Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hieronder de laatste winduitvoer van EC12 voor het midden van het land. Oudjaarsdag tussen de zwarte markering. Hoog gemiddelde verraad de nabijheid van lagedrukgebieden die, in de sterke (zuid)westelijke stroming, soms venijnig snel uit kunnen diepen. Er zitten dan nog steeds een paar stormopties tussen helaas.

Het enige waar we op kunnen hopen is dat tussen al het depressiegeweld door een rug van hogedruk tijdelijk wat rust in de tent brengt. Kijkend naar de spreiding mag je nu nog geen conclusies trekken over of en wanneer dat dan zou kunnen gebeuren op de 31e. Duidelijk is wel dat een winderige (en mogelijk natte) stookperiode een stuk aanemelijker is dan <4 Bft en droog.

EC12_wind.png

Minder positief dan David, hoe komt het dat jullie zo verschillen in de voorspellingen?
De ene spreekt van hoogstwaarschijnlijk 4 Bft en regen, terwijl de ander rond de 3 bft en overwegend buien aangeeft, is nogal een verschil

Minder positief dan David, hoe komt het dat jullie zo verschillen in de voorspellingen?
De ene spreekt van hoogstwaarschijnlijk 4 Bft en regen, terwijl de ander rond de 3 bft en overwegend buien aangeeft, is nogal een verschil

Kwestie van interpretatie én elke 6 tot 12u nieuwe data. Overigens heb ik Davidh daarbij erg hoog zitten (zeer ervaren meteoroloog). Wat ik in ieder geval probeer te doen is de uitvoer als het ware met half gesloten ogen door de wimpers heen te bekijken, om zodoende, ongeacht nieuwe runs, een rode draad (trend) in de chaotische uitvoer op de lange termijn te vinden.

En dan kom je er simpelweg niet onderuit dat de kans op onstuimig en mogelijk nat weer op oudjaarsdag in dit stromingspatroon groter is dan rustig en stabiel. Dat lijkt een schot voor de boeg, en misschien een open deur, maar de uitvoer ondersteunt dit in grove lijnen al geruime tijd. Meer dan dat is op basis van de huidige data icm het zeer dynamische patroon simpelweg niet mogelijk.

Laat ik het zo stellen; de kans dat een rug van hogedruk precies tijdens onze stookperiode over Nederland trekt en de wind aan de ketting legt is momenteel hooguit 20%. De rest lijkt weggelegd voor winderig depressieweer met mogelijk ook een periode regen. Denk dat we over een dag of 2 echt meer inzicht gaan krijgen in de grove timing van de troggen en ruggen op de 31e. Waarbij ik moet benadrukken dat het scneario met kortdurend hogedrukinvloed en dus rustiger weer nog steeds niet helemaal onmogelijk is, maar simpelweg een kleinere kans van slagen heeft.

Ik heb nog steeds geen stress hoor. Ik hoorde wel is vaker scenario's van storm, droog, zon, regen. Heb 1 ding geleerd wacht gewoon tot de laatste 3 dagen en zelfs daar kan het nog veranderen. Wat er nu gebeurd met nog een week is 0,0 zeggend. Op weersites zie je het ook veranderd met de dag, dan is het droog dan regent het weer en zo veranderd het constant. Maar goed is een goed topic voor perfect stookweer maar ik wacht rustig af tot na de kerst.

Bedankt voor je heldere toelichting!

Stel dat de wind niet aan de ketting ligt(20% uitgesloten), aan welke windkracht moet ik dan denken? Woon zelf in midden brabant.
Kwestie van interpretatie én elke 6 tot 12u nieuwe data. Overigens heb ik Davidh daarbij erg hoog zitten (zeer ervaren meteoroloog). Wat ik in ieder geval probeer te doen is de uitvoer als het ware met half gesloten ogen door de wimpers heen te bekijken, om zodoende, ongeacht nieuwe runs, een rode draad (trend) in de chaotische uitvoer op de lange termijn te vinden.

En dan kom je er simpelweg niet onderuit dat de kans op onstuimig en mogelijk nat weer op oudjaarsdag in dit stromingspatroon groter is dan rustig en stabiel. Dat lijkt een schot voor de boeg, en misschien een open deur, maar de uitvoer ondersteunt dit in grove lijnen al geruime tijd. Meer dan dat is op basis van de huidige data icm het zeer dynamische patroon simpelweg niet mogelijk.

Laat ik het zo stellen; de kans dat een rug van hogedruk precies tijdens onze stookperiode over Nederland trekt en de wind aan de ketting legt is momenteel hooguit 20%. De rest lijkt weggelegd voor winderig depressieweer met mogelijk ook een periode regen. Denk dat we over een dag of 2 echt meer inzicht gaan krijgen in de grove timing van de troggen en ruggen op de 31e. Waarbij ik moet benadrukken dat het scneario met kortdurend hogedrukinvloed en dus rustiger weer nog steeds niet helemaal onmogelijk is, maar simpelweg een kleinere kans van slagen heeft.

GFS komt met twee stormdepressies, waarvan er een overtrekt op oudjaarsdag… gaat wel goed in de avond, bij Ec geen storm maar wel buien en wind…

GFS komt met twee stormdepressies, waarvan er een overtrekt op oudjaarsdag… gaat wel goed in de avond, bij Ec geen storm maar wel buien en wind…

Thanks voor de update, klinkt nog niet heel best. Maar denk begin volgende week pas echt wat meer duidelijkheid? Ik vind zelf vooral de avond belangrijk, maar snap dat er ook anderen zijn die overdag willen carbid schieten etc.
Edit: blijkt ook wel dat er nog weinig over te zeggen is, vanochtend de stormopties verdwenen, en nu toch weer terug:bonk:

Bedankt voor je heldere toelichting!

Stel dat de wind niet aan de ketting ligt(20% uitgesloten), aan welke windkracht moet ik dan denken? Woon zelf in midden brabant.

Hieronder de uitvoer voor Gilze-Rijen. Oudjaarsdag weer tussen de zwarte markers. Zou uitgaan van 5-8 m/s uit zuidwest, wat omgerekend een dikke 4, soms tippend aan 5 Bft is. Dat is voor zover landinwaarts toch best stevig. Voor Eindhoven gelden vergelijkbare waarden. Die paar stormopties laten we dan maar even buiten beschouwing....

EC12_wind_Gilze.png

Welke waarde kan worden gehecht aan de oper die (gesteund door de control) wel een sterke afname van de wind laten zien? I know, ze liggen beide onderin de pluim.

Als ik het zo allemaal lees, dan zit ik echt te twijfelen om al mij bestellingen te annuleren. Waarom? Met een storm kan je echt niks afsteken en zoals ik eruit kan optrekken is dat het zwaar gaat stormen en regenen met oudejaarsavond. Het 1 jaar bewaren is geen optie, want het is veel teveel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan