Het weer op 31 december en 1 januari

5 Bft boven land is vrij fors met vuurwerk en dat hebben alle modellen, ander feit is dat de wind de hele dag stevig door staat te blazen, kenmerk van een warme sector. Zeker in de hogere delen van Lmburg waait het krachtig, 6 Bft...., dit vrijwel de hele dag...
Toch is dit geen extreme windkracht hoor....bij 6-7 Bft ga ik me veel meer zorgen maken....

Van het weerbericht van L1 (meteolimburg) wordt ik ook niet bepaald verdrietig:

Verdere vooruitzichten
Van zaterdag tot en met dinsdag 1 januari 2013 is het volgens Meteo Limburg aanhoudend wisselvallig en zacht weer. Erg grote regenhoeveelheden worden niet berekend. Zaterdag loopt de temperatuur na een zachte nacht op tot 12 graden en tijdens de daarop volgende dagen liggen de maxima rond 9 graden. Het waait elke dag matig tot vrij krachtig uit een richting tussen zuid en west.

En tja, de wind... Wat is hier eigenlijk het probleem van?

5 Bft boven land is vrij fors met vuurwerk en dat hebben alle modellen, ander feit is dat de wind de hele dag stevig door staat te blazen, kenmerk van een warme sector. Zeker in de hogere delen van Lmburg waait het krachtig, 6 Bft...., dit vrijwel de hele dag...
Toch is dit geen extreme windkracht hoor....bij 6-7 Bft ga ik me veel meer zorgen maken....

Heb gisteren regelmatig op de wind gelet, wanneer een regenbui nadert/bij regen is de wind ook een stuk fosser. Zolang er geen regen in de buurt is voorzie ik eerlijk gezegd weinig problemen, aangezien de wind dan een stuk minder is (althans, dat viel me gisteren op)

tis hier in enschede ook nog niet al te best wat te zeggen.
Denk dat ik nog maar zo'n vuurwerkgrip erbij ga halen ivm met de wind.

Blijft erom spannen; wind daalt wel net voor 00u. maar neerslag neemt dan juist toe en nét na 00u-en neemt dat af... misschien vuurwerk pas om half1-1u afsteken? Dat vind ik nog beter dan eerder op de dag of helemaal niet! Maar even de Europese run van straks afwachten...gaat nog steeds net van de timing afhangen! En ook waar precies meeste neerslag gaat vallen is pas maandag nauwkeurig te zeggen.

Tsja, GFS heeft het koufront net west ons rond middernacht, ECMWF heeft die dan golvend van west Brabant naar de Achterhoek liggen met in het westen een enkele bui.....details mensen, daar kan ik pas over een paar dagen wat van zeggen....bovendien, om het makkelijker te maken, komen eigenlijk twee fronten door. Zo te zien heeft ECMWF het tweede front als actiefste met daarachter een flink afnemende wind vrijwel overal in het land rond middernacht, GFS heeft het front dan nog 200 km naar het westen liggen met nog overal veel wind.
De ervaring leert dat EC op langere termijn meestal beter is, dus zal GFS wel wat bijdraaien en dat is gunstig. (fingers crossed)

Nog even deze opmerking nav opmerkingen die ik hier en daar lees:
als meteoroloog ben je GEEN waarzegger, aan de hand van de kaarten, pluim en je eigen kennis probeer je alles te vertalen naar wat de klant wil. Dat is geen keiharde materie, gelukkig niet. Ik pretendeer dan ook niet dat ik alles weet, ik beschrijf het alleen naar de laatste stand van zaken. En dan nog zal ik er regelmatig naast zitten, dat gebeurt ook op het werk. vandaar de mitsen en maren in de verhalen. natuurlijk wil ik schrijven: droog, 2 graden en een zwakke oostelijke bries met opklaringen. Keiharde cijfers....helaas, droom dan maar voort....Ik doe mijn best maar blijf wel zoveel mogelijk realistisch.:D

Heb gisteren regelmatig op de wind gelet, wanneer een regenbui nadert/bij regen is de wind ook een stuk fosser. Zolang er geen regen in de buurt is voorzie ik eerlijk gezegd weinig problemen, aangezien de wind dan een stuk minder is (althans, dat viel me gisteren op)

Gisteren was een heel andere situatie, waarbij inderdaad buien de wind op hoogte 'naar beneden' halen, maar dit is normaal in van oorsprong koudere lucht. Die neemt meestal dan ook af in het binnenland zodra de zon onder is. In een warme sector in de winterben je niet afhankelijk van buien (die komen er dan ook niet in voor) maar waait het sowieso flink door, dit door de gradient (veel isobaren) en de onafhankelijkheid van dag of nachtritme. tevens is het vrij zachte lucht, wat veel makkelijker in beweging komt dan koude lucht. Ook op hoogte waait het dan flink door, zodat bijvoorbeeld de Limburgse heuvels nog meer wind hebben.

ik wacht wel af tot maandag, iedere keer die weersvoorspellingen bekijken word je ook niet wijzer van... mijn ervaringen zijn.. smorgens droog, smiddags regen en dan savonds weer droog

Mijn persoonlijke ervaring met dit soort randsituaties met de jaarwisseling?

Stress tot op 't laatste moment, met wat verregende momenten door de dag, en dan net voor/rond twaalven wordt het droog en gaat de wind liggen. Dat versterkt dan nog eventjes het euforische gevoel van 'jetzt geht's looooooooooooooss'!

Al zó ontzettend vaak zo meegemaakt...Kijk er naar uit!

Hier ziet het er droog uit, (Arnhem) hopelijk blijft dat ook zo.
Weeronline zegt droog, maar buienradar zegt 9MM regen.

Ach, tegenwoordig kun je beter van dag tot dag afwachten wat het word. want als je al die buienradars en weerberichten moet geloven word je ook spontaan gek.

Heb hier in Apeldoorn al de hele dag een zonnetje, droog en geen wind. Terwijl op buienradar staat dat het hier zou regenen. En waaien met 5bft. Dus ik wacht het allemaal lekker af, ga me er zeker niet druk om maken. :)

Weet iemand welke windkracht wij vorig jaar hadden?
Stond ook een aardig windje, en kan ik het een beetje vergelijken.

Windkracht 6/7 klinkt echt niet goed.

Windkracht 6/7 klinkt echt niet goed.

Dan moet je onderhand al rekening gaan houden met het wegwaaien van effecten.

Verdere vooruitzichten
Van zaterdag tot en met dinsdag 1 januari 2013 is het volgens Meteo Limburg aanhoudend wisselvallig en zacht weer. Erg grote regenhoeveelheden worden niet berekend.
Zaterdag loopt de temperatuur na een zachte nacht op tot 12 graden en tijdens de daarop volgende dagen liggen de maxima rond 9 graden. Het waait elke dag matig tot vrij krachtig uit een richting tussen zuid en west.
Aldus mijn lokale weerstation.

Ik wacht het braaf af. Zolang het om 00:00 een tijdje droog is ben ik blij.

Back
Bovenaan