Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Ben ik de enige die liever wat wind heb dan regen of mist?
Gezien we steeds over kansverwachtingen praten hierbij een linkje naar kansverwachtingen van het KNMI.
Dit is waar Jorginho, Dabombe, David, Tatanka e.d. het steeds over hebben.
dit geef in procenten de kans aan wat de verwachting is binnen de termijn. je kan hier een aantal hoofdstations in kiezen zoals Schiphol, Vlissingen, de bilt etc.
Kansverwachtingen KNMI
Bekijk bijlage 1821956
Klopt. Zoals gisteren aangehaald sluipt er steeds meer lagedrukinvloed in de verwachting op de 31e. De pluim is vrij eensgezind en beide hoofdmodellen laten in hun ensemble mean grofweg eenzelfde beeld zien. Daarbij is de windrichting inmiddels vrij unaniem tussen west en noord zit met temperaturen dik in de plus tijdens de stookperiode. Koude members zijn vrijwel volledig verdwenen en de mistkans is klein in vrijwel alle uitvoer. Dat klopt ook met de synoptische setting: noordwestenwind, geen plaklaag en vrij schone polaire lucht vanaf zee.Tekenen nog liever niet. Er lijkt toch weer een stijgende lijn te zitten in de windkracht van de afgelopen runs

Het zal toch niet! Zelfs de weergoden haten vuurwerk. Kan er nog veel veranderen of is dit sowieso wel het beeld wat we gaan krijgen? Bedoel ik dat het nu kwestie is van timen en hopen dat het eerder/ later valt?Klopt. Zoals gisteren aangehaald sluipt er steeds meer lagedrukinvloed in de verwachting op de 31e. De pluim is vrij eensgezind en beide hoofdmodellen laten in hun ensemble mean grofweg eenzelfde beeld zien. Daarbij is de windrichting inmiddels vrij unaniem uit richtingen tussen west en noord met temperaturen dik in de plus tijdens de stookperiode. Koude members zijn vrijwel volledig verdwenen en de mistkans is klein in vrijwel alle uitvoer. Dat klopt ook met de synoptische setting: noordwestenwind, geen plaklaag en vrij schone polaire lucht vanaf zee.
Nu we ons dus geleidelijk moeten gaan neerleggen bij de variant waarbij lagedruk overheersend is, moeten we beducht zijn op de passage van bijbehorende storingen. In veel uitvoer is inmiddels een (frontale) trog zichtbaar die ergens op 31-12 / 01-01 moet gaan passeren. Timing is daarbij uiteraard van belang voor het uiteindelijke weerbeeld mbt windsnelheid en neerslagkans. Die detials zijn nog niet te geven, maar zoals hieronder te zien is, stijgt de kans op neerslag en is er een windpiek zichtbaar richting nieuwjaarsdag.
Deze evolutie zint me, ondanks dat 'ie gister al zichtbaar was, uiteraard niet en kan in negatieve zin uitpakken. Timing van de trog en nabijheid van Scandinavische lagedruk zijn de toverwoorden. Meer hierover de komende dagen. Voor nu is het niet per se positief te noemen, had liever meer hogedrukinvloeden gezien. Hieronder neerslag en wind van EC00. Toenemende neerslagkans bij noordwestenwind, veelal 2-6 Bft met meeste wind langs de kust. Even pas op de plaats dus en vinger aan de pols.
Bekijk bijlage 1821963Bekijk bijlage 1821964
Oehh de teletekst, hier keek ik vroeger elke uur vol verwachting naar. In de hoop dat de nieuwe update beter weer zou bevatten met oud en nieuw.Mensen we missen nog iets in dit topic!
Het is nog te vroeg maar we moeten alvast meneer teletekst uit de kast halen. Volgens de teletekst gaat het de goeie kant op. Steeds minder wind. Mooie temperatuur en droog.
update volgt over 3 dagen
Bekijk bijlage 1821950
Het algemene beeld met noord- tot noordwestelijke stroming vanaf de Noordzee is behoorlijk zeker. Verder is de vorming van verstoringen aan de oostflank van de Atlantische rug ook een vast gegeven in de laatste runs, timing ervan staat echter nog niet vast. Ertussen zijn mobiele ruggen aanwezig die rust brengen, dus als die goed vallen kan het alleszins meevallen. We houden het in de gaten. We zitten in polarie lucht en de ervaring leert dat het bij noordwesters boven land tijdens de avond en nacht vaak relatief rustig wordt door stabilisatie onderin, tenzij er een trog passeert uiteraard.Het zal toch niet! Zelfs de weergoden haten vuurwerk. Kan er nog veel veranderen of is dit sowieso wel het beeld wat we gaan krijgen? Bedoel ik dat het nu kwestie is van timen en hopen dat het eerder/ later valt?
Een fijnmazig NL model als Harmonie 43 gaat maar tot 48u vooruit in de tijd, vergelijkbare modellen als Harmonie tot 60 of 72 uren vooruit. Daar kunnen we pas de laatste dagen vooraf wat mee.Wanneer kunnen we gebruik maken van de korte termijn modellen? Laatste dagen pas?
Klopt. Zoals gisteren aangehaald sluipt er steeds meer lagedrukinvloed in de verwachting op de 31e. De pluim is vrij eensgezind en beide hoofdmodellen laten in hun ensemble mean grofweg eenzelfde beeld zien. Daarbij is de windrichting inmiddels vrij unaniem uit richtingen tussen west en noord met temperaturen dik in de plus tijdens de stookperiode. Koude members zijn vrijwel volledig verdwenen en de mistkans is klein in vrijwel alle uitvoer. Dat klopt ook met de synoptische setting: noordwestenwind, geen plaklaag en vrij schone polaire lucht vanaf zee.
Nu we ons dus geleidelijk moeten gaan neerleggen bij de variant waarbij lagedruk overheersend is, zullen we ook beducht moeten zijn op de passage van bijbehorende storingen. In veel uitvoer is inmiddels een (frontale) trog zichtbaar die ergens op 31-12 / 01-01 moet gaan passeren. Timing is daarbij uiteraard van belang voor het uiteindelijke weerbeeld mbt windsnelheid en neerslagkans. Die details zijn nog niet te geven, maar zoals hieronder te zien is, stijgt de kans op neerslag en is er een windpiek zichtbaar richting nieuwjaarsdag.
Deze evolutie zint me, ondanks dat 'ie gister al zichtbaar was, uiteraard niet en kan in negatieve zin uitpakken. Timing van de trog en nabijheid van Scandinavische lagedruk zijn de toverwoorden. Meer hierover de komende dagen. Voor nu is het niet per se positief te noemen, had liever meer hogedrukinvloeden gezien. Hieronder neerslag en wind van EC00. Toenemende neerslagkans (mogelijk winters) bij noordwestenwind, veelal 2-6 Bft met meeste wind langs de kust. Even pas op de plaats dus en vinger aan de pols.
Bekijk bijlage 1821963Bekijk bijlage 1821964
Oh dat kan ik wel verklaren hoor. Deze kaart neem ik niet serieus en ik merk soms ergernis bij mij als mensen steeds maar weer opers nemen. Eerlijkheidshalve denk ik dan "zucht...oper...9 dagen vooruit...veel spreiding...even kijken....waardeloos...AFKEUR!" Dus ik kijk heel snel want interessant vind ik het niet en zet er een streep door en bekijk situatie niet aandachtig. Ik keek puur naar de luchtdruk en de bewolking, de andere kaartjes niet bekeken. Ik dacht: NW windje, de bewolking van zee komt er vanuit het noordwesten al in. Ervoor zat vast al wat vochtige lucht dus inde opklaringsgebieden mistkansen ennnnnnnnnnnn....AFKEUR!
De hele voorgeschiedenis bekeken en er komt koud en droge lucht met een koudeput vanaf Jan Mayen naar het zuiden die ons min of meer schampt als de stroming van noord naar noordoost gaat. In deze situatie is die kou aan het doortrekken en komen we daarna alsnog in zachte lucht terecht. 18 uur later. In deze situatie droge lucht, koud en DP.
Ik zeg niet dat dit niet KAN gebeuren, want dit soort ontwikkelingen met toenemende depressie-invloed vanaf het noordoosten zit er ook al even in. Het is zelfs het thema nu en de vraag is of wij meer onder e flanken van het Brits-Ijslandse hoog blijven of dat depressie meer invloed krijgt en hoe die eruit ziet. Kan zijn duidelijk meer wind, duidelijk meer neerslag etcetc. Vooralsnog lijken de zachtere en rustige, droge scenario's duidelijk de overhand te hebben maar ook deze ochtend hint GFS op een vergelijkbare ontwikkeling met zeker voor het noordwesten meer wind.
Jorghino, serieus gast, lees je eigen bericht eens terug. Wat een opgefokte frustratie spat daar vanaf. Met die capslock-AFKEUR!-tirades zet je vooral jezelf voor lul, niet de inhoud.Oh dat kan ik wel verklaren hoor. Deze kaart neem ik niet serieus en ik merk soms ergernis bij mij als mensen steeds maar weer opers nemen. Eerlijkheidshalve denk ik dan "zucht...oper...9 dagen vooruit...veel spreiding...even kijken....waardeloos...AFKEUR!" Dus ik kijk heel snel want interessant vind ik het niet en zet er een streep door en bekijk situatie niet aandachtig. Ik keek puur naar de luchtdruk en de bewolking, de andere kaartjes niet bekeken. Ik dacht: NW windje, de bewolking van zee komt er vanuit het noordwesten al in. Ervoor zat vast al wat vochtige lucht dus inde opklaringsgebieden mistkansen ennnnnnnnnnnn....AFKEUR!
De hele voorgeschiedenis bekeken en er komt koud en droge lucht met een koudeput vanaf Jan Mayen naar het zuiden die ons min of meer schampt als de stroming van noord naar noordoost gaat. In deze situatie is die kou aan het doortrekken en komen we daarna alsnog in zachte lucht terecht. 18 uur later. In deze situatie droge lucht, koud en DP.
Ik zeg niet dat dit niet KAN gebeuren, want dit soort ontwikkelingen met toenemende depressie-invloed vanaf het noordoosten zit er ook al even in. Het is zelfs het thema nu en de vraag is of wij meer onder e flanken van het Brits-Ijslandse hoog blijven of dat depressie meer invloed krijgt en hoe die eruit ziet. Kan zijn duidelijk meer wind, duidelijk meer neerslag etcetc. Vooralsnog lijken de zachtere en rustige, droge scenario's duidelijk de overhand te hebben maar ook deze ochtend hint GFS op een vergelijkbare ontwikkeling met zeker voor het noordwesten meer wind.