Het weer op 31 december en 1 januari.

dat kan,en ik zeg ook niet dat het totale willekeur is,alleen beschik je net als bij een loterij nu niet over afdoende info om een accurate voorspelling te doen.

Volgens mij haal je wat door elkaar Voorspellen = onderbouwde inschatting
Gokken = raden zonder basis.
Zolang er data is zou je kunnen voorspellen met een daarbij behorende kans dat een mogelijk scenario uitkomt. Het is jammer dat het werk van de verschillende 'voorspellers' heel makkelijk te niet gedaan wordt door opmerkingen dat het nergens op slaat.

Dat is ook jammer.
Al is niet alles denk ik zo bedoelt om "de poten onder iemands tafel vandaan te zagen"
In elk geval niet in mijn geval.
Een beetje lol en luchtigheid kan geen kwaad,toch ?

Helemaal mee eens en ook niet persoonlijk naar iemand bedoeld. Maar ik vind het mooi dat sommige ons uitgebreid informeren en hoop ook dat ze dat blijven doen. Dat soms de kans klein is dat iets uitkomt is vanzelfsprekend maar dat ze in grote lijnen goed zitten is een feit. Zou toch jammer zijn als we pas met de verkoopdagen voor het eerst een voorspelling krijgen

Joaah das een beetje kort door de bocht inderdaad. Maar een exacte wetenschap? Analyses en kansberekening, toch een beetje als kaarten tellen bij gokken ;)
Ik snap de vergelijking wel

Hier mijn samenvatting van 6 december, 15 dagen geleden:

"NIeuwe Ecwmf ensembles: gunstig tot zerr gunstig.

Jammer dat het zover weg is want hier teken je voor.

Kort: evolutie van zacht, nat en soms winderig depressieweer tot en met 22 december naar droog continentaal weer met weinig wind en kwik rond de norm van 29 dec tm 5 januari.

In de uitdraai van nu zien we voor onze periode 29 12 tm 5 01 nu duidelijker hogere druk over heel scandiland en lagere over hele gebied zuid van 43 graden nb. Hiermee is de kans op een continentale aanvoer veel groter dan normaal. Zonder kou oost van ons geen inzettende winter maar normale kwikstanden. Ik ga uit van zonniger dan normaal weer.

Het goede is een consistent beeld al lange tijd in deze evolutie maar verder is een omslag naar veel slechtere kaarten op deze termijn helaas prima mogelijk!
"

Dit gaat overigens niet over mij en hoe goed ik wel niet ben, dit gaat zuiver over de modellen voor de duidelijkheid. Dat details in de omschrijving kloppen is deels toevallig, maar de radicale omslag van fors te lage druk op de oceaan naar een hoog dat een blijvertje zou zijn zat er meer dan 15 dagen voor de 22e december (werd voor toen verwacht en komt ook gewoon uit) heel erg goed in. Dat is geen geluk, het zijn modellen die steeds beter worden om dit soort zaken goed te berekenen.

Laatst bewerkt:
Tis dat iedereen het weer allemaal wil weten gezien de al meer dan 70!!! pagina’s, anders bleven wij kenners stil tot minstens 25 december😜😙
Zeker waar Davidh. Ik las vroeger al met veel plezier je weerberichten. Zat je voor 2011 ook niet op avp, want volgens las ik het toen ookal. Alleen haalde we toen niet het aantal pagina's van nu😆

Back
Bovenaan