Het weer op 31 december en 1 januari

Zo'n weer als vandaag teken ik voor, het is hier na de middag prachtig weer geworden, ben toch wel erg benieuwd naar het weer op oudejaarsdag! Maar we wachten af, we zullen snel een voorspelling krijgen van een van de weerkenners. :)

Ah we zullen wel zien wat het word de 31ste. Kan me der niet druk over maken en heb er geePon slapeloze nachten van. Komt zoals het komt die dag.

Kijkende naar zowel ECMWF, GFS alsmede Ukmo….

We zitten bij alle modellen in een zogenaamde "warme" sector, ofwel geen koud weer. Maxima rond 7 graden.
Nadeel van dit warme sector weer is de wind, die staat altijd stevig door te blazen, of het nu dag of nacht is.
EPS geeft 6-9 m/s weer, ofwel 4 tot een volle 5 Bft, uit een zuid tot zuidzuidwestelijke richting.
De neerslag is lastig. Niet zozeer in de warme sector, daar is het zo goed als droog in en, hoe zuidelijker de wind, hoe beter voor ons. Overdag lijkt het zo goed als droog te blijven. Maar…je komt in een warme sector door een passerend warmtefront. Die geeft natuurlijk wel neerslag in de vorm van regen. Dit warmtefront trekt in de nacht over ons land om in de ochtend het noorden van het land te verlaten. In de avond komt juist het koufront vanuit het westen. De vraag is nu, trekt dit front juist laat 's avonds het westen binnen of pas na middernacht…..die vraag gaan we de komende dagen proberen te beantwoorden, wanneer is het warmte front het land uit en hoe laat komt het koufront het land binnenzetten en hoe actief is die?
De laatste EPS uitgesplitst in 1 dag laat een hoge regenkans zien van wel 60-70%. Splits je die dag uit in 4 keer 6 uur tijdvakken dan wordt het al een heel ander verhaal. De hele dag kan in deze EPS wel wat regen vallen, maar dat is gebaseerd op 50 berekeningen, die komen overdag met 30-40% met wat motregen, niet gek, zou ik zeggen. Pas in de nacht naar dinsdag toe zie je de kansen sterk toenemen naar 50-60%, dit dan wel voor De Bilt.
Flink veel neerslag wordt op dit moment niet verwacht maar het is een front waarin snel golven kunnen slaan, wat erg gunstig voor ons kan zijn of juist niet…Slaat zo een golf uit boven Bretagne, duurt het langer voordat het front ons land in de avond kan binnentrekken ofwel langer droog weer

Kortom: Oudjaarsdag juist in de vroege ochtend en late avond de hoogste neerslagkansen, 40-60%, overdag kans op wat motregen.

Eerste kaartje: neerslagkans per dag voor De Bilt…
eps1b.jpg

Tweede kaartje: neerslagkans voor De Bilt in 6 uurs vakken, al een heel ander verhaal
eps2.jpg

Derde kaartje: laatste GFS kaart voor de 31e 12 uur overdag.
kaart1t.jpg

Vierde kaartje: kaart GFS 12 uur 1 jan middernacht..
kaart2.jpg

Laatst bewerkt:
Kijk! Daar hebben we wat aan, David! :thumbsup:

Wel een vraagje. Ik hoor je totaal niet praten over mist. Kan ik er dan vanuit gaan dat de kans op mist nihil is, zeker gezien de sterke wind en hoge temperatuur?

Kijk! Daar hebben we wat aan, David! :thumbsup:

Wel een vraagje. Ik hoor je totaal niet praten over mist. Kan ik er dan vanuit gaan dat de kans op mist nihil is, zeker gezien de sterke wind en hoge temperatuur?

helemaal correct.....te veel wind....:D

Maar wat ik me dan weer af vraag, wat is teveel wind? Hier was het vandaag windkracht 5, en dat gaat er aardig op los, lijkt me niet prettig, de 31ste geeft hij hier (Brabant) windkracht 4 aan, hoe groot is dat verschil met 5?

Gister op verschillende sites en het RTL nieuws weer gelezen/gehoord dat het vandaag ook weer hard ging waaien met windkracht 4/5 (provincie Zuid-Holland). Wat blijkt nu, het is helemaal geen windkracht 5 maar het is nu windkracht 2. Zet dus niet je vertrouwen op weerberichten/sites.

toch gaat het er met de dag beroerder uit zien! maar we houden goeden hoop.
het enige punt voor mij is het showtje om 20.00.. in een open veldje naast het huis
als daar windkracht 4 staat lijkt het wel 6, dus dan zou ik de boel om moeten gooien en verplaatsen.
maar ook dit komt vast goed.
ook met wat minder goed weer komen we de dag goed door!

Lol, leuk voorbeeld van hoe het slechts 2-3 dagen vantevoren duidelijk wordt; tot gisteravond stond voor vrijdag 80% regen en 10% zon op KNMI, nu vanochtend opeens 10% regen en 30% zon... Ik ga in 't weekend de verwachtingen wel serieus nemen!

Volgens weeronline.nl 85% kans op regen hier op 31 december -.- en dat vindt ik niet zo leuk

Maar! volgens buienradar 67% kans op regen en 0.7mm neerslag, dus dat valt nog wel mee, gelukkig :)

Buienradar moet je niet serieus nemen, KNMI daarintegen wel. helaas.
maar ook niet eerder dan 3 dagen vantevoren, zoals ik net aantoonde. En dan is het op de dag zelf net afwachten wanneer, waar en hoe actief een frontje overtrekt...en is het per plaats dus ook nog weer verschillend. Zie gister; "donkere druilerige dag", ik heb 's ochtends wat regen gehad, in de middag zelfs zon en rustig, en pas 's avonds weer een beetje gemiezer... Als dat oudjaarsdag was geweest zoals iedereen nu vreest op basis van de lt's; BEST!

Kijkende naar zowel ECMWF, GFS alsmede Ukmo….

We zitten bij alle modellen in een zogenaamde "warme" sector, ofwel geen koud weer. Maxima rond 7 graden.
Nadeel van dit warme sector weer is de wind, die staat altijd stevig door te blazen, of het nu dag of nacht is.**knip**
Kortom: Oudjaarsdag juist in de vroege ochtend en late avond de hoogste neerslagkansen, 40-60%, overdag kans op wat motregen.

Inderdaad Davidh, toch weer die warme sector. Gelukkig zien wij hetzelfde :wink:.
Vergelijkbare setting met vorig jaar, al lijken frontale systemen dit keer actiever er te zijn. En zal de neerslagactiviteit overdag in de warme sector op vrij grote schaal nog redelijk frequent opleven.
Droog gaan we het dus sowieso niet houden, ook tussen de belangrijkste fronten in niet. De vraag is echter hoe het 00:00u moment gaat verlopen.
GFS en EC laten daarover in de 00Z opers (alsmede de laatste 2 tot 3 runs) geen misverstand bestaan: het koufront staat voor de Nederlandse kusten te trappelen en trekt op een bijzonder ongunstigt tijdstip binnen. Vermoedelijk ergens gedurende de late avond om vervolgens verder naar het oosten te trekken hetgeen tot een verregende jaarwisseling zou leiden.
Gezien de positie van de jet tov het frontvlak is de mogelijkheid tot golfvorming, je haalde dat al even mooi aan, uiteraard aanwezig. Dat zou ons net enkele uurtjes winst op kunnen leveren....
Weerkaarten staren de komende dagen denk ik Davidh! :D.

Inderdaad Davidh, toch weer die warme sector. Gelukkig zien wij hetzelfde :wink:.
Vergelijkbare setting met vorig jaar, al lijken frontale systemen dit keer actiever er te zijn. En zal de neerslagactiviteit overdag in de warme sector op vrij grote schaal nog redelijk frequent opleven.
Droog gaan we het dus sowieso niet houden, ook tussen de belangrijkste fronten in niet. De vraag is echter hoe het 00:00u moment gaat verlopen.
GFS en EC laten daarover in de 00Z opers (alsmede de laatste 2 tot 3 runs) geen misverstand bestaan: het koufront staat voor de Nederlandse kusten te trappelen en trekt op een bijzonder ongunstigt tijdstip binnen. Vermoedelijk ergens gedurende de late avond om vervolgens verder naar het oosten te trekken hetgeen tot een verregende jaarwisseling zou leiden.
Gezien de positie van de jet tov het frontvlak is de mogelijkheid tot golfvorming, je haalde dat al even mooi aan, uiteraard aanwezig. Dat zou ons net enkele uurtjes winst op kunnen leveren....
Weerkaarten staren de komende dagen denk ik Davidh! :D.

In de warme sector zit ook nog een extra hoeveelheid sub tropische lucht ingevangen met een soort van WCB achtige siuatie en het koufront heeft veel optilling op op 500 hPa. Het zal er om spannen of we het droog houden, de golfjes gaan het bepalen, gfs heeft er nu al lichte golfvorming in zitten, ecmwf is daar altijd wat minder scheutig mee. vanavond een nieuwe update...

Geen mist in ieder geval....

In de warme sector zit ook nog een extra hoeveelheid sub tropische lucht ingevangen met een soort van WCB achtige siuatie en het koufront heeft veel optilling op op 500 hPa. Het zal er om spannen of we het droog houden, de golfjes gaan het bepalen, gfs heeft er nu al lichte golfvorming in zitten, ecmwf is daar altijd wat minder scheutig mee. vanavond een nieuwe update...
Geen mist in ieder geval....

Yup, warmte is mooi te zien als je op 850hPa de Theta-E/-W structuren gaat contouren.
Maar wat ik me langzaam begin af te vragen is of het er inderdaad nog wel om gaat spannen. Al enkele runs blijft die kleddernatte jaarwisseling voor een groot deel van het land door de verschillende rekenbreinen gemodelleerd worden. Voor hen die in het zuidoosten en oosten wonen, jullie lijken er rond 00:00 met de grootste kans op even droog weer vandoor te gaan. Ik ben er als westerling absoluut niet gerust op...
Geef mij dan maar rustig hogedruk weer met nevel en mist.
Maar ik ben benieuwd naar hoe de modellen DE dag de komende periode gaan beschrijven, uiteraard net zo benieuwd naar jouw visie op het geheel later vandaag :D.

Wat verschrikkelijk zeg. Meteo consult (weer.nl) zegt 15 mm regen in mijn buurt (regio rotterdam) en windkracht 5 en dan ben je ook nog halfziek, bah.

Back
Bovenaan