Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vraagje als er bijv staat 6 mm regen wat betekent dat over de hele dag of per vierkante meter ofso?(keer geleze ) wat is veel is 6 mm veel regen dan?

Een wisselvallig topic, hier en daar een zonnig bericht, soms een slechte bui. Er blijft spanning in de lucht hangen, wordt het gedonder of zal het een stralende dag worden, hoe dan ook gaan we stoken!

Vraagje als er bijv staat 6 mm regen wat betekent dat over de hele dag of per vierkante meter ofso?(keer geleze ) wat is veel is 6 mm veel regen dan?
Als je van die apps of sites bekijkt waar aantal mm's gespecificeerd staat is dat over die hele dag. Moet je nog kijken naar de kans die er vaak bij staat, en stel dat er 30% staat is er die dag 30% kans is dat er 6mm valt... Wanneer of hoe mag Joost dan weten dus; één stortbui of niet aflatende miezer. En dan heb je nog 70% kans op....meer?minder?niets? Wat mij betreft zijn die staatjes volledig onwerkbaar.

ECMWF is over het algemeen wat betrouwbaarder op de wat langere termijn…eens kijken hoe deze oplossing in de pluim ligt..

Qua wind voor midden Nederland mediaan en gemiddelde op 7 m/s. Dat wordt er niet beter op. Evenwel stevige spreiding nog steeds. 3-4 m/s is nog mogelijk maar beslaat niet meer dan 10-15% van de mogelijkheden. Ik schat dat 40% het onder de 6 m/s houdt. Dat is nog te doen.

Neerslag zit gemiddeld op 1 mm. Lijkt nu eerder op de dag meer, maar timing is dus wel van belang.

Temperatuur 10 C gemiddeld. Op zich voor vuurwerk niet slecht maar persoonlijk had ik er liever een "-" voor gezien.

Het kan dus meevallen, maar de kans op een goed doorstaande wind die vlagerig van aard is, lijkt groter te worden helaas.

Het wisselvallige in de verwachting zit 'm in het feit dat mensen heel veel waarde hechten (hier) aan opers. Die kunnen makkelijk alle kanten uitschieten, al helemaal als je dagen van te voren een tijdvak van min of meer 6-8 uur wilt weten.
De ensembles geven een spectrum aan waarbinnen de mogelijkheden liggen. Het gemiddelde ervan is toch behoorlijk constant gebleven al lijkt de windsnelheid wat op te zijn gelopen van 5 naar 7 m/s. Als de straalstroom zo mobiel is, er op onze breedte en in onze contreien zoveel activiteit is, dan zal de zekerheid op hoe het weer in een kwart etmaal is zelfs drie dagen van te voren vaak relatief laag zijn.

Een andere benadering: als ik de windverwachting nu kijk dan is zelfs de verwachting voor morgenavond al behoorlijk onzeker. Een gemiddelde windsnelheid van 2 tot 11 m/s s mogelijk. Die 11 m/s is een uitschieter, heel veel lijntjes zitten tussen 3 en 8 m/s. Dat is voor vuurwerk een enorm verschil.
Dus ik zou er niet op rekenen dat we op 27 december duidelijkheid hebben.

De EPS is vrij duidelijk...aardig wat wind, 6-8 m/s ofwel windkracht 4-5, kust en kustgebieden zeker meer wind, 5-6 Bft uit het zuidwesten. De meeste neerslag lijkt te vallen op de dag zelf, dat is wel weer een geluk. verder erg zacht met 8-12 graden

Mist en zeer lage bewolking kunnen we uitsluiten wat mij betreft als ik zo de opeenvolgende runs zie...nu de rest nog wat positiever...
Deze EC rus is wel een uitbijter in negatieve zin binnen de pluim, dat is wel weer positief maar negeren kunnen we het niet....
Opvallend is wel dat de controle run (blauwe lijn) just in de avond een flinke dip geeft, dat moet haast wel een golf zijn die overtrekt met regen en die de wind eruit haalt voor enige tijd...(gezien de wind richting, kracht en neerslag)
vwc.jpg

Wat een topic, om gek van te worden, nu al. Dit kon wel eens een record topic worden in de countdown.

De EPS is vrij duidelijk...aardig wat wind, 6-8 m/s ofwel windkracht 4-5, kust en kustgebieden zeker meer wind, 5-6 Bft uit het zuidwesten. De meeste neerslag lijkt te vallen op de dag zelf, dat is wel weer een geluk. verder erg zacht met 8-12 graden

Mist en zeer lage bewolking kunnen we uitsluiten wat mij betreft als ik zo de opeenvolgende runs zie...nu de rest nog wat positiever...
Deze EC rus is wel een uitbijter in negatieve zin binnen de pluim, dat is wel weer positief maar negeren kunnen we het niet....
Opvallend is wel dat de controle run (blauwe lijn) just in de avond een flinke dip geeft, dat moet haast wel een golf zijn die overtrekt met regen en die de wind eruit haalt voor enige tijd...(gezien de wind richting, kracht en neerslag)
Bekijk bijlage 69772

Voor de mensen die al wat hebben staan, vanavond perfect stookweertje :wink: En uiteraard vanaf 1 januari weer een stuk rustiger uitgaande van deze pluim.

Als je gfs 06 ziet teken ik direct

30 december storm
31 december vanaf 17 uur afnemende wind.

GFSOPME06_162_9.png

30 december

GFSOPME06_183_9.png

31 december

David, gfs oper komt nu toch aardig wat runs met precies op 31ste in de avond rustiger weer. Hoe is jou kijk hier op?
Ook als je gfs en ec ensemble naast elkaar legt is ec toch winderiger als gfs.

Als ik zo naar buienradar kijk is het best positief. 4 uurtjes regen overdag met 4 bft gisteren zag het er beroerder uit alle dagen regen maar valt ook wel weer mee.

Maar goed 3,6mm regen overdag van 11/15:00 uur en windkracht 4 met 7 dagen te gaan is best positief. Gisteren waren het nog stortbuien met 3 bft dus zelfs de weerstations weten niks zeker.

En nog vind ik een windkracht 4 nog best prima.
Een 2 had ideaal geweest natuurlijk,maar met 4 kan je ook nog aardig stoken hoor.
Windkracht 4-5 is Gewoon ruk, ik presenteer je

Alsof je met 20mm pruttelbak staat. VS windkracht 2-3

Edit:
Het is dezelfde cake, beiden zijn PIG.
Uploader was aan het snoezen en heeft er DOG van gemaakt terwijl het ook gewoon PIG is

Laatst bewerkt:

Bekijk bijlage 69772

Wel van belang is de exacte windrichting denk ik. IS die meer SSW of SW? Kort samengevat lijkt het meer SSW te zijn. We zien namelijk dat de wind in het NW en N kustgebied duidelijk sterker is dan regio Midden. Regio ZW is gelijk aan regio midden. Natuurlijk zouden de isobaren per ongeluk ook veel dichter op elkaar kunnen zitten in NW richting, maar het lijkt me meer de windrichting te zijn. Wat het ook is: de situatie lijkt me voor de kuststrook NW van Hoek van Holland Terschelling beduidend slechter dan ten oosten ervan. Het gemiddelde voor de Wadden is 9 m/s en voor regio NW 9,5 m/s (=Wieringermeer als gridpoint). Vergelijk dat met regio midden en zuidwest bijvoorbeeld waar dit eerder 6 m/s is. Een beduidend verschil!

Windkracht 4-5 is Gewoon ruk, ik presenteer je

Alsof je met 20mm pruttelbak staat. VS windkracht 2-3

Beide 440 gram en 36 schoten. zo'n 12 gram per shot. Het verschil is wel erg groot. Maar ik vind het ook bij 4-5 B wel te doen hoor. In de winter is wachten op 2 of 3B niet zo verstandig, het komt zeker aan zee niet teveel voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan