Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bespreking ECMWF en GFS ensembles van deze ochtend.

Hoofdlijnen:
GFS komt van 18-24H op de 31e met een qua wind goede situatie. Gemiddeld meest 3B, zuidwestelijke regio en zuidoostelijke regio 4 B.
HEt is zacht maar vooral in zuidelijkere en zuidoostelijkere richting zijn waarden richting 14-15 C mogelijk.
De regen blijft een dingetje. Zeker aanwezig, maar qua positie en duur heel wat lastiger.
Wat dat betreft gaat Harmonie en andere fijnmazige modellen vast helpen.

ECWMF is er wat verder op achteruit gegaan
. Regenhoeveelheden wat verhoogd (niets dramatisch) en windsnelheid nu overal 4B en in regio noordwest en noord 5B.

Het verschil tussen ECMWF en GFS is voor ons hobby aanzienlijk. Waar GFS voor regio midden voor 4,5 m/s gaat, gaat ECWMF voor 7 m/s gemiddeld. Op de Wadden is het dat 9 m/s versus 3,5 m/s bij GFS...De bandbreedte in de tijdvakken rondom 0.00 uur is ook nog steeds aanzienlijk. Ook het ECMWF zit dan voor regio Midden tussen 2 en 13 m/s.

Voor de neerslag geldt iets dergelijks, wat ook in de KNMI guidance LT als een (zeer) onzekere factor wordt aangeduid.

Wat is zeker? Hou rekening met regen en wind en (erg) hoge temperaturen. Hou verder de komende dagen de modelbesprekingen in de gaten.

@Vuurwerkliefhebber34 1 ding is zeker er gaat regen vallen maaaar waar?:D

Over die regen maak ik me niet druk. De wind is een dooddoener voor mij. Als het daadwerkelijk windkracht 6 is steek ik niets af.

Maar ach we zijn 3 dagen van oud en nieuw vandaan moet het allemaal nog zien met het weer. Weet echt niet wat ik geloven moet nog omdat het om het uur veranderd constant.

Er is een app genaamd "Buienalarm". Daarmee kun je zien wanneer er neerslag valt op jouw locatie.
Ik heb het tot nu toe een aantal keer gebruikt en het bleek correct. Of dat op langere termijn zo blijft, zou ik niet durven zeggen. Maar wellicht een handige tool voor mensen die willen afsteken de 31ste vanaf 18:00 uur. :)

Nou jongens ik ga inmiddels gewoon uit van klote weer, dan kan het altijd meevallen. Als het echt slecht wordt dan houd ik vast een mooi voorraadje over voor volgend jaar. Ik denk niet dat het 8 uur lang continue zal plenzen, dus dat wordt stoken mbv buienradar en buiten voelen hoe hard het regent. Laten we hopen dat het nog de goede kant opvalt.

Er is een app genaamd "Buienalarm". Daarmee kun je zien wanneer er neerslag valt op jouw locatie.
Ik heb het tot nu toe een aantal keer gebruikt en het bleek correct. Of dat op langere termijn zo blijft, zou ik niet durven zeggen. Maar wellicht een handige tool voor mensen die willen afsteken de 31ste vanaf 18:00 uur. :)

Is te prijzen deze tip dank je wel, ga het zeker is proberen dan.

@Flashing_Diamond heb hem geïnstalleerd en hun voorspellingen zijn weer anders dan van Buienradar en de rest. Is kijken of die ook echt in de buurt kom van de neerslagverwachting straks.

Welk model gebruikt buienradar op + 3 dagen?
Ik weet dat de korte termijn iig Harmonie gebruikt wordt.

eps_pluim_rr_06280.png

Die oper is qua neerslag wel de hel

Jezus, dit is minder lekker wakker worden. Flink omgeslagen hier afgelopen nacht. Hopen dat het nog een keer zal omslaan dan, maar dan in positieve zin...

Jaa maar het is in ieder geval een outlier: beter dus naar mijn mening’

Precies: ECMWF OPER is een grote outlier. De paarse pijn is de mediaan die wat behoorlijk lager ligt dan het gemiddelde. Dat heeft alles met die outlier en ook ie van 10 mm te maken. In dit soort situaties niet ongebruikelijk trouwens. Als er een geringe kans is op een bak neerslag zal dit het gemiddelde "scheef" trekken.

Jammer, de meeste modellen liggen nu dicht bij elkaar wat wind betreft en het gaat waarschijnlijk dus flink waaien. De enigste onzekerheid is de regen lijkt het wel. Of wisselvallig of met bakken uit de lucht.

1 dag later op 1 januari is het perfect stookweer volgens de voorspellingen. Het is niet anders.. ik ga proberen er een mooie dag van te maken.

Jammer, de meeste modellen liggen nu dicht bij elkaar wat wind betreft en het gaat waarschijnlijk dus flink waaien. De enigste onzekerheid is de regen lijkt het wel. Of wisselvallig of met bakken uit de lucht.

1 dag later op 1 januari is het perfect stookweer volgens de voorspellingen. Het is niet anders.. ik ga proberen er een mooie dag van te maken.

? Wind valt nu juist mee in beide modellen. Nee, windkracht 2 zit er niet in, zal 3-4 worden, waar ik in ieder geval meer dan tevreden meer zou zijn. Het zit hem nu meer in de neerslag denk ik zo…

Juist die neerslag vind ik vreselijk. Hoop echt ontzettend dat dat nog bij gaat trekken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan