Het weer op 31 december en 1 januari.

Over 11 dagen is het zo ver en we zitten ons nu al druk te maken om details....volgens mij word er continu gezegd door de mensen die er wat meer vanaf weten dat dat zinloos is😅
Klopt er word om 1 kaart die er wat minder uitziet gelijk paniek gezaaid, laten we vandaag rustig afwachten tot jorginho of David met een update komen.

Ik krijg steeds meer vertrouwen , denk dat de modellen wel eens uit kunnen komen nu we dichterbij gaan komen.
Rond het vriespunt, droog en wk 2-3. Mist kansen daar gelaten, die weet ik niet.

De guidance meerdaagse van het KNMI is duidelijk. Kansen op windkracht 2 of lager blijven groot, mistkans blijft ook aanwezig vanwege de vochtige lucht uit het noordweseten wanneer de blokkade zich naar de Britse Eilanden verplaatst.

screenshot-1766312886824.png

Guidance meerdaagse

Even rust in het topic​

Ik zal vanuit mijn eigen oogpunt proberen wat rust in dit topic te brengen, want ik merk dat dit nodig is. De discussie richt zich momenteel sterk op details die pas op korte termijn duidelijk kunnen worden, terwijl deze nu al soms als vaststaand worden gepresenteerd.

Algemene trend richting oud en nieuw​

De algemene trend richting de periode rond oud en nieuw blijft voorlopig aan de frisse kant. Of en wanneer precies een regenfront of een windpiek zal optreden, is op dit moment nog niet met zekerheid te zeggen. Dat soort details is nu simpelweg nog niet betrouwbaar vast te stellen. Niet dat ze perse aan de orde hoeven te zijn.

Beperkingen van de huidige modellen​

Op dit moment moeten we het nog doen met te globale modellen. Deze zijn te grofmazig om complexe ontwikkelingen goed in kaart te brengen. Ze kunnen een eventuele stormontwikkeling wel signaleren, als die er al in staat, maar de belangrijkste vragen blijven daarmee onbeantwoord. Waar zal zo’n laag precies langs trekken, hoe ver is het uitgediept, hoe diep dringt het windveld het land in en spreken we dan over een zware of zeer zware storm. Hetzelfde geldt voor regenfronten op deze termijn. Die liggen nog zo ver vooruit dat ze net zo makkelijk weer volledig uit de kaarten kunnen verdwijnen. Die ruimte is er op dit moment simpelweg nog.

Mocht er richting kerst daadwerkelijk iets concreets in de verwachtingen verschijnen, dan is het logisch dat de aandacht toeneemt. Maar op dit moment is dat nog niet aan de orde en het is verstandig om dat ook zo te laten.

Noodzaak van detailmodellen​

Waar het bij dit soort systemen om draait, waar het windveld precies komt te liggen en of een laag misschien onder ons door trekt, vraagt om detailmodellen. Modellen zoals WRF, APEGE en ICON kunnen daarbij helpen, maar de modellen die juist bedoeld zijn voor de fijnere details, zoals ICON D2, AROME, SHD en Harmonie, zijn er simpelweg nog niet. Deze komen pas beschikbaar binnen 24 tot 48 uur voorafgaand aan het moment zelf.

Vergelijking met eerdere jaren​

Dat de kaarten zich vorig jaar op een bepaalde manier ontwikkelden, kan hooguit dienen als vergelijking, maar vormt geen harde leidraad voor dit jaar. Elk jaar kent zijn eigen weersverloop. Tegelijkertijd laten eerdere jaren zien dat onstuimige ontwikkelingen vaak al op langere termijn herkenbaar waren, ook al werden ze pas later concreter.

Conclusie en vooruitblik​

Alles bij elkaar genomen zien de kaarten in aanloop naar deze periode er nog steeds beter en consistenter uit dan in veel voorgaande jaren. Zolang de detailmodellen nog niet beschikbaar zijn, heeft het weinig nut om uitgebreid te speculeren over specifieke scenario’s. Rond kerst zal ik weer met een uitgebreide update komen. Tegen die tijd zijn we een flink aantal modelruns verder en kan de situatie beter worden beoordeeld.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Even rust in het topic​

Ik zal vanuit mijn eigen oogpunt proberen wat rust in dit topic te brengen, want ik merk dat dit nodig is. De discussie richt zich momenteel sterk op details die pas op korte termijn duidelijk kunnen worden, terwijl deze nu al soms als vaststaand worden gepresenteerd.

De algemene trend richting de periode rond oud en nieuw blijft voorlopig aan de frisse kant. Of en wanneer precies een regenfront of een windpiek zal optreden, is op dit moment nog niet met zekerheid te zeggen. Dat soort details is nu simpelweg nog niet betrouwbaar vast te stellen. Niet dat ze perse aan de orde hoeven te zijn.

Op dit moment moeten we het nog doen met te globale modellen. Deze zijn te grofmazig om complexe ontwikkelingen goed in kaart te brengen. Ze kunnen een eventuele stormontwikkeling wel signaleren, als die er al in staat, maar de belangrijkste vragen blijven daarmee onbeantwoord. Waar zal zo’n laag precies langs trekken, hoe ver is het uitgediept, hoe diep dringt het windveld het land in en spreken we dan over een zware of zeer zware storm. Hetzelfde geldt voor regenfronten op deze termijn. Die liggen nog zo ver vooruit dat ze net zo makkelijk weer volledig uit de kaarten kunnen verdwijnen. Die ruimte is er op dit moment simpelweg nog.

Mocht er richting kerst daadwerkelijk iets concreets in de verwachtingen verschijnen, dan is het logisch dat de aandacht toeneemt. Maar op dit moment is dat nog niet aan de orde en het is verstandig om dat ook zo te laten.

Waar het bij dit soort systemen om draait, waar het windveld precies komt te liggen en of een laag misschien onder ons door trekt, vraagt om detailmodellen. Modellen zoals WRF, APEGE en ICON kunnen daarbij helpen, maar de modellen die juist bedoeld zijn voor de fijnere details, zoals ICON D2, AROME, SHD en Harmonie, zijn er simpelweg nog niet. Deze komen pas beschikbaar binnen 24 tot 48 uur voorafgaand aan het moment zelf.

Dat de kaarten zich vorig jaar op een bepaalde manier ontwikkelden, kan hooguit dienen als vergelijking, maar vormt geen harde leidraad voor dit jaar. Elk jaar kent zijn eigen weersverloop. Tegelijkertijd laten eerdere jaren zien dat onstuimige ontwikkelingen vaak al op langere termijn herkenbaar waren, ook al werden ze pas later concreter.

Alles bij elkaar genomen zien de kaarten in aanloop naar deze periode er nog steeds beter en consistenter uit dan in veel voorgaande jaren. Zolang de detailmodellen nog niet beschikbaar zijn, heeft het weinig nut om uitgebreid te speculeren over specifieke scenario’s. Rond kerst zal ik weer met een uitgebreide update komen. Tegen die tijd zijn we een flink aantal modelruns verder en kan de situatie beter worden beoordeeld.

Met vriendelijke groet,

Tatanka
Lekker Tankie! Kalmte kan u redden mensen.

Waarom zou je wat voorpretvermaak overslaan? Grootschalige situatie (geblokkeerd) is gewoon goed te noemen. Bij een zonale situatie zouden we nu al vrij zeker zijn van een grote kans op wederom een waaiwisseling. In een geblokkeerde toestand boven de Atlantische Oceaan is de kans op windluwte bij ons daarentegen duidelijk groter dan normaal. Een bulderend strakke westcirculatie is nou eenmaal beter doorstroomd dan een blokkade met keerstroompjes.

Daarom vind ik dit elk jaar een van de leukste topics tegen het einde van de maand😆 het is 2 keer op 1 dag "jantje lacht, jantje huilt"
En dan hebben veel mensen elders dat straks in de zomer weer. Wanneer de modellen op de ultra lange termijn hinten op een heerlijke hittegolf, die bij het naderbij komen van de termijn vooruit als sneeuw voor de zon verdwijnt. Later opeens weer terug in de pluimen springt, om er vlak voor de eindstreep op 4-5 dagen vooraf alsnog uit de pluimen te verdwijnen. :P

Vraagje aan de geleerde @Jorginho, @davidh.
@Tatanka

Als je een weerapp wilt gebruiken welke is dan eigenlijk het beste en meest betrouwbare platvorm?
Ik gebruik zelf vaak Windy maar verder geen idee of die goed is ja of nee.
Geen enkele weeraap weet ooit precies de juiste verwachting te geven, de meesten zijn ook geautomatiseerd (vaak van één model) zonder dat er ooit een mens een gewogen gemiddelde aan toevoegt. Windy geeft ook niet voor niets de optie diverse modellen te kiezen. Als je die diverse modellen combineert kom je het dichtstbij wat er het meest waarschijnlijk gaat gebeuren...de volgende dag...al kunnen ze soms op de ochtend zelf nog niet voorzien waar diezelfde dag hoeveel neerslag gaat vallen.

Weeraaps zijn dus voornamelijk weer gewoon bedoeld om je aan je apparaatje gekleefd te houden, en inkosten te genereren, niet om een betrouwbare weersverwachting te geven.

Even rust in het topic​

Met vriendelijke groet,

Tatanka
Realist tot in de kist! :thumbsup:

Vorig jaar hadden we precies om 00:00 uur regen en een gemiddelde windkracht van 5. Toch hebben we toen alsnog een heerlijke viering gehad.

Ik verwacht echt niet dat het dit jaar erger wordt.

Back
Bovenaan