de huidige voorspelling ik bezig ben met alternatieve plannen bedenken. Is het nu verstandig om het juist in het midden van het land te vieren (en alles daar heen te slepen)? In plaats van één show te schieten, diverse projecten maken die ik in een keer kan neerzetten? Of juist vanaf dat het donker is gewoon bij ieder goed moment met een tas potje naar buiten rennen en stoken.

Benieuwd of jullie je stookplannen aanpassen, gelet op de weersverwachting 31/1.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan