Het weer op 31 december en 1 januari.

Nieuwste voorspelling van ChatGPT

Weersverwachting oud en nieuw 31 december (18:00–02:00)

Algemene situatie

Tussen 18:00 en 02:00 blijft het weerbeeld rustig en zacht. Nederland ligt in vochtige maritieme lucht met een zwakke westelijke stroming. Grote verstoringen blijven uit. De onzekerheid zit vooral in de exacte windsterkte en of er lokaal wat lichte motregen valt.

Per regio

Noord (Groningen, Friesland, Drenthe)
Temperaturen rond 4–6 °C.
Veel bewolking, meestal droog, lokaal wat motregen mogelijk.
Wind zwak tot matig (2–3 Bft; aan de kust soms 4).
Door vochtige lucht en beperkte menging kan rook lang blijven hangen, vooral later op de avond en na middernacht. Nevel mogelijk.

West (Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland)
Iets zachter met 5–7 °C.
Bewolkt en klam.
Wind iets sterker (3–4 Bft; kust lokaal iets meer).
Mist minder waarschijnlijk, maar rook kan in stedelijke gebieden tijdelijk blijven hangen. Kleine kans op motregen.

Midden (Utrecht, Flevoland, westelijk Gelderland)
4–6 °C, bewolkt en meestal droog.
Wind zwak (2–3 Bft).
Tussen 22:00 en 02:00 neemt de kans op rookophoping toe, vooral in woonwijken.

Midden-Oost (oostelijk Gelderland, oostelijk Overijssel)
Iets koeler met 3–5 °C.
Wind vaak zeer zwak (1–2 Bft), vooral later op de avond.
Hier de grootste kans op nevel en slechter zicht door rook, met name na 23:00. Neerslagkans klein.

Zuid (Noord-Brabant, Limburg)
5–7 °C, bewolkt en overwegend droog.
Wind zwak tot matig (2–3 Bft).
Mist minder waarschijnlijk, maar rook kan bij rustige momenten kort blijven hangen, vooral richting middernacht.

Vuurwerkperspectief (18:00–02:00)
  • 18:00–22:00: omstandigheden nog redelijk, rook trekt iets beter weg
  • 22:00–02:00: wind neemt verder af → rook blijft makkelijker hangen
Geen storm en geen stevige regen, maar door weinig wind en vochtige lucht zijn de omstandigheden matig, vooral na middernacht en landinwaarts.

Samenvattend
Tijdens oudjaarsavond en -nacht (18:00–02:00) blijft het zacht, rustig en somber. Geen winterweer of extreme wind, maar vochtige lucht en beperkte menging zorgen lokaal voor rokerige omstandigheden en slechter zicht na middernacht.

• Like
Waarderingen: BENZ
Overdag windkracht 5 nu aan de kust, avond 4, 1 januari in de middag windkracht 6..

Gaat weer lekker :rolleyes:
In de avond 4 aan de kust is wat mij betreft goed, ik denk zelf misschien nog een half beaufortje minder. Ik neem aan dat je dit van een een weerapp hebt gelezen? Die dan waarschijnlijk een opper van gfs nam?

Daar moet je pas een dag van tevoren naar kijken voor een betrouwbaar beeld. En mocht het een 4 zijn is het nog steeds niet de drama van de vorige jaren.

Met een 4 pak ik nog niet eens mijn kite uit de kast om het water op te gaan😄 Dit word ook aan de kust een top avondje.☺️

Meerdere weersapps inderdaad. Gaat mij er meer om dat het er niet best uitziet. Gunstigste geval 4, maar met pech 5 of 6..

Ik wacht rustig af, maar blij word ik er niet van :biertje:

Alle weegapps die je nu neemt zijn vaak maar van 2 modellen genomen gfs of ecwmf en dan maar van een run terwijl er nog 51 andere runs zijn en die laten een gunstiger beeld zien dan de 4 a 5.

Het kan natuurlijk uitkomen, maar ik ga meer van een 3.5 tot 4 beaufort in de avond tot nacht. Misschien een dikke 4 tot 5 maar dan zit je toch echt op strand op zee.

Ik heb er alle vertrouwen in😄

Ik begin me serieus af te vragen of mensen wel begrijpend kunnen lezen. Er zitten hier meerdere (met alle respect heren jorginho, tatanka en davidh) meteo gekken. Welke stuk voor stuk een beeld scheppen van wat de vooruitzichten zij. Maar iemand gooot een voorspelling van een weerapp, die zoals vanuit de meteogekken werd benoemd vaak alleen opers gebruiken, en iedereen is weer in rep en roer. Gewoon lezen en kalm an....

Ik begin me serieus af te vragen of mensen wel begrijpend kunnen lezen. Er zitten hier meerdere (met alle respect heren jorginho, tatanka en davidh) meteo gekken. Welke stuk voor stuk een beeld scheppen van wat de vooruitzichten zij. Maar iemand gooot een voorspelling van een weerapp, die zoals vanuit de meteogekken werd benoemd vaak alleen opers gebruiken, en iedereen is weer in rep en roer. Gewoon lezen en kalm an....
Maar het hep op buienrader gestaan

Ik begin me serieus af te vragen of mensen wel begrijoend kunnen lezen. Er zitten hier meerdere (met alle respect heren jorginho, tatanka en davidh) meteo gekken. Welke stik voor stuk een beeld scheppen van wat de vooruitzichten zij. Maar iemand gooot een voorspelling van een weerapp, die zoals vanuit de meteogekken werd benoemd vaak alleen opers gebruiken, en iedereen is weer in rep en roer. Gewoon lezen en kalm an....
Rustaghhh, we krijgen gewoon mooi en gunstig weer dit jaar :holland:

IMG_9275.jpeg

Utopisch om te denken dat (de meeste) mensen hier begrijpend lezen hahaha.

Even een bericht van mijn kant.

De aanhoudende discussie over een weerapp of apps begint enigszins af te leiden van de inhoud. Vervolgens verschijnen er opnieuw een aantal reactieve bijdragen in de trant van oproepen tot rust en persoonlijke observaties, waarmee de inhoudelijke updates feitelijk weer naar de achtergrond verdwijnen. Dergelijke bijdragen blijven veelal beperkt tot geroeptoeter en voegen inhoudelijk weinig toe. In dat geval lijkt het zinvoller om simpelweg af te wachten en de inhoudelijke updates hun werk te laten doen.

Ik acht het niet nodig om hier enige vorm van zelfverheffing aan toe te passen. Voor Jorghino, David en Dabombe kan ik niet spreken, maar vaststaat dat wij onze updates met zorg en met een aanzienlijke tijdsinvestering samenstellen. Het blijft desondanks opmerkelijk dat er verwachtingen blijven circuleren die zijn gebaseerd op één enkel weermodel. Dat een dergelijk model incidenteel correct kan uitpakken, staat buiten kijf, al betreft dit doorgaans een zeer beperkte kans.

De meest recente update is opgesteld op basis van vijf afzonderlijke modellen, waarbij tevens de volledige ensembles van ECMWF en GFS zijn meegenomen. Vanuit methodologisch oogpunt lijkt het mij evident welke benadering in de basis een hogere mate van betrouwbaarheid biedt.

Tatanka

Toch niks aan de hand? GOUD KOPEN!!

Die 5 Bft direct aan de kust, daar word ik dan wel weer ff chagrijnig wakker van. Nog een beetje vervroeging of vertraging en we zitten met een 6 Bft en kan ik de 31e weer heerlijk genieten van het vuurwerk dat een straat verderop wordt afgestoken.

Die 5 Bft direct aan de kust, daar word ik dan wel weer ff chagrijnig wakker van. Nog een beetje vervroeging of vertraging en we zitten met een 6 Bft en kan ik de 31e weer heerlijk genieten van het vuurwerk dat een straat verderop wordt afgestoken.

Die 5 is al 1 van de extreme leden fomp, er staat in de meeste uitvoeren een 4 bft. Een 6bft is momenteel totaal niet aan de orde of in de buurt.

Het model van de pluim van de run van de ensemble van het model van de m, Ohhh bedankt voor de vele uitgebreide verslagen die ik niet best begrijp maar waarin ik altijd gunstig zie staan! Het blijft altijd spannend tot de 30ste maar ik blijf het lezen.

Tnx voor de eeuwige inspanning maar het word gewoon goed, we manifesteren het naar top weer met z'n allen lets gooooo

Even een bericht van mijn kant.

De aanhoudende discussie over een weerapp of apps begint enigszins af te leiden van de inhoud. Vervolgens verschijnen er opnieuw een aantal reactieve bijdragen in de trant van oproepen tot rust en persoonlijke observaties, waarmee de inhoudelijke updates feitelijk weer naar de achtergrond verdwijnen. Dergelijke bijdragen blijven veelal beperkt tot geroeptoeter en voegen inhoudelijk weinig toe. In dat geval lijkt het zinvoller om simpelweg af te wachten en de inhoudelijke updates hun werk te laten doen.

Ik acht het niet nodig om hier enige vorm van zelfverheffing aan toe te passen. Voor Jorghino, David en Dabombe kan ik niet spreken, maar vaststaat dat wij onze updates met zorg en met een aanzienlijke tijdsinvestering samenstellen. Het blijft desondanks opmerkelijk dat er verwachtingen blijven circuleren die zijn gebaseerd op één enkel weermodel. Dat een dergelijk model incidenteel correct kan uitpakken, staat buiten kijf, al betreft dit doorgaans een zeer beperkte kans.

De meest recente update is opgesteld op basis van vijf afzonderlijke modellen, waarbij tevens de volledige ensembles van ECMWF en GFS zijn meegenomen. Vanuit methodologisch oogpunt lijkt het mij evident welke benadering in de basis een hogere mate van betrouwbaarheid biedt.

Tatanka
Nicht ärgern nur wundern, geen tijd en moeite insteken Tatanka. Zodra er meer dan 5 zinnen in je bericht staan wordt er niet meer gelezen, houd vast aan het feit dat sommigen het wel lezen en je input waarderen.

Laatst bewerkt:
Gelukkig gebruikt ChatGPT meer input om tot een voorspelling te komen 😁
  • ECMWF (oper + ensembles) → hoofdmodel voor de middellange termijn en spreiding
  • GFS (oper + ensembles) → vergelijking en alternatieve scenario’s
  • ICON → timing en structuur van storingen
  • GEM → onafhankelijke controle
  • UKMO (via afgeleide producten) → synoptische setting
  • HARMONIE / AROME (pas kort voor de datum) → lokale details zoals mist en wind
Het zwaarst wegen ECMWF- en GFS-ensembles, daarna wordt gekeken of meerdere modellen hetzelfde verhaal vertellen en of dat fysisch logisch is. Losse operationele runs zijn nooit leidend.

Back
Bovenaan