Kwestie van interpretatie én elke 6 tot 12u nieuwe data. Overigens heb ik Davidh daarbij erg hoog zitten (zeer ervaren meteoroloog). Wat ik in ieder geval probeer te doen is de uitvoer als het ware met half gesloten ogen door de wimpers heen te bekijken, om zodoende, ongeacht nieuwe runs, een rode draad (trend) in de chaotische uitvoer op de lange termijn te vinden.
En dan kom je er simpelweg niet onderuit dat de kans op onstuimig en mogelijk nat weer op oudjaarsdag in dit stromingspatroon groter is dan rustig en stabiel. Dat lijkt een schot voor de boeg, en misschien een open deur, maar de uitvoer ondersteunt dit in grove lijnen al geruime tijd. Meer dan dat is op basis van de huidige data icm het zeer dynamische patroon simpelweg niet mogelijk.
Laat ik het zo stellen; de kans dat een rug van hogedruk precies tijdens onze stookperiode over Nederland trekt en de wind aan de ketting legt is momenteel hooguit 20%. De rest lijkt weggelegd voor winderig depressieweer met mogelijk ook een periode regen. Denk dat we over een dag of 2 echt meer inzicht gaan krijgen in de grove timing van de troggen en ruggen op de 31e. Waarbij ik moet benadrukken dat het scneario met kortdurend hogedrukinvloed en dus rustiger weer nog steeds niet helemaal onmogelijk is, maar simpelweg een kleinere kans van slagen heeft.