Het weer op 31 december en 1 januari.

Overigens de vochtige lucht stroomt binnen in het land. 7 C op de Wadden bij Noordelijke wind. Hier nog maar 1 C. We zien het zicht kortdurend teruglopen naar 5-7 km maar erachter is het schone lucht met 15-30 km bij 3 Bft.....Geen noordzee mist dus...

Even een bericht van mijn kant.

De aanhoudende discussie over een weerapp of apps begint enigszins af te leiden van de inhoud. Vervolgens verschijnen er opnieuw een aantal reactieve bijdragen in de trant van oproepen tot rust en persoonlijke observaties, waarmee de inhoudelijke updates feitelijk weer naar de achtergrond verdwijnen. Dergelijke bijdragen blijven veelal beperkt tot geroeptoeter en voegen inhoudelijk weinig toe. In dat geval lijkt het zinvoller om simpelweg af te wachten en de inhoudelijke updates hun werk te laten doen.

Ik acht het niet nodig om hier enige vorm van zelfverheffing aan toe te passen. Voor Jorghino, David en Dabombe kan ik niet spreken, maar vaststaat dat wij onze updates met zorg en met een aanzienlijke tijdsinvestering samenstellen. Het blijft desondanks opmerkelijk dat er verwachtingen blijven circuleren die zijn gebaseerd op één enkel weermodel. Dat een dergelijk model incidenteel correct kan uitpakken, staat buiten kijf, al betreft dit doorgaans een zeer beperkte kans.

De meest recente update is opgesteld op basis van vijf afzonderlijke modellen, waarbij tevens de volledige ensembles van ECMWF en GFS zijn meegenomen. Vanuit methodologisch oogpunt lijkt het mij evident welke benadering in de basis een hogere mate van betrouwbaarheid biedt.

Tatanka

Maak je niet druk ben zeer tevreden met jou inzet !

Dank voor de weermannen, en ik begrijp de stress niet na 00:00 31 december hebben we 365 dagen om de beste dag uit te zoeken 💪

Ik zeg het wel. Alleen Daaf (ik kon even geen flauw naamgrapje bedenken), DaTransBomber, Hakuna Matatanka en Jorge Fireworks hebben verstand van zaken. De rest moet lezen, gezien het enorm hoge niveau van onze schrijfsels heel erg lang nadenken en daarna klappen zoals in de goede oude tijden van Stalin. Dat ik dit hier moet schrijven is al heel triest. Dus wij knallen nu, jullie luisteren en mogen vanwege die gore communisten van o.a. het Communistisch Democratisch Appel (keken hun naam af van de DDR denk ik) nog een keertje op oudjaar knallen. Startschot is om 18.00 uur zorg dat je precies om 02.00 uur de finish bereikt!
Na 02.00 uur verwacht ik namelijk enorme buien van het huilerige type onder diverse deelnamers. Deelnemen zal het namelijk nooit meer worden.

Dank, vind mezelf inderdaad erg kundig, echter niet op het gebied van weersvoorspellingen - dus ik zal me verder focussen op het ontleden van alle hoogwaardige posts.

Jullie bijdrage wordt overigens gewaardeerd, net als alle reacties daarop. DIt blijft toch altijd wel het ultieme kruitstress topic :p

Even een bericht van mijn kant.

De aanhoudende discussie over een weerapp of apps begint enigszins af te leiden van de inhoud. Vervolgens verschijnen er opnieuw een aantal reactieve bijdragen in de trant van oproepen tot rust en persoonlijke observaties, waarmee de inhoudelijke updates feitelijk weer naar de achtergrond verdwijnen. Dergelijke bijdragen blijven veelal beperkt tot geroeptoeter en voegen inhoudelijk weinig toe. In dat geval lijkt het zinvoller om simpelweg af te wachten en de inhoudelijke updates hun werk te laten doen.

Ik acht het niet nodig om hier enige vorm van zelfverheffing aan toe te passen. Voor Jorghino, David en Dabombe kan ik niet spreken, maar vaststaat dat wij onze updates met zorg en met een aanzienlijke tijdsinvestering samenstellen. Het blijft desondanks opmerkelijk dat er verwachtingen blijven circuleren die zijn gebaseerd op één enkel weermodel. Dat een dergelijk model incidenteel correct kan uitpakken, staat buiten kijf, al betreft dit doorgaans een zeer beperkte kans.

De meest recente update is opgesteld op basis van vijf afzonderlijke modellen, waarbij tevens de volledige ensembles van ECMWF en GFS zijn meegenomen. Vanuit methodologisch oogpunt lijkt het mij evident welke benadering in de basis een hogere mate van betrouwbaarheid biedt.

Tatanka

Tsja...dat is het probleem voor ik denk ons. Het leuke van het forum ook zeker hier is het enthousiasme voor het weer. Maar we willen graag ook anderen informeren en doen dat zoals je schrijft deugdelijk, onderbouwd etc Niet omdat we onszelf zo goed vinden, maar om anderen te voorzien van de verwachte weersituatie en ook willen aangeven wat de (on)zekerheden zijn. Doordat iedereen wil meedoen, met de beste bedoelingen en soms ook omdat ze het niet weten en een reactie van ons (Davidh, Bombe, jij en ik denk ik) willen om hun angst weg te nemen, verdwijnen de weerberichten die veelomvattender zijn uit het zicht.

Als ik zelf geen goede kijk had op het weer en zou beseffen dat er 4-5 zijn die het duidelijk wel hebben zou ik het ook jammer vinden als ik echt moest zoeken naar die info.

Misschien had het beter geweest dat vuurwerkcrew een paar mensen aanwees als makers van een weerbericht en dat afsluiten van de rest en dat er een apart deel kwam waar mensen op zouden kunnen reageren. Dan blijven die berichten met soms onderlinge discussies en verschillen van wat meer deskundige mensen staan en kunnen mensen die behoefte hebben aan verduidelijking, hun eigen kijk etc eronder reageren.
Als ik dit schrijf vind ik het ook behoorlijk elitair klinken maar ik schrijf ook niet dat ik of jij of wie dan ook er per se bij hoort. Dat zou de keuze van de forumbeheerders zijn en ik zou elke keuze accepteren. In principe zouden in mijn ogen alleen DaBombe en DavidH gekwalificeerd zijn, zij zijn profs en jij en ik autodidact. Wie weet een idee voor volgend jaar?

Dank, vind mezelf inderdaad erg kundig, echter niet op het gebied van weersvoorspellingen - dus ik zal me verder focussen op het ontleden van alle hoogwaardige posts.

Jullie bijdrage wordt overigens gewaardeerd, net als alle reacties daarop. DIt blijft toch altijd wel het ultieme kruitstress topic :p

Hmmm....ik zal je verwachtingen missen :d:d:d:d:d

Uiteindelijk maakt het geen reet uit en moet je het doen met het weer dat je krijgt en de tijd die je ‘krijgt’. Je kunt zo dicht mogelijk voorspellen en dat kan je helpen bij het (stress)gevoel vooraf maar invloed erop heb je verder nul komma nul natuurlijk. Wat overblijft is de keus je spul wel of niet te stoken bij ongunstig weer. En wanneer weet je het 100% zeker? Op 31 dec om 18:00! Voor de rest is het reuze interessant om te volgen en leuk te zien dat we ons er zo druk om maken, zeker dit jaar. Ik hoop op superweer en het is weer razend spannend. Zij die er diep induiken en info delen: het wordt absoluut gewaardeerd! Kudo’s

• Like
Waarderingen: ATF
Hopelijk gaat die storing op 1 januari niet eerder vallen. Want anders gaat het wel net als vorig jaar hier worden ben ik bang. Zitten er tot nu toe precies tussen in.

Maar blijft bijzonder dat precies rond de 31ste en 1 jan er weer storingen plaatsvinden en nu heel de week gewoon prima.

Hopelijk gaat die storing op 1 januari niet eerder vallen. Want anders gaat het wel net als vorig jaar hier worden ben ik bang. Zitten er tot nu toe precies tussen in.

Maar blijft bijzonder dat precies rond de 31ste en 1 jan er weer storingen plaatsvinden en nu heel de week gewoon prima.
Als ik de kaarten en updates hier goed lees wijst niks erop dat die storing eerder gaat komen.

• Like
Waarderingen: BENZ

Het bijzondere is zelfs dat het gewoon de hele maand december al verdomd goed weer is geweest.

Het bijzondere is zelfs dat het gewoon de hele maand december al verdomd goed weer is geweest.
De neerslag geloof ik wel. Maak ik me niet zo druk om. Maar die tyfus wind weer en dat ook echt op de dag der dagen weer toeneemt.
En heel eerlijk (ik weet dat we het hier bijna niet meer mogen zeggen) maar alle weersites geven toch 4/5 bft op voor Friesland (Noord).

Bijlagen

• IMG_4396.jpeg
    IMG_4396.jpeg
    340,6 KB · Weergaven: 43
De neerslag geloof ik wel. Maak ik me niet zo druk om. Maar die tyfus wind weer en dat ook echt op de dag der dagen weer toeneemt.
En heel eerlijk (ik weet dat we het hier bijna niet meer mogen zeggen) maar alle weersites geven toch 4/5 bft op voor Friesland (Noord).
idd bft 4/5 in noorden steeds..

Back
Bovenaan