Het weer op 31 december en 1 januari.

Oef met windkracht 2 en een temperatuur van rond het vriespunt kan het wel weer eens potdicht gaan zitten door de rook. 🫣

Nee.....het kan maar bij een Bartlett high (waar dit eerlijkheidshalve een tussenvorm is in de letterlijke interpretatie van het stromingspatroon) zie je vaak lage bewolking vanaf de Noordzee het land op schuiven. Vaak is het een enorm gebied met weinig wind, weinig regen.....weinig zon....weinig weer....Voor echte mist moet het dan opklaren en dat is precies wat niet gebeurt. Het is het ultieme Vleesch noch Visch weer. Dus heel de dag donker en grijs, overdag zeker met deze Noordzee ergens tussen de 6 en 9 graden en in de nacht met die bewolking tussen de 4 en 6 graden.
Het model hier is een tussenvorm omdat de stroming niet echt NW is met een indirect lange aanvoer vanaf de Atlantische Oceaan zuidwest van Ierland, om Ierland heen naar Schotland en zo voorbij Schotland naar het zuidoosten (naar ons toe). De letterlijke interpretatie is hier dat de wind echt noordelijk is en er een mix lijkt te zijn van wat Scandinavische en Atlantische lucht. Dat zou meer opklaringen kunnen betekenen wat kouder weer en ook wat drogere lucht....

Maar voor dit moment zien we een aanhoudende tendens naar rustig weer. Dat is een ding. Of het normale temperaturen zijn of toch te zacht, bewolkt of zonniger, mistig of helder.....dat zien we wel elke dag nog wisselen. Dat bedoel ik met variaties op de trend. De trend: depressiestrein zoals vorig jaar heeft 20% kans dus die is voorlsnog klein. Variaties zijn wat voor type rustig weer het dan wordt. Dat zal de komende twee weken nog veel wisselen.

Laatst bewerkt:
Nee.....het kan maar bij een Bartlett high (waar dit eerlijkheidshalve een tussenvorm is in de letterlijke interpretatie van het stromingspatroon) zie je vaak lage bewolking vanaf de Noordzee het land op schuiven. Vaak is het een enorm gebied met weinig wind, weinig regen.....weinig zon....weinig weer....Voor echte mist moet het dan opklaren en dat is precies wat niet gebeurd. Het is het ultieme Vleesch noch Visch weer. Dus heel de dag donker en grijs, overdag zeker met deze Noordzee ergens tussen de 6 en 9 graden en in de nacht met die bewolking tussen de 4 en 6 graden.
Het model hier is een tussenvorm omdat de stroming niet echt NW is met een indirect lange aanvoer vanaf de Atlantische Oceaan zuidwest van Ierland, om Ierland heen naar Schotland en zo voorbij Schotland naar het zuidoosten (naar ons toe). De letterlijke interpretatie is hier dat de wind echt noordelijk is en er een mix lijkt te zijn van wat Scandinavische en Atlantische lucht. Dat zou meer opklaringen kunnen betekenen wat kouder weer en ook wat drogere lucht....

Maar voor dit moment zien we een aanhoudende tendens naar rustig weer. Dat is een ding. Of het normale temperaturen zijn of toch te zacht, bewolkt of zonniger, mistig of helder.....dat zien we wel elke dag nog wisselen. Dat bedoel ik met variaties op de trend. De trend: depressiestrein zoals vorig jaar heeft 20% kans dus die is voorlsnog klein. Variaties zijn wat voor type rustig weer het dan wordt. Dat zal de komende twee weken nog veel wisselen.

Ik heb dit even in ChatGPT gegooid voor een makkelijke samenvatting

We krijgen waarschijnlijk rustig weer.
Vaak blijft er een dikke laag bewolking uit de Noordzee hangen. Daardoor is het overdag grijs en donker, met weinig wind, weinig regen en weinig zon. Het wordt ongeveer 6–9 graden overdag en 4–6 graden ’s nachts.

Mist ontstaat niet, omdat het niet opklaart.

De wind komt nu uit een richting die een mengsel van koude en mildere lucht brengt. Soms kan dat voor wat opklaringen zorgen, maar dat is nog onzeker.

De belangrijkste verwachting: het blijft rustig weer.
Hoe dat rustige weer er precies uitziet — iets warmer of kouder, meer of minder wolken, soms helder, soms mistig — dat kan per dag verschillen.

De kans op een periode met veel stormen en regen is klein, ongeveer 20%.

Ik heb dit even in ChatGPT gegooid voor een makkelijke samenvatting

We krijgen waarschijnlijk rustig weer.
Vaak blijft er een dikke laag bewolking uit de Noordzee hangen. Daardoor is het overdag grijs en donker, met weinig wind, weinig regen en weinig zon. Het wordt ongeveer 6–9 graden overdag en 4–6 graden ’s nachts.

Mist ontstaat niet, omdat het niet opklaart.

De wind komt nu uit een richting die een mengsel van koude en mildere lucht brengt. Soms kan dat voor wat opklaringen zorgen, maar dat is nog onzeker.

De belangrijkste verwachting: het blijft rustig weer.
Hoe dat rustige weer er precies uitziet — iets warmer of kouder, meer of minder wolken, soms helder, soms mistig — dat kan per dag verschillen.

De kans op een periode met veel stormen en regen is klein, ongeveer 20%.
Die weersvoorspellingen hier lijken soms op Harry-Potter-verhalen. De terminologie is soms niet te volgen. Dat ligt uiteraard aan mijn beperkte kennis van het voorspellen van het weer en de complexiteit hiervan. Maar ik lees af en toe liever in Jip-en-Janneke-taal wat het gaat worden! :)

Die weersvoorspellingen hier lijken soms op Harry-Potter-verhalen. De terminologie is soms niet te volgen. Dat ligt uiteraard aan mijn beperkte kennis van het voorspellen van het weer en de complexiteit hiervan. Maar ik lees af en toe liever in Jip-en-Janneke-taal wat het gaat worden! :)

Zelfde probleem hier 🤣

Ik vermoed dat het voor mij een hele natte avond wordt(bier) met hopelijk een mooie vuurwerk avond! En als afsluiter een hele vochtige knaller in bed🤣

Back
Bovenaan