Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
We veranderen geen bal aan het weer. Maar ik merk wel dat door de huidige voorspelling ik bezig ben met alternatieve plannen bedenken. Is het nu verstandig om het juist in het midden van het land te vieren (en alles daar heen te slepen)? In plaats van één show te schieten, diverse projecten maken die ik in een keer kan neerzetten? Of juist vanaf dat het donker is gewoon bij ieder goed moment met een tas potje naar buiten rennen en stoken.

Benieuwd of jullie je stookplannen aanpassen, gelet op de weersverwachting 31/1.
Er van uitgaande dat het niet de hele avond met bakken uit de lucht komt blijf ik lekker op mn eigen stekkie (oosten) en steek daar alles aan als het iets rustiger is qua weer

We veranderen geen bal aan het weer. Maar ik merk wel dat door de huidige voorspelling ik bezig ben met alternatieve plannen bedenken. Is het nu verstandig om het juist in het midden van het land te vieren (en alles daar heen te slepen)? In plaats van één show te schieten, diverse projecten maken die ik in een keer kan neerzetten? Of juist vanaf dat het donker is gewoon bij ieder goed moment met een tas potje naar buiten rennen en stoken.

Benieuwd of jullie je stookplannen aanpassen, gelet op de weersverwachting 31/1.

Hoogstwaarschijnlijk hoeven wij onze stookplannen niet aan te passen hier in regio Roermond (Zuid-Oosten van Nederland).
De weerkaarten waar ik me een beetje in verdiept heb, lijken vooralsnog op dit moment stabiel te blijven met grotendeels droog weer en windkracht 4 tussen 18.00 uur en 02.00 uur.
Tuurlijk blijven het voorspellingen en kan er nog van alles om slaan qua weersvoorspellingen.
Maar ik blijf positief en ik geloof dat het hier in Limburg best gaat meevallen en goed tot prima stookweer te krijgen...

Hoe hebben jullie de jaarwisseling 2018-2019 ervaren? Er stond toen grotendeels windkracht 5 in het land en ik vond het alles behalve prima (effecten die wegwaaien).

Nu is deze kaart van overdag en is het een maximale uurgemidelde.
Ik weet niet wat de windsnelheden in de avond waren maar het waaide wel flink.

Weer-31-december-2018-5-1.png

Het huidige slechtste scenario wat wind betreft, zal dat zoals in 2018/2019 zijn of minder?

Hoe hebben jullie de jaarwisseling 2018-2019 ervaren? Er stond toen grotendeels windkracht 5 in het land en ik vond het alles behalve prima (effecten die wegwaaien).

Bekijk bijlage 70026

Het huidige slechtste scenario wat wind betreft, zal dat zoals in 2018/2019 zijn of minder?

IS een daggemiddelde wat we zien. Dat is trouwens 3 B aan zee, 5 en VLieland 6B. Maar over de dag kan het verschillen.

Wat ik me herinner was dat het overdag echt hard waaide, te hard. Maar 's avonds was de wind grotendeels gaan liggen en was het prima te doen met stoken (NW veluwe)

Het komt zoals het komt. Als het echt hard waait laat ik alles met goudeffecten staan. Wat regen kan ik wel mee leven. Heb een afdakje waar ik alles onder klaar kan zetten, dus daar staat het mooi droog. Ik heb nog nooit een jaarwisseling niets af kunnen steken door het weer. Terwijl we echt wel eens slechte omstandigheden gehad hebben. Volgens mij een jaar of 15 terug zulke dichte mist dat ik gestopt ben met pijlen schieten. Eigen cakes waren toen nog net te zien, maar die van de buren al niet meer. Ook wel eens gehad dat het stipt om 00.00 begon te hozen. Dat was wel even stress, want apps als buienalarm enz. bestonden toen nog niet. Maar toen konden we een kwartier later alsnog los. Ook een aantal jaren met echt straffe wind gehad. Ook toen heb ik gewoon kunnen stoken. Komt wel goed dus!

Blijf hoop houden. Het weer voorspellen blijft altijd zeer ontrouwbaar in mijn ogen. Zelfs het huidge weer. Het zou nu hier bijvoorbeeld 2mm moeten regenen volgens alle weermodellen. Gues what. Gewoon droog met zelfs wat zonnestraaljtes zo nu en dan!

Bekijk bijlage 70026

Ik heb me vergist. Het jaar wat ik absoluut bagger vond is 2017/2018 en niet zoals ik eerder heb aangegeven 2018/2019.

Weer-31-december-2017-5.png
Weer-31-december-2017-6.png

Aan de kenners, is dit te vergelijken met het verwachte weerpatroon voor komende zaterdag?

Het komt zoals het komt. Als het echt hard waait laat ik alles met goudeffecten staan. Wat regen kan ik wel mee leven. Heb een afdakje waar ik alles onder klaar kan zetten, dus daar staat het mooi droog. Ik heb nog nooit een jaarwisseling niets af kunnen steken door het weer. Terwijl we echt wel eens slechte omstandigheden gehad hebben. Volgens mij een jaar of 15 terug zulke dichte mist dat ik gestopt ben met pijlen schieten. Eigen cakes waren toen nog net te zien, maar die van de buren al niet meer. Ook wel eens gehad dat het stipt om 00.00 begon te hozen. Dat was wel even stress, want apps als buienalarm enz. bestonden toen nog niet. Maar toen konden we een kwartier later alsnog los. Ook een aantal jaren met echt straffe wind gehad. Ook toen heb ik gewoon kunnen stoken. Komt wel goed dus!

Dit klopt wel, zelf ook meermaals meegemaakt. Het is wel jammer dat we aan één dag, één avond zijn gebonden, want het weer hebben we niet voor het uitzoeken. Eigenlijk zijn 31 december en 1 januari de spelregel moeten zijn. In sommige (Oost) Europese landen heb je dit soort regels; afsteken verspreidt over meerdere dagen.

Dit klopt wel, zelf ook meermaals meegemaakt. Het is wel jammer dat we aan één dag, één avond zijn gebonden, want het weer hebben we niet voor het uitzoeken. Eigenlijk zijn 31 december en 1 januari de spelregel moeten zijn. In sommige (Oost) Europese landen heb je dit soort regels; afsteken verspreidt over meerdere dagen.

Scandinavië zelfs de hele week en dagen erna.

De regen heeft nu op alle sites extreme vormen aangenomen, maar volgensmij is dat puur gebaseerd op die extreme oper van vanochtend, gaan zien wat de voorspellingen vanavond ons brengen!
Hier momenteel windkracht 5/6. Wel aan de pittige kant nu voor vuurwerk, maar het lijkt erop dat de 31ste die windkrachten niet gehaald zullen worden

Dat 00.00 boeit me eigenlijk niet zo als de uurtjes ervoor mooi weer is gaat dan alles de lucht in maar waarneer is er nou met zekerheid te zeggen wat er gaat vallen en hoeveel?
Want er gaat zoiezo wat regen vallen toch

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan