Het weer op 31 december en 1 januari.

"Veelal 2-6 Bft"? Leeuwarden en De Kooy (Den Helder) kennen in de avond 2% kans op 6 bft en 10-15% kans op 5 bft. Vlissingen, ook kust kent 4% kans op 5 bft wat gelijk is aan de kans op 1 bft. De kans op 4 bft is in Vlissinge maar 8-12 %, dat geldt ook voor Twente bijvoorbeeld.
Op basis hiervan ben ik oprecht verbaasd dat jij er "veelal 2 tot 6 bft van maakt". Is de gebaseerd op je vermoeden en waar is dat dan op gebaseerd. De kans meer dan een matige wind is zo goed als nul. Dat dit kan veranderen is een andere zaak, maar dat komt bij mij wel over op glazenbol kijken. Ik kan in elk geval geen enkele steun vinden voor een gerede kans op zelfs 5 bft. 10-15% is nog steeds nihil.
Ter vergelijking: het grootste deel van het land is de kans op een sneeuwdek groter dan de kans op 5 Bft. Dat noemen we toch ook niet als een gerede kans?

Neerslag ligt wel wat anders, kans op meer dan 1 mm neerslag over de hele dag (niet de laatste 6 uur) is ongeveer 50%. Daarvan valt 3,0-10 mm is maximaal 20%. Maar kans op echt significante neerslag (> 3 mm/6uur) is gering.
Je neemt de uitvoer (van EC?) te letterlijk in mijn optiek. Kijk eens naar de windmaxima die in de hele periode (31-12 t/m 01-01) worden berekend. Gezien het feit dat de timing van de trog(gen) nog niet vast staat loont het om ook de maxima buiten de stookperiode in ogenschouw te nemen, ook bij bijv GFS. Immers, een trog die nu tijdens de ochtend op de 31e staat ingetekend kan straks in werkelijkheid midden in de stookperiode terechtkomen.

De afgelopen runs hebben zeer regelmatig maxima tot ~5-6 Bft op de kust laten zien tijdens de passage van verschillende troggen waarbij de timing telkens anders was. Landinwaarts bljift het in veel gevallen relatief rustig. Vandaar de 2-6 Bft marge, van diep landinwaarts tot op het strand. Dat is immers wat de uitvoer laat zien, waarbij de kans op de maxima uiteraard kleiner wordt naarmate je dieper landinwaarts komt.

Hetzelfd geldt voor de Td en mistverwachting. In polaire lucht zien we 's nachts geregeld T≈Td, zonder de vorming van mist puur als gevolg van de eigenschappen van de luchtsoort (schoon, weinig condensatiekernen). Als je dan letterlijk de T en Td uitvoer over elkaar legt zou je inderdaad uitkomen op de vorming van mist terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is. Vandaar dat ik door de uitvoer heen probeer te kijken.

Laatst bewerkt:
Hierbij nogmaals de kansverwachtingen vna het KNMI (ECMWF)

KNMI_kanspluim_De Bilt_Windsnelheid_2025122300  (1).jpeg
KNMI_kanspluim_De Bilt_Neerslag_2025122300 .jpeg

Kansberekening vanuit het ECMWF model is 0% op 5 beaufort of meer. Neemt niet weg dat er kortstondig bij een trog iets meer wind is maar dit is lokaal en zeer kortstondig.

Zie Guidance van het KNMI:
beoordeling lange termijn door meteoroloog

Geldig van donderdag 25 december tot dinsdag 06 januari

Synoptische ontwikkeling:
Een hogedrukgebied bevindt zich net ten zuiden van Noorwegen en heeft uitlopers naar Ierland en Oekraïne. Aanvankelijk is er vrij koude en zeer droge lucht aanwezig, maar geleidelijk wordt er minder koude en minder droge lucht aangevoerd vanuit het zuidoosten. Een tweede hogedrukgebied trekt van de Atlantische Oceaan naar het zeegebied tussen IJsland en Schotland en neemt het eerdergenoemde hoog over. Zaterdag heeft het hoog nog een uitloper naar het zuidoosten van Europa, maar na het weekend wordt deze minder prominent. Hierdoor komt er aan de oostflank een diepe noordelijke stroming op gang. Het hoog behoudt in eerste instantie nog invloed op ons weerbeeld, maar vanaf woensdag trekt een lagedrukgebied vanaf Nova Scotia via het noordwesten van Noorwegen naar Polen. Het bijbehorende frontale systeem schampt hierbij in verzwakte vorm ons land op Nieuwjaarsdag.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
EC laat het dauwpunt dalen naar -17°C aan het begin van de nacht naar zaterdag en de vraag is of dat echt zo laag gaat worden. EC heeft de neiging om dit te overdrijven. Een groot deel van het ensemble laat ook hogere waardes zien. De overgang naar hogere temperaturen vanaf komend weekend zit vrij eenduidig in het ensemble. Vanaf zaterdag stroomt er aanzienlijk vochtigere lucht binnen, waardoor de kans op condensatiegladheid toeneemt. Na het komende weekend nemen de neerslagkansen toe. Hogedrukinvloeden blijven ook op de langere termijn aanwezig, maar de positie ervan maakt dat de invloed ervan op ons weerbeeld minder is dan de komende dagen het geval is.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Op eerste kerstdag zonnig, droog en maximumtemperaturen rond het vriespunt. Daarna geleidelijk meer bewolking en maximumtemperaturen die langzaam oplopen en na het weekeinde rond het langjarig gemiddelde uitkomen. Zondag kans op (mogelijk hardnekkige) mist. In de nachten vriest het licht. Het blijft droog.

Samenvatting EPS-periode:
Maximumtemperaturen rond het langjarig gemiddelde en 40-50% kans op neerslag.

Paraaf meteoroloog: zwagers

Ik zie vooralsnog geen hele gekke zaken geen heftige windverschijnselen, stortregens of extreme mist of andere weersomstandigheden.
Als de termijn binnen de 180 uur komt worden de details duidelijker en komt er meer zinnigheid in de voorspellingen.

dus gewoon nog even geduld en rust in de tent bewaren over 1 a 2 dagen wordt het duidelijker.

Ik zie vooralsnog geen hele gekke zaken geen heftige windverschijnselen, stortregens of extreme mist of andere weersomstandigheden.
Als de termijn binnen de 180 uur komt worden de details duidelijker en komt er meer zinnigheid in de voorspellingen.

dus gewoon nog even geduld en rust in de tent bewaren over 1 a 2 dagen wordt het duidelijker.
RUST, RUST??!! WE ZIJN ALLEMAAL SUPER RUSTAAHHHGGG, ZIE JE DAT NIET DAN! :d;)

Zonder gekheid, zelfs binnen 180u kan er nog een hoop schuiven. Wordt een interessante tijd de komende dagen.

RUST, RUST??!! WE ZIJN ALLEMAAL SUPER RUSTAAHHHGGG, ZIE JE DAT NIET DAN! :d;)

Zonder gekheid, zelfs binnen 180u kan er nog een hoop schuiven. Wordt een interessante tijd de komende dagen.

;-) jazeker 180 uur is nog steeds behoorlijke termijn.

Het hoog op het hogedrukgebied boven de Britse eilanden zit wel consistent in de uitvoeren maar de positie en/of uitlopers hiervan zijn elke (oper/controle) run anders ingetekend. ook met het uitzakkende lage drukgebied kan een andere positie een behoorlijk verschil maken. dus ja zeker interessante komende paar dagen.

het lijkt geen extreme depressie dus ik verwacht dat de modellen hier niet heel veel moeite mee gaan hebben.

even ter vergelijk enkele modellen onderstaande op 1 januari 01:00 uur en de verschillen daarin:
xx_model-en-311-0_modezai_2025122300_216_1642_149.png
xx_model-en-311-0_modez_2025122300_216_1642_149.png
xx_model-en-311-0_modusa_2025122306_210_1642_149.png
xx_model-en-311-0_modmulti_2025122300_216_1642_149.png
xx_model-en-311-0_modcan_2025122300_216_1642_149.png

van Boven naar onderen:
- AIFS ( het AI model van ECMWF)
- IFS (Het ECMWF europese weermodel)
- GFS ( Het amerikaanse model wel de run van 06)
- MU ( Het multimodel dat diverse modellen combineert in een)
- GEM ( het Canadese weermodel)

de positie van het hoog zit relatief vast in de modellen en de laagjes zitten wel veel meer verspreid over Europa en Rusland.
* dit is alleen op basis van de Oper(s) en of controle runs.

Ik ga maar uit van hetzelfde weer als afgelopen 2 jaar in Zoetermeer (6BFT en regen) als ik de ontwikkelingen hier volg.
Als het uiteindelijk toch beter is dan is dat mooi meegenomen

"Je neemt de uitvoer (van EC?) te letterlijk in mijn optiek. Kijk eens naar de windmaxima die in de hele periode (31-12 t/m 01-01) worden berekend. Gezien het feit dat de timing van de trog(gen) nog niet vast staat loont het om ook de maxima buiten de stookperiode in ogenschouw te nemen, ook bij bijv GFS. Immers, een trog die nu tijdens de ochtend op de 31e staat ingetekend kan straks in werkelijkheid midden in de stookperiode terechtkomen.

De afgelopen runs hebben zeer regelmatig maxima tot ~5-6 Bft op de kust laten zien tijdens de passage van verschillende troggen waarbij de timing telkens anders was. Landinwaarts bljift het in veel gevallen relatief rustig. Vandaar de 2-6 Bft marge, van diep landinwaarts tot op het strand. Dat is immers wat de uitvoer laat zien, waarbij de kans op de maxima uiteraard kleiner wordt naarmate je dieper landinwaarts komt.

Hetzelfd geldt voor de Td en mistverwachting. In polaire lucht zien we 's nachts geregeld T≈Td, zonder de vorming van mist puur als gevolg van de eigenschappen van de luchtsoort (schoon, weinig condensatiekernen). Als je dan letterlijk de T en Td uitvoer over elkaar legt zou je inderdaad uitkomen op de vorming van mist terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is. Vandaar dat ik door de uitvoer heen probeer te kijken.

Thx voor de uitleg. Ik verlaat me inderdaad puur op de ensembles en de gemiddelden. Ik heb echt de tijd niet om elk individueel lid te bekijken etc. Passage troggen is zo timingsgevoelig dat dat wel komt als de fijnmazige modellen beschikbaar zijn.

Voor mist: goed punt, maar met weinig wind en veel (extreem veel) vuurwerk wordt dat van die condensatiekernen wel opgelost, maar de mist niet...

Back
Bovenaan