Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Kijk! Daar hebben we wat aan, David!
Wel een vraagje. Ik hoor je totaal niet praten over mist. Kan ik er dan vanuit gaan dat de kans op mist nihil is, zeker gezien de sterke wind en hoge temperatuur?
maar ook niet eerder dan 3 dagen vantevoren, zoals ik net aantoonde. En dan is het op de dag zelf net afwachten wanneer, waar en hoe actief een frontje overtrekt...en is het per plaats dus ook nog weer verschillend. Zie gister; "donkere druilerige dag", ik heb 's ochtends wat regen gehad, in de middag zelfs zon en rustig, en pas 's avonds weer een beetje gemiezer... Als dat oudjaarsdag was geweest zoals iedereen nu vreest op basis van de lt's; BEST!Buienradar moet je niet serieus nemen, KNMI daarintegen wel. helaas.
Kijkende naar zowel ECMWF, GFS alsmede Ukmo….
We zitten bij alle modellen in een zogenaamde "warme" sector, ofwel geen koud weer. Maxima rond 7 graden.
Nadeel van dit warme sector weer is de wind, die staat altijd stevig door te blazen, of het nu dag of nacht is.**knip**
Kortom: Oudjaarsdag juist in de vroege ochtend en late avond de hoogste neerslagkansen, 40-60%, overdag kans op wat motregen.
Inderdaad Davidh, toch weer die warme sector. Gelukkig zien wij hetzelfde.
Vergelijkbare setting met vorig jaar, al lijken frontale systemen dit keer actiever er te zijn. En zal de neerslagactiviteit overdag in de warme sector op vrij grote schaal nog redelijk frequent opleven.
Droog gaan we het dus sowieso niet houden, ook tussen de belangrijkste fronten in niet. De vraag is echter hoe het 00:00u moment gaat verlopen.
GFS en EC laten daarover in de 00Z opers (alsmede de laatste 2 tot 3 runs) geen misverstand bestaan: het koufront staat voor de Nederlandse kusten te trappelen en trekt op een bijzonder ongunstigt tijdstip binnen. Vermoedelijk ergens gedurende de late avond om vervolgens verder naar het oosten te trekken hetgeen tot een verregende jaarwisseling zou leiden.
Gezien de positie van de jet tov het frontvlak is de mogelijkheid tot golfvorming, je haalde dat al even mooi aan, uiteraard aanwezig. Dat zou ons net enkele uurtjes winst op kunnen leveren....
Weerkaarten staren de komende dagen denk ik Davidh!.
In de warme sector zit ook nog een extra hoeveelheid sub tropische lucht ingevangen met een soort van WCB achtige siuatie en het koufront heeft veel optilling op op 500 hPa. Het zal er om spannen of we het droog houden, de golfjes gaan het bepalen, gfs heeft er nu al lichte golfvorming in zitten, ecmwf is daar altijd wat minder scheutig mee. vanavond een nieuwe update...
Geen mist in ieder geval....
0.3 mm en 34% kans ik zou hier voor tekenen. Alleen een wel windkracht 6 das wel flink balen zeg