Het weer op 31 december en 1 januari.

Hmm. Laatste ECWMF en GFS zitten meer in lijn dat de wind aantrekt richting de jaarwisseling en de kustgebieden tussen windkracht 4 en 5 zitten en binnenland tussen 3 en 4.

Maar zal wel aan mijn beperkte kennis liggen :p

Nee. Gemiddeld zit GFS 0,5m/s lager dan ECWMF en dat betekent eigenlijk overal in de 2 Bft schaal. In geen enkele regio geeft dat model >20% kans op 4 Bft of meer.
Je hebt het over de operationele runs. GFS oper zit echt bovenin het ensemble, boven het gemiddelde maar dan nog net 4 Bft in regio NW, 5 Bft nipt op de Wadden. Elders 3 Bft. ECMWF gaat ook in de oper voor 3 Bft op de Wadden en 2 Bft elders.
Dus ik zie het niet terug, wel iets in het noordwesten in GFS en alleen in de opertionele run. Maar kan het mis hebben hoor. Waar zag je dit?

Het gaat nog steeds de goede kant op.
Wat mist betreft...ik.zat vandaag de compilatie van Pyroblom van 2019/2020 te kijken.
Toen ook mistig,maar wat komt het vuurwerk dan toch mooi tot z'n recht zeg.
Ik weet potdicht willen we ook niet,maar liever wat mist dan die harde klote wind.

Nee. Gemiddeld zit GFS 0,5m/s lager dan ECWMF en dat betekent eigenlijk overal in de 2 Bft schaal. In geen enkele regio geeft dat model >20% kans op 4 Bft of meer.
Je hebt het over de operationele runs. GFS oper zit echt bovenin het ensemble, boven het gemiddelde maar dan nog net 4 Bft in regio NW, 5 Bft nipt op de Wadden. Elders 3 Bft. ECMWF gaat ook in de oper voor 3 Bft op de Wadden en 2 Bft elders.
Dus ik zie het niet terug, wel iets in het noordwesten in GFS en alleen in de opertionele run. Maar kan het mis hebben hoor. Waar zag je dit?
Beide laatste runs van ECMWF en GFS op windy op 31 december om 23:00. Ik heb geen flauw idee of het de operationele run is (waarschijnlijk wel?!).

Het gaat nog steeds de goede kant op.
Wat mist betreft...ik.zat vandaag de compilatie van Pyroblom van 2019/2020 te kijken.
Toen ook mistig,maar wat komt het vuurwerk dan toch mooi tot z'n recht zeg.
Ik weet potdicht willen we ook niet,maar liever wat mist dan die harde klote wind.
Het probleem bij mist met vuurwerk het is alles of niks, wanneer het eenmaal mistig is en er wordt vuurwerk afgestoken zoals dat gebeurt op o&n dan zit het binnen de kortste keren pot dicht. Dan vind ik er echt geen hol meer aan, een deel van het genieten is zoals iemand hierboven zei, het xien van andermans vuurwerk...

Oeii, dan heb ik persoonlijk nog liever harde wind dan mist.. Naast dat je je eigen vuurwerk door de rook soms gewoon niet meer ziet, is het ook een totale dooddoener qua sfeer om in de omgeving geen ander vuurwerk meer te zien.

Het probleem bij mist met vuurwerk het is alles of niks, wanneer het eenmaal mistig is en er wordt vuurwerk afgestoken zoals dat gebeurt op o&n dan zit het binnen de kortste keren pot dicht. Dan vind ik er echt geen hol meer aan, een deel van het genieten is zoals iemand hierboven zei, het xien van andermans vuurwerk...

Het spannende van mist is,het kan ook weer wegtrekken en opklaren.
Kan me ook nog zo'n jaarwisseling herinneren.
Rond een uur of 4 smiddags kwam de mist binnen rollen,en savonds rond 20.00 uur was het ineens weer kraakhelder.

Het spannende van mist is,het kan ook weer wegtrekken en opklaren.
Kan me ook nog zo'n jaarwisseling herinneren.
Rond een uur of 4 smiddags kwam de mist binnen rollen,en savonds rond 20.00 uur was het ineens weer kraakhelder.
Klopt inderdaad, kan me dat jaar goed herinneren. Overdag de hele dag mistig en grau, in de avond klaarde het helemaal op!
Eerlijk we gaan het zien, heb een zoontje van 5 die ondertussen net zo gek is als zijn vader. Overdag lekker met hem stoken in de avond zien we het wel. Mocht het te erg worden bewaar ik alles tot volgendjaar. Maar ik blijf positief! We gaan lekker knallen dit jaar!

Klopt inderdaad, kan me dat jaar goed herinneren. Overdag de hele dag mistig en grau, in de avond klaarde het helemaal op!
Eerlijk we gaan het zien, heb een zoontje van 5 die ondertussen net zo gek is als zijn vader. Overdag lekker met hem stoken in de avond zien we het wel. Mocht het te erg worden bewaar ik alles tot volgendjaar. Maar ik blijf positief! We gaan lekker knallen dit jaar!
2019/2020 was hier juist precies andersom. Overdag was het kraakhelder, maar tegen het vallen van de avond zag je al dat het mistiger begon te worden en dat alle rook bleef hangen onder een inversie op enkele tientallen meters hoogte. Ik heb toen tussen 18:00 en 19:00 het grote werk afgestoken, inclusief mijn finale. Dat was maar goed ook, want een half uur later zat alles potdicht tot diep in de nacht. Om middernacht waren een hoop kleine potjes zelfs al nauwelijks meer te zien. Effecten die iets hoger gingen waren gewoon onzichtbaar.

Eddy.

Laatste update voor Kerst​

Dit is voorlopig mijn laatste bericht voor Kerst over deze mogelijke winterontwikkeling. Daarna volgt er weer een nieuwe update. De komende dagen morgen tot en met woensdag ben ik gewoon aan het werk, waardoor ik weinig tijd heb om de modellen actief te volgen.Normaal duik ik hier vooral dieper in bij extreme weersituaties, in het kader van mijn andere hobby: stormchasen. De ontwikkelingen richting oud en nieuw en begin januari zijn echter interessant genoeg om nu toch even uitgebreid te delen. Zoals David het zo mooi zei dit soort situaties pakken we normaal pas echt op wanneer ze binnen een week vallen. Op dit moment zitten we daar nog ruim buiten, wat betekent dat voorzichtigheid nog steeds nodig is.

GFSOPEU18_282_1.png
Gfs komt met deze inzet rond 1 a 2 januari, niet gek ver van oud en nieuw af. Met een dikke klassieke setting (Scandihoog) met een forse koudeput. Het is niet geheel ondenkbaar dat dit nog wat naar voren gehaald kan worden. Maar eveneens ook verderop kan plaatsvinden of gezien termijn nog kan wieberen. De periode tot kerst gebruik ik nog om dat uit te sluiten.

Het grotere plaatje richting de jaarwisseling​

De weermodellen laten momenteel twee verschillende routes richting winterweer zien. Het is belangrijk om die uit elkaar te houden, omdat ze elk een andere opbouw en timing hebben. Rond Kerst laten zowel GFS als ECMWF een licht winterse setting zien. Dit hangt samen met een Eurohoog en levert vooral rustig weer op met nachtelijke stralingsvorst. Overdag blijft de impact beperkt; winterachtig, maar geen echte winterinval.

Verschil tussen ECMWF en GFS​

Het ECMWF-model laat deze lichte winterse fase geleidelijk doorlopen richting oud en nieuw. De kou blijft aanwezig, maar zonder duidelijke versterking. Het GFS-model kiest een andere route en komt met een klassiek Scandihoog, met een mogelijke inzet rond 1 à 2 januari. Daarbij hoort een forse koudeput, wat dit scenario duidelijk meer potentie geeft voor diep winters weer.

Timing blijft cruciaal​

Omdat deze ontwikkelingen zich nog buiten de echt betrouwbare termijn afspelen, blijft de timing een belangrijk aandachtspunt. De mogelijke winterse omslag kan nog iets naar voren schuiven, mogelijk al richting oud en nieuw, maar kan ook later plaatsvinden. In het uiterste geval bestaat zelfs nog de kans dat dit scenario volledig wegvalt. Tussen 25 en maximaal 27 december moet duidelijk worden welke lijn de modellen gaan volgen. In die periode zullen GFS en ECMWF naar elkaar toe bewegen en zich vastbijten in één dominant patroon. Vanaf dat moment neemt de betrouwbaarheid van de verwachting duidelijk toe.

Kanttekening bij de kou-inval​

Een belangrijke nuance bij dit scenario is dat de mogelijke kou-inval gepaard gaat met een koufront en de nodige neerslag. Dat maakt het tijdstip extra belangrijk. Het meest gunstige verloop is dat deze overgang ruim vóór oud en nieuw plaatsvindt. Of helemaal dus erachter, dan zitten we in rustig vaarwater. Idealiter schuift deze setting richting de 30ste, zodat de kou daarna goed is ingevallen. Zodra dat gebeurt, verandert het weerbeeld wezenlijk en wordt het echt winters. Elke neerslag die daarna volgt, zal dan vrijwel zeker in winterse vorm vallen. Van veel wind is nergens sprake van momenteel.

Samenvattend​

De winterkansen rond oud en nieuw zijn nog steeds niet van de baan. We zien een lichte winteraanloop rond Kerst, met in sommige scenario’s ruimte voor matige vorst en zelfs een ijsdag. Daarnaast blijft er zicht op een krachtiger wintervervolg begin januari, vooral wanneer een Scandihoog zich gunstig positioneert. De verschillen tussen de modellen zitten momenteel vooral in timing en intensiteit. ECMWF is rond Kerst dieper met de kou en laat het hogedrukgebied verder oprukken, waardoor de Scandinavische koudeput nog wat op afstand blijft. GFS kiest eerder voor een latere, duidelijkere winterpoging. Uiteindelijk zullen deze twee modellen naar elkaar toe bewegen en uitkomen op één gezamenlijk patroon.Rond Kerst wordt duidelijk welke kant het kwartje opvalt. Tegen die tijd kunnen ook ICON en ARPEGE voorzichtig worden meegenomen in de vergelijking.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Back
Bovenaan