Nee.....ik ben het nagegaan. Hier wat tekten van 26 december vorig jaar van mij (en ik denk anderen):
"Laat me voor iedereen duidelijk zijn: de situatie oogt behoorlijk mobiel en nat en verre van ideaal om met een gerust hart de jaarwisseling tegemoet te gaan. Precair, het moet wel echt goed vallen etcetc is van toepassing."
De huidige situatie oogt niet mobiel, niet nat. Als de boel langzamer doortrekt zitten we niet ineens met rotweer. We zitten dan met wat minder weer. Als ie versneld doortrekt (en goed versneld doortrekt) dan neigen we wel naar die kant ja.
Voor 27 december tekende ECWMF voor de De Bilt 60% kans in voor windstoten van 50-75 km/uur.
Verwachting op die dag:
"Zekerheid:
Temperatuur is zeer bestendig en behoorlijk zeker.
Regen kent een grote spreiding, dat het in bepaalde mate gaat regenen is waarschijnlijk.
Wind spreiding begint af te nemen, 70 a 75% van de leden gaat voor waarden van 4-5 Bft. Een matige tot vrij krachtige wind lijkt zeker.
Windstoten: ongeveer 75% gaat voor windstoten tussen 12-18 m/s. De beide vorige jaren kwam De Bilt uit op 17 m/s (in de avond)."
Over die windstoten....vandaag precies een jaar later is die kans 0% ipv 60%. Pas 19 uur later is deze eveneens 60%.
Timing: hier is voor windstoten er wel een verschil. Zuid van de lijn (ik pak 'm beet) Haarlem-Groningen is een vertraagde doortocht GEEN probleem. De kans op windstoten van 50-75 Km/uur is hier minder dan 30% en nemen we De Bilt of zelfs Vlissingen dan is die de hele 31e niet eens groter dan 5% en tegen de avond op beide plaatsen 0%.
Alleen het noordwestelijke kustgebied heeft kortdurend eerder op de 31e een enigszins vergelijkbaar beed met vorig jaar en als het allemaal trager gaat komt het nauw.
Een versnelde doortocht dan. Simpelweg moet dan alles 14 uur sneller doortrekken dan nu, gisteren, eergisteren en de dag daar weer voor staat en stond ingetekend.
Als alles zeker was hadden we het je wel verteld, maar dat is niet zo. Het kan nog veranderen. Maar het window voor nu voor goede omstandigheden is ten zuiden van de eerder genoemde lijn geen window en ten noorden valt het ook al dagenlang goed. So far so good en afwachten verder.